Astra K
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Meillä ollut Astra ( CDTI ) kohta kaksi vuotta ja mittarissa n. 58 600 km. Koko ajan ollut ilmastointi automaattiasennossa kesät- talvet eikä ole ollut mitään ongelmia huurtumisen tai muun suhteen. Pyyntilämpötila välillä 21 - 23 riippuen kuskista. Ainut milloin olen hetken käyttänyt lisäpuhallusta on kun olen tullut hiihtolenkiltä hikisenä.
Meidän Astra taitaa muutenkin olla poikkeus kun siinä ei ole ollut mitään vikoja. Auton vaihdan yleensä kahden vuoden välein ja nytkin mietinnässä vaihto. Tämä on meidän ensimmäinen OPEL ja mietinnässä on ollut jatkaa Astralla mutta kun lukee muiden viestejä niin kaikilla tuntuu olevan vain ongelmia niin en tiedä uskaltaako vaihtaa toista Astraa.
Meidän Astra taitaa muutenkin olla poikkeus kun siinä ei ole ollut mitään vikoja. Auton vaihdan yleensä kahden vuoden välein ja nytkin mietinnässä vaihto. Tämä on meidän ensimmäinen OPEL ja mietinnässä on ollut jatkaa Astralla mutta kun lukee muiden viestejä niin kaikilla tuntuu olevan vain ongelmia niin en tiedä uskaltaako vaihtaa toista Astraa.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Annan olla päällä mutta tuokin on ihan paska astrassa. Käynnistää vasta jarrua päästettäessä. Monesti sammuu kun pieni ylämäki ja auto lähtee valumaan taaksepäin, äkkiä kytkintä ylös ettei valu niin sammuukin siinä vaiheessa kun kone ei olekkaan vielä kunnolla käynnissä. Muutenkin hitaampi lähteä valoista verrattuna niihin jotka käynnistyy kytkintä painettaessa. Tuon pystyy kiertämään kun työntää vaihteenpäälle koneen ollessa sammuksissa, silloin käynnistyy jo kytkimellä.P3 kirjoitti: ↑29 Heinä 2018, 21:23 antaako joku muuten S/S :n olla päällä? Omassa ajossani se on täysin idioottimainen. Valtaosa stopeista ovat todellä lyhyitä. Ihan saletti, että startit ja akut ovat ajanoloon paskana jos tulee lyhyellä työmatkallakin kymmeniä startteja - vaikka ovatkin heavy dutyja.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mielipiteitä on yhtä monta kuin ihmisiä planeetalla ja autotkin yksilöitä ja ihmiset kun valittaa vain ongelmistaan.Ristoj kirjoitti: ↑29 Heinä 2018, 21:26 Meillä ollut Astra ( CDTI ) kohta kaksi vuotta ja mittarissa n. 58 600 km. Koko ajan ollut ilmastointi automaattiasennossa kesät- talvet eikä ole ollut mitään ongelmia huurtumisen tai muun suhteen. Pyyntilämpötila välillä 21 - 23 riippuen kuskista. Ainut milloin olen hetken käyttänyt lisäpuhallusta on kun olen tullut hiihtolenkiltä hikisenä.
Meidän Astra taitaa muutenkin olla poikkeus kun siinä ei ole ollut mitään vikoja. Auton vaihdan yleensä kahden vuoden välein ja nytkin mietinnässä vaihto. Tämä on meidän ensimmäinen OPEL ja mietinnässä on ollut jatkaa Astralla mutta kun lukee muiden viestejä niin kaikilla tuntuu olevan vain ongelmia niin en tiedä uskaltaako vaihtaa toista Astraa.
Eipä täällä ole kenelläkään isoja ongelmia ollut?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Joka kerta ajoon lähtiessä tulee nypättyä pois päältä, ihan idioottimainen systeemi myös automaattilootalla. Auto stoppaa moottorin käytännössä heti kun renkaat pysähtyvät, riippumatta siitä oletko liittymässä kärkkymässä väliä, vai ajanut auton vähän vinoon parkkiruutuun ja haluaisit vähän oikaista jne niin ei paljoa kiinnosta pitää päällä. Hermo palaa vaan tuon kanssa, enkä itsekään oikein luota siihen, etteikö tuolla olisi negatiivista vaikutusta koneen kestävyyteen. Joskus laitan sen ihan tarkoituksella päälle, jos vaikka pitää odottaa pieni hetki parkkipaikalla ja haluan pitää ilmastoinnin päällä.P3 kirjoitti: ↑29 Heinä 2018, 21:23 antaako joku muuten S/S :n olla päällä? Omassa ajossani se on täysin idioottimainen. Valtaosa stopeista ovat todellä lyhyitä. Ihan saletti, että startit ja akut ovat ajanoloon paskana jos tulee lyhyellä työmatkallakin kymmeniä startteja - vaikka ovatkin heavy dutyja.
Eipä ole omassakaan vm 2016 farkussa ollut pahempia ongelmia. Infotainmentti unohteli alussa kanavanimiä, mutta se päivitettiin takuuna ja sen jälkeen katosi se ongelma. Muuten auton ominaisuuksissa, toimivuudessa, ajettavuudessa tai missään muussakaan ei ole pahemmin valittamista ollut. Ainoastaan äänieristettä tungin autoon lisää koska halusin sitä hiljaisemmaksi. Automaatti-ilmastointi ei mulla ole koskaan automaattinen, koska säädän puhalluksen lämpöätilaa, voimaa ja suuntaa oman fiiliksen, ulkolämpötilan ja vaatteiden, auringon suunnan ja ties minkä mukaan, mutta ihan samalla tavalla tekisin sitä kaikkien muidenkin autojen kanssaRistoj kirjoitti: ↑29 Heinä 2018, 21:26 Meillä ollut Astra ( CDTI ) kohta kaksi vuotta ja mittarissa n. 58 600 km. Koko ajan ollut ilmastointi automaattiasennossa kesät- talvet eikä ole ollut mitään ongelmia huurtumisen tai muun suhteen. Pyyntilämpötila välillä 21 - 23 riippuen kuskista. Ainut milloin olen hetken käyttänyt lisäpuhallusta on kun olen tullut hiihtolenkiltä hikisenä.
Meidän Astra taitaa muutenkin olla poikkeus kun siinä ei ole ollut mitään vikoja. Auton vaihdan yleensä kahden vuoden välein ja nytkin mietinnässä vaihto. Tämä on meidän ensimmäinen OPEL ja mietinnässä on ollut jatkaa Astralla mutta kun lukee muiden viestejä niin kaikilla tuntuu olevan vain ongelmia niin en tiedä uskaltaako vaihtaa toista Astraa.
Ihan mielenkiinnosta, onko sinulla joku syy miksi meinasit vaihtaa täysin toimivan 2 vuotta vanhan auton mahdollisesti uuteen samanlaiseen? Ymmärtäisin päivityksen jos tästä olisi tullut joku facelift markkinoille, mutta jos ajat uuden auton kaupasta ulos niin se on käytännössä katsoen samanlainen kuin sinne viemäsi. Tietysti voi ottaa eri varusteilla/moottorilla tms, tai vaikka Black Editionin, mutta kuitenkin... Minua siis lähinnä kiinnostaa, että vaihdatko autoa "vaihtamisen ilosta" / koska haluat ajaa aina uudella autolla, vai meinasitko esim. päivittää varustellumpaan malliin tai tehokkaampaan koneeseen tms?
Astra K ST 1.4T 150hv AT
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
1,2sorsa kirjoitti: ↑30 Heinä 2018, 06:38Ei kai tälläisillä palstoilla valita kuin ne "perusvalittajat" ja joilla jostain syystä on oikeasti ollut valittamista. Välillä tosin tuntuu, että itkeminen joisesta pikkuasiasta on oikein muotia. Ne jotka on olleet tyytyväisiä, harvemmin kirjautuu viestiketjuun kehuja jakamaan. Tietysti vähän tylsä pelkästään niitä olisi lukeakin. Jos olet itse ollut tyytyväinen Opelin, niin tuskin kannattaa anonyymipalstan mielipiteiden takia välttämättä merkkiä vaihtaa.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Nythän se Astra alkaa tekemään murheita.
Huomenna menossa takapuskurin maalaukseen kun eräs nuori mies päätti työntää Astraa väkisin eteenpäin Pienet jäljet mutta kun kerran tajus laittaa vakuutuksen kautta niin menköön. Mutta.
