Insigniaan lisävalot

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
soap95
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 67
Liittynyt: 10 Marras 2019, 12:34

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja soap95 »

soap95 kirjoitti: 10 Marras 2019, 12:39 Eikö AFL-valoilla tarvita nopeustietoa? Oma -15 inkku mielestäni vaihtaa lyhyille nopeuden hidastuessa tietyn rajan alle. Sen verran tuore opelisti monien saab-vuosin jälkeen että ei ole vielä ehtinyt perehtyä kaikkiin hienouksiin :D
Entäs miten olette laittaneet lisävalolle kytkimen? Ja mihin?
Kirotusvirheet korjattu
Ex. Insignia 2,0T 4x4 2015
Nyk. Insignia GS Innovation 2,0T 4x4 2018
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Teppo »

soap95 kirjoitti: 10 Marras 2019, 12:39 Eikö AFL-valoilla tarvita nopeustietoa? Oma -15 inkku mielestäni vaihtaa lyhyille nopeuden hidastuessa tietyn rajan alle. Sen verran tuore opelisti monien saab-vuosin jälkeen että ei ole vielä perehtyä hiehouksiin kivikaudelta :D
Entäs miten olette laittaneet lisävalolle kytkimen? Ja mihin?
Automatiikkaa ei käytä pitkiä kaupunki nopeuksissa oliskohan 50km/h raja minkä jälkeen vasta kytkeytyy päälle. Muutenkin valoissa useampia eri valokuvioita vauhdissa ja kelin mukaan näistä taisi olla tässä ketjussa aijemmin jo selvitys.
Ajossa: Vectra OPC-07, Astra K CNG -18, Astra H TwinTop -07, Kadett B -66, GT -70
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
Avatar
Summit
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 196
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 23:47
Paikkakunta: Oulun alue

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Summit »

soap95 kirjoitti: 10 Marras 2019, 12:44
soap95 kirjoitti: 10 Marras 2019, 12:39 Eikö AFL-valoilla tarvita nopeustietoa? Oma -15 inkku mielestäni vaihtaa lyhyille nopeuden hidastuessa tietyn rajan alle. Sen verran tuore opelisti monien saab-vuosin jälkeen että ei ole vielä ehtinyt perehtyä kaikkiin hienouksiin :D
Entäs miten olette laittaneet lisävalolle kytkimen? Ja mihin?
Kirotusvirheet korjattu
Itsellä sieltä -15 inkusta ajotietokoneen uumisesta löytyy 3 erillaista asetusta ajovaloille, tyyppiä "perus", "kaarreajo" ja "älykäs". Termit ei varmaa ihan noin, mutta suurinpiirtein noin. Lisävaloista ja kytkennästä on tarinaa tuossa aikaisemmin.
Insignia Sports Tourer A 2.0 cdti 4x4
Astra H Ultima Wagon
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa selostus Insignian valojen toiminnasta. Ei ole ihan viimeisimmästä versiosta, eli puuttuu nuo asetusvaihtoehdot.

Ulkovalojärjestelmien kuvaus ja toiminta
Ulkovalot
Ulkovalojärjestelmä käsittää seuraavat valot:

• Ajovalojen automaattinen korkeudensäätö

• Ajovalot

• Mukautuvat etuvalot

• Valoisan ajan ajovalot (DRL)

• Etusumuvalot

• Sumutakavalot

• Seisontavalot, takavalot, rekisterikilven valot ja äärivalot

• Suuntavalot

• Hätävilkku

• Sivuvilkut

• Jarruvalot

• Peruutusvalot

Lähivalot (normi) RPO TT4
Ajovaloissa on 2 vaihdettavaa, yhden hehkulangan polttimoa tai 2 suurjännitepurkausvaloa (HID-polttimoa) ja esikytkentälaitetta auton kummallakin puolella, joilla saadaan aikaan kauko- ja lähivalot.
Ajovalojen alempi polttimo on kaukovalo ja ylempi polttimo lähivalo.

