1.6-2.0 OHC koneen viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joo 1.8i on nimenomaa 18SE. Viimesissä munakadeteissa on tota moottoria. Ja varmaan ekoissa F-Astroissa.
On lussulla nokalla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Kaikista kirein ohc akseli löytyy Kadett D G(TE 1,8 ja Ascona C GT 1,8E 115 hp versioista. Nokan takapäässä ei ole niitä pieniä kierteitä, kuten hieman uudemmissa vaikkapa 20SE, SEH, tai NE, joissa jakaja nokan takaosassa. Mulla on jossain kirjattuna ylös sellaisen alkuperäisen GM nokan tyyppinumerot, sekä värikoodit. Saattaa löytyä myös kaikki mittaustulokset nokasta.

Tällä nokalla tuli muistaakseni vakioon 130 hp SEH moottoriin noin 10hp lisää tekemättä mitään muutoksia.

Eli asteita hieman enemmän, sekä nostoa, kuin vaikkapa SEH nokassa.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Huhun mukaan SEH nokkakin olisi sama kuin NE mutta eri ajoitus.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Aikoinaan ostin Erikoisrengas C Ekegrenin kautta joitakin 1,8E ja SEH nokkia ( orkkis GM), niin muisteleb että NE:n varaosanumero oli eri, mitä SEH, puhumattakaan 1,8E nokasta. KLisäksi nokissa oli tosiaan eri värikooditkin numeroiden lisäksi. Oisko ollut valkoista, vihreää ja violettia.

Kunhan löydän jostain sen vanhan muistiinpano vihkon, niin tarkastan asian, ettei tullut lasketeltua mitä sattuu :D
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Juu SEH nokka on eri numerolla. Tähänhän riittäisi eri kohtaan koneistettu nokkapyörän kohdistustappi. Mutta jos oot mitannu ne niin ilmotappa faktaa. Olis kiva kuulla mitä eroa niissä oikeasti on.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Opve
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 913
Liittynyt: 30 Heinä 2007, 20:42
Paikkakunta: Tampere

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Opve »

https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1
Ihan mielenkiintoinen opinnäytetyö. Sivulla 37. 18e ja c20ne nokkien erot.
der OPelVEctra -Technic, die begeistert.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

:peukku: Olipas hyvä opinnäytyö. :thumbsup:
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja ?! »

TR81 kirjoitti:Tuossa ei ollut kantta ollenkaan, vaan nokkapukki ja nokka, niin ei tiedä yhtään mistä tuo edes on. Keneltä sain osan sanoi purkaneensa tuon 1.8i koneesta, mutta onkohan sitten ollut tuollaisesta 18SE:stä. Eli nähtävästi tuo 18SE nokka on sitten tehottomampi, koska muutenhan porukka olisi näitä ruuvannut 2 litrasiin, koska pulttipaikat valmiina uudemmalle jakajalle.
Venakopan alapuolella oli GM osanumerot joilla Google sanoi olevan Calibra 2.0i tai Kadett E 2.0i, mutta sitäpä ei osaa sanoa onko joku vaihtanut venakopan tuohon.
Itse en tiedä minkälainen nokka tuossa 1.8SE motissa on,mutta täysin eri luontoinen motti kuin 2.0.Mun kokemuksella tuntuu virkeämmältä kuin 1.8E,joskus käytettiin tuommonen vakio 1.8Se penkissäkin ja 125hv oli moottoriteho tehtaan ilmoittaman 112hv sijaan.

Toi sun nokka voi olla myös 1.8i 90hv (kaasariruisku)motista jos ei ole mitään tietoa mistä irroitettu
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
pokemon
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 49
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 18:24
Paikkakunta: laihia

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja pokemon »

tarttis vaihtaa f astra 2l 8v vm 92 opeliin suurempi kaasuläppäkotelo osaako joku sanoa et sopiiko jostain muusta autosta vai saako niitä hommattua jostain uutena nykyinen on 60 mm
Avatar
opelvisio
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 784
Liittynyt: 17 Huhti 2010, 14:25

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja opelvisio »

hmm.. tuli x20se koneen mukana smt6 moottorinohjaus. Onko porukalla kokemuksia tosta? Kone ei ole tällä hetkellä käyntikuntoinen ja vetää seoksen laihalle kuulemma.
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

opelvisio kirjoitti:hmm.. tuli x20se koneen mukana smt6 moottorinohjaus. Onko porukalla kokemuksia tosta? Kone ei ole tällä hetkellä käyntikuntoinen ja vetää seoksen laihalle kuulemma.
Smt6 on on ns. piggy-Back. Sillä voidaan muuttaa boksille annettavin auton antureiden antamaa tietoa.
https://www.perfectpower.com/index.php/ ... piggy-back
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
smppa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 2432
Liittynyt: 04 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja smppa »

pokemon kirjoitti:tarttis vaihtaa f astra 2l 8v vm 92 opeliin suurempi kaasuläppäkotelo osaako joku sanoa et sopiiko jostain muusta autosta vai saako niitä hommattua jostain uutena nykyinen on 60 mm
XEV:n kotelo on vähän 8-venaisen koteloa isompi, ja sopii pienellä askartelulla.
Ascona C x2: GL 20NE ja LS "Sprint" C20XE
Astra H Wagon Ultimate Z16XER
Vectran italianserkku
Astra K Sports tourer B14XFT
hote
OCF Member 2015
Viestit: 2166
Liittynyt: 13 Heinä 2008, 22:15

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hote »

Millaisia tehoja sais 2.0NE koneeseen vaparina?
Ei tarvitse olla vähäpäästöinen, tarkoitus olisi laittaa weber 45mm tuplakaasarit, peltipakosarja
Mistä nokka ja millainen?
Omega A
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Vaparina saa tehoa kaikkea 115hv ja 225hv väliltä.
Kaikki riippuu siitä millasta vetoaluetta ja käytettävyyttä haetaan.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
hote
OCF Member 2015
Viestit: 2166
Liittynyt: 13 Heinä 2008, 22:15

Re: 1.6-2.0 OHC koneen viritys

Viesti Kirjoittaja hote »

^ kiitosta
Riitäs 180hv, mutta miksi tyytyä vähemmän :food:
Omega A
Vastaa Viestiin