Astra K
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Itsekin ihmettelen näitä porukan ilmastoinnin säätöjä, mulla toiminut automatiikka hyvin kaikissa autoissa mkl.nykyinen J-Astra ja toivottavasti viikon? päästä tulevassa K-mallissa...
Lo-asetus ja pieni puhallusnopeus rasittaa esim.kompuraa paljon enemmän ja nostaa myös kulutusta, enkä koskaan ole tarvinnut sisäkiertoakaan.
Toki joskus sadekelillä/talvella tarvitaan huurteenpoistoasentoa.
Lo-asetus ja pieni puhallusnopeus rasittaa esim.kompuraa paljon enemmän ja nostaa myös kulutusta, enkä koskaan ole tarvinnut sisäkiertoakaan.
Toki joskus sadekelillä/talvella tarvitaan huurteenpoistoasentoa.
Ex: Astra Sports Tourer Innovation 1.4t aut.-18 Black Edition, Hobby 720 ufKe -20
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Katso jokin liike jossa on sekä ford että opel merkki edustus ja kysy sieltä tarjous?ascona_c kirjoitti: ↑24 Heinä 2018, 21:53Foortimyyjillä ei ole hinkua tehdä "huonoja kauppoja", kun kauppa käy muutenkin uudella mallilla.Metula kirjoitti: ↑24 Heinä 2018, 19:49Uusi vastaava listahinnalla n.33ke, Bemariin lupasivat vaihdossa 24500€. 1.4 ST innovation manuaali.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
^Totta. Kyseilin tarjouksia myös Skodista ja selkeästi parhaat tarjoukset tuli liikkeistä, joissa sekä Skoda- että Opel-edustus.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Minulla asetus myös kesät talvet 22-23°C. Hyvin on lämmennyt talvella ja jäähtynyt kesällä. Nyt helteillä on pitänyt matka-ajossa ohjata puhallus tuulilasille ja jalkatiloihin ettei vaimo vilustu (Penkit on ilman nahkoja ja tuuletusta)Nible kirjoitti: ↑23 Heinä 2018, 11:43 Ainoa asetus johon ilmastoinnissa on tullut tänä kesänä koskettua on lämpötila säätö. Nostin sen 21 asteesta 23 asteeseen reilu viikko sitten.
Vaikka auto on seissyt paisteessa, niin nopeasti se saa jäähdytettyä tuohon lämpötilaan sisätilat. Ja tietysti tuo penkin tuuletus näillä keleillä jo paljon auttaa, kun ei penkki hiosta.
Astra K Sports Tourer innovation 1.4T At6 My16
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Ex: Astra J Spots Tourer cosmo 1.4T Mt6 My13
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
En viitsi, Astralla ihan ok ajella. Jos ens kevääseen asti pääsis.1,2sorsa kirjoitti: ↑25 Heinä 2018, 06:56Katso jokin liike jossa on sekä ford että opel merkki edustus ja kysy sieltä tarjous?ascona_c kirjoitti: ↑24 Heinä 2018, 21:53Foortimyyjillä ei ole hinkua tehdä "huonoja kauppoja", kun kauppa käy muutenkin uudella mallilla.Metula kirjoitti: ↑24 Heinä 2018, 19:49Uusi vastaava listahinnalla n.33ke, Bemariin lupasivat vaihdossa 24500€. 1.4 ST innovation manuaali.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Lähinnä sillä,että kompura käy täydellä teholla vrt.jääkaappi/pakastin tai ilmalämpöpumppu
Kompuran kuluminen ehkä teoreettista,mutta kuitenkin...
Ex: Astra Sports Tourer Innovation 1.4t aut.-18 Black Edition, Hobby 720 ufKe -20
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Kuinkahan hienosti itsekseen säätyvä invertterikompura noissa on? Eikös ainakin vanhemmissa autoissa kompura pyörinyt nokkahihnan mukana jatkuvasti? En ole kuullut, että kukaan olisi saanut auton ilmastointia käyttämällä rikki. Kyllä ne ennemminkin taitaa rikkoutua käytön puutteeseen tai nestevuotoihin?
Sitä LO -asentoa mä perustelen sillä, ettei tarvi liikennevaloissa seistessään kuunnella kovalla teholla humisevaa puhallinta, vaan riittää pienempikin puhallus.