Ilmastointi alkanut pitämään ärsyttävää vinkumista. Ei kokoaikaisesti, loppuu kun nostaa kierroksia hiemankin tai kytkee kokonaan pois AC:n. AUTO-asetuksella ääni tulee ärsyttämään. Toinen asia mikä pistää korvaan on, että vaihdelaatikon suunnilta kuuluu kolkotusta ja kolahtelua. Tämäkin tullut ilmi viikon sisällä. Pitää tunkata tänään ylös, että vois pikkasen antaa suuntaa että mistä huollossa alkavat tutkimaan paremmin.
Huomenna menossa takapuskurin maalaukseen kun eräs nuori mies päätti työntää Astraa väkisin eteenpäin Pienet jäljet mutta kun kerran tajus laittaa vakuutuksen kautta niin menköön. Mutta.
Ilmastointi alkanut pitämään ärsyttävää vinkumista. Ei kokoaikaisesti, loppuu kun nostaa kierroksia hiemankin tai kytkee kokonaan pois AC:n. AUTO-asetuksella ääni tulee ärsyttämään. Toinen asia mikä pistää korvaan on, että vaihdelaatikon suunnilta kuuluu kolkotusta ja kolahtelua. Tämäkin tullut ilmi viikon sisällä. Pitää tunkata tänään ylös, että vois pikkasen antaa suuntaa että mistä huollossa alkavat tutkimaan paremmin.
Kaikenlaista harmia......
-20 Focus 1.5 Ecoboost & -22 E-bike
-20 Focus 1.5 Ecoboost & -22 E-bike
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Joo samaa mieltä, S/S on toiminnallisesti turhake (ainut plussa että vähentää co-päästöjä ja siten veron osuutta). Tosiaan pieneen ylämäkeen kun sammuttaa auton liikennevaloihin ja kun automaattinen mäkilähtöapu/sähk. käsijarru ei mene päälle (ei riittävän jyrkkä mäki, mutta lähes) ja siitä kun lähtee kytkintä nostaen liikkeelle, ehtii auto valua taaksepäin ja kone sammuu kokonaan kun ei ehtinyt S/S sitä käynnistää. Matkan varrella on tällainen kohta, jossa ruuhkaliikenteessä jonotan liikennevaloihin. Kysyin aikoinaan huollosta ja Opelilta että voiko asialle tehdä jotakin, niin ohje oli, että ennen tällaista mäkeä S/S täytyisi kytkeä pois toiminnasta. Jos en tätä ole muistanut tehdä, niin nykyään kytken käsijarrun manuaalisesti päälle tällaisessa kohdassa. Eli miten tämän pystyy kiertämään? Tuossa jonossa odottaessa S/S sammuttaa auton, vaihdan vapaalle ja kun on aika liikkua, kytken vaihteen päälle (koneen ollessa S/S vuoksi sammuksissa), nostan kytkintä ja siirrän jarrulta jalan kaasulle, jolloin auto lähtee valumaan taaksepäin, samalla kone ei ehdi herätä käyntiin, nykii ja sammuu kun kone ei ehtinyt kunnolla käynnistyä. Jos käynnistyisi kytkimeltä noston, eikä jarrulta noston jälkeen, niin ei ehtisi valua vaan saisi heti vedon päälle.Metula kirjoitti: ↑30 Heinä 2018, 04:46Annan olla päällä mutta tuokin on ihan paska astrassa. Käynnistää vasta jarrua päästettäessä. Monesti sammuu kun pieni ylämäki ja auto lähtee valumaan taaksepäin, äkkiä kytkintä ylös ettei valu niin sammuukin siinä vaiheessa kun kone ei olekkaan vielä kunnolla käynnissä. Muutenkin hitaampi lähteä valoista verrattuna niihin jotka käynnistyy kytkintä painettaessa. Tuon pystyy kiertämään kun työntää vaihteenpäälle koneen ollessa sammuksissa, silloin käynnistyy jo kytkimellä.P3 kirjoitti: ↑29 Heinä 2018, 21:23 antaako joku muuten S/S :n olla päällä? Omassa ajossani se on täysin idioottimainen. Valtaosa stopeista ovat todellä lyhyitä. Ihan saletti, että startit ja akut ovat ajanoloon paskana jos tulee lyhyellä työmatkallakin kymmeniä startteja - vaikka ovatkin heavy dutyja.
