z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
J.P.S
'Senator'
'Senator'
Viestit: 841
Liittynyt: 16 Loka 2005, 18:58
Paikkakunta: Oulu

Re: z22yh korkeapainepumppu

Viesti Kirjoittaja J.P.S »

Moro. Vectra teki sen, että jakarin kuva syttyi tauluun ja ei vetoja enään. Maks 30km/h. Ajoin korjaamolle ja antaa koodin polttoainekiskon paine anturille. Mittailivat jotain ja meinasivat anturassa olevan vian. Mitä lukenut näitä juttuja tuosta korkeapaine pumpusta, niin niiden mukaan vika on pumpussa. Voiko anturi tehdä tuollaisen kerrasta mykistymisen. Auto pelannut normaalisti tähän asti. Ehkä joskus saattanut nykäisyn tehdä, muttei vikavaloja ole syttynyt.
Audi a3 2.0tdi quattro, Golf mk6 1.4 i.
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: z22yh korkeapainepumppu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ No tuskin se anturi rikki on. Sehän näyttää alhaista painetta kun pumppu on sökö.

Ihme tyyppejä siellä korjaamolla. Jos näyttää anturi alhaista painetta, niin siinä sitten heti vika on. Tyyppivikanahan se pumppu on tuossa painepuolella. Se silloin on todennäköisin vikapaikka. Tosin tietenkin hyvä olisi tietää onko joskus vaihdettu ja milloin. Tuosta voi päätellä sen vikaantumista.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: z22yh korkeapainepumppu

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jatkan vielä...

Tuo mainitsemasi nykäisy lienee juuri ensioire hajoavasta korkeapainepumpusta. Sitten se lopulta menee siihen kuntoon, ettei auto enää käy tai sammuilee välillä.

Onhan toki mahdollista, että syöttöpumppu on rikki. Eipä silloin korkeapainepumppukaan saa kunnolla tehtyä painetta. Yleensä se kuitenkin hajoaa niin, ettei auto enää käy ollenkaan. Tämän tankin syöttöpumpun nyt olisivat voineet testata korjaamolla. Jos korkeapainepumpulle tulee kunnolla paineella ainetta, niin se on ok.

Samoin sopivalla testerillä näkee mitä painetta anturi näyttää. Kun korkeapainepumppu on kunnossa, paineet ovat 50 ... 80 bar. Tuo korkein paine saavutetaan n. 3000 rpm:llä. Mikäli paine on jotain selvästi alle noiden, mutta selvästi taas yli syöttöpumpun paineen (muutama bar) tai paine tasakaasulla vaihtelee rajusti, on korkeapainepumppu vialla. Ja näin luultavasti nyt on.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
J.P.S
'Senator'
'Senator'
Viestit: 841
Liittynyt: 16 Loka 2005, 18:58
Paikkakunta: Oulu

Re: z22yh korkeapainepumppu

Viesti Kirjoittaja J.P.S »

Onko tuo bensan paineiden mittaus nyt se millä varmistetaan onko korkeapaine pumppu mennyt? Auto on pajalla kuitenkin ens viikkoon kun tilasivat sen anturin. Ei kehtais turhasta osasta maksaa kun siihen pumppuun menee omaisuus sitte. Tosiaan kerran nykäisi tasakaasulla ajaessa motarilla joku viikko sitte. Ennen tuota vian tuloa oli motariajoa ja ihan normaalisti veteli. Sitten risteyksessä tuli vikavalo ja vedot pois totaallisesti. Käyntiin lähtee ja käy tyhjäkäyntiä vähän aikaa hyvin. Sitten valo syttyy ja alkaa käymään epätasaisesti.
Audi a3 2.0tdi quattro, Golf mk6 1.4 i.
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
J.P.S
'Senator'
'Senator'
Viestit: 841
Liittynyt: 16 Loka 2005, 18:58
Paikkakunta: Oulu

Re: z22yh korkeapainepumppu

Viesti Kirjoittaja J.P.S »

No niin pumppu vaihdettu ja auto pelaa.. Tulipahan alavääntöjä lisää ja tyhjäkäynti tasoittu..
Audi a3 2.0tdi quattro, Golf mk6 1.4 i.
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
Avatar
jyrkipes
OCF Member 2019
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Helmi 2012, 10:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Vectra -06 2.2direct Z22YH, korkeapainepumppu vai joku muu (OPCOM, Torque), viantulkinta

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

Tervehdys. Aihetta on kaluttu foorumilla monesta kulmasta mutta viikon lukemisen jälkeen en löytänyt juuri näitä asioita.