Automaatti-ilmastoinneilla olen leikkinyt 90-luvulta asti, mutta vielä ei ole sellaista autoa ollut, jossa olisin malttanut olla koskematta nappeihin viikkoakaan. Monessa autossa meinaa automaattiasennolla tuulilasi huurtua, tai puhallussuunta tuntuu epämukavalta, tai kabiini saavuttaa tavoitelämpötilan liian hitaasti, tai puhallin huutaa jatkuvasti turhan äänekkäästi. Varsinkin Astra K:ssa tuntuu, että 23 C tavoitelämpötilaan on mahdotonta päästä käyttökytkimen 23 C pyynnillä. Tuntuu, että se kabiinin lämpötilaa haisteleva anturi on jossain siellä ilmakanavassa, eli heti kun kanava on kesällä jäähtynyt siihen 23 C, niin vehje luulee koko kabiinin jo jäähtyneen ja alkaa vähentää tehoa. Samoin talvella jos toivon 23 C, niin ilmakanavat kyllä lämpenee nopeasti siihen, mutta kabiinin kunnollinen lämpeneminen kestää kauemmin. Työmatkani kestää tunnin suuntaansa, niin siinä ehtii kyllä hikoilla tai paleltua, jos kabiinin lämpötila ei ole optimaalinen.
Kun ruuvailee pyyntiä muutaman asteen "liian pitkälle" niin siihen tavoiteltuun lämpötilaan päästään nopeammin, tämä on fysiikan laki jota ei taida mikään automaattiaivo ymmärtää? Te jotka ette ole nappeihin koko kesänä koskeneet, niin koittakaas huomenna auringosta lähtiessänne ruuvata pyynnöksi vaikka 18 C, niin huomaatte, että kabiini jäähtyy nopeammin. Sitten kun alkaa tuntua sopivan viileältä, voi ruuvata takaisin sinne 23 C jos huvittaa puhaltimen huminaa kuunnella. Tai vaihtoehtoisesti antaa sen olla siinä 18 C ja ryhtyykin säätämään puhallinnopeutta.
Sitä LO -asentoa mä perustelen sillä, ettei tarvi liikennevaloissa seistessään kuunnella kovalla teholla humisevaa puhallinta, vaan riittää pienempikin puhallus.
Automaatti-ilmastoinneilla olen leikkinyt 90-luvulta asti, mutta vielä ei ole sellaista autoa ollut, jossa olisin malttanut olla koskematta nappeihin viikkoakaan. Monessa autossa meinaa automaattiasennolla tuulilasi huurtua, tai puhallussuunta tuntuu epämukavalta, tai kabiini saavuttaa tavoitelämpötilan liian hitaasti, tai puhallin huutaa jatkuvasti turhan äänekkäästi. Varsinkin Astra K:ssa tuntuu, että 23 C tavoitelämpötilaan on mahdotonta päästä käyttökytkimen 23 C pyynnillä. Tuntuu, että se kabiinin lämpötilaa haisteleva anturi on jossain siellä ilmakanavassa, eli heti kun kanava on kesällä jäähtynyt siihen 23 C, niin vehje luulee koko kabiinin jo jäähtyneen ja alkaa vähentää tehoa. Samoin talvella jos toivon 23 C, niin ilmakanavat kyllä lämpenee nopeasti siihen, mutta kabiinin kunnollinen lämpeneminen kestää kauemmin. Työmatkani kestää tunnin suuntaansa, niin siinä ehtii kyllä hikoilla tai paleltua, jos kabiinin lämpötila ei ole optimaalinen.
Kun ruuvailee pyyntiä muutaman asteen "liian pitkälle" niin siihen tavoiteltuun lämpötilaan päästään nopeammin, tämä on fysiikan laki jota ei taida mikään automaattiaivo ymmärtää? Te jotka ette ole nappeihin koko kesänä koskeneet, niin koittakaas huomenna auringosta lähtiessänne ruuvata pyynnöksi vaikka 18 C, niin huomaatte, että kabiini jäähtyy nopeammin. Sitten kun alkaa tuntua sopivan viileältä, voi ruuvata takaisin sinne 23 C jos huvittaa puhaltimen huminaa kuunnella. Tai vaihtoehtoisesti antaa sen olla siinä 18 C ja ryhtyykin säätämään puhallinnopeutta.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Itseasiassa ei jäähdy nopeammin. Tuo jäähdytys tehdään aina täydellä puhallusnopeudella ja täydellä jäähdytyksellä oli sitten pyynti 18 tai 23.Askoik kirjoitti: ↑26 Heinä 2018, 21:34
Kun ruuvailee pyyntiä muutaman asteen "liian pitkälle" niin siihen tavoiteltuun lämpötilaan päästään nopeammin, tämä on fysiikan laki jota ei taida mikään automaattiaivo ymmärtää? Te jotka ette ole nappeihin koko kesänä koskeneet, niin koittakaas huomenna auringosta lähtiessänne ruuvata pyynnöksi vaikka 18 C, niin huomaatte, että kabiini jäähtyy nopeammin. Sitten kun alkaa tuntua sopivan viileältä, voi ruuvata takaisin sinne 23 C jos huvittaa puhaltimen huminaa kuunnella. Tai vaihtoehtoisesti antaa sen olla siinä 18 C ja ryhtyykin säätämään puhallinnopeutta.