Ilmastointiin olen tyytyväinen, 21-23 väliltä löytyy sopiva asetus. Jos kylmemmälle laittaa, niin puhallin metelöi ja tulee liian kylmää, ja lisäksi saa flunssan+hartiajumin. Ainut automaatti-ilmastoinnissa kummastuttaa edelleen, on tuo sisäilman pakkokierto auto-asennossa. Sama homma kesät talvet. Sitäkin kysytty huollosta ja Opelilta aikoinaan, niin on normaalia että "jonkin aikaa" on sisäilman kierto päällä. En vain omassani ole koskaan nähnyt tilannetta, jossa sisäilman kierto ei olisi ollut päällä, kun on auto-asennossa. Tarkistan tämän vääntämällä aika ajoin lämpötilan säätöä, jolloin tulee sisäilmankierto-merkki näytölle. No kun tuon tietää, niin naputtelen auto-asennossa tuon sisäilman kierron nappulasta pois päältä (joku tämän täällä sivustolla neuvoi, kiitos siitä).
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Täällä sama homma, ilmastointi pitää ulinaa/vinkumista aika ajoin joka ärsyttää todella paljon. Liekö liian kuumat kelit astralle. Yleensä ilmenee ajon alkuaikanamarqus kirjoitti: ↑30 Heinä 2018, 10:36 Nythän se Astra alkaa tekemään murheita.
Huomenna menossa takapuskurin maalaukseen kun eräs nuori mies päätti työntää Astraa väkisin eteenpäin Pienet jäljet mutta kun kerran tajus laittaa vakuutuksen kautta niin menköön. Mutta.
Ilmastointi alkanut pitämään ärsyttävää vinkumista. Ei kokoaikaisesti, loppuu kun nostaa kierroksia hiemankin tai kytkee kokonaan pois AC:n. AUTO-asetuksella ääni tulee ärsyttämään. Toinen asia mikä pistää korvaan on, että vaihdelaatikon suunnilta kuuluu kolkotusta ja kolahtelua. Tämäkin tullut ilmi viikon sisällä. Pitää tunkata tänään ylös, että vois pikkasen antaa suuntaa että mistä huollossa alkavat tutkimaan paremmin.
- Astra K -18 stw 1,6 cdti innovation more at6 -
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Mulla todettiin ensimmäisessä määräaikaishuollossa, että kytkimen painelaakeri olisi syypää tuohon vikinään. Noh, se menee sitten ensi viikon keskiviikkona vaihtoon Saas nähdä, tuleeko kuntoon. Aikaisemmin, kun auto oli pajalla, niin silloin vaihdettiin paineenalennusventtiili sekä joku jakajaputki.Askoik kirjoitti: ↑21 Heinä 2018, 10:30Minulla alkoi vihellys 20 tkm kohdalla, mutta kuvittelisin sen tulevan mielummin turbosta kuin automaattiaskista. Valittelin siitä 30 tkm huollossa, mutta Länsiauto Espoo ei kuullut sitä vihellystä ollenkaan. Sitten 60 tkm huollossa en enää jaksanut valittaakaan, kun ei tuo ole siitä sen pahemmaksi muuttunut. Muutaman sekunnin ajan yleensä viheltää jossain 2000 rpm tasakaasulla.
-Asko
Tapahtui tuossa aamulla myös sellainen omituisuus, että kun istahdin autoon, niin keskikonsolin kosketusnäyttöön ei tullut tavanomaista käynnistysanimaatiota. Kun käynnistin auton, niin ajotietokoneen tietoikkunat (nopeus, keskikulutus, tripit, rengaspaineet, liikennemerkit, ajastin, öljyn tilanne yms) hävisivät kokonaan näkyvistä. Sitä vastoin ajotietokoneen asetuksiin ilmestyi uusia ikkunoita, joita siellä ei ollut koskaan aikaisemmin ollut (lisenssitiedot, mukautuva vakkari, nopeusrajoittimen asetukset, äänet päälle/pois jne.). Pari tuntia myöhemmin ajotietokoneen tietoikkunat palasivat näkyviin ja samalla nuo uudet oudot asetusikkunat hävisivät asetuksista.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Kuten tuossa Metulan viestissä lukee, niin ensin vaihde sitten kytkin pohjaan, niin käynnistyy tuosta kytkimen painalluksesta.JPopeli kirjoitti: ↑30 Heinä 2018, 13:48Joo samaa mieltä, S/S on toiminnallisesti turhake (ainut plussa että vähentää co-päästöjä ja siten veron osuutta). Tosiaan pieneen ylämäkeen kun sammuttaa auton liikennevaloihin ja kun automaattinen mäkilähtöapu/sähk. käsijarru ei mene päälle (ei riittävän jyrkkä mäki, mutta lähes) ja siitä kun lähtee kytkintä nostaen liikkeelle, ehtii auto valua taaksepäin ja kone sammuu kokonaan kun ei ehtinyt S/S sitä käynnistää. Matkan varrella on tällainen kohta, jossa ruuhkaliikenteessä jonotan liikennevaloihin. Kysyin aikoinaan huollosta ja Opelilta että voiko asialle tehdä jotakin, niin ohje oli, että ennen tällaista mäkeä S/S täytyisi kytkeä pois toiminnasta. Jos en tätä ole muistanut tehdä, niin nykyään kytken käsijarrun manuaalisesti päälle tällaisessa kohdassa. Eli miten tämän pystyy kiertämään? Tuossa jonossa odottaessa S/S sammuttaa auton, vaihdan vapaalle ja kun on aika liikkua, kytken vaihteen päälle (koneen ollessa S/S vuoksi sammuksissa), nostan kytkintä ja siirrän jarrulta jalan kaasulle, jolloin auto lähtee valumaan taaksepäin, samalla kone ei ehdi herätä käyntiin, nykii ja sammuu kun kone ei ehtinyt kunnolla käynnistyä. Jos käynnistyisi kytkimeltä noston, eikä jarrulta noston jälkeen, niin ei ehtisi valua vaan saisi heti vedon päälle.Metula kirjoitti: ↑30 Heinä 2018, 04:46Annan olla päällä mutta tuokin on ihan paska astrassa. Käynnistää vasta jarrua päästettäessä. Monesti sammuu kun pieni ylämäki ja auto lähtee valumaan taaksepäin, äkkiä kytkintä ylös ettei valu niin sammuukin siinä vaiheessa kun kone ei olekkaan vielä kunnolla käynnissä. Muutenkin hitaampi lähteä valoista verrattuna niihin jotka käynnistyy kytkintä painettaessa. Tuon pystyy kiertämään kun työntää vaihteenpäälle koneen ollessa sammuksissa, silloin käynnistyy jo kytkimellä.P3 kirjoitti: ↑29 Heinä 2018, 21:23 antaako joku muuten S/S :n olla päällä? Omassa ajossani se on täysin idioottimainen. Valtaosa stopeista ovat todellä lyhyitä. Ihan saletti, että startit ja akut ovat ajanoloon paskana jos tulee lyhyellä työmatkallakin kymmeniä startteja - vaikka ovatkin heavy dutyja.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
OK, kiitokset teille, kokeillaan siis laittaa vaihde silmään ilman kytkintä, silloin kun S/S on sammuttanut auton (tuntui epäloogiselta, koska auto on ikäänkuin "käynnissä", kun S/S on sen tilapäisesti sammuttanut...). Olisi se hyvä maahantuojalla ja huollossakin nämä kikat tietää.
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Joo ilman kytkintä sammuneella koneella vaihde tupaan, mittaristoon tulee teksti käynnistä painamalla kytkintä tai jotain sellaista. Kun vaan aina muistaisi tehdä tuon...
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Onneksi ei ole s/s mulla
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Käykääpä lukemassa VAGarenalta vaikka Skoda Octavian kolmosmallin vikaketju. Tämä ketju on 265 sivua ja tässä on paljon muutakin asiaa, kun pelkkiä murheita. Pelkästään Octavian vioista on kirjoiteltu tuolla 169 sivua. Että ei se ruoho ole välttämättä yhtään sen vihreämpää aidan toisella puolellakaan...