Ajovalot voidaan sytyttää 3 eri tavalla:

• Ajovalokytkin on ON-asennossa: tavallinen käyttötapa

• Ajovalokytkin on AUTOMATIC LIGHT -asennossa: valojen automaattinen käyttö

• Ajovalokytkin on AUTOMATIC LIGHT -asennossa, ja tuulilasinpyyhkimet toiminnassa päivävalo-olosuhteissa: valot syttyvät 6 s kuluttua

Korielektroniikan ohjausyksikkö (BCM) ohjaa ajovalojen toimintaa edellä selostettujen tietojen mukaan. Kun BCM saa pyynnön sytyttää lähivalot, BCM toimittaa B+ jännitteen lähivalojen releen kautta vasempaan
ajovaloon ja päiväajovalojen releen kautta oikeaan ajovaloon. Sen jälkeen tämä toimittaa B+ jännitteen lähivaloille, jolloin lähivalot syttyvät. Kun BCM saa pyynnön sytyttää kaukovalot,
BCM maadoittaa kaukovalojen releen ohjauspiirin. Näin kaukovalojen releen käämi saa toimintajännitteen, jolloin releen kontaktikärjet sulkeutuvat.
Sen jälkeen tämä toimittaa B+ jännitteen kaukovaloille vasemman kaukovalon ja oikea kaukovalon sulakkeiden kautta, jolloin kaukovalot syttyvät.

Suurjännitepurkaustyyppiset (HID) lähivalot (ylemmät) RPO TT2/TT6
Varoitus: Turvavarusteiden laukaisujärjestelmä synnyttää korkean jännitteen ja virran. Vakavien sähköiskujen ja palovammojen estämiseksi:

• Älä koskaan avaa HID-järjestelmän ballastia tai purkausputken käynnistintä.

• Älä koskaan mittaa HID-järjestelmän ballastin lähtöliittimen ja purkausputken väliltä.


BCM ohjaa ajovalojen toimintaa edellä selostettujen tietojen mukaan. Kun BCM saa pyynnön sytyttää lähivalot, BCM maadoittaa lähivalojen releen ohjauspiirin. Näin lähivalojen releen käämi saa toimintajännitteen,
jolloin releen kontaktikärjet sulkeutuvat. Sen jälkeen tämä toimittaa B+ jännitteen kummankin lähivalon HID-polttimoon vasemman lähivalon ja oikean lähivalon sulakkeen kautta, jolloin lähivalot syttyvät.
Kun BCM saa pyynnön sytyttää kaukovalot, BCM maadoittaa kaukovalojen releen ohjauspiirin. Näin kaukovalojen releen käämi saa toimintajännitteen, jolloin releen kontaktikärjet sulkeutuvat.
Sen jälkeen tämä toimittaa B+ jännitteen kummankin lähivalon HID-polttimoon vasemman kaukovalon ja oikean kaukovalon sulakkeen kautta, jolloin kaukovalot syttyvät.

Lampun käyttövirran korotus
Kumpikin esikytkentälaite vaatii hyvin suuren virran, jotta valojen syttyisivät ja käyttövirran korotus toimisi normaalisti. Käyttövirran korotuksella kuvataan polttimoille tarvittavaa ylimääräistä tehotasoa.
Tasaisen toiminnan aikana syöttövirran tarve on vähäisempi kuin ampeerimäärä sytytyksen aikana. Kun sytytin sytyttää polttimon ja valokaari muodostuu, esikytkentälaite käyttää toimintajännitettä tarvittavan
käyttövirran korotukseen, jotta polttimo jatkaisi palamistaan. Valon voimakkuus kasvaa nopeasti hämärästä hehkusta erittäin voimakkaaseen valoon. Tätä kirkasta valoa kutsutaan tasaisen toiminnan tilaksi.
Muutaman sekunnin kuluessa siitä, kun valokaari on muodostunut polttimon sisälle, tasaisen toiminnan tila on saavuttanut lähes täyden tehon. Pian sen jälkeen tasaisen toiminnan tila saavuttaa 100 prosentin arvon.
Suuri tehotaso on tarpeen, jotta polttimo saatettaisiin näin lyhyessä ajassa tasaisen toiminnan tilaan. Suuri tehotaso mahdollistaa polttimolle SAE-normin mukaisten valovoima- ja syttymisaikamääritysten saavuttamisen.

