Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 202
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja Juke83 » 12 Touko 2018, 22:29

GM-äijä kirjoitti:
12 Touko 2018, 14:42
Tänään alkaa kokonpano :hammer: ja se alkaa apuketjun vaihdolla. Kysymys forumin asiantuntijoille: Kuten olen tuossa aiemmin manannnut, yhdessäkään jakopään ohjaimen pultissa ei ollut käytetty ruuvilukitetta. Onko tämä Opel-standardi? Kun laitoin kokoon 9-5 Saabin matalapaineturbolla terästettyä konetta (sama 3 litran GM:n kone kuin -(z)- Omegassa, vain yksi pieni ero osissa) niin lähes kaikkeen kokoonpanoon piti käyttää lukitetta. Eikö tässä yleensä käytetä?
Ainakin Febi Blisteinin ketjusarjojen pulteissa oli sinistä lukitetta valmiina. Eli jos sun ketjusarjojen pulteissa sitä ei ole niin tuskin siitä mitään haittaa on jos lukitetta käytät.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 06 Kesä 2018, 16:21

Terveiset pitkästä reissusta. Sain viimeisen pultin kiinni niin sitten pitikin jo lähteä. Vaihdoin siis molemmat ketjusarjat ja sitä ennen tarkistin, että yhdessäkään männässä ei ollut pienentäkään jälkeä. Se mitä endoskoopilla luulin jäljeksi, olikin puhdas kohta mäntien laessa täsmälleen korkeapainesuuttimen kohdalla :bonk: Mutta nyt siis koossa ja uutta vikaa pukkaa... Ajelin auton lämpimäksi ja takaisin talliin ja olin juuri aikeissa sammuttaa, niin sammuikin ihan itse. Vikakoodina tulee P1191/5B ja kerran taisi tulla P1191/11. Kun antaa moottorin jäähtyä, taas pelittää nätisti sen 20 minuuttia. Contin pumpun vaihdoin tähän jo pari vuotta sitten. Lueskelin kyllä foorumilta tuosta P1191/5B viasta suomennetun selostuksen, mutta en ihan täysin ymmärtänyt sitä. Sen katsoin, että livedata näyttää nostavan polttoainepaineet ihan pilviin, jos perusasetuksen pitäisi olla 7000 kPa niin minulla huitelee jo kolmen tonnin kierroksilla lähelle 13000 kPa ja sitten se jo sammuukin lämpimänä. Mitä se lämpö tähän vaikuttaa? Ei kai paineensäätimen pitäisi lämmetä kun kylmää polttoainetta menee koko ajan ohi...? Mitä jengi on mitannut/vaihtanut tässä tilanteessa?

ovc2z22yh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 533
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh » 06 Kesä 2018, 19:26

Tuon koodin tarkenteet paineelle on low: P1191/5A tai /52 ja high: P1191/11 tai /5B
High viittaa joko säätimeen tai anturiin. Tuollanen 13000 kPa tulee korkeintaan vasta maksimi teholla. Miksi säädin sitten sulkeutuisi jo pienemmällä kuormalla, en tiedä. Anturia (painetta) vois tarkkailla testerillä tyhjäkäynnillä ja sammutettunakin.

GM-äijä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 19:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja GM-äijä » 06 Kesä 2018, 20:55

Siinä alumiinisessa putkessa, johon korkeapainepumppu syöttää paineen on kaksi sähköhärpäkettä: Vasemmalla on kaksijohtiminen ja oikealla kolmijohtiminen. Kumpi näistä on anturi ja kumpi säädin? Voiko näiden vastusarvoa, jännitettä tai ylimenevää virtaa mittaamalla saada selville jotain niiden kunnosta? Edelleen ihmettelen, miten tuo moottorin lämpiäminen vaikuttaa asiaan, koska molempien naamataulu lienee kiinni varsin viileässä polttoainevirrassa...? ovc2z22yh mitä tarkoitat testerillä? Riittääkö testeriksi yleismittari?

ovc2z22yh
'Senator'
'Senator'
Viestit: 533
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22

Re: Vaimoni Vectra Z22YH kuoli...

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh » 06 Kesä 2018, 22:06

Vasemmalla säädin, jota ohjataan PWM ohjauksella. Opcom:illa näkee anturin jännitteenkin (n. 1-4,8V), joka tietysti vastaa painelukemaa. Vaikeahan noista on mitään aivan varmaa päätellä, kun paineen ohjearvokin opcom:"desired pressure" ajossa kokoajan muuttuu. Vikakoodin mukaan kuitenkin säädetty paine ylittää liikaa (high) ohjearvon eli tilanne säätöalgoritmille liian haastava. Eipä ECU:kaan tiedä muuta kuin, että yli meni. Voihan säätimen ottaa pöydälle ja katsoa 12V pulssittamalla kuinka liukkaasti se liikkuu.

Vastaa Viestiin