Ei kait näissä Astroissa mitään fataalia vikaa ole. Alussa raportoitiin nykimisistä pienten bensaturbojen kanssa, mutta se korjaantui öljyillä. Infotainmentissa on ollut ongelmia, osa on korjaantunut ihan päivityksellä mutta sitten on jopa näyttöjä hajonnut. Takuu korjaa. Tutkat on ärsyttävät piipittäjät manuaalivaihteisessa. Kaikki ei tykkää automaatti-ilmastoinnin toiminnasta. Maalipinta vähän turhan ohut ja herkkä kolhuille. Melua on, mutta niin sitä on muissakin tässä kokoluokassa. Ajoin hiljattain mm. uutta Aurista ja uutta Golfia, eikä Astralla ole mitään häpeämistä melussa niiden kanssa. Octavia on tosin hiljaisempi. Eipä nyt muita varsinaisia vikoja tule edes mieleen?
Ei kait näissä Astroissa mitään fataalia vikaa ole. Alussa raportoitiin nykimisistä pienten bensaturbojen kanssa, mutta se korjaantui öljyillä. Infotainmentissa on ollut ongelmia, osa on korjaantunut ihan päivityksellä mutta sitten on jopa näyttöjä hajonnut. Takuu korjaa. Tutkat on ärsyttävät piipittäjät manuaalivaihteisessa. Kaikki ei tykkää automaatti-ilmastoinnin toiminnasta. Maalipinta vähän turhan ohut ja herkkä kolhuille. Melua on, mutta niin sitä on muissakin tässä kokoluokassa. Ajoin hiljattain mm. uutta Aurista ja uutta Golfia, eikä Astralla ole mitään häpeämistä melussa niiden kanssa. Octavia on tosin hiljaisempi. Eipä nyt muita varsinaisia vikoja tule edes mieleen?
Re: Uusi Astra (K) Suomessa
Itse ajelen automaatilla, jossa S/S. Kyllä mä annan tuon yleensä olla päällä - katsotaan kauanko se lelu tässä työsuhdeautossa kestää ehjänä. Ainoastaan parkkihallia lähestyessäni disabloin S/S, ettei se turhaan sammuttele konetta ruutuun ryömiessäni.
Kyllä kuulostaa kovin epäloogiselta tuo manuaalivaihteisen toteutus S/S:sta, jos se antaa auton valua taaksepäin mäessä. Joskus ajelin Volkkarilla, niin siinä manuaalivaihteisessa S/S toimi erittäin fiksusti, se sammutti koneen ainoastaan silloin jos kuski siirsi vaihteen vapaalle JA nosti kytkimen ylös. Heti kun painoi kytkintä, niin kone käynnistyi ja sait pistää ykkösen valmiiksi pesään liikkeelleähtöä varten. Jos oli kyse vaan sekuntien kestävästä ehkä tapahtuvasta pysähdyksestä, niin tietenkin pidät kytkimen koko ajan pohjassa, jolloin kone ei sammu vaikka heittäisitkin kepin hetkeksi vapaalle miettiessäsi että jatkatko matkaa alamäessä ykkösellä vai kakkosella. Näinhän sen kuuluisi manuaalissa toimia, eikö? Vai onko joku EU-direktiivi hiljattain ryhtynyt vaatimaan, että S/S pitää toimia aggressiivisemmin silloinkin kun on vielä vaihde päällä?
Kyllä kuulostaa kovin epäloogiselta tuo manuaalivaihteisen toteutus S/S:sta, jos se antaa auton valua taaksepäin mäessä. Joskus ajelin Volkkarilla, niin siinä manuaalivaihteisessa S/S toimi erittäin fiksusti, se sammutti koneen ainoastaan silloin jos kuski siirsi vaihteen vapaalle JA nosti kytkimen ylös. Heti kun painoi kytkintä, niin kone käynnistyi ja sait pistää ykkösen valmiiksi pesään liikkeelleähtöä varten. Jos oli kyse vaan sekuntien kestävästä ehkä tapahtuvasta pysähdyksestä, niin tietenkin pidät kytkimen koko ajan pohjassa, jolloin kone ei sammu vaikka heittäisitkin kepin hetkeksi vapaalle miettiessäsi että jatkatko matkaa alamäessä ykkösellä vai kakkosella. Näinhän sen kuuluisi manuaalissa toimia, eikö? Vai onko joku EU-direktiivi hiljattain ryhtynyt vaatimaan, että S/S pitää toimia aggressiivisemmin silloinkin kun on vielä vaihde päällä?