Sitten kun nostaa sen sieltä 18 -> 23, niin alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa nostaakseen sisälämpötilan 23 asteeseen.
Jos pitää 18 asteessa ja siirtyy manuaali puhallinopeuteen, niin laskee sisääntulevan ilman lämpötilaa alemmas, jotta pysytään siinä 18 asteessa.
Sitä ei ole tullut kokeiltua muuttuuko tuo lämpötilasäätö säätämään sisään tulevan ilman lämpötilaa jos tuo ilmastointi on kokonaan manuaalitilassa.
Omiin tarpeisiin kun tuo automaatti on toiminut kesäkeleissä ok.
Puhallusnopeus on asetuksista pienemmillään ja ei tuo nyt tuolta radion/spotifyn alta ole edes näillä helteillä häirinnyt. Liikennevaloissakin kun tulee laitettua auto vapaalle, niin s/s sammuttaa ja ilmastointi tiputtaa puhallinnopeuden aika pienelle, kun ei siellä kompurakaan pyöri. Jos se jäähdyttää niin ei sitten sammu. Mutta silloinhan tuo nyt kuuluu, kun nopeus on täysillä.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Kun tuo ei nyt varmaan kovin paljoa ole J:stä muuttunut, niinAskoik kirjoitti: ↑26 Heinä 2018, 21:34
Varsinkin Astra K:ssa tuntuu, että 23 C tavoitelämpötilaan on mahdotonta päästä käyttökytkimen 23 C pyynnillä. Tuntuu, että se kabiinin lämpötilaa haisteleva anturi on jossain siellä ilmakanavassa, eli heti kun kanava on kesällä jäähtynyt siihen 23 C, niin vehje luulee koko kabiinin jo jäähtyneen ja alkaa vähentää tehoa. Samoin talvella jos toivon 23 C, niin ilmakanavat kyllä lämpenee nopeasti siihen, mutta kabiinin kunnollinen lämpeneminen kestää kauemmin. Työmatkani kestää tunnin suuntaansa, niin siinä ehtii kyllä hikoilla tai paleltua, jos kabiinin lämpötila ei ole optimaalinen.
ilmanvaihto kanavissa on 4 lämpötila-anturia (oikea ala, oikea ylä, vasen ala, vasen ylä). Näitä hyödynnetään sisälle puhallettavan ilman lämpötilan säätöön.
Kojelaudan päällä oleva pikku kupu, jonka alla on valoisuus ja sisätilan lämpötila-anturi.
Peilin takana olevassa kotelossa on tuulilasin lämpötila- ja kosteusanturi sekä sisätilan lämpötila- ja kosteusanturi.
Ilmanoton luota löytyy ilmanlaatu-anturi
Keulalta ulkolämpötila-anturi.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Kojelaudalla oleva anturi on kyllä lähes sama kuin se olisi siellä ilmakanavassa, varsinkin kun mulla on viileä ilma suunnattu myös tuulilasin kautta, niin se kojelauta ja tuulilasin alareuna kyllä jäähtyvät nopeasti. Sisälämpötilan anturit pitäisi olla lähempänä kuljettajaa, esim. ilmastoinnin säätökytkinten yhteydessä tai keskikonsolissa jossain käsijarrun seutuvilla. Paras paikka olisi penkin selkänoja, mutta sen ymmärrän että sinne se on vaikea kaapeloida.Nible kirjoitti: ↑27 Heinä 2018, 18:20 Kun tuo ei nyt varmaan kovin paljoa ole J:stä muuttunut, niin
ilmanvaihto kanavissa on 4 lämpötila-anturia (oikea ala, oikea ylä, vasen ala, vasen ylä). Näitä hyödynnetään sisälle puhallettavan ilman lämpötilan säätöön.
Kojelaudan päällä oleva pikku kupu, jonka alla on valoisuus ja sisätilan lämpötila-anturi.
Peilin takana olevassa kotelossa on tuulilasin lämpötila- ja kosteusanturi sekä sisätilan lämpötila- ja kosteusanturi.