Milloin HID-polttimo vaihdetaan
Viallinen polttimo, polttimon käyttöikä loppuu, kun toiminta muuttuu ikääntymisen myötä epävakaaksi. Polttimo saattaa sammua ensin sattumanvaraisesti ja odottamatta, ehkä vain kerran 24 h aikana.
Kun polttimo alkaa sammua sattumanvaraisesti, esikytkentälaite sytyttää polttimon automaattisesti 0,5 s aikana. Esikytkentälaite antaa polttimoon uuden sytytyksen niin nopeasti, että sammumista ei välttämättä edes huomaa.
Polttimon ikääntyessä se voi alkaa sammua useammin, lopulta yli 30 kertaa minuutissa. Kun polttimo alkaa sammua useammin, esikytkentälaitteeseen menee toistuva ja äärimmäisen suuri syöttövirta.
Toistuvat ja äärimmäisen usein tapahtuvat uudelleenkäynnistykset tai uudelleensytytykset ilman, että esikytkentälaitteella on aikaa jäähtyä, vahingoittavat esikytkentälaitetta pysyvästi.
Kun esikytkentälaite tunnistaa toistuvia ja liian usein tapahtuvia uudelleensytytyksiä, se ei enää jatka polttimon sytytysyrityksiä. Esikytkentälaite lakkaa toimimasta ja valo sammuu.

Seuraavat oireet ovat huomattavia merkkejä toimimattomasta polttimosta:

• Lepattava valo, aiheutuu viallisen polttimon alkuvaiheessa

• Valojen sammuminen, esikytkentälaitteen tunnistaessa uudelleensytytysten toistuvan usein

• Värimuutos - Valo saattaa muuttua punertavahehkuiseksi.

Esikytkentälaitteen vikapiirin palauttaminen edellyttää syöttövirran katkaisemista. Katkaise esikytkentälaitteen syöttövirta sammuttamalla ja kytkemällä valot uudestaan.
Valojen sammuttaminen ja uudelleen sytyttäminen nollaa koko vikapiirin esikytkentälaitteessa kunnes äärimmäisen suuri toistuva polttimon uudelleen sytytys esiintyy seuraavan kerran.
Kun äärimmäisen suuria polttimon toistuvia uudelleen sytytyksiä ilmaantuu, vaihda sytytin-/valopurkausputki. Esikytkentälaite aloittaa käynnistysprosessin, kun sytytin/valopurkausputki vaihdetaan.
Syöttövirran toistuva palauttaminen voi aiheuttaa sisäisten komponenttien ylikuumenemista ja pysyvän vian esikytkentälaitteeseen. Anna laitteiden jäähtyä muutama minuutti palautusten välillä.

Polttimoviat ovat alussa usein satunnaisia ja vaikeita todentaa. Polttimot, jotka eivät ole toimintakuntoisia, voidaan tunnistaa seuraamalla niiden kunnon heikkenemistä seuraavan 100 h käytön aikana.

Vaalea väri
Valkoisen valon värilukema eroaa tavallisista ajovaloista. Hyväksyttävän valkoisen valon alue on leveä verrattuna halogeenivaloihin. Siksi vähäiset ajovalojen sävyerot oikean ja vasemman ajovalon välillä ovat normaaleja.
Normaalin vaihtelualueen toisessa päässä olevan HID-polttimon värisävy voi erota huomattavasti alueen toiseen päähän sijoittuvasta polttimosta. Värisävyero on normaali. Vaihda valopurkausputki vain,
jos polttimon ei enää määritellä olevan toimintakunnossa.

Mukautuvat etuvalot
Adaptiivinen etuvalojärjestelmä käsittää seuraavat rakenneosat:

• Ajovalojen ohjausyksikkö

• Ajovalojen vasen toimilaite

• Ajovalojen oikea toimilaite

Dynaaminen kaarrevalo
Kaarrevalojärjestelmätoiminto riippuu seuraavista signaalin tuloarvoista:

• Ohjauskulma

• Ajoneuvon nopeus

• Kallistusnopeus

Kyseinen kääntökulma lasketaan auton nopeuden ja ohjauspyörän kääntökulma-arvon perusteella.