Hankin potilaan viikko sitten viallisena. Keskitytään tässä niistä vioista vain yhteen. :lollis:
Autoon on kuittien mukaan vaihdettu uusi kp-pumppu 4 vuotta ja n. 40tuhatta sitten.

Oireet: Menee helposti vikatilaan jos tulee kuormaa; yrität kiihdyttää ripeämmin, ylämäki/iso vaihde. Kylmänä herkemmin kuin lämpimänä. Uudelleenkäynnistys poistaa vikatilan.

Koodeja on antanut erilaisia:
-misfire cylinder 4
-P1191 - Fuel Pressure System Malfunction, (52) - Present

Autoa koitettu analysoida ensin TorqueODB:llä, sillä tehtyä logia lyhyestä (10min) työmatkasta tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=A7JBLfZHGWs (saiskohan tuon videon upotettua jotenkin?)

Siinä "huomataan" että railipaine nousee välillä jopa lähellä 8000kPa, mutta yleensä putoaa alle 1000 kun kierroksia. Ei oikein selvää korrelaatiota minulle. Tyhjäkäynnillä O2S1Eq "ajelee" tai humppaa samalla kun kierroslukua ajellaan 850-1200 välillä.
Torquen kautta en ole saanut kuin tuota misfire-koodia ja sitäkin satunnaisesti. Välillä jakarin tai moottorin vikavalo palaa mutta koodia ei löydy mitään. Torquessa et saa myöskään "desired fuel rail kpa" arvoa näkyviin.

Diagnoosi: Korkepainepumppu on rikki/rikkoutumassa.

Sain OPCOM pulikan ja softan eilen ja kiinan versiolla yhteyden autoon.
Pyörittelin moottoria eilen pihassa ja sieltä näkyi seuraavaa:
Fuel rail desired (tai mikä se nyt OPCOMissa onkaan) antaa loogisen näköisiä arvoja.
Paineen tunnistus taas antaa koko ajan 380kPa, luku ei muutu ollenkaan.

Tässä kaapattua käyrää:
Kuva

Diagnoosi: Railipaineanturi rikki tai piuha irti.
Ihmetys: Feedback makaa koko ajan 380kPa mutta "sama" signaali voltteina muuttuu hiukan?!

Kysymys:
Onko OPCOMissa tunnettuja puutteita kahden edellisen arvon luvussa Z22YH-moottorilla? Voinko luottaa että mitattu paine on varmasti koko ajan suunnilleen se mitä siirtopumppu näyttää antavan?

Kyllä, varmistus näihin löytyy vain mittaamalla erillisellä mittarilla paineet siirtolinjasta ja korkepainelinjasta erikseen. Laitteita ei ole ja laiskuus on, joten on vielä kokematta. Tarvittaessa sekin tehdään.

Auto kulkee välillä ihan ripsakastikin, oston jälkeen tultiin motaria 160+ joten bensa liikkuu (joskus) ja pääsin Helsingistä Kajaaniin aiheuttamatta yli kahta keskisormea... Toivoa on kovastikin.

Yleisemmin kuvittelen hakevani selkeää proceduuria jokamiehen kotikorjaamolle jolla voidaan varmistaa milloin vika on
-korkeapainepumpussa
-bensanpaineen säätimessä
-railipaineanturissa
-siirtopumpussa

Jos tämän saan henkiin niin sitten luodaan projektitopic erikseen. :kahvia:
"Konsultointia" ja kannustusta on tullut jo usealta suunnalta: "Jos ooppelin niin älä ainakaan Z22YH" "Ihan paska" "Idiootti"
Aion kuitenkin yrittää, kun sain halvalla #sulovilen
--
Jyrki
E31, A6, Astra-H 07, ex-Astra G -02, ex-Vectra C -06 Z22YH
Avatar
jyrkipes
OCF Member 2019
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Helmi 2012, 10:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Vectra -06 2.2direct Z22YH, korkeapainepumppu vai joku muu (OPCOM, Torque), viantulkinta

