Opel Astra F GSi 16v -92 *14,60s / 151,64 km/h / 2,17s 60ft 134WHP*

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja Morjenz »

Auto ei pelannut ihan halutun lailla. Voimaa puuttuu. Vakionokilla olen ajanut kovemman loppunopeuden.

Viimekaudella oli alla 205/50/15 kulahtaneet Hankookin semislicksit, jotka ei 1,5 barin paineilla pitänyt mitään, kun laski paineet 0,8 bar niin alkoi rengas pitämään. Viime kaudella tuli ajettua 2.51s 60 ft aika niillä.

No tänään tuli ajettua melkein 20 lähtöä uusilla 195/50/15 R888R renkaalla ja uusilla nokilla. Ensin laskin paineet suosiolla alle bariin ja 60 ft ajat pysyivät samoissa viimekauteen. Ei vaan jaksa rullata ja voimaa puutuu...

Viimeisellä ajotunnilla laitoin eteen 2 bar ja taakse 3 bar ja pyöritin kumia vähän lämpöisemmäksi... Sitten tarrasi ja saavutin uuden ennätyksen:

15,31 s / 147,12 km/h @ 2.37 s 60 ft.

Silti homma jäi vähän pettymykseksi kun loppukyytejä puuttuu. Nokkamuutos ei ole tuonut yhtään lisää voimaa autoon. Ensisijaisesti tarvitsisi Motronic M2.5 uudelleenmapata (vinkkejä tekijämiehistä?) sekä alustaa paranta...

Jos takaiskarit kääntää jäykimmilleen, harjoittelee lähtöjä lisää ja saa puuttuvat hevoset kutiteltua moottoriin niin uskon, että 15s aika on lyötävissä.

Tuli mietittyä myös rengaskoon vaikutusta hommaan. Kun olen saavuttamassa nykyisellä 195/50/15 renkaalla varttimailin maalia kolmosvaihteella on rajoitin juuri puuttumassa peliin. Olisi syytä ohjainlaitteen muutoksen jälkeen mitata moottori, että tietäisi tuottaako se voimaa enää lähellä rajottajaa (lähinnä siis vaihdossa 1->2 ja 2->3) Oma persedyno sanoo, että voimaa tulee vielä 7000 rpm tienoilla (rajoitin 7300 rpm)

Ideoita ja vinkkejä? :)
Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja Morjenz »

https://www.youtube.com/watch?v=xN2pbM3qT9E

Neljä lähtöä videomuodossa.
Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja Morjenz »

Tänään Hyvinkään Street Slidessa lajittelut:
Kuva

Sitten joku rasvasi radan ja kaaviota ei ajettu vaan lajitteluiden ajat jäivät voimaan. Itse ajoin Bracket ET -luokkaa.

Kuva
Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja Morjenz »

ATEcu V3 välijohtoa alettu rakentamaan niin saa mehut kohdilleen kierroksilla.
Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja Morjenz »

Jarrupäivityksen aika kun Hyvinkäällä irtosi vähän ajetuista EBC Green Stuff -paloista pinnat.

Kuva

Eteen B-Vectran 288mm Brembot, joihin pylväsporalla kaksi uutta reikää ja kaksi vanhaa surralla sopivaksi. Taakse alkuperäiset 260mm laikat ja uudet satulat. Näihin valikoitui tarvikepalat.

Samalla huomasin, että etutukivarsien takapuslat alkavat olemaan aika elähtäneet, kuulin huhua, että Saabin alumiininen tukivarsi kävisi bolt-on paikalleen? Kellään kokemusta tästä?
Avatar
kolkoti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 686
Liittynyt: 21 Maalis 2009, 10:27
Paikkakunta: Valkeakoski/Urjala

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja kolkoti »

Käyhän ne mutta negatiivista camberia tulee roimasti.
Kadett D Caravan 16V
Vectra Turbo 4x4
Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja Morjenz »

Kuinkahan paljon? Jos yläpäähän tekee säädön niin saako korjattua alueelle?
kolkoti kirjoitti:Käyhän ne mutta negatiivista camberia tulee roimasti.
Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja Morjenz »

EBC vastasi asiakaspalautteeseen:

"Hi

Green is a road pad only for most normal use

It is not intended as a competition pad for any type of use

Use Yellowstuff"
Avatar
kolkoti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 686
Liittynyt: 21 Maalis 2009, 10:27
Paikkakunta: Valkeakoski/Urjala

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja kolkoti »

Morjenz kirjoitti:Kuinkahan paljon? Jos yläpäähän tekee säädön niin saako korjattua alueelle?
kolkoti kirjoitti:Käyhän ne mutta negatiivista camberia tulee roimasti.
Nyt mennään täysin ulkomuistin varassa mutta siis brittein foorumeilta muistan lukeneeni että jopa n. 3 astetta.
Kadett D Caravan 16V
Vectra Turbo 4x4
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja ?! »

Morjenz kirjoitti:EBC vastasi asiakaspalautteeseen:

"Hi

Green is a road pad only for most normal use

It is not intended as a competition pad for any type of use

Use Yellowstuff"
Ihan oikeassa ovat jos olet radalla käynyt.Kaikki palat jos on ajettu tosi kuumaksi ja sitten jäänyt vaikka talveksi seisomaan on mulla tehnyt noin.Eli liima jotenkin palaa piloille ja ei pidä enään kunnolla,väliin pääsee ruoste tai jtn.