Ilmanoton luota löytyy ilmanlaatu-anturi
Keulalta ulkolämpötila-anturi.
-Asko
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Yleensä kaikki automatiikka on rakennettu sellaiseksi, että kun lähestytään tavoitearvoa, niin tarvittavaa tehoa vähennetään pikkuhiljaa. Jos ilmastointilaitteelle on kerrottu tavoitteeksi 23 C, niin sekin ryhtyy vähentämään tehoa jo silloin kun se _kuvittelee_ sisälämpötilan olevan jo tulossa hyvää vauhtia alaspäin 26, 25, 24 C.Nible kirjoitti: ↑27 Heinä 2018, 17:53 Itseasiassa ei jäähdy nopeammin. Tuo jäähdytys tehdään aina täydellä puhallusnopeudella ja täydellä jäähdytyksellä oli sitten pyynti 18 tai 23.
Sitten kun nostaa sen sieltä 18 -> 23, niin alkaa puhaltamaan lämmintä ilmaa nostaakseen sisälämpötilan 23 asteeseen.
Jos pitää 18 asteessa ja siirtyy manuaali puhallinopeuteen, niin laskee sisääntulevan ilman lämpötilaa alemmas, jotta pysytään siinä 18 asteessa.
Mutta, jos ilmastointilaite on väärin kalibroitu tai huonojen antureiden vuoksi se ei tiedäkään kabiinin _todellista_ tilannetta, niin tuossa vaiheessa kun se jo vähentää tehoa, niin onkin vasta se pieni nappi kojelaudan puhallusaukon vieressä jäähtynyt siihen 24 C, mutta takakontissa on vielä ilman lämpötila 35 C ja etumatkustamossakin on penkit ja muut suuremmat massat vielä melko kuumia.
Toisaalta, tuossa olet kyllä oikeassa, että jos automatiikan hystereesi on kovin pieni, niin se saattaa ruveta lämmittämään siinä kohdin, kun pyyntöä veivataankin nopeasti 18 -> 23 C. Mutta, jos teet tuon veivaamisen vähän hitaammin, esim. aste minuutissa, niin ei saletisti rupea lämmittämään.
Lämmittämisen välttääkseni, itse olen nyt helteillä tosiaan pitänyt enimmäkseen lämpötilapyyntönä LO ja sen sijaan säätänyt puhallinnopeutta tarpeen mukaan. Kun ulkolämpömittari näyttää 28 - 31 C ja aurinko paahtaa, niin ei siinä LO asennossakaan liian kylmä tule. Päinvastoin, puhallinnopeudet 1 ja 2 tuntuvat riittämättömiltä ylläpitämään sitä viileyttä, josta saan kallioluolasta lähtiessäni nauttia. Useimmiten käytän tehoja 3 - 4 viileyden ylläpitämiseen.
Koitahan huviksesi joskus siinä 23 C asennossa, että millainen se sun automaattinen puhallinnopeus on? Kun pakotat nopeutta automaatilta pykälän pienemmälle, niin veikkaan että se laskee jostain kutoselta tai seiskalta pykälän pienemmälle? Eli, sinä kuuntelet puhallintasi pääsääntöisesti kovemmalla huminalla kuin minä. No, kuten joku jo totesikin, niin makuasiahan se on, että tykkääkö sellaisesta suoraan kasvoille tulevasta puhalluksesta että tukka hulmuaa, vai maltillisemmasta "vedottomasta" puhalluksesta, joka jakaa kylmyyttä mahdollisimman tasaisesti moneen eri suuntaan kabiinissa.
-Asko
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Ilmastointi kylmentää kennoa lähes kokoajan säädöstä riippumatta, jos meinaa tulla liian kylmä tavoitelämpöön verrattuna avataan vesiventtiileiltä kuumaa lämppärin kennolle.
Todella ärsyttävä tuo ilmastoinnin automaattisesti päälle meno, menee kohta hermo.
Todella ärsyttävä tuo ilmastoinnin automaattisesti päälle meno, menee kohta hermo.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Sitä ilmastoinnin automaattista puhallinnopeutta saa säädettyä myös. Itsellä on syksystä kevääseen "matala" ja nyt helteillä "normaali/keskitaso" tjsp.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
antaako joku muuten S/S :n olla päällä? Omassa ajossani se on täysin idioottimainen. Valtaosa stopeista ovat todellä lyhyitä. Ihan saletti, että startit ja akut ovat ajanoloon paskana jos tulee lyhyellä työmatkallakin kymmeniä startteja - vaikka ovatkin heavy dutyja.