Jarrupalojen vaihto
Jarrupalojen vaihto
Pitäisi vaihtaa uudet jarrupalat taakse Astra farmari 2000 2.0L TDI.
Siinä on käsijarru mekanismi samassa paketissa ja kysyisin miten saan männän painumaan tarpeeksi sisään että saisin uudet jarrupalat mahtumaan paikoilleen?
Tarvitaanko erikoistyökaluja?
Siinä on käsijarru mekanismi samassa paketissa ja kysyisin miten saan männän painumaan tarpeeksi sisään että saisin uudet jarrupalat mahtumaan paikoilleen?
Tarvitaanko erikoistyökaluja?
Re: Jarrupalojen vaihto
Luin että mäntää kiertämällä saisi männän sisään. Vaatiiko tämä jonkin erikoistyökalun ja kiertyykö helposti?
-
- 'Agila'
- Viestit: 4
- Liittynyt: 19 Kesä 2004, 03:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
mikähän tossa pyörittämisessä mahtaa olla funktiona?
Ainakin ennen (esim. b-omppu) ne on menny ihan painamalla takas sisään, vaikkapa ihan normi ruuvipuristimella (vinkalla). Tuntus aika oudolta et pitäis pyörittää, koska silloinhan ne pitäis pyöriä myöskin ulos tullessaan...ja kun mäntä painaa palaa niin silloinhan männän ja palan välillä on melkoinen kitka...
Eli ihan vaan puristamalla sanon minä, vaikken ko. kiesiä olekkaan pulannut..
Ainakin ennen (esim. b-omppu) ne on menny ihan painamalla takas sisään, vaikkapa ihan normi ruuvipuristimella (vinkalla). Tuntus aika oudolta et pitäis pyörittää, koska silloinhan ne pitäis pyöriä myöskin ulos tullessaan...ja kun mäntä painaa palaa niin silloinhan männän ja palan välillä on melkoinen kitka...
Eli ihan vaan puristamalla sanon minä, vaikken ko. kiesiä olekkaan pulannut..
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
En tiä ittekkään tohon pyörittämiseen syytä...
Mut muistelen että appiukko sitä porisi et näin se menis helpommin sisään käsi pelissä.
Mut niin kuin sanottu, en ossaa tohon kun ei ole tarvinu ko pakettia rassata.
Mut tolla työkalulla joka tapauksessa se pitäs onnistua ja toi työ kalu on muihikin merkkeihin käypä. (Audi, Ford... ainaki)
Mut muistelen että appiukko sitä porisi et näin se menis helpommin sisään käsi pelissä.
Mut niin kuin sanottu, en ossaa tohon kun ei ole tarvinu ko pakettia rassata.
Mut tolla työkalulla joka tapauksessa se pitäs onnistua ja toi työ kalu on muihikin merkkeihin käypä. (Audi, Ford... ainaki)
Menee myös ilman tuommoisia erikoistyökaluja sisään. Itellä oli paksuhko lattaraudan pätkä johon tehty 16mm kierre ja sit pultti millä kiersin sitä sisään päin hiljalleen ja samalla kaveri pyöritti mäntää putkipihdeillä. Hienosti toimi. Se minkä takia tuota joutuu pyörittää on se, että käsijarru toimii samalla männällä joten todellaki se pyörii kun käsijarrua käyttää. Männän sisällä spriraalikierteet.
Tuli tuota ihmeteltyy aikanaan, että miten sen saa sisälle ni avasin ja johan selvis
Tuli tuota ihmeteltyy aikanaan, että miten sen saa sisälle ni avasin ja johan selvis
ok!:)lusmu kirjoitti:Menee myös ilman tuommoisia erikoistyökaluja sisään. Itellä oli paksuhko lattaraudan pätkä johon tehty 16mm kierre ja sit pultti millä kiersin sitä sisään päin hiljalleen ja samalla kaveri pyöritti mäntää putkipihdeillä. Hienosti toimi. Se minkä takia tuota joutuu pyörittää on se, että käsijarru toimii samalla männällä joten todellaki se pyörii kun käsijarrua käyttää. Männän sisällä spriraalikierteet.
