somaha kirjoitti: ↑08 Loka 2018, 18:05
Elokuussa otettu käyttöön 1.2 6AT, ajettu vasta n. 3500km . Automaatti ei toimi ihan moitteeta. Edellisess'ä autossani oli vastaava perinteinen automaatti ja vaihdot sujuivat pehmeämmin vielä 10 v jälkeen.
Erityisesti häiritsee pienemmälle vaihtaminen 6->5 ylämäessä. Selvä "jarrutus" ennenkuin 5:n kytkeytyy päälle. Sama 4->3->2 hiljaisemmassa /kaupunki nopeudessa. Vaihdot sujuu juohevasti tasasella ja alamäessä. Moitteet tulee, kun veto päällä ja pitää vaihtaa pienemmälle. Onko laatikko ns. oppiva kuljettajan ajotavalle. Onko kukaan kysynyt huollosta. Muuten auto toimii moitteetta. Keskikulutus 6.4 l/100km.
Sama setti alla ja tosiaan 5tkm takana. Samoja havaintoja, veto päällä ylämäkeen vaihdot tökkiviä toisin kuin suuremmalle vaihdot sujuu pääosin huomaamatta ja myös aika nopeastikin. Kakkoselle vaihto pintakaasulla nykäisee joskus ainakin kylmänä. Nyt myöhemmin olen kyllä huomannut, että ainakin 4->3 vaihto ylämäessä ei enää ole niin nykäisevä kuin uudempana. Taitaa noin olla muissakin.
Laatikko kyllä on oppiva. Itseäni häiritsi ensimmäiset sadat kilometrit, että loota ei sitten millään olisi suostunut kierrättämään konetta juuri yli kahden tuhanne kiekan.
Nyt sopeutunut ja kovemmissa kiihdytyksissä menee jo melkein neljä tuhatta ennen vaihtoa. Aikaa hurjaa
Ainoastaan ykkösella ja kakkosella kylmänä leipoo edelleen melkein väkisten isompaa pienillä kierroksilla sisään.
Käytös kyllä lienee tuolle laatikolle ihan normaalia. Harmi ettei vielä saanut tuota 8 vaihteista mutta itseä ei hirveästi haittaa kun ajot on maantiepainotteista. On tässäkin kuudes vaihde ehkä liiankin pitkä Suomen olosuhteisiin, alkaa jo hieman jyristää heti kun nopeus tippuu satasen alle. Ja 80 nopeusrajoituksella ei edes käytä 6 vaidetta.