Vectra c led lisävalot
- ooppeli666
- 'Senator'
- Viestit: 629
- Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
- Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa
Vectra c led lisävalot
Tuli laitettua semmonen led lisävalopaneeli autoon niin ärsyttävää kun valo ei ole päällä niin se vilkkuu välillä onko tohon mitään häiriön poistajaa olemassa. ?
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Re: Vectra c led lisävalot
Kytkitkö suoraan jonkun polttimon tai muusta syötöstä virran paneelille? Jos näin, niin kytke oman releen kautta mieluummin.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Vectra c led lisävalot
Tämä ongelmahan se on, kun auton sähkökeskus tarkkailee polttimoiden kuntoa "testipulssilla". Normaalipoltin (hehku/halogeeni) ei ehdi välähtää, mutta led ehtii.
Periaatteessa, jos hehku on paikallaan, niin testipulssi jää jännitetasoltaan alhaiseksi polttimon aiheuttaman kuorman takia. Ledin ei pitäisi silloin välähtää, kun jännite on alhainen ja polttimossa oleva etuvastus rajoittaa virran alle ledin valontuoton. Itselläni on juuri tällainen ratkaisu jalkatilavalona ja ne eivät välähtele, koska ovat nomaalipolttimoilla varustetun kattovalon rinnalla.
Tämä testipulssi toteutetaan sähkökeskuksessa siten, että polttimolinjan puolijohde kytketään hyvin pieneksi hetkeksi johtavaksi. Sähkökeskus mittaa puolijohteen yli jäävää jännitehäviötä ja toteaa sen kautta onko polttimot linjassa kunnossa vai ei. Normihehku ottaa kylmänä aluksi suuremman virran, kuin mitä se on sitten käytössä eli lämpimänä. Testipulssilla joka on tarkoitettu kylmälle polttimolle pitää jäädä puolijohteen yli tietty jännitehäviö, jotta sen todetaaan olevan ok. Tämä jännitehäviö taas aiheuttaa sen, että testipulssin aikana polttimolla ei ole täyttä jännitettä. Edellytyksenä on, että paikallaan on "oikeanlaiset" polttimot. Mikäli jännitehäviö sähkökeskuksen puolijohteeseen on "väärä" todetaan polttimovika. Kun linjassa on vain ledejä, jännitehäviötä puolijohteeseen tulee hyvin vähän ja siten polttimolla se taas nousee.
Vastaavasti käytettäessä nk. can-väyläledejä, eivät nekään välttämättä toimi, vaan saattavat välähdellä itsekseen. Näissä ledeissä on käytetty "huijausvastusta" lisäämään polttimon aiheuttamaa kuormaa. Käytännössä siis rinnakakisvastusta. Tämä vastus on mitoitettu niin, että se vastaa lämpimän polttimon nimelliskuormaa. Testipulssillahan varsinaisen hehkun kuorma on suurempi, kun se on kylmä. Tästä voi siten aiheutua ongelmaa ja sähkökeskus luulee testipulssin aikana polttimon olevan vialla ja samalla led ehtii myös välähtää, kun jännite testin aikana onkin polttimolla riittävän suuri.
Mikäli taas tilanne on se, että ko. sähkönsyöttölinjassa ei ole hehkuja, vaan pelkkiä ledejä eli normaalipolttimot poistettu, niin ledien välähtely on ilmeistä niiden pienen kuormituksen vuoksi. Testipulssin jännite nousee ja led välähtää. Tuolloin releytys led-valoille on varmaan hyvä keino kunhan rele on riittävän hidas. Relettä voi vielä vetohidastaa kytkemällä sen käämin rinnalle konkan. Toki, samalla se myös päästöhidastaa. Sillä tuskin on merkitystä tässä tilanteessa, kun hidastus on tarvetta tehdä vain sekunin murto-osiksi.