Tuli tuota ihmeteltyy aikanaan, että miten sen saa sisälle ni avasin ja johan selvis
ton kässärisysteemin luulis olevan hieman pidempi ikäinen kuin b-ompun rumpuviritys...oma on juuri työn alla..
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
Re: Jarrupalojen vaihto
Tämä koskee Astra J 2010 Sähköisen Käsijarrun mallia, mutta lienee samantapainen juttu noille automaattisäätöisille levyjarrupohjaisille kässäreille muissakin.
Jarrumäntiä ei voi pelkästään painaa sisään. Käsijarrun automaattisäätö estää, se on automaattisesti yhteen suuntaan laajeneva mekanismi, joka pitää palauttaa takaisin kun laitetaan uudet jarrupalat.
Tässä aika hyvä kuva mitä kaikkea hilua siellä takajarrusylinterin sisällä on J-Astrassa.
http://workshop-manuals.com/vauxhall/as ... eel_brake/
No, eilen katsastuksessa ilmeni, että tämä yhteen suuntaan laajeneva mekanismi oli lopettanut laajenemisensa, ja käsijarrun toimintavara oli loppunut, vasen jarru ei jarruta käsijarrulla. Jarruvoima 0. Hylky.
Ihmettelyä kotona, levyt ja palat kunnossa, vaijerit kunnossa. Mekanismit liikkuu. Missä vika? Verrattuna oikean puolen jarruun käsijarruvipu jarrusatulassa oli eri asennossa jarrun ollessa päällä, selvästi tilanne se että vaijeri ei voi sitä enempää vetää kun loppuu vaiherin liikevara siellä jarrusatulan puolella.
Yritin ensin kytkeä jarrua päälle-pois-päälle-pois, sitten naputella jarrusatulan vipua vasaralla yms. Ei vaikutusta.
Sitten vedin käsijarrun kiinni, käynnistin auton, survaisin jarrupoljinta reippaasti. Takaa kuului napsahdus, ja sen jälkeen liikevarat jarruvaijerissa vasemmalla ja oikealla olivat samat, ja käsijarru toimii!
Ilmainen korjaus, tässä maksoi vain uusintakatsastus. Harmittaa, kun en tuota pientä vikaa huomannut jo ennen katsastusta, mutta oikea kässäri piti niin hyvin että ei ollut ongelmia.
Onko kukaan katsonut tai tietääkö muuten, että uiko tuo käsijarrun käyttömekanismi jarrunesteessä, onko siellä jarrusylinterissä tiivisteet missä välissä käsijarrumekanismin puolella? Jos ne hilut on nesteessä, niin voitelu hoituu, mutta jos tiivisteet pitää käsijarrumekanismin jarrunesteen ulkopuolella, niin se voisi selittää jumittumisen. Tuosta kuvasta en osaa erottaa sitä missä tiivisteet oikein on, mutta jos tulkitsen noi mustat paksut jutut tiivisteiksi, niin sillä perusteella näyttäisi koko mekanismi uivan nesteessä.
Jarrumäntiä ei voi pelkästään painaa sisään. Käsijarrun automaattisäätö estää, se on automaattisesti yhteen suuntaan laajeneva mekanismi, joka pitää palauttaa takaisin kun laitetaan uudet jarrupalat.
Tässä aika hyvä kuva mitä kaikkea hilua siellä takajarrusylinterin sisällä on J-Astrassa.
http://workshop-manuals.com/vauxhall/as ... eel_brake/
No, eilen katsastuksessa ilmeni, että tämä yhteen suuntaan laajeneva mekanismi oli lopettanut laajenemisensa, ja käsijarrun toimintavara oli loppunut, vasen jarru ei jarruta käsijarrulla. Jarruvoima 0. Hylky.
Ihmettelyä kotona, levyt ja palat kunnossa, vaijerit kunnossa. Mekanismit liikkuu. Missä vika? Verrattuna oikean puolen jarruun käsijarruvipu jarrusatulassa oli eri asennossa jarrun ollessa päällä, selvästi tilanne se että vaijeri ei voi sitä enempää vetää kun loppuu vaiherin liikevara siellä jarrusatulan puolella.
Yritin ensin kytkeä jarrua päälle-pois-päälle-pois, sitten naputella jarrusatulan vipua vasaralla yms. Ei vaikutusta.
Sitten vedin käsijarrun kiinni, käynnistin auton, survaisin jarrupoljinta reippaasti. Takaa kuului napsahdus, ja sen jälkeen liikevarat jarruvaijerissa vasemmalla ja oikealla olivat samat, ja käsijarru toimii!
Ilmainen korjaus, tässä maksoi vain uusintakatsastus. Harmittaa, kun en tuota pientä vikaa huomannut jo ennen katsastusta, mutta oikea kässäri piti niin hyvin että ei ollut ongelmia.
Onko kukaan katsonut tai tietääkö muuten, että uiko tuo käsijarrun käyttömekanismi jarrunesteessä, onko siellä jarrusylinterissä tiivisteet missä välissä käsijarrumekanismin puolella? Jos ne hilut on nesteessä, niin voitelu hoituu, mutta jos tiivisteet pitää käsijarrumekanismin jarrunesteen ulkopuolella, niin se voisi selittää jumittumisen. Tuosta kuvasta en osaa erottaa sitä missä tiivisteet oikein on, mutta jos tulkitsen noi mustat paksut jutut tiivisteiksi, niin sillä perusteella näyttäisi koko mekanismi uivan nesteessä.
Re: Jarrupalojen vaihto
Se automaatti säätö ei toimi jos käsijarru ei palaudu kokonaan topparia vasten.
Mäntä ei pyöri käytössä missään välin monissa on tappi jonka pitää sattua jarrupalan koloon vaan sitä kierrettä kierretään käsijarrulla ja kun käsijarru ei ole vedettynä pitäisi tuon kierteen "hyppiä" erikohtaan jalkajarrulla
Itse löysännyt ruuvipuristimella ja siirtoleuka pihdeillä
Mäntä ei pyöri käytössä missään välin monissa on tappi jonka pitää sattua jarrupalan koloon vaan sitä kierrettä kierretään käsijarrulla ja kun käsijarru ei ole vedettynä pitäisi tuon kierteen "hyppiä" erikohtaan jalkajarrulla
Itse löysännyt ruuvipuristimella ja siirtoleuka pihdeillä
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Jarrupalojen vaihto
Biltemasta kannattaa ostaa se 49,90' sarja jossa tulee laajemmasti palikoita. Ja ensin painetaan jarrua. Vasta sen jälkeen käsijarrua käytetään kun asennetaan.
Ja sitten jos omistat foordin, on vasenkätinen kierre satulassa ja tarvit 79,90' sarjan. .....
Käppäri satulassa ---pyöritetään sisään.
Ei käppäriä satulassa esim vectra a ja b joissa tuplamännät takana vain painetaan rauhallisesti ja katsotaan ettei nestesäiliö puklaa.
Ja sitten jos omistat foordin, on vasenkätinen kierre satulassa ja tarvit 79,90' sarjan. .....
Käppäri satulassa ---pyöritetään sisään.
Ei käppäriä satulassa esim vectra a ja b joissa tuplamännät takana vain painetaan rauhallisesti ja katsotaan ettei nestesäiliö puklaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Jarrupalojen vaihto
se pitää painaa ja pyörittää niin menee pohjaan ,Motonet myy työkalua mikä käy hylsysarjan jatkoon kiinni, millä homman saa tehtyä makso muistakkseni noin 8€, pitää pyörittää käsijarrun automaattisäädön takia muistaakseni vastapäivään menee sisään päin . kaikissa opeleissa 2010 alaspäin missä on levyjarrullinen taka-akseli ja jarrupaloilla jarruttava käsijarru niin pitää pyörittää että menee mäntä sisään
Re: Jarrupalojen vaihto
niin siis tässä on käsijarru samassa satulassa, eli ei mene painamalla sisään vaikka kuinka runnois. vaatii sen erikoistyökalun ja sitte ku laitat sen uuden palan sinne paikalleen, ni kato että se helvetin tappi osuu siihen uraan joka on siinä männässä. muuten jää laahaamaan ikävästi.