Ratapalat ei kuumene niin kuumaksi tai liima on erillaista,mulla käynyt keltaisillekkin sama kun jarrut ovat alimittaiset(vakiot)

Muutenkin tullut huomattua,että vuodet tekevät jarrupaloille tuhojaan vaikka pintaa olisi,varsinkin jos ollut edes kerran suolapaskakelissä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

Morjenz kirjoitti: No tänään tuli ajettua melkein 20 lähtöä uusilla 195/50/15 R888R renkaalla ja uusilla nokilla. Ensin laskin paineet suosiolla alle bariin ja 60 ft ajat pysyivät samoissa viimekauteen. Ei vaan jaksa rullata ja voimaa puutuu...

Viimeisellä ajotunnilla laitoin eteen 2 bar ja taakse 3 bar ja pyöritin kumia vähän lämpöisemmäksi... Sitten tarrasi ja saavutin uuden ennätyksen:

15,31 s / 147,12 km/h @ 2.37 s 60 ft.
Itellä about 3v vanhat toyot alla ja viimeisessä vedossa koitin laskea paineet 0,7bar ja ei oikeastaan mitään eroa. Tietty pito parani asfaltilla ajan kanssa kun kumia jäi koko ajan siihen mutta omissa ajoissa sillä ei juuri merkitystä ollut. Paras 60ft 2,290s ja rengaspaineita taisi olla about 1,5bar ja viimeisessä 0,7bar paineilla 2,397s ja vetojen välillä pari tuntia ja loppuajassa eroa 0,072s ja sekin isommilla paineilla :D
Morjenz kirjoitti: Tuli mietittyä myös rengaskoon vaikutusta hommaan. Kun olen saavuttamassa nykyisellä 195/50/15 renkaalla varttimailin maalia kolmosvaihteella on rajoitin juuri puuttumassa peliin. Olisi syytä ohjainlaitteen muutoksen jälkeen mitata moottori, että tietäisi tuottaako se voimaa enää lähellä rajottajaa (lähinnä siis vaihdossa 1->2 ja 2->3) Oma persedyno sanoo, että voimaa tulee vielä 7000 rpm tienoilla (rajoitin 7300 rpm)

Ideoita ja vinkkejä? :)
Mikä vaihteisto sulla on kun ite joutui paiskaamaan nelosta pesään ennen 200m maalia :D Mulla F18cr+ ja paras loppunopeus 200m matkalla oli 152,54km/h
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja Morjenz »

Aski on F20.

Ei ehdi tekemään mitään muutoksia autoon ennen lauantain Malmin karkeloita.

Jäi mietityttämään vähän tuon mystisen A/B -plugin merkitys. Toinen puoli on 220 ohm ja toisella puolella ei vastusta lainkaan. Netin mukaan pitäis iolla 470 ohm.

Mitään muuta en mielestäni A/B -puolessa huomaa, paitsi joutokäyntinopeus nousee.

Täytyy lauantaina koittaa onko tuolla vastuksella mitään merkitystä mihinkään.
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Morjenz
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 216
Liittynyt: 30 Maalis 2004, 03:00

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja Morjenz »

Sämä kirjoitti:Plugien selityksiä http://www.topbuzz.co.uk/info/ron_plugs/ron_plugs.htm
Jep, tätä on tullut tihrusteltua.

Ongelma on vaan se, että tähän purkkiin on joku vaihtanut chipin. Ilman prommeria on mahdotonta sanoa, miten alkuperäisiä ohjelmia on puukotettu. Joku ero niillä täytyy olla, koska plugia kääntämällä joutokäynti nousee.

Jos nyt järkeilisi, niin tuo 220 ohmin puoli olisi se matala-oktaanipuoli ja tuo toiselta puolelta löytyvä 470 ohmia se korkea-oktaanipuoli. Onhan se mahdollista, että tuo 470 ohmin vastus on antautunut, koska yleismittarilla vastusarvoa ei löytynyt. Onneksi narttuliittimeen saa helposti yleismallisen 470 ohmin vastuksen työnnettyä. Täytyy testata sillä.

Tässä M2.5 Motronicissahan on nakutustunnistin, jos nakutusta havaitaan 50 puristustahdin aikana siirrytään automaattisesti matala-oktaanikarttaan. Jos 8,5 minuutin aikana ei nakutusta ilmene uudestaan siirrytään automaattisesti korkea-oktaanikartaaan. Koko pohdinta johtuu siitä, että kylmä kone tuntuu vetävän paljon hereämmin. Koko päivän kun tahkoo rataa niin ei se ihme olisi, vaikka vähän naulaisi 50 puristustahdin aikana.

Tästä koko ongelmasta päästään eroon kun siirrytään ATEcuun.
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3614
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Opel Astra F GSi 16v -92 *varttimailihommia*

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Ei siellä toisella puolella välttämättä vastusta olekkaan kuten tuolla top buzzin sivuillakin taulukossa on.
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Vastaa Viestiin