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

Löytyi vielä kuvankaappaus Torquen antamista koodeista. Tuo lever taitaa viitata niihin pyörreläppien ohjaukseen inusarjassa?
Kuva
--
Jyrki
E31, A6, Astra-H 07, ex-Astra G -02, ex-Vectra C -06 Z22YH
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra -06 2.2direct Z22YH, korkeapainepumppu vai joku muu (OPCOM, Torque), viantulkinta

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

jyrkipes kirjoitti: 25 Huhti 2018, 12:34 Siinä "huomataan" että railipaine nousee välillä jopa lähellä 8000kPa, mutta yleensä putoaa alle 1000 kun kierroksia. Ei oikein selvää korrelaatiota minulle. Tyhjäkäynnillä O2S1Eq "ajelee" tai humppaa samalla kun kierroslukua ajellaan 850-1200 välillä.
Torquen kautta en ole saanut kuin tuota misfire-koodia ja sitäkin satunnaisesti. Välillä jakarin tai moottorin vikavalo palaa mutta koodia ei löydy mitään. Torquessa et saa myöskään "desired fuel rail kpa" arvoa näkyviin.

Fuel rail desired (tai mikä se nyt OPCOMissa onkaan) antaa loogisen näköisiä arvoja.
Paineen tunnistus taas antaa koko ajan 380kPa, luku ei muutu ollenkaan.

Aion kuitenkin yrittää, kun sain halvalla #sulovilen
Imupaineen (MAP) mukaan tuo on myös tukossa, luultavasti katti. Jos sais railpaineen toimiin ja tukoksen pois, niin tuohon vois tulla jotain järkeekin. Tottakai desired on looginen laskennallinen tavoite johon ECU pyrkii. Nyt pitää vain päättää tai tutkia mikä siellä mättää.

Näitä on moni saanut halvalla :D
Avatar
pepper
'Senator'
'Senator'
Viestit: 729
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 13:37
Paikkakunta: tampere

Re: Vectra -06 2.2direct Z22YH, korkeapainepumppu vai joku muu (OPCOM, Torque), viantulkinta

Viesti Kirjoittaja pepper »

Ei muuta kuin pumppu vaihtoon...
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra -06 2.2direct Z22YH, korkeapainepumppu vai joku muu (OPCOM, Torque), viantulkinta

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Yritetäämpä analysoida noita testeri käppyröitä jotenkin, kun niitä on tässä saatavilla.

Torque: tyhjäkäynnillä 40-60s paine toimii ok, mutta muulloin romahtelee epämääräisesti mm. kierrosten noustessa, jolloin seossäätö ja O2S1Eq (lambda-arvo) reagoi voimakkaasti laidasta laitaan. Katin tuho on tuolla menolla todennäköinen.

Opcom: 380kPa on ilmeisesti siirtopumpun aiheuttama paine ja ECU/paineensäädin pyrkii nostamaan paineen Desired F.P. tasolle, mutta k.p. pumppu ei tuota lisäpainetta vaikka säädin on ohjattu kiinni. Kenttäapuohjeen mukaan k.p. pumpun pitäisi joutokäynnillä tuottaa vähintään 600 kPa paine, siis ilmeisesti vaikka paineensäädin olisi juuttunut auki asentoon (tai piuha irti). Paineanturin jännitevaihtelu 0,6-0,9 V johtuu luultavasti sen reagoinnista pieneen painevaihteluun, mutta se ei näy painearvossa (380kPa).

Mikähän muuten on paineanturin mittausalue V/kPa?
Avatar
jyrkipes
OCF Member 2019
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Helmi 2012, 10:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Vectra -06 2.2direct Z22YH, korkeapainepumppu vai joku muu (OPCOM, Torque), viantulkinta

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

Tilasin kokeeksi toimivaksi väitetyn pumpun, hauskanpito jatkunee vapun jälkeen :kahvia:
--
Jyrki
E31, A6, Astra-H 07, ex-Astra G -02, ex-Vectra C -06 Z22YH
Avatar
jyrkipes
OCF Member 2019
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Helmi 2012, 10:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Vectra -06 2.2direct Z22YH, korkeapainepumppu vai joku muu (OPCOM, Torque), viantulkinta

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

Ok, pumppu vaihdettu purkuautosta ja nyt desired ja mitattu seurailevat toisiaan.
Lahna lähtee myös kuin purkka tukasta kun laittaa lämän lattiaan. :thumbsup:

Suunta on siis oikea.