Periaatteessa, jos hehku on paikallaan, niin testipulssi jää jännitetasoltaan alhaiseksi polttimon aiheuttaman kuorman takia. Ledin ei pitäisi silloin välähtää, kun jännite on alhainen ja polttimossa oleva etuvastus rajoittaa virran alle ledin valontuoton. Itselläni on juuri tällainen ratkaisu jalkatilavalona ja ne eivät välähtele, koska ovat nomaalipolttimoilla varustetun kattovalon rinnalla.
Tämä testipulssi toteutetaan sähkökeskuksessa siten, että polttimolinjan puolijohde kytketään hyvin pieneksi hetkeksi johtavaksi. Sähkökeskus mittaa puolijohteen yli jäävää jännitehäviötä ja toteaa sen kautta onko polttimot linjassa kunnossa vai ei. Normihehku ottaa kylmänä aluksi suuremman virran, kuin mitä se on sitten käytössä eli lämpimänä. Testipulssilla joka on tarkoitettu kylmälle polttimolle pitää jäädä puolijohteen yli tietty jännitehäviö, jotta sen todetaaan olevan ok. Tämä jännitehäviö taas aiheuttaa sen, että testipulssin aikana polttimolla ei ole täyttä jännitettä. Edellytyksenä on, että paikallaan on "oikeanlaiset" polttimot. Mikäli jännitehäviö sähkökeskuksen puolijohteeseen on "väärä" todetaan polttimovika. Kun linjassa on vain ledejä, jännitehäviötä puolijohteeseen tulee hyvin vähän ja siten polttimolla se taas nousee.
Vastaavasti käytettäessä nk. can-väyläledejä, eivät nekään välttämättä toimi, vaan saattavat välähdellä itsekseen. Näissä ledeissä on käytetty "huijausvastusta" lisäämään polttimon aiheuttamaa kuormaa. Käytännössä siis rinnakakisvastusta. Tämä vastus on mitoitettu niin, että se vastaa lämpimän polttimon nimelliskuormaa. Testipulssillahan varsinaisen hehkun kuorma on suurempi, kun se on kylmä. Tästä voi siten aiheutua ongelmaa ja sähkökeskus luulee testipulssin aikana polttimon olevan vialla ja samalla led ehtii myös välähtää, kun jännite testin aikana onkin polttimolla riittävän suuri.
Mikäli taas tilanne on se, että ko. sähkönsyöttölinjassa ei ole hehkuja, vaan pelkkiä ledejä eli normaalipolttimot poistettu, niin ledien välähtely on ilmeistä niiden pienen kuormituksen vuoksi. Testipulssin jännite nousee ja led välähtää. Tuolloin releytys led-valoille on varmaan hyvä keino kunhan rele on riittävän hidas. Relettä voi vielä vetohidastaa kytkemällä sen käämin rinnalle konkan. Toki, samalla se myös päästöhidastaa. Sillä tuskin on merkitystä tässä tilanteessa, kun hidastus on tarvetta tehdä vain sekunin murto-osiksi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
- ooppeli666
- 'Senator'
- Viestit: 629
- Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
- Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa
Re: Vectra c led lisävalot
Se on kytketty can väylä relejohto sarjalla akulta virta ja herätteen pitkien johdolta. Kyselin yhdestä liikkeestä niin kerrottiin että pitäisi kytkeä perus rele sarjalla nii sillä ei kuulemma pitäs vilkutella toi can bus rele kuulemma herkkä.mandula kirjoitti:Kytkitkö suoraan jonkun polttimon tai muusta syötöstä virran paneelille? Jos näin, niin kytke oman releen kautta mieluummin.
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Re: Vectra c led lisävalot
Eiköhän tuolla tavallisella relesarjalla vika korjaannuooppeli666 kirjoitti:Se on kytketty can väylä relejohto sarjalla akulta virta ja herätteen pitkien johdolta. Kyselin yhdestä liikkeestä niin kerrottiin että pitäisi kytkeä perus rele sarjalla nii sillä ei kuulemma pitäs vilkutella toi can bus rele kuulemma herkkä.mandula kirjoitti:Kytkitkö suoraan jonkun polttimon tai muusta syötöstä virran paneelille? Jos näin, niin kytke oman releen kautta mieluummin.
