1.2-1.6 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
GO-Kone
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 18:53

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja GO-Kone » 15 Touko 2018, 22:39

1,2sorsa kirjoitti:
15 Touko 2018, 21:59
Eihän se pieni laiskuus ole paha kun käytettävyys paranee yleensä kun kierrosalue laajenee.

Jos kierrättäminen on tavoite niin sitten rajumpaa ja tuskailla tyhjäkäynnillä sammuvan ohjelmoimattoman vakio ruiskun kans
Hyvä pointti tosiaan että täytyy joku normiajoon toimiva varmaan miettiä ettei tarvitse olla kierrokset 4000 liikkelle lähdössä kun kone tulee tosiaan b comboon (ei siis mitään järkeä laittaa, tiedätään :lol: )

Avatar
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 » 16 Touko 2018, 15:05

288 nokka ainakin c20ne koneessa vakioruiskulla ja imusarjalla melko kauhea ajaa. Tyhjäkäynti huono, alle 2500 ei tapahdu mitään, yli 4500 alkaa vasta vetämään ja sitten vaihdetaankin jo vaihdetta.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

GO-Kone
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 18:53

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja GO-Kone » 17 Touko 2018, 11:35

TR81 kirjoitti:
16 Touko 2018, 15:05
288 nokka ainakin c20ne koneessa vakioruiskulla ja imusarjalla melko kauhea ajaa. Tyhjäkäynti huono, alle 2500 ei tapahdu mitään, yli 4500 alkaa vasta vetämään ja sitten vaihdetaankin jo vaihdetta.
Joku 270 tai vähän päälle on varmaan ihan hyvä mutta kannattaako hydrauliset nostajat samalla uusia vai meneekö putsaamalla?

opel-kardaani
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 58
Liittynyt: 13 Tammi 2014, 20:12
Paikkakunta: jämsä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja opel-kardaani » 17 Touko 2018, 20:42

eikö kukaan tosiaan tiedä sen enempää 1.3 nokan mittauksesta onko tässä nyt asteet eri vai nosto verrattuna muihin pikku lohkoihin?
kerkesin heittää 1.2s nokan roskii oli loppuu ajettu nii pääse vertaamaan siihe.

Avatar
TR81
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 160
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja TR81 » 25 Touko 2018, 18:23

GO-Kone, Ite oon aina vain pistänyt ihan atomeiksi ja pessyt hyvin. Tullut aina uutta vastaavat. Ne on niin kovaa värkkiä, että en muista koskaan nähneeni niissä oikein kulumaa.

opel-kardaani, Itelläni ollut noita joskus nipullinen pöydällä ja mitannut eroja: C16SE, 13S, 16SV, 14NZ jne.. Nostot kaikissa samat, mutta ainoa ero mitä huomasin noiden kesken oli 13S overlap ja nähtävästi ihan hivenen enemmän asteita. Hankala silmämääräisesti huomata aste-eroja.
Tuo onkin ihan loogista, kun 13S nokat tahtovat olla niistä vanhempien päästönormien kaasarivehkeistä, missä oli yllättävästi potkua tilavuuteen nähden.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic

GO-Kone
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 18:53

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja GO-Kone » 13 Heinä 2018, 01:12

Ei nyt sinällään liity itse virittämiseen mutta luovuttaja c16se astra oli automaatti ja vastaanottaja B corsa(combo) C14NZ koneella niin sähköjä on tullut ihmeteltyä niin onko manuaali ja automaatti astrassa eroa ruiskun johtosarjassa että saisi pulttaa kiinni ratkaisun kun tällä hetkellä on vähän epäselvyyksiä mikä johto menee minnekkin?

opel-kardaani
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 58
Liittynyt: 13 Tammi 2014, 20:12
Paikkakunta: jämsä

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja opel-kardaani » 17 Heinä 2018, 17:33

onko kellää kokemusta Freccia nokka akselin valmistajana? nopeella googletuksella löysin Jacinol Racing sivut mistä saisi tuota 1.3s nokkaa uutena omasta mielestä ihan kohtuu hintaa kyse kuitenkin uudesta nokasta mutta minkä laatusia nämä ovat?

nokassa mikä itseltä löytyy niin pientä sanomista säilytyksessä tullut ruoste pilkkuja mitkä ei lähde koti konstein pois nii joka tapauksessa tämän joutuisi viemään hiottavaksi ammattilaiselle nokan tekijät tahtovat olla kiven alla vinkkejä voi antaa mistä kannattaisi kysellä asian tiimoilta.

kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 569
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen » 18 Heinä 2018, 18:20

Lähetä se nokka nokkapukkeineen Camshaft Works nimiseen firmaan Hämeenkoskelle. Saat sen hiotettua siellä alkuperäistä vastaavalla profiililla, tai vaikka hieman muutettuna paremmaksi. Lopputulos tuolla yrityksessä laadun puolesta on huippuluokkaa, koska hionta tehdään nc pohjaisella koneella.