Ajelin olevinaan logia mutta unohdin laittaa noita päästöarvoja siihen mukaan niin tuli vähän tyhjän kanssa. Paineet kyllä tuli kokeiltua, nätisti pyyntöjen mukaan 3000-10000kPa.

Kun jättää käymään tyhjäkäyntiä niin kierrosluku alkaa seilaamaan kuten tuossa videollakin oli.
Sen analysointi lienee seuraava harjoitus.

Mitä laitan logiin nauhoittumaan? :kahvia:

MAP, MAF, O2Eq1, Kierrokset, kaasuläpän asento, jotain muuta?

Epäily on (kuten yllä vinkattiin) että katti on saanut tässä raiskauksessa siipeensä ja sen toimivuus/toimimattomuus/tukkoisuus/jokumuu pitäis selvittää pelkästään OP-COM (tai tuo TorqueDB) aseena. Korjaamolle/konttorille vien vasta sitten kun on jonkunlainen toive päästöjen menemisestä läpi.

Muita todettavia siksi on: ilmamäärämittari, imu- ja pakovuodot?
--
Jyrki
E31, A6, Astra-H 07, ex-Astra G -02, ex-Vectra C -06 Z22YH
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra -06 2.2direct Z22YH, korkeapainepumppu vai joku muu (OPCOM, Torque), viantulkinta

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Mikäli auto muutoin toimii ok, paitsi tyhjäkäynti aaltoilee, niin kaasuläppäkotelossa voi olla vikaa. Se voi olla väljä tai karstainen. Tyhjäkäynti ei silloin asetu oikein millään kohdilleen ja läppä seilaa edestakaisin (sulkeutuu..avautuu..sulkeutuu...). Nämä kaasuläppäkotelon ongelmat eivät ole mitenkään harvinaisia.
Sinne kannattaa kurkistaa. Karstan näkee selvästi ja läpän välyksen voi tunnustella.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra -06 2.2direct Z22YH, korkeapainepumppu vai joku muu (OPCOM, Torque), viantulkinta

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Jep, läppäkin voi aiheuttaa MAP vaeltelua. MAP on mulla lämpimänä tyhjiksellä 27-30 kPa ja kaasutellessa nousee helposti -> 100 ja laskee siitä < 30. Tarkista onko pakoputken jousto-osa rispaantunut vuotavaksi. Käytä auto etukäteen päästöanalyysissä + OBD2 koodit, multa ei ainakaan siellä veloiteta ennen kuin lappu kirjoitetaan 30€ ja voi rauhassa tutkia vuotojakin yms.

Ottomoottorin tuningissa ja vikojen haussakin hyödyllinen käsite on VE = volumetric efficiency (tilavuus hyötysuhde), jonka peak arvo (kaasu pohjassa MAP = 100kPa) vaparien kierrosalueella vaihtelee n. VEp = 85-95% ja turboilla >100%.
Nyrkkisääntönä:
peak airflow (g/s) = V(l) * RPM/100 * VEp/100
current airflow (g/s) = load * peak airflow, load = 0 - 1

Esim. Z22YH V = 2.2 l, RPM = 850, VEp = 95%
peak airflow = 17,8 g/s
current airflow (tyhjäkäynnillä 18% load) = 0,18 * 17,8 = 3.2 g/s

Laskurilla VEtk = 65% ja load = 17,6%, kun MAF = 3,2 g/s, IAT = 25 C ja MAP = 27 kPa
http://atgtraining.com/atg-volumetric-e ... alculator/

Nämä Z22YHt on useimmiten pilattu osaamattomuudesta johtuvalla huonolla hoidolla (=> huono maine ja halpa jälleenmyyntiarvo). Korkeapainepumppu on heikkolenkki, joka rasittuu enemmän korkeilla kierroksilla. Esim. automaattina tuo harvemmin tarvii arkiajossa yli 3000rpm.
Avatar
jyrkipes
OCF Member 2019
Viestit: 14
Liittynyt: 13 Helmi 2012, 10:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Vectra -06 2.2direct Z22YH, korkeapainepumppu vai joku muu (OPCOM, Torque), viantulkinta

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

ovc2z22yh kirjoitti: 08 Touko 2018, 14:17 Esim. automaattina tuo harvemmin tarvii arkiajossa yli 3000rpm.
Totta, tämä on 6v manuaali mutta tulee helposti ajettua kuin dieseliä.
Hommasin myös cruisen napit omaavan vivun, vaihto oli helppoa.
Kytkimen ja jarrun anturit olikin jo paikallaan vaikkei ole alkuperäisenä vakionopeudensäädintä ollut.