Opel Omega B, Caravan
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
2.2i (Z22XE)
2003, Manual
Re: Vectra c led lisävalot
Tässä on nyt kaksi eri juttua, mitä ei pidä sekoittaa toisiinsa.
Normaalille polttimolle (esim. halogeeni) käytetään jännitteen regulointia pitämään jännite polttimolla n. 13,2 V tuntumassa. Tämä on toteutettu syöttämällä polttimolle pulssisähköä (PWM), jonka tehollisarvo on tuo 13,2 V. Käytännössä siis polttimolla jaksottain auton "raakajännite", toisin sanoen sen mikä laturilta (akulta) saadaan. Jos tämä jännite on yli 13,2 V, kuten auton käydessä, sitä pätkitään. Vastaavasti alle 13,2 V esim. auto sammuksissa, sitä ei pätkitä. Sähkökeskus toteuttaa tämän PWM-pulssisähkön. Taajuus on vakio, mutta pulssisuhde (jännite on/off -suhde) muuttuu. Tällä ei ole oikeasti mitään tekemistä auton CAN -väylän kanssa. CAN -väylä on tiedonsiirtoväylä koko autossa ja tämän PWM -sähkön hoitaa sähkökeskus aivan itsenäisesti. Ei edes käytetyt taajuudet ole samoja. Tiedonsiirtoväylän nopeus on suuri, joka riippuu väylästä (on useita CAN -väyliä autossa rinnakkain). Niiden nopeus on luokkaa kilohertzit ... Megahertzit.
PWM -sähkön taajuus on huomattavasti alhaisempi, ollaan luokassa kymmenethertzit .. sadathertzit.
Näillä lisävalorelesarjoilla, joita CAN-väylällä markkinoidaan, tarkoittaa, etteivät nämä releet "pärise" PWM-sähköön kytkettynä. Joten toimivat, jos lupaus pitää. Niissä on jonkinlainen suodatus (luultavasti diodi + konkka) millä estetään releen pärinä eli jatkuva päälle/pois pulssisähkön tahdissa. Tämä rele voi silti olla "nopea" vetämään eikä ko. rakenne estä relettä reagoimasta nopeasti sähköön. Suodatus ainoastaan pitää releen käämissä jännitettä yllä, kun syöttösähkössä on pulssi alhaalla.
Nyt testipulssin aikana rele ehtii reagoida, ei välttämättä aina, jos on siinä rajoilla. Joskus kylläkin. Tällä testipulssilla sähkökeskus siis testaa polttimon kuntoa vaikka sitä ei juuri sillä hetkellä käytetä. Nopeasti reagoiva rele ehtii vetää ja sen kärkien kautta kytkeytyy hetkeksi sähkö ledivalolle. Sehän sitten välähtää.
Tavallinen rele, joka on "mahdollisimman hidas" on tähän ongelmaan paras apu. Ellei sekään auta niin jo aiemmassa viestissäni mainittu konkka releen käämin rinnalle vetohidastamaan.
Normaalille polttimolle (esim. halogeeni) käytetään jännitteen regulointia pitämään jännite polttimolla n. 13,2 V tuntumassa. Tämä on toteutettu syöttämällä polttimolle pulssisähköä (PWM), jonka tehollisarvo on tuo 13,2 V. Käytännössä siis polttimolla jaksottain auton "raakajännite", toisin sanoen sen mikä laturilta (akulta) saadaan. Jos tämä jännite on yli 13,2 V, kuten auton käydessä, sitä pätkitään. Vastaavasti alle 13,2 V esim. auto sammuksissa, sitä ei pätkitä. Sähkökeskus toteuttaa tämän PWM-pulssisähkön. Taajuus on vakio, mutta pulssisuhde (jännite on/off -suhde) muuttuu. Tällä ei ole oikeasti mitään tekemistä auton CAN -väylän kanssa. CAN -väylä on tiedonsiirtoväylä koko autossa ja tämän PWM -sähkön hoitaa sähkökeskus aivan itsenäisesti. Ei edes käytetyt taajuudet ole samoja. Tiedonsiirtoväylän nopeus on suuri, joka riippuu väylästä (on useita CAN -väyliä autossa rinnakkain). Niiden nopeus on luokkaa kilohertzit ... Megahertzit.
