2,0 dieselin lämpötila-anturi (ECU/mittaristo)?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
bumper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 417
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 12:43
Paikkakunta: Savo

2,0 dieselin lämpötila-anturi (ECU/mittaristo)?

Viesti Kirjoittaja bumper »

Onko noissa yleensä kaksi anturia, joista toinen menee mittaristolle ja toinen ECU:lle? Itse en onnistunut löytämään kuin yhden kaksinapaisen (Auto siis Astra G), joka vaikuttaa ainakin ECU:un. Onko jossain piilossa toinen yksinapainen vai meneekö tuosta kaksinapaisesta myös tieto mittaristolle (en huomannut katsoa, miten lämpömittari käyttäytyi kun pistoke oli irti...).
Opel Astra Caravan Diesel Automatic -01, Muu merkki auf Deutschland, Opel Vectra 1,8 CDX -95, Opel Astra Caravan 1,6 16V -97, Opel Kadett 1,6 Automatic -90, Opel Vectra CD 2,0 -93
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 2,0 dieselin lämpötila-anturi (ECU/mittaristo)?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Käyttää samaa anturia. Ts. ECU antaa mittaristolle tiedon.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
bumper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 417
Liittynyt: 28 Helmi 2007, 12:43
Paikkakunta: Savo

Re: 2,0 dieselin lämpötila-anturi (ECU/mittaristo)?

Viesti Kirjoittaja bumper »

Ok, kiitos :yes: Eli sitten tuon anturin pitäisi ainakin olla kuosissaan, kun lämpömittari näyttää ihan järkeviä arvoja.
Opel Astra Caravan Diesel Automatic -01, Muu merkki auf Deutschland, Opel Vectra 1,8 CDX -95, Opel Astra Caravan 1,6 16V -97, Opel Kadett 1,6 Automatic -90, Opel Vectra CD 2,0 -93
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: 2,0 dieselin lämpötila-anturi (ECU/mittaristo)?

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Erillisenä huomiona:

On olemassa myös kaksinapaisia lämpöantureita (esim. Bosch merkkisiä) joissa on kaksi piiriä.
Kummankin piirin toinen napa on sitten anturin runko, eli kannen ja lohkon kautta lopulta sama maa kuin kaikella muullakin sähköllä autossa.
Anturi on yleensä NTC elikkä sen vastus laskee lämmön noustessa.
Mittari sitten käytännössä mittaa piuhassa olevaa vastusta maata vasten.

Asian voi todentaa mittaamalla ovatko anturin navat yhteydessä, jonkin lämpötilan mukaan muuttuvan vastuksen läpi, toisiinsa - vaiko siten että kumpikin on yhteydessä kapineen runkoon.
Jälkimmäisessä tapauksessa on olemassa mahdollisuus että vain toinen piiri on basana ja toinen pelaa.

Tätä mahdollisuutta ei toki ole jos ecu kertoo mittaristolle lämpötilan.

(En siis tiedä kummalla tavalla tässä Opelissa on, eikä käsillä ole autoa josta asia mitata.)
Vastaa Viestiin