Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja jtg »

Tuo riemullinen tapahtuma olisi tiedossa,joten muutama vinkki hakusessa.
-mahtuuko kansi tulemaan pois jos pako-ja imusarja on kiinni kannessa?
-laitetaanko nokka-akselin pukkien pulttien kierteisiin moottoriöljyä vai tarviiko jotain lukitetta ennen kiristämistä?
-sama kannenpulttien kierteet,laitetaanko moottoriöljyä vai jotain muuta liukastetta(että annetut momentit/asteet pitävät paikkansa)?
-kuinka nuukaa ton kannen oikaisu on,tarviiko ehdottomasti ,vai uskaltaako laittaa kiinni jos on todennut suoruuden esim.metalliviivaimen avulla?
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Lukitetta ei laiteta. Kierteet saa olla puhtaat ja kuivat

Paksulla metalliviivaimella ja rakotulkilla näkee suoruuden. Yleensä ei tarvi oikaista.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
astra93
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 273
Liittynyt: 27 Tammi 2005, 02:00

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja astra93 »

mä laitoin yhden kerran kannen takasin oikaisemati ja tottakai se piti ottaa kolmen päivän päästä uutta irti ja viedä koneistajalle...
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

Mahtuu tulemaan kansi tuomoisena pakettina.

Kannenpultteja irroittaessa muistaa seurata oikeaa järjestystä, että vältytään mahdollisilta vääntymisiltä. 0.1mm taitaa olla aika yleinen raja milloin tämän pituinen kansi on vielä "riittävän" suora.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja jtg »

Semmonen tuli vielä mieleen että onko noi motonetin myymät yläpään tiivistesarjat olleet laadullisesti ok?
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja Timonen »

jtg kirjoitti: 04 Touko 2018, 00:18 Semmonen tuli vielä mieleen että onko noi motonetin myymät yläpään tiivistesarjat olleet laadullisesti ok?
Riippuu siitä, enkä minkä valmistajan ne on. Victor Reinz on esimerkiksi hyvä ja laadukas merkki.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja jtg »

Pikku kysymys,miten toi kaasuvaijeri irtoaa vivustosta?(sokka on irroitettu)yritin kammeta sitä irti,mutta rohkeus loppui...
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja ?! »

Wesku79 kirjoitti: 03 Touko 2018, 08:58 Lukitetta ei laiteta. Kierteet saa olla puhtaat ja kuivat

Paksulla metalliviivaimella ja rakotulkilla näkee suoruuden. Yleensä ei tarvi oikaista.
Jokainen tyylillään,mä en ikinä (enään)laittaisi oikaisematonta kantta,erittäin suuri todennäköisyys homman uusinnalle lähitulevaisuudessa.

Ja jokainesessa kannessa on ollut heittoa jotka olen käyttänyt oikaisussa,näin siis vaikka purettu ehjänä ilman vammaa.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja DEAD »

jtg kirjoitti: 04 Touko 2018, 00:18 Semmonen tuli vielä mieleen että onko noi motonetin myymät yläpään tiivistesarjat olleet laadullisesti ok?

Saa sieltä kunnollisiakin kahtoo vähän minkä merkkistä tarjoovat. Ja kannattaa ne sarjan mukana tulevat venttiilivarrenkumit samalla vaihtaa kun kumminkin vanhat on lopussa.
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja jtg »

Victor reinz oli hyllyssä ,ja se lähti matkaan.Kyllä meinasin kuminkin kiikuttaa koneistamoon,saavat samalla tarkistaa kannen läpi(onko halki,ohjurien kunto)
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3583
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

?! kirjoitti: 06 Touko 2018, 09:47 Jokainen tyylillään,mä en ikinä (enään)laittaisi oikaisematonta kantta,erittäin suuri todennäköisyys homman uusinnalle lähitulevaisuudessa.
Jaa. Mulla on vissiin ollut tuuria, kun yksikään oikaisematon kansi ei ole vuotanut. Näitä on ainakin 6 kpl tullut tehtyä. Yhden ainoan olen oikaissut ja senkin lähinnä siitä syystä, kun oli tuntuvat urat liekkirenkaista jäänyt.
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

jtg kirjoitti: 06 Touko 2018, 11:22 Victor reinz oli hyllyssä ,ja se lähti matkaan.Kyllä meinasin kuminkin kiikuttaa koneistamoon,saavat samalla tarkistaa kannen läpi(onko halki,ohjurien kunto)
Eli he laittavat sitten venttiilinvarrenkumitkin paikalleen? Vai vietkö puretun? Jos he laittaa niin kysy ehdottomasti, että liimaavatko, tekevätkö kierteet ohjureihin vai luottaako kuivana paikalleen metodiin.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja jtg »

Kiikutan kannen koneistamoon venttiilieineen(ei purettuna).Toi kierteytys olisi ilmeisesti se paras vaihtoehto?
Kattelin metalliviivaimella ja rakotulkilla,keskeltä kantta meni 0.2mm tulkki väliin.Sangen v-mäinen oli nostaa pois imu-ja pakosarjat kiinni,mutta kyllä oli helppoa irrottaa sarjat irtokannesta.Melko namissa paikassa oli koneen takana egr:n lämpötilakytkimen ja lämpöanturin töpselit.
Avatar
Kobbel
'Senator'
'Senator'
Viestit: 889
Liittynyt: 15 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja Kobbel »

jtg kirjoitti: 06 Touko 2018, 22:54 Kiikutan kannen koneistamoon venttiilieineen(ei purettuna).Toi kierteytys olisi ilmeisesti se paras vaihtoehto?
Kattelin metalliviivaimella ja rakotulkilla,keskeltä kantta meni 0.2mm tulkki väliin.Sangen v-mäinen oli nostaa pois imu-ja pakosarjat kiinni,mutta kyllä oli helppoa irrottaa sarjat irtokannesta.Melko namissa paikassa oli koneen takana egr:n lämpötilakytkimen ja lämpöanturin töpselit.
Itse sanoisin kierteiden olevan paras. Juu varsinkin jos yksin riuhtoo kantta irti niin onhan se vähän v-mäinen, mutta onneksi Omenois tilaa konehuoneessa näillä koneilla niin pääsee kirjaimellisesti sielä työskenteleen.
Omega B2 -01 Z22XE, Astra F -95 X16SZ, Astra F -97 X16SZR,
EX: Omega B1 -96 X20SE EX: Omega B1 -94 X20XEV
jtg
'Senator'
'Senator'
Viestit: 700
Liittynyt: 15 Joulu 2003, 02:00

Re: Kannentiivisteen vaihto Omegaan(x20xev)

Viesti Kirjoittaja jtg »

Kone nipussa kaikki muuten ok,paitsi lämpömittari ei näytä.Onko anturi kannen takapäässä se missä on yksi nasta?
Vastaa Viestiin