astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Tarkista , että se pieni letku on ehjä ja kiinni.
Suuttimeen voi suht helposti vaihtaa tiivisteet. Jossain foorumilla on ohjetta vaihtoon. Todennäköisesti merkkiliikkeestä saa varmimmin oikeat tiivisteet.
Toki suuttimessa voi olla myös likaa ja vuotaa siksi läpi.
Suutinta ohjataan solenoidilla... siitä kuuluu vaimea naputus , kun se toimii.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaa käyttää hakua täällä moottorit ja voimansiirto - osiossa.
Hakukenttään X16SZ .
Useampi auto on käynyt rikkaalla ja voi löytyä vinkkejä ongelman ratkaisuun.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Ok. Tarvitsee viikonloppuna alkaa pöyhimään kotteroa. Äskön itse ajelin sillä eikä kyllä huomaa ajossa, että kävisi noin rikkaalla. Käynnistyy oli kylmä/lämmin ja käy tasaseen eikä röpötä kieroksilla. On näköjään tahrinut kaasuläpän tienoon ainakin bensalla, että tulvahan siel sit tod. Näk on valloillaan.

Viikonlopun jälkeen ollaan viisaampia.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Kun käynnistyy ja käy hyvin sekä kylmänä, että lämpimänä sulkee aikalailla pois vaihtoehdon , että oli moottorin läpötila-anturissa vikaa.
Liekö sitten suutin vuotaisi tai sen tiivisteet vuotaisi.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Nyt vähän pöyhitty ja katseltu. Suutin sumuttaa kyllä hienosti eikä tiputa pisaroita. Vertasin silmämääräisesti sitä myös tohon toisen Astrani sumutukseen eikä eroa näkynyt. 2 ja 4 pytyn tulpat ovat pikimustat, mutta 1 ja 3 pytyn huomattavasti vaaleammat. Ei silti normaalit. Tulpat ei ole märkiä vain mustia, mutta vaihdoin uudet nyt.

Imusarjan alla oleva lämpöanturi näytti 740ohm kun auto lämmennyt n.90'c ja ollut 10min paikallaan. Tarvitsee etsiä onko tämä arvo ok. Ilmansuodatin vaihdettu vaikka edellinen oli kunnossa myös.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Ruiskutussuutin oletettavasti sitten ok. Tulppien perusteella on käynyt jo jonkin aikaa varsin rikkaalla.
Lämpötila-anturin vastusarvo on aavistuksen korkea.
Tuossa ohjearvot:
viewtopic.php?f=4&t=255679&hilit=X16SZ
Map - anturi taitaa tuon moottorin kohdalla olla tulipellissä kiinni... sellainen pieni rasia , johon menee imupuolelta letku. Niissä on tosin harvemmin ollut vikaa. Letkun kunto kannattaa toki tarkistaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Letkut kävin lävitse ja uusin yhden varmuuden vuoksi, mutta en nyt muista et mihin se siitä kaasuläpältä meni... Hain nyt kuitenkin ton sinisen ecun lämpötila-anturin niin poistetaan nyt sekin "vikalistalta". Toisen lambdan kävin hakemassa kaverin varaosa autosta niin saadaan selvyys siitäkin.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Hyvä. Kannattaa se lämpötila-anturi tosiaan vaihtaa , kuten myös lambda. Lambda voi olla vanha ja väsynyt... ei säädä seosta oikein , vaikka omasta mielestään toimii oikein.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1511
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Oletin alkuperäisistä kysymyksistä, että kone ilmeisesti käy muuten ihan ok, ja tehot tallessa? Yhden tällaisen samanlaisen yksipisteruiskun mystisiä häiriöitä etsittin joskus kissojen ja koirien kanssa, päivästä ja auringonpilkkujen asennosta ja korjaajan horoskoopista riippuen tuli erinäisiä vikakoodeja. Kaikkea vaihdettiin mutta aina samat ongelmat. Lopulta selvis että kampuralta oli kiila pettänyt. Ja se sitten vielä ilmeisesti pyörähti aina sammutuksessa tai startissa vähän eri asentoon, ja jonakin päivänä toimi miltei normaalisti ja toisena päivänä oli sitten taas ihan eri oireet ja vikakoodit. Näistä koneista on useinkin noita kiiloja pettänyt, mutta sen kyllä huomaa tehoissakin yleensä.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Nyt on vaihdettu ecun lämpöanturi sekä lambda. Putkessa kiinni ollut oli jokin muu kuin alkuperäinen, kun oli abico jatkolla liitetty. Ehkä hieman käynti ääni muuttui ja uudet tulpat eivät 20km lenkin jälkeen vielä näyttäneet erikoisen värisiltä. Alkuviikosta sitten katsellaan taas päästölappuja, kun käytän mittauksessa.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Voi hyvinkin se joku muu kuin alkuperäinen lambda selittää kaikki ongelmat. Abikoilla niitä ei liioin pitäisi liittää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Robertx kirjoitti: 11 Helmi 2018, 21:14 Voi hyvinkin se joku muu kuin alkuperäinen lambda selittää kaikki ongelmat. Abikoilla niitä ei liioin pitäisi liittää.
Hopealla juottaminen kai se ainoa oikea tapa olisi? Ihmeen paljon näitä antureita kyllä näkee jotka tulee ilman liitintä ja sen putki abicon kanssa. Motonetin 21,90€ anturi olisi tälläinen mm.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