GO-Kone
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 18:53

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja GO-Kone » 19 Heinä 2018, 13:04

Käteen sattui tuurilla 2 viri nokkaa sekä säädettävä nokkapyörä. Toinen on kent cams ast2 ja toinen ast3 niin mietin että kumpi sopii paremmin katukäyttöön päästöjen kannalta. Jotenkin itse ajattelisin että ast3 voisi olla parempi vetoalueen takia mutta nostoa on paljon enemmän niin miten mahtaa päästöjen käydä?
http://www.kentcams.com/product-details ... ports-'-R-'/
http://www.kentcams.com/product-details ... mpetition/

sdracing
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Elo 2005, 11:34
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja sdracing » 28 Elo 2018, 21:22

Piiitkästä aikaa tuli Opel työkulkineeksi Audin hajottua :D -85 corsa 1.2st. Pari viikkoa nyt ajellut ja keveyden ansiosta pieni vireistäminen tullut mieleen, myöskin temppuileva pierburg on ollut osasyyllinen. C18XE1 olen suunnitellut mutta vanha OHC voisi myöskin olla hyvä vaihtoehto..

Tunnin nyt lukenut tätä topic:ia ja kaikenlaisia lohko/ kansi/ nokka/ ruisku kokoonpanoja tuntuu olevan reilusti. Oisko järkeä pitää tämä 1.2st koneena ja tehdä muutoksia siihen, ja jos on niin mitä? Ensimmäisenä haluttaisi paremmin toimiva kaasutin :D
-85 Corsa A 1.2ST
-93 Corsa B 1.5TD

Avatar
Juho M-P
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 13079
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P » 28 Elo 2018, 22:45

Vaiha se 12st pois
Zafira B 1.9CDTI 120hv A6 Cosmo Panoramic 2006
Tigra A X16XE 109Hv A/C yms 1996

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4931
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 29 Elo 2018, 18:33

Älä suotta vaihda. Se on ihan ok pikku motti.
C18xe1 ei olevaan x18xe1 pikkulohko ja c18xe isolohko.

Suosittelen tekemään vapari ohc sekasikiön alle uskottavaksi alle 100hv ettei katsastukseen vaadita muutoksia vastaamaan isompaa vertailu mallia.

Esim c14nz kellarilla tilavuutta, 1,3 nokka, kaasutin, 12st kansi siistittynä ja 16sv pakosarja lyhyemmällä toisioputkistolla. Tai sellainen kokoonpano kun vain on mieleen.

12st on matalalla lohkolla ja tiheällä iskulla.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

sdracing
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Elo 2005, 11:34
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja sdracing » 29 Elo 2018, 22:15

Niin x18xe1 tarkoitin, ajatus/ kirjoitusvirhe :D

Tuollainen kokoonpano voisi olla aivan OK. Ruiskua en jaksaisi alkaa väsäämään, onko tuo 1.3 kaasari hyvä vai kannattaisiko etsiä jokin korvauskaasari?
-85 Corsa A 1.2ST
-93 Corsa B 1.5TD

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4931
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 29 Elo 2018, 23:13

On se ainakin suht taloudellinen ja ennen kaikkea halpa.
Näitä on kahta kaasaria, 70hv ja 75hv malleissa eri.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 220
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1.2-1.6 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hukkis » 30 Elo 2018, 09:23

Jos kaasarilla meinasit tehä niin 1,3 varajet kaasari/imusarja ois paras. Kunnon kaasarin löytäminen voi vaan olla aika hankalaa eikä kevenninkalvoja ym. huolto-osia taida helposti löytyä. 1,4 tilavuus ja 70hv taitas mennä laillisesti ilman "gsi" alustamuutoksia.
Melkein helpoin ois ostaa romu 16SE koneinen f-astra ja ottaa tekniikka ja jarrut siitä. Alustasarja ja paksut vakaajat (b-corsa, ite väsätyt, teetetyt) ja tarvike pa-pumppu alustaan vakiotankilla. Yli 1/4 tankillisen kun pitää bensaa niin ei hori kurveissa ilmaa.
Tehoa saa 1,6 koneesta hyvin lisää kun sitä rupee tarviimaan. Ja on tuohon 1,6 lohkoon laitettu 18xe1 pyörivät kamatkin. 13 puristuksilla,portatulla kannella ja 280 nokalla antaa jo hyvää kyytiä...

Vastaa Viestiin