Olen saanu kunnian tehdä saman jakopäärempan molempiin meidän autoihin. Kummallakaan kerralla ei ollut jako hypännyt, mutta ekalla kerralla ketju oli venynyt yhden ketjulenkin verran, toisella kerralla GM:n uudenmallinen kiristin antautui ~90tkm jälkeen . Katselin ottamiani kuvia korjatuista jakopäistä niin tuo tasapainoketjun merkki kuuluisi olla noin klo 6, kuvassasi noin 3 ketjulenkkiä vastapäivään. Sen perusteella molempien nokkien jako on jonkun verran hypännyt . Kuvissani en ole kuitenkaan yrittänytkään laittaa konetta tarkasti yläkuolokohtaan kun riitti että ketjuun merkatut lenkit täsmäävät rattaiden merkkejä, mutta noin paljon sivussa merkit eivät voi olla.GM-äijä kirjoitti: ↑23 Huhti 2018, 21:32
Päivitystä nyt ehtiessäni jälleen koneen ääreen. Oheisissa kuvissa on yläkertaa ja alakertaa nyt näkösälle purettuna. Kun olen tuota konetta käsin pyöritellyt, niin näyttää nyt siltä, että tuo imun ja paon keskinäinen asema ei ole enää sitä mitä se oli aluksi. Aluksihan se oli hyvällä mielikuvituksella pako n. 10-11 ja imu 13-14 mutta nythän se ei enää sitä ole. Ja sitten tuo kuva alakerrasta. En löydä muuta ajoitusmerkkiä kampiakselin päässä olevalta rattaalta kuin tuon, joka osoittaa kuvassa kenties klo kahdeksaa... Eli paljon on pyörähtänyt eteenpäin jos pitäisi klo viittä osoittaa. Mutta sitten varsinaiseen asiaan: Vaikka kuinka sihtailisin, en löydä järkevää syytä asiaan. Kaikki kiristimet ja laaharit ehjiä ja paikallaan. Ketju ei edes ole mitenkään huomiota herättävän löysä, hiukan vain. Jos nyt oikein hyvää mielikuvitusta käyttää, niin ehkä nuo jakopään hammasrattaat ovat uusiin vastaaviin verrattuna aika matalia. Ja sitten varsinaiseen kysymykseen. Mitä luulette venttiilikoneistossa tapahtuneen? Tämähän ei siis sammunut ajosta, vaan kuoli sillä välin kun vaimoni oli kaupassa...
Ei se ketju minullakaan ole siellä mitenkään roikkunut, vaikka toisesta autosta ketju oli aikanaan selvästi venynyt. Siinä autossa missä kiristin antautui oli vetelämpi ketju, mutta ei sekään mikään mahdoton ollut, jotain elämää kiristimessä vielä oli mutta räikkämekanismi oli pettänyt.
Nyt sun täytyy vaan purkaa jakopäät, en nyt huomannut viestiketjusta olitko mitannut jo puristukset, mutta jos ne oli ok niin jakopäät kuntoon ja kokeilemaan käyntiin... Jos venttiilit ovat solmussa niin kansi pois ja koneistamolle, he kertovat saako siitä vielä kalua.
Edit: tässä näkyy merkit hyvin, ovat Z22SE koneesta mutta niiden pitäisi olla samat. https://z22se.co.uk/threads/cam-chain-t ... ings.2881/
Eli näyttäisi että sulla on imupuoli selvästi hypännyt, pakopuoli ei paljoakaan?
Edit2: Olitkin jo huomannut että tasapainoketjun merkki kuuluisi olla klo viidessä, jotenkin luin että ajattelit että sen pitäisi olla klo kahdeksassa joten alun jaarittelu on aika turhaa