Kaarrevalo
Kaarrevalo aktivoituu automaattisesti, kun auton nopeus on alle 40 km/h (25 mph), kun suuntavilkku kytketään ja/tai ohjauspyörän kääntökulma muuttuu suorasta ajolinjasta suuntaan,
johon auto on kääntymässä ja ohjelmoitu kääntökulman raja-arvo ylittyy. Kaarrevalon aktivointi poistuu, kun suuntavilkku sammutetaan ja/tai ohjauspyörän kääntökulma on palautunut suoraan ajolinjaan.
Kaarrevalot poistuvat toiminnasta auton nopeuden ollessa yli 40 km/h(25 mph). Jos peruutusvaihde on kytkettynä, kaarrevalot siirtyvät paikoitustilaan. Kumpikin valo sammuu. Niiden virta katkeaa 20 s kuluttua,
kun vaihteenvalitsin siirretään pois peruutusvaihteelta tai auton nopeus ylittää 7 km/h (4 mph). Kaarrevaloissa on suojatoiminto ylikuumentumista vastaan. Kun kaarrevalot ovat olleet toiminnassa yli 2 min,
adaptiivinen etuajovalojärjestelmä sammuttaa lamput 2 min ajaksi mahdollistaen niiden jäähtymisen.

Kaupunkivalot
Kaupunkivalot menevät päälle kun ajoneuvon nopeus on alle 55 km/h (34 mph) sekä kun valoanturi havaitsee katuvalot ja kaupunkitieluokka havaitaan. Valojen leviäminen pienenee auton lähellä olevalle alueelle alhaisten nopeuksien takia.

Moottoritievalot
Jos auton nopeus on yli 100 km/h (62 mph) vähintään 20 s ajan tai kerran yli 126 km/h (78 mph) ja vastaava tieluokka tunnistetaan, ajovalot kytkeytyvät moottoritievaloluokitukseen.
Moottoritievalojen aikana sähköinen virranhallinta nostaa valon lähdön HID-polttimosta 38 W:iin. Tämä parantaa näkyvyysaluetta tien loppupäässä.

Maalaisvalot
Maalaisvalot korvaavat sen hetkiset lähivalot ja niitä valvotaan ohjelmoitavien auton raja-arvojen sekä vastaavan tien havaitsemisen perusteella. Auton nopeuden on oltava välillä 55 km/h (34 mph) ja 100 km/h (62 mph).
Maalaisvalot on oletusvaloluokitus 35 W:ssa. Valojen leviämistä vähennetään vasemmalla puolella, millä estetään tulevan liikenteen häikäiseminen.

Matkailijatila
Matkailijatilatoiminto kytkee adaptiiviset etuajovalot ei-häikäisevään tilaan, jos liikennesäännöt muuttuvat vasemman puoleisesta liikenteestä oikean puoleiseen ja päin vastoin.
Toiminto kytkeytyy päälle ja pois samalla sauva-/kytkinyhdistelmällä. "Kaukovalovilkku"-sauva on aktivoitava sillä välin kun sytytysvirta on kytkettynä (järjestelmän virtatila = AJO).
"Kaukovalovilkku"-sauvan on pysyttävä aktivoituna kunnes mittariston varoitusilmoitus alkaa vilkkua (4 s) ja ääni-ilmoitus lähetetään. Aktivointijakso kestää noin 3 s.
Aktivointilippu on asetettava adaptiivisen etuvalaistuksen ECM sisällä ja varastoitava haihtumattomaan muistiin. Joka kerta kun sytytysvirta on kytkettynä ja matkailijatila on aktiivinen,
varoitusilmoitus vilkkuu noin 4 s. Matkailijatila kytketään pois päältä edellä kuvatulla tavalla. Toiminto kytketään pois päältä, jos äänisignaali lähetetään (varoitusilmoitus pysyy pois päältä).

Huonon sään valo
Huonon sään valo kytkeytyy päälle kun auton nopeus on alle 100 km/h (62 mph) ja tuulilasin pyyhkimet ovat päällä. HID-polttimot käynnistyvät eri arvoilla:

• Vasen: 32 W

• Oikea: 38 W

Suurin etu on, että heijastukset märästä lattiasta vähenevät minimiin. Tämän voi huomata sekä tuleva liikenne että kuljettaja. Auton etuosassa voidaan havaita vähemmän valaistu alue.