Cruisen käyttöönohjelmointi onnistui OP-COM:lla seuraavasti:
-ensin ohjelmoidaan ECU käyttäen OBD-jatkojohtoa OP-COM:n ja auton välissä
-sitten ohjelmoidaan CIM ja Instrument mutta nyt ilman jatkojohtoa välissä
Jos yritti jompaakumpaa kombinaatiota muutoin niin tuli vaan timeoutteja.
Täältä löytyy ohje miten koko homma tulisi tehdä:
Cruisen ohjelmointi Vectra C

Kaasuläppää/runkoa putsattu, oli vähän karstaa mutta ei mielestäni tarpeeksi että olis vaikuttanut mitenkään.
Tässä video putsauksen jälkeen kun laitetaan virrat päälle. Liikuttaa läppää mielestäni ihan normaalin rivakasti.
Z22YH Direct, Ignition on, looks ok

Puhdistaessa huomasin:
Paljon kalkkia tai jotain oksidisoijaa (valkoista) kertynyt kaasuläppärungon alle ja tiivisterenkaan uraan. Rapsutin pois. Mielestäni ei vaikuta mihinkään ellei puskeudu imuvuodoksi asti joskus.

Imusarjassa oli selvästi öljyä => ajatukset heräsi.

Kasasin ja kun laitoin käyntiin ei öljytikkua meinaa saada irti, imua on niin hirveesti. Öljynlisäyskorkilla sama juttu. Kun saa öljytikun auki niin vihellys vaan kuuluu ja jos kumihanskan tökkää tyhjään öljytikun reikään niin imee kuin teini fritsua.

Tämä on kummallinen ilmiö, mutta tuli mieleen että onkohan se venttiili nyt puhki. Mikäs sen nimi oli..
Tuo: Venttilikopan huohotuspaineventtiili?
Jos tuo päästää kalvonsa läpi niin eikös se silloin juurikin aiheuta valtaisan öljynkulutuksen ja tuon alipaineilmiön?
Samanlainen ilmiö syntyy ainakin bemarin M60 koneissa ja aiheuttaa öljyn pakenemisen pakoputkeen.

Huomasin näet samalla että meni litra öljyä reilun 500km matkalla.

Ok, toisaalla oleva ketju mistä löytyi tämä:
Tuossa yksi juttu, mikä on helppo kokeilla:
Kenttäapuohje: 1995
Vika: Moottori Z22YH - Kalinaa joutokäynnillä
Mallit: Moottorit: Versio:
Zafira-B 2005...,Vectra-C 2002...,Signum 2003... Z22YH,Z22YH,Z22YH
Valitus: Moottorista kuuluu kalinaa joutokäynnillä.
Syy: Kampikammion paineensäätöventtiili on viallinen (pysyy auki).
Tuotanto:

Apuohje:
Jos asiakas reklamoi asiasta, tee seuraava tarkastus:
Avaa öljyntäyttöaukon kansi (vaikea irrottaa suuren alipaineen takia) –
jos kalina lakkaa, vika on paineensäätöventtiilissä.
Ratkaisu: Vaihda paineensäätöventtiili (osanumero 24414343 /
luettelonumero 56 07 496).
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 14 - Ääntelyä tai värinää
Vikakoodi: Ei mitään
Moottori pitää normimeteliä ja ei mielestäni kalise, voi olla että olen tottunut kaikenlaisiin betonisoraa sekoitteleviin moottoreihin...
Laitan venttiilin tilaukseen.

Kokeilin käsin, imusarjan lisäläppien tanko liikkuu ja palautuu "ok". Ei tunnu töksähtelyä. Arvelen kuitenkin että puran koko imusarjan vielä joku ilta niin tulee varmistettua sekin.

Ilmamäärämittari näytti silmään poikkeuksellisen siistiltä.

Uhkaa mennä projektitopikiksi, hain tänään uudet etuiskarit ja koiranluut.

Tuo öljyasia reilaan ja pakoputkiosaston tarkastus niin sitten vois käydä ensimmäiseen päästömittaukseen.
--
Jyrki
E31, A6, Astra-H 07, ex-Astra G -02, ex-Vectra C -06 Z22YH
Vastaa Viestiin