HOW AN OXYGEN SENSOR WORKS

The O2 sensor works like a miniature generator and produces its own voltage when it gets hot. Inside the vented cover on the end of the sensor that screws into the exhaust manifold is a zirconium ceramic bulb. The bulb is coated on the outside with a porous layer of platinum. Inside the bulb are two strips of platinum that serve as electrodes or contacts.

The outside of the bulb is exposed to the hot gases in the exhaust while the inside of the bulb is vented internally through the sensor body to the outside atmosphere. Older style oxygen sensors actually have a small hole in the body shell so air can enter the sensor, but newer style O2 sensors "breathe" through their wire connectors and have no vent hole. It is hard to believe, but the tiny amount of space between the insulation and wire provides enough room for air to seep into the sensor (for this reason, grease should never be used on O2 sensor connectors because it can block the flow of air). Venting the sensor through the wires rather than with a hole in the body reduces the risk of dirt or water contamination that could foul the sensor from the inside and cause it to fail.

The difference in oxygen levels between the exhaust and outside air within the sensor causes voltage to flow through the ceramic bulb. The greater the difference, the higher the voltage reading.

An oxygen sensor will typically generate up to about 0.9 volts when the fuel mixture is rich and there is little unburned oxygen in the exhaust. When the mixture is lean, the sensor output voltage will drop down to about 0.2 volts or less. When the air/fuel mixture is balanced or at the equilibrium point of about 14.7 to 1, the sensor will read around .45 volts.

Ei niitä lambdan johtimia saa liioin juottaa... toki hieman anturista kiinni. Kuten yllä englanniksi lukee, anturit hengittävät johtimien kautta. Ainoa oikea tapa on liittää anturin johtimet asianmukaisesti liittimeen. Liittimessä tuo hengitys onnistuu , kun johdin on kuorittu ennen puristusliitosta. Viisainta on ostaa lambda, jossa on valmiiksi liitin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Tämä oma tarina sai onnellisen päätöksen, kun äskön käytin Astraa mittauksissa ja ei se nyt kauheasti uudelle autolle häviä :)

Tyhjäkäynti
Co% 0,03
Co2 13,9
Hc 8
O2 0.9

Kierroksilla
Co% 0,01
Co2 14,70
Hc 13
O2 0,5
Lambda 1,007

Edit. Robertx:lle kiitokset, kun jaksat täällä foorumilla kommentoida/ohjeistaa näillä vanhoilla autoilla ajavia myöskin :)
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra 1.6 vm.97 nykiminen/päästöt korkeat

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hieno homma, että nyt ovat päästöt oikein mallikelpoisesti kunnossa :thumbsup: Veikkaan , että suurin syyllinen oli se lambda.
Ole hyvä. Sitähän varten tämä foorumi on, että autetaan mahdollisuuksien ja osaamisen puitteissa muita Opelisteja.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin