1.2-1.6 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 217
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hukkis » 15 Joulu 2017, 14:15

Tuo löytyi tuolta vanhoista viesteistä:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys
ViestiKirjoittaja hukkis » 14 Kesä 2012 20:15

Ajettiin tuossa äsken "c14nz" corsaa penkissä.Koneessa on vakio alakerta,siistitty 1,3 kansi r-seeteillä ja muotoilluilla venttiileillä,1,3 nokka ja imusarja,1,8nz läppärunko,1,6sv pakosarja ja avarampi putki,moottorin ohjaus on vakio.Puristukset mittasin 11 pintaan ja nokka säädetty karvan verran aikaiselle.Sytkä on pari astetta ohjearvoa aikasemmalla,oktaanipistoke 95 ja pensana 98.Normiajossa pa-painetta laskettu jonkun verran,toimii hyvin ja seokset pysyy suht hyvin alueella.Täyskaasulla seokset on välialueella tosi rikkaalla ja loppupäässä taas laihalla,muilla kaasunasennoilla pelaa hyvin.
Penkissä tuli "suoraan ajosta" reilu 80 heppaa ja ilmanputsari irti,lukkopihdit paluuletkussa (pa-paine 1bar) 90 heppaa.Penkissä vetää välikierroksilla tosi paksulle (10-11) ja lopussa laihalle (15-16).Tuosta ois varmaan 100 hummaa otettavissa,jos viittis ruveta säätelemään.

opeliss
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 125
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:49

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja opeliss » 12 Maalis 2018, 17:14

Onko kukaan laittanut tai osaako neuvoa onnistuisko x16szr koneen ahtaminen?

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4614
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 12 Maalis 2018, 17:22

Sanoisin että joo mutta ei vakiolla moottorin ohjauksella kannata/onnistu/sovellu/säätö?/
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

opeliss
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 125
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:49

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja opeliss » 12 Maalis 2018, 19:01

Okei. Minkäslainen moottorinohjaus siinä pitäis ?
Mites muut osat turbo ? Pakosarja yms voiko käyttää jonkun muun auton ahdinta ?

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 12984
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 12 Maalis 2018, 19:03

Tuolla tietotaidolla kannattaa unohtaa koko juttu. Ei pahalla.
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4614
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 12 Maalis 2018, 19:16

Säädettävä, hestec, megasgruit, haltec, tai jokin muu. Laajakaista kaveriksi, pikkunen turbo, jostain pienestä bensa turbosta, jokin ooppelin 1,6ohc valurautasarja ja siihen tehdä välikappale, että ihan rakentaa perusmoottorin ympärille
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Avatar
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 » 13 Maalis 2018, 22:02

Ajattelimpa laittaa tännekkin lukemia, jos jotain kiinnostaa.
Tein testipenkin kytkimille, jolla näkee lipsahduskohdan. Tuohan ei nyt ole realistinen luistamisraja, mutta suuntaa-antava.

-Suora vauhtipyörä + 190mm 1.3Ascona asetelma (145kg MAX paine) + Massalevy = 160Nm.

-Suora vauhtipyörä + 200mm Vakio merkitön "Made in England" asetelma (165kg max paine) + Massalevy = 180Nm

-Suora vauhtipyörä + 200mm Vakio merkitönvanha (a-vectra?) asetelma (175kg max paine) + 200mm massalevy 230 Nm

-Suora vauhtipyörä + 200mm Vakio merkitön "Made in England" asetelma (165kg max paine) + 190mm 3-lapa sintteri 220 Nm sisäänajamatta.

-Suora vauhtipyörä + 200mm Vakio merkitön asetelma "Made in England" asetelma (165 max paine) + 200mm 4-lapa sintteri 260 Nm sisäänajamatta.

Huomiona, että noiden sinttereiden lukemat eivät ole oikein vertailukelpoisia, koska niiden pinnat eivät olleet sisäänajettu levyyn. Muistakaa sisäänajaa ne sintterit hyvin. Esim viime kokoonpanossa luovutin leikin, kun sintteri ei pitänyt 3 testilenkin aikana. Purkaessa huomasi, että pinnat eivät olleet ottaneet asetelmaan vielä kunnolla.

Testattu sinttereitä shimmaa ulos, sekä lämmittää, mutta tällä ei vaikutusta.

Massalevyjen kitkapinnoilla oli melko suuri merkitys. Esim LUK pinta puri n 30 Nm huonommin mitä alkuperäinen Saksalainen.
Vanhemmat asetelmat vaativat vauhtipyörän reunoista melkein sorvaamista. Tassut oltava melko suorassa, ennenkuin alkaa puremaan.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

RA1
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 17:07

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja RA1 » 22 Huhti 2018, 17:09

Käykö 1.3S koneen nokka-akseli suoraan astran x16sz koneeseen? Eikös siinä 1.3S nokassa pitäisi olla korkeammat nostot?

opel-kardaani
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 56
Liittynyt: 13 Tammi 2014, 20:12
Paikkakunta: jämsä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja opel-kardaani » 04 Touko 2018, 09:52

Pystyykö 1.3s nokkaa mittaan tönärillä karkeesti nokalta noston? Täyttä varmuutta ei ole onko kyseessä 1.3s nokka olisi kiva saada varmistus asialle ennekö alkaa laittaa nippuu konetta.. vai joutuuko vielä noukka kaupoille

edelliseen kyssärii vastausta voi tulla ongelmia päästöjen kanssa astrassa korkeemmat päästö vaatimukset kuin aikakauden 1.3s koneellisissa tuotteissa?

GO-Kone
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 18:53

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja GO-Kone » 07 Touko 2018, 10:56

https://www.ebay.co.uk/itm/Corsa-B-1-2- ... XQQJBQ8VkH
Eikös sovi myös 1.6 8v eli eiks näissä pikkulohkoissa ollu sama pakosarjan laippa?

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 12984
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 07 Touko 2018, 14:12

Sopii. 1.2 B-Corsassa on samalla korkealla lohkolla kuin 1.6. A-Corsan 1.2ST olisi matalalohkoinen
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

GO-Kone
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 18:53

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja GO-Kone » 14 Touko 2018, 00:00

Kuinkahan jyrkän nokan mahtaa uskaltaa laittaa C16se että pelaa vielä vakio ruiskulla kun katselin dbilas valikoimaa niin vaihtoehtoja ainakin riittää? Päästöistä tarttis kuitenkin selvitä kun katalysaattori peli. http://www.dbilas-shop.com/Products/Per ... _2708.html

hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 217
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hukkis » 14 Touko 2018, 07:43

Nuo "road" nimikkeellä olevat nokat luultavasti toimii parhaiten kun on tuota overlappia aika maltillisesti. Itellä oli noin 270 samantyyppinen nokka 16SE ruiskulla ja toimi aika joustavasti.

GO-Kone
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 18:53

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja GO-Kone » 15 Touko 2018, 20:36

hukkis kirjoitti:
14 Touko 2018, 07:43
Nuo "road" nimikkeellä olevat nokat luultavasti toimii parhaiten kun on tuota overlappia aika maltillisesti. Itellä oli noin 270 samantyyppinen nokka 16SE ruiskulla ja toimi aika joustavasti.
Itelle on tulossa alakerta 1mm ylikokomännillä, kansi on portattavana, tommonen ylempänä oleva peltisatsi, kevennetty vauhtipyörä, säädettävä nokkapyörä ja sit toi nokka joka on aiheuttanu harmaita hiuksia.

Tavotteena läppärungot ja säädettävä ruisku mutta alussa ois ajatuksena että pääsis ajamaan vakio kokoonpanon laitteilla ja sit vast myöhemmin laittais noi ni ei yhtää tiiä minkä nokan ostais ettei sit oo taas myöhemmin liian "laiska" ku noi muut hilppeet laittaa kiinni. Vaihtoehto sekin tietenkin et sit vaan odottais sen verta et on katetta tilailla noi säädettävät vehkeet ja heittäis ne suoraan kinni jonkun jyrkemmän nokan kaveriksi. :ruoska:

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4614
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 15 Touko 2018, 21:59

Eihän se pieni laiskuus ole paha kun käytettävyys paranee yleensä kun kierrosalue laajenee.

Jos kierrättäminen on tavoite niin sitten rajumpaa ja tuskailla tyhjäkäynnillä sammuvan ohjelmoimattoman vakio ruiskun kans
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

Vastaa Viestiin