Seuraavien ehtojen on täytyttävä ennen adaptiivisen etuvalaistuksen toimimista:

Valojen automaattinen ohjaus
Automaattiset ajovalot on kytketty oletukseksi. Tämä voidaan poistaa käytöstä kiertämällä valokytkin OFF-asentoon. Toiminto saadaan uudelleen käyttöön kytkintä uudestaan kiertämällä.
Automaattinen valo on saatavilla vain, jos sadeanturi tai sade-/valoanturiyksikkö on asennettu autoon. Sade-/valoanturimoduuli lähettää tiedon valitsevasta valosta (päivä/yö) BCM-yksikölle.
Jos automaattiset ajovalot on valittuna, BCM reagoi sade-/valoanturiyksiköstä saapuneisiin viesteihin kytkemällä ja sammuttamalla lähivalot.

Kaukovalovilkku (standardi) RPO TT4
Kun lähivalot palavat, ja suuntavilkku/monitoimikytkin asetetaan hetkellisesti kaukovalovilkku-asentoon, suuntavilkku/monitoimikytkin maadoittuu. Suuntavilkku/monitoimikytkin maadoittaa BCM:n signaalin
kaukovalovilkun kytkimen signaalipiirin kautta. Sen jälkeen BCM maadoittaa kaukovalojen releen ohjauspiirin. Näin kaukovalojen rele saa toimintajännitteen, jolloin kaukovalojen releen kontaktikärjet sulkeutuvat,
ja akun jännite kytkeytyy vasemman ja oikean kaukovalon sulakkeisiin. Akun jännite toimitetaan kaukovalojen sulakkeista kaukovalojen syöttövirtapiiri kaukovaloasetelmissa.
Tämä saa kaukovalot syttymään täydellä teholla hetkellisesti tai, kunnes kaukovalovilkun kytkimen annetaan palata perusasentoon.

Kaukovalovilkku (ylätaso) RPO TT2/TT6
Kun lähivalot palavat, ja suuntavilkku/monitoimikytkin asetetaan hetkellisesti kaukovalovilkku-asentoon, suuntavilkku/monitoimikytkin maadoittuu. Suuntavilkku/monitoimikytkin maadoittaa BCM:n signaalin
kaukovalovilkun kytkimen signaalipiirin kautta. BCM lähettää viestin ajovalojen ohjausyksikköön, mikä nostaa Xenon-valosta tulevan sulkimen. Tämä saa Xenon-valot sytyttämään ajovalot täydelle teholle hetkellisesti tai,
kunnes kaukovalovilkun kytkimen annetaan palata perusasentoon.

Ajovalojen automaattinen korkeudensäätö
Ajovalojen automaattinen korkeudensäätöjärjestelmä käsittää seuraavat komponentit:

• Vasen esikytkentälaite

• Oikea esikytkentälaite

• Ajovalonsäädön vasen toimilaite

• Ajovalonsäädön oikea toimilaite

• Ajovalojen ohjausyksikkö

• Ajovalonsäädön etummainen anturi

• Ajovalonsäädön takimmainen anturi

Ajovalojen automaattinen korkeudensäätö säilyttää automaattisesti ajovalojen pystysäädön, kun kuormitus- ja ajo-olosuhteet muuttuvat. Ajovalojen ohjausyksikkö saa ajovalojen etummaisilta ja
takimmaisilta antureilta tiedot, joiden mukaan se määrittelee auton kulkuasennon. Ajovalonsäädön anturit lähettävät signaalin ajovalojen ohjausyksikköön, kun auton jousitus joustaa sisään ja ulos.
Ajovalojen ohjausyksikkö laskee auton kulkuasennon eron ja lähettää ohjauskomentoja HID-polttimoiden esikytkentälaitteisiin. Sen jälkeen esikytkentälaite ohjaa ajovalonsäädön toimilaitteita ajovalojen
ohjausyksikön määräämään asentoon. Ajovalojen säätöjärjestelmä seuraa myös HID-polttimon ja esikytkentälaitteen toimintaa. Kun ajovalokytkin asetetaan ON-asentoon, ajovalot säätyvät ensin ala-asentoon
ja sen jälkeen takaisin keskikohtaan.