PWM -sähkön taajuus on huomattavasti alhaisempi, ollaan luokassa kymmenethertzit .. sadathertzit.
Näillä lisävalorelesarjoilla, joita CAN-väylällä markkinoidaan, tarkoittaa, etteivät nämä releet "pärise" PWM-sähköön kytkettynä. Joten toimivat, jos lupaus pitää. Niissä on jonkinlainen suodatus (luultavasti diodi + konkka) millä estetään releen pärinä eli jatkuva päälle/pois pulssisähkön tahdissa. Tämä rele voi silti olla "nopea" vetämään eikä ko. rakenne estä relettä reagoimasta nopeasti sähköön. Suodatus ainoastaan pitää releen käämissä jännitettä yllä, kun syöttösähkössä on pulssi alhaalla.
Nyt testipulssin aikana rele ehtii reagoida, ei välttämättä aina, jos on siinä rajoilla. Joskus kylläkin. Tällä testipulssilla sähkökeskus siis testaa polttimon kuntoa vaikka sitä ei juuri sillä hetkellä käytetä. Nopeasti reagoiva rele ehtii vetää ja sen kärkien kautta kytkeytyy hetkeksi sähkö ledivalolle. Sehän sitten välähtää.
Tavallinen rele, joka on "mahdollisimman hidas" on tähän ongelmaan paras apu. Ellei sekään auta niin jo aiemmassa viestissäni mainittu konkka releen käämin rinnalle vetohidastamaan.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
- ooppeli666
- 'Senator'
- Viestit: 629
- Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
- Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa
Re: Vectra c led lisävalot
Joo kyl se perus rele autto ei välkyttele enään.
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Re: Vectra c led lisävalot
Otit herätteen vissiin siitä ajovalolle menevästä johtosarjasta?
Mikäs johto se niistä on, pitäs tällä viikolla laitella lisäpitkä paikoilleen.
Mikäs johto se niistä on, pitäs tällä viikolla laitella lisäpitkä paikoilleen.
- ooppeli666
- 'Senator'
- Viestit: 629
- Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
- Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa
Re: Vectra c led lisävalot
Niin kaukovalojen johdosta. 2 johtoa maa ja virta
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Re: Vectra c led lisävalot
Tähän minäkin kaipaan vastausta.
Kylmässä tallissa johtojen arpominen, ei niin kivaa...
Vectra C Z19DTH
Ooppelin osat lähempänä kuin uskotkaan.
Varaosamyyjä @virtasenkauppa.fi
Ooppelin osat lähempänä kuin uskotkaan.
Varaosamyyjä @virtasenkauppa.fi
Re: Vectra c led lisävalot
Guuglettelun ja Haynes oppaan avulla tulin siihen tulokseen, että se on valkoinen johto.
Voidaanko vahvistaa?
Vectra C Z19DTH
Ooppelin osat lähempänä kuin uskotkaan.
Varaosamyyjä @virtasenkauppa.fi
Ooppelin osat lähempänä kuin uskotkaan.
Varaosamyyjä @virtasenkauppa.fi
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12645
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: Vectra c led lisävalot
Valkoinen pitkille,keltainen lyhkösille.
Re: Vectra c led lisävalot
Jes, ei tarvitse arpoa enää!
Kiitos!
Vectra C Z19DTH
Ooppelin osat lähempänä kuin uskotkaan.
Varaosamyyjä @virtasenkauppa.fi
Ooppelin osat lähempänä kuin uskotkaan.
Varaosamyyjä @virtasenkauppa.fi