Insignia B

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Juuhaa1
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 10 Syys 2018, 16:10

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Juuhaa1 »

Luulen että rengasmelu tulee pyöränripustuksien kautta runkoon,ei villat juuri auta siihen.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Juuhaa1 kirjoitti: 15 Joulu 2018, 11:48 Luulen että rengasmelu tulee pyöränripustuksien kautta runkoon,ei villat juuri auta siihen.
Tämä voi olla ihan totta, että ääni tulee ripustusten kautta koskapa Inkussa on varsin hyvät eristeet vakiona.

Lisäeristyskään ei merkittävästi tuntunut auttavan, muuten kuin että nastamelu hävisi kyllä lähes täysin.

No, on tämä sen verran hiljainen auto että menee jo vähän hifistelyn puolelle. Mutta meluisilla renkailla kyllä jyrinää on, itsekin autoa Bridgestoneilla ja Hankookeilla ajaneena muistan.
Juuhaa1
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 10 Syys 2018, 16:10

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Juuhaa1 »

Onko tuo Crossclimate rengas paljonkin hiljaisempi?
245/40/19 mallia ei taida edes olla...
Kamppi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 193
Liittynyt: 23 Huhti 2004, 03:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Kamppi »

Itellä kokemusta edellämainituista renkaista noin 35000km. Ovat selkeästi hiljaisimmat renkaat mitä olen hommannut. Toki koko on 205-55-16" jos oikein muistan. Tallouden insigniaan keväällä laitettiin samanlaiset,17":set. Siinäkin selkeä positiivinen havainto melun suhteen. Itellä mkII v70 joka muutenkin hiljainen. Siinä kaksi kesää ajettu ja ajomäärä tuo edellä mainittu. Ensi kesänkin niillä vielä ajaa, kulutuspintaa jäljellä noin 5mm. Muita kesärenkaita en hanki ellei crossclimettia enää saa. Niissä mainittakoon on M+S merkintä...
Kamppi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 193
Liittynyt: 23 Huhti 2004, 03:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Kamppi »

Rookeri kirjoitti: 15 Joulu 2018, 22:11 Kuka ajaa kesällä talvirenkailla?
Minä :lol: . Ne eivät ole ns puhdasveriset talvirenkaat, ei eres kitkarenkaat, vaan voisi luonnehtia niiden sekoitus. Minunlaiselle taviskuljettajalle ominaisuudet riittää. Kukin ajakoon millä renkaalla haluaa. Jotain mittauksiakin tullu tehtyä vertailuna, lähinnä melu.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Crossclimatet eivät ole talvirenkaat, vaan kesärenkaat, joissa on kitkarenkaan ominaisuuksia. Ja itse asiassa ne maksavat enemmän kuin perus kesärenkaat. Ominaisuudet lukuunottamatta jotain rata-ajoa on muiden laadukkaiden kesärenkaiden tasolla. Melun suhteen ovat paremmat kuin normaalit kesärenkaat ja myös erittäin mukavat. Ja se hyvä puoli on, että niissä on kevään ja syksyn liukkailla myös aidosti lumi- ja jääpito-ominaisuuksia.
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

Croassclimate renkaat (225/55/17) muuttivat auton äänitason radikaalisti. Sitä ennen harmitti kun muuten laadukas auto piti hirveää melua Bridgestoneilla ja se teki radionkin käyttämisestä epämiellyttävää. Otinkin lopulta riskin ja hyväksyin rahallisen tappion ja hankkiuduin eroon Bridgestoneista (ajettu vain muutama tuhat) ja olipas hyvä päätös! Nopeuksilla tuonne 80 korville auto on laadukkaan hiljainen, sen jälkeen toki alkaa pohjamelutaso nousta, mutta ollaan aina silti kaukana B:n renkaista.

Nyt alla on kitkarenkaat, mutta hyvin nuo Crossclimatet tuntuivat toimivan talven ensiliukkailla ja -lumillakin ja hetken kävi jopa mielessä kokeilla niillä yli talven, mutta koska auton mukana tuli uudet kitkarenkaatkin, on crossclimateja hyvä säästää kesäisimmille ajoille.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13536
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Crosclimate on nimensäkin mukaisesti välikelin rengas.
Kesärenkaaksi korkeampi kulutus ja kuluu hieman nopeammin. Silti en suostuisi tuolla renkaalla talvella ajamaan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Antagonisti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 174
Liittynyt: 02 Huhti 2018, 08:38

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Antagonisti »

1,2sorsa kirjoitti: 16 Joulu 2018, 17:44 Crosclimate on nimensäkin mukaisesti välikelin rengas.
Kesärenkaaksi korkeampi kulutus ja kuluu hieman nopeammin. Silti en suostuisi tuolla renkaalla talvella ajamaan.
https://www.apu.fi/artikkelit/michelin- ... ertailussa
Juuhaa1
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 10 Syys 2018, 16:10

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Juuhaa1 »

Tekniikan Maailman numerossa 15/2017 oli Insignia Grand Sportissa välikelin Renkaat, melutaso oli tosiaan mittauksissa ja korvakuulolla hiljaisempi. Kokeilivat myös normaaleja kesärenkaita jolloin jarrutusmittauksessa 100-0 kmh jarrutusmatka lyheni 9m.
38m vs 47m
Xrlf
'Agila'
Viestit: 6
Liittynyt: 16 Joulu 2018, 23:57

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja Xrlf »

Pienen arvanheiton ja poissulkemismenetelmän jälkeen vaihtui tannoin monivikainen 7-koppainen Golffi tämän vuotiseen Insigniaan, joka on samalla itselle ensimmäinen Ooppeli. Hankintahetkellä Insignian mittarissa oli 2 tuhatta kilomteriä ja tällä hetkellä kilometrejä on suunnilleen 13 tonnia. Toistaiseksi matka on sujunut ilman isompia teknisiä vikoja tai huoltokäyntejä. Toki jotkut ominaisuudet ottavat saattavat välillä ärsyttää, mutta nämä olivat tiedossa jo ostohetkellä (esimerkiksi automaattivaihteiston toiminta/ vaihtokohdat ja rengasmelu 18-tuuman kumeilla).

Muutama kysymys pyörii tällä hetkellä mielessä ja yhden merkkihuollon kanssa käydyn puhelinkeskustelun jälkeen totesin varmemmaksi lähteä kysymään vastauksia/ näkemyksiä täältä. Näiden kysymysten perusteella yritän nyt päätellä, lisätäänkö listaan lisää ärsyttäviä ominaisuuksia vai mahdollisesti jo vikojakin. :roll: Pahoittelut myös, jos kysymyksiä on ketjussa ylempänä käsitelty, mutta kohtuullisen etsimisen jälkeen en näistä ihan heti keskustelua löytänyt. Ehkä jollain tietäjällä on näistä kuitenkin näkemyksiä:

1) Auto pyytää tällä hetkellä määräaikaishuoltoa ja samanaikaisesti tämän kanssa on mukautuva vakkari lopettanut toimintansa. Onkohan jollakulla tietoa, liittyvätkö nämä mahdollisesti toisiinsa vai kannattaako varata pidempikin aika pajalta? Ajallisen yhteyden vuoksi aloin pohtia, yrittääkö auton huoltomuistutin ehkä pakottaa huoltoon kytkemällä moiset mukavuusvarusteet pois päältä. :ruoska: Aika nyt on joka tapauksessa paikalliselle marmorille Turkuun varattu, ja ohimennen mainittakoot, että 1.6 Cdti:n ensimmäiselle määräaikaishuollolle hintaa kehitettiin 320 euroa, joka vaikuttaa muihin ketjun kommentteihin verrattuna kovalta. Paljonkohan noissa hinnoissa oikeasti on löysää, jos samaa huoltoa toisaalla marmorilla tarjotaan 260 eurolla (kuten aiemmin ketjussa oli mainittu). Ensihuollon mieluusti teen merkkiliikkeessä eikä tuo erotus euroissa suurensuuri ole, mutta muuten ei ole palavaa halua maksaa ylihintaa.

2) Pakkasaamuina auto on ollut lohkolämppärissä kylmässä autokatoksessa. Oman perstuntuman mukaan auto heittää lämmitettynä paljon kovemmat kierrokset lämmitettynä kuin mitä tekisi vastaavassa tilanteessa ollessaan vaikka täysin kylmä. Käynnistys on kaikkea muuta kuin sivistynyt ja kierrokset varovaisenkin arvion mukaan käyvät päälle 2 tuhannessa kierroksessa. Oletan, että autossa on jonkinsortin kehno säteilylämmitin, mutta voisiko tuo lämmitin sotkea auton moottorinohjauksen toimintaa jotenkin (esimerkiksi antureiden välinen lämpötilaero tms.), minkä seurauksena auto suorittaa samat käynnistysmanööverit kuin 40 asteen pakkasella. Toimiiko muilla Cdti:n omistajilla käynnistys esilämmityksen jälkeen samettisen pehmeästi?

3) Mahdollisesti osin noihin kylmäkäynnistyksiin liittyen olen huomannut autokatoksessa, tarkalleen pakoputken alla maassa öljytippoja. Hetkeen en ole dieselillä ajellut, joten en taas osaa ymmärtää/ suhteuttaa, kuinka normaalia tämä on uudelta autolta vai meneekö tämä jo itselläni paranoian puolelle. Oma arvioni on, että öljyä voisi päästä läpi noiden brutaalintuntuisten käynnistysten yhtedessä, jolloin moottoria on esilämmitetty. Huomionarvoista on se, että auto pyrkii hiukkassuodattimen poltto tapahtuu todella usein. Jos siis merkkinä hiukkassuodattimen poltosta voi pitää korkeampia käyntikierroksia, pörisevää pakoääntä ja huutavaa flektiä, tätä tapahtuu normaaliajossa useamman kerran viikossa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13536
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

1, huoltovalo syttyy vuoden sisällä käyttöönotosta. Eli ilmeisesti ostit esittelyauton ja käyttöönotosta on kulunut vuosi. Auto myös laskee öljynkäyttöikää joten esimerkiksi opel corsa postiautot tulee huoltoon 10tkm välein ja oma corsa haluaa matkapainotteisessa ajossa huoltoon 28tkm välein. Mukautuvan vakkarin toiminta ei siihen liity mutta kokeile toki pestä auto.

2, kuuluu nostaa kierroksia. Säteily lämmitin lämmittää ölkypohjassa tai alempana lohkossa. Suosittelen säteilylämmittimelle pidempää lämmitysaikaa. Sisäpuhaltimen voi sitten laittaa pienemmälle teholle jos mahdollista. Aamun ekastartissa voi kuulua noin 10s ajan hieman ääntä joka johtuu moottorin normaalista toiminnasta.

3 auton alta ei kuulu löytyä öljytippoja. Pakoputkesta löytyy takapöntöstä 3mm vesireikä josta voi nokivettä tulla.
-valita öljyvuodosta heti huoltoon. Tarkista öljymäärä.

-dpf polttaa taajama ajossa useammin. Aja noin 30km maantie lenkki yhden pykälän pienemmällä niin varmasti tekee polton ja rauhoittuu hetkeksi. Ja esittely auto ei ole matka-ajoa saanut.

320e on paljon. Ja autoon käy edullisempi dexos 2 öljy eikä ekahuollossa tule raikkaria. Toki tarkastuskohteita on jonkin verran. Esim diesel suodattimen vedenpoisto.
1,6cdti öljytilavutta en muista joten varmaa en osaa sanoa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
otj
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 24 Tammi 2006, 12:24

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja otj »

Mulla maksoi 1 6 CDTI 1. huolto 212 e. Tähän sisältyi Dexos 2 öljyt, jotka hain Motonetistä. Sama öljy olisi maksanut 40 e enemmän merkkiliikkeessä (60 e vs. 20 e).

Mitä tulee vielä Crossclimateihin, pari vuotta sitten tuo oli Tuulilasissa kesärengastestissä ja pärjäsi siinä erinomaisesti, olikohan neljäs eikä hävinnyt ominaisuuksiiltaan tavallisille kesärenkaille. Eikä ole mitenkään nopea kulumaan. Minulla ekan kesän ajosuorite 26500 km, uutena niissä pintaa 7 mm ja nyt 5,5 - 6 mm. Alin kulutus tankkauksesta 4,2 l/100 km.
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja usvaa »

Xrlf kirjoitti: 17 Joulu 2018, 01:02
2) Pakkasaamuina auto on ollut lohkolämppärissä kylmässä autokatoksessa. Oman perstuntuman mukaan auto heittää lämmitettynä paljon kovemmat kierrokset lämmitettynä kuin mitä tekisi vastaavassa tilanteessa ollessaan vaikka täysin kylmä. Käynnistys on kaikkea muuta kuin sivistynyt ja kierrokset varovaisenkin arvion mukaan käyvät päälle 2 tuhannessa kierroksessa. Oletan, että autossa on jonkinsortin kehno säteilylämmitin, mutta voisiko tuo lämmitin sotkea auton moottorinohjauksen toimintaa jotenkin (esimerkiksi antureiden välinen lämpötilaero tms.), minkä seurauksena auto suorittaa samat käynnistysmanööverit kuin 40 asteen pakkasella. Toimiiko muilla Cdti:n omistajilla käynnistys esilämmityksen jälkeen samettisen pehmeästi?
aika erikoista kun mulla webastolla lämmitetty auto lähtee kyllä herkemmin käyntiin.
Toki dieselin käynnistyksen nyt kylmänä aina kuulee, mutta en ole tosiaan tuollaista huomannut.
Kierrokset tuntuu tosiaaan olevan korkeammat aluksi. Kerran sammui lyhyen ajon jälkeen,
mutta ei ole toistunut. Täällä siis vastaava auto webastolla ja manuaalilaatikkolla.

Olisiko tosiaan niin, että säteilylämmitin sotkee anturitietoja jotenkin?
Esim kauppalehti on raportoinut yleisemmästä ongelmasta:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uude ... 9ef7c3a462
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9275
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia B

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Se "öljytippa" on nokista vettä joka valuu 1.2sorsan mainitsemasta takapöntön vedenpoistoreiästä
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Vastaa Viestiin