Valoisan ajan ajovalot (DRL) ilman HID RPO TT4
DRL-polttimot on yhdistetty seisontavaloihin. Yksi hehkulanka on valoisan ajan ajovaloja ja yksi seisontavaloja varten. DRL toimii, kun seuraavat ehdot toteutuvat:

Moottori on käynnissä.
Ajovalokytkin AUTOMATIC LIGHT -asennossa.
Lähi- ja kaukovalot ovat pois päältä.
Kääntämällä ajovalokytkin OFF-asentoon valojen automaattinen toiminta ja DRL poistuvat käytöstä.

Ympäristön valoisuusanturia käytetään seuraamaan auton valon voimakkuutta auton ulkopuolella. Ympäristön valoisuusanturi toimittaa jännitesignaalin, jonka voimakkuus vaihtelee ulkopuolella
vallitsevien valaistusolosuhteiden mukaan välillä 0,2 - 4,9 V. HVAC-ohjausyksikkö tuottaa matalan vertailupiirin maadoituksen ja 5 V vertailusignaalit ulkovalontunnistimelle.
BCM tarkkailee ulkovalontunnistimen signaalipiiriä sen määrittämiseksi, onko ulkovalaistus sopiva DRL:n tai lähivalojen käyttämiselle, kun ajovalon kytkin on AUTOMATIC LIGHT -asennossa.
Päivänvalossa BCM komentaa päiväajovalot päälle käyttämällä maattoa vasemman ja oikean puolen päiväajovaloreleisiin erillisten vasemman ja oikean päiväajovaloreleen ohjauspiirien kautta.
Kun BCM käyttää maattoa releohjauspiireihin, vasemman ja oikean puolen päiväajovaloreleiden käämit saavat virtaa aiheuttaen kummankin relekytkinkoskettimen sulkeutumisen.
Vasemman ja oikean päiväajovalorelekytkimen koskettimen ollessa suljettuina, akkujännite virtaa vasempaan ja oikeaan päiväajovaloon. Jokainen toiminto tai olosuhde, joka kytkee ajovalot päälle, peruuttaa päiväajovalotoiminnon.

Valoisan ajan ajovalot (DRL) ja HID RPO TT2/TT6
Valoisan ajan ajovalot ovat LEDejä, jotka palavat jatkuvasti, kun:

• Sytytysvirta on kytkettynä.

• Moottori on käynnissä.

• Lähi- ja kaukovalot ovat päällä tai pois päältä.

• Ajovalokytkin on SEISONTAVALO-, AUTOMAATTINEN VALO- tai LÄHIVALO-asennossa.

Kääntämällä ajovalokytkin OFF-asentoon valojen automaattinen toiminta ja DRL poistuvat käytöstä.

Ympäristön valoisuusanturia käytetään seuraamaan auton valon voimakkuutta auton ulkopuolella. Ympäristön valoisuusanturi toimittaa jännitesignaalin, jonka voimakkuus vaihtelee ulkopuolella vallitsevien
valaistusolosuhteiden mukaan välillä 0,2 - 4,9 V. HVAC-ohjausyksikkö antaa matalan referenssin maahan ja 5 V referenssin ulkovalontunnistimeen. BCM valvoo ympäristön valoisuusanturin signaalipiiriä määrittääkseen,
ovatko ulkovalaistusolosuhteet oikeat ajamiseen vain päiväajovaloilla tai päiväajovaloilla ja lähivaloilla, kun ajovalokytkin on AUTOMAATTINEN VALO -asennossa. Päivänvalo-olosuhteissa BCM antaa ohjauskomennon sytyttää päiväajovalot.

Etusumuvalot
Etusumuvalojen rele saa akun jännitteen koko ajan. Kun etusumuvalon kytkintä painetaan, etusumuvalojen kytkimen signaalipiiri maadoittuu hetkellisesti.
Korielektroniikan ohjausyksikkö (BCM) antaa käyttövirran etusumuvalojen releelle maadoittamalla etusumuvalojen releen ohjauspiirin. Kun etusumuvalojen rele saa syöttövirran, releen kontaktikärjet sulkeutuvat
ja akun jännite kytkeytyy etusumuvalojen sulakkeen kautta etusumuvalojen syöttövirtapiiriin, jolloin etusumuvalot syttyvät.

Sumutakavalot
Kun takasumuvalon kytkin asetetaan ON-asentoon, akun jännite kytkeytyy BCM:stä takasumuvaloihin. Takasumuvalojen maadoitus on aina kytkeytyneenä.

BCM lähettää GMLAN-sarjatietoväylän kautta viestin kojelautaryhmään, jolloin takasumuvalon merkkivalo syttyy.

Seisontavalot, takavalot, rekisterikilven valot ja äärivalot
Seisontavalot, takavalot (hehkulamput/ledit) ja rekisterikilven valot syttyvät, kun ajovalokytkin asetetaan seisontavalot- tai Lähivalot-asentoon ja aina, kun annetaan ajovalojen sytytyspyyntö.
Kun BCM vastaanottaa ajovalokytkimen pyynnön sytyttää seisontavalot, BCM lähettää PWM-signaalin, jolloin seisontavalot, takavalot ja rekisterikilven valot syttyvät.

Suuntavalot
Suuntavilkku/monitoimikytkin on kaiken aikaa maadoitettuna. Suuntavilkut voidaan aktivoida vain virtalukon asennoissa ON tai START. Kun suuntavilkku/monitoimikytkin asetetaan joko TURN RIGHT (kääntyminen oikealle)
tai TURN LEFT (kääntyminen vasemmalle), BCM maadoittuu joko oikean tai vasemman suuntavilkkukytkimen signaalipiirin kautta. Sen jälkeen BCM toimittaa jaksottaisen jännitteen etu- ja takasuuntavilkkuihin niitä vastaavien s
yöttövirtapiirien kautta. Kun BCM vastaanottaa suuntavilkkupyynnön, sarjatietoviesti lähetetään mittaristoon, jossa pyydetään sytyttämään ja sammuttamaan kyseisen puolen suuntavilkun merkkivalo vilkun tahtiin.

Sivuvilkut
Sivuvilkut sijaitsevat etulokasuojissa. Sivuvilkkuja käytetään lisäsuuntavilkkuina ja ne toimivat suuntavilkku/hätävilkkukytkimen kohdalla kuvatulla tavalla.

Hätävilkku
Hätävilkku voidaan aktivoida virrankytkennän kaikissa tiloissa. Hätävilkkukytkin on jatkuvasti maadoitettuna. Kun hätävilkkukytkin asetetaan ON-asentoon, BCM maadoittuu hätävilkkukytkimen signaalipiirin kautta.
BCM syöttää akkujännitteen kaikkiin suuntavilkkuihin vilkun tahtiin. Kun hätävilkkukytkin aktivoidaan, BCM lähettää sarjatietoviestin mittaristoon, jossa se pyytää sytyttämään ja sammuttamaan suuntavilkkujen merkkivalot vilkun tahtiin.

Jarruvalot
Jarrupolkimen asentoanturia (BPP) käytetään tunnistamaan, milloin kuljettaja painaa jarrupoljinta. BPP-anturi toimittaa analogisen jännitesignaalin, jonka jännite kasvaa, mitä enemmän jarrupoljinta painetaan.
BCM toimittaa matala vertailuarvosignaalin ja 5 V vertailujännitteen BPP-anturille. Kun muuttuvan signaalin jännite saavuttaa jarrutusta merkitsevän alarajan, BCM toimittaa akun jännitteen jarruvalojen ohjauspiiriin
ja lisäjarruvalon ohjauspiiriin. Kun ohjauspiiri saa syöttövirran, jarruvalot palavat.

Peruutusvalot
Kun vaihteenvalitsin asetetaan peruutusvaihteelle, moottorin ohjausyksikkö (ECM) lähettää sarjatietoviestin BCM:ään. Viesti ilmaisee, että vaihteenvalitsin on peruutusasennossa.
BCM toimittaa akun jännitteen peruutusvaloihin. Peruutusvalot ovat pysyvästi maadoitetut. Kun kuljettaja siirtää vaihteenvalitsimen OFF peruutusasennosta, ECM lähettää BCM:ään sarjatietoväylän kautta viestin,
jossa se pyytää OFFtamaan akun jännitteen peruutusvalojen ohjauspiiristä.

Akun tyhjentymissuoja / huomaamaton teho
Akun tyhjentymissuoja merkitsee, että auton ulkopuoliset valot OFFtuvat toiminnasta tietyissä olosuhteissa. BCM valvoo ajovalokytkimen tilaa. Jos seisontavalojen tai ajovalojen kytkin on ON-asennossa,
kun virtakytkin on joko KÄYNNISTYS- tai AJO-asennossa, josta se käännetään OFF-asentoon, BCM käynnistää 10 minuutin ajastimen. Kun 10 minuuttia kuluu umpeen, BCM katkaisee syöttövirran seisontavalojen
ja ajovalojen releen käämeistä, jolloin ulkopuoliset valot sammuvat. Tämä toiminto OFFtuu, mikä tahansa muu virtatila kuin OFF aktivoituu. BCM OFFtaa akun tyhjentymissuojan toiminnasta, jos jokin seuraavista
ehdoista on voimassa. Seisontavalokytkin tai ajovalokytkin asetetaan ON-asennosta ja OFF-asentoon ja takaisin ON-asentoon akun tyhjentymissuojatoiminnon aikana. BCM päättelee, että seisontavalokytkin tai
ajovalokytkin on ollut aktiivinen, kun virta katkaistiin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

Teppo kirjoitti: 10 Marras 2019, 12:53
soap95 kirjoitti: 10 Marras 2019, 12:39 Eikö AFL-valoilla tarvita nopeustietoa? Oma -15 inkku mielestäni vaihtaa lyhyille nopeuden hidastuessa tietyn rajan alle. Sen verran tuore opelisti monien saab-vuosin jälkeen että ei ole vielä perehtyä hiehouksiin kivikaudelta :D
Entäs miten olette laittaneet lisävalolle kytkimen? Ja mihin?
Automatiikkaa ei käytä pitkiä kaupunki nopeuksissa oliskohan 50km/h raja minkä jälkeen vasta kytkeytyy päälle. Muutenkin valoissa useampia eri valokuvioita vauhdissa ja kelin mukaan näistä taisi olla tässä ketjussa aijemmin jo selvitys.
Kylläpä noi pitkät meni hetkeks päälle toissaviikolla n. 20kmh vauhdissa. Oli pimeä mutka niin tuossa eräällä pikkutiellä niin het rasautti päälle..
Insignia Hatchback A20DTE
Avatar
daa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 429
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja daa »

Minkä näköisiä keulia on tullut, kun olette valot rykässeet paikoilleen? Onko kuvia antaa?
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Tälläinen omassa ja varmaan siirtyy ensiviikolla seuraavaan inkuun
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ajossa: Vectra OPC-07, Astra K CNG -18, Astra H TwinTop -07, Kadett B -66, GT -70
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
Snipu79
OCF Member 2020
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Marras 2019, 20:29

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Snipu79 »

Tuli hommattua lisävalo inkkuun, mutta heti sen asennuksen jälkeen alkoi tulemaan vikaviestejä näyttöön: huolla kaarrevalot, huolla ajovalot ja vasen ajovalo viallinen.
Ajoin pienen lenkin ja aluksi valot toimivatkin, eikä herjannut mitään.
Sitten tuli auto vastaan, ja automatiikka pisti pitkät pois ja taas sama vikalista infonäytössä.
Auto siis Insignia 4x4 cdti vm. 2012, ja bi-xenon.
Lisävalot : https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... owerfunnel
Boksina :
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 050120196/

Mistä pitäisi alkaa etsimään vikaa ?
Avatar
Teppo
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 452
Liittynyt: 02 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Snipu79 kirjoitti: 19 Marras 2019, 21:19 Tuli hommattua lisävalo inkkuun, mutta heti sen asennuksen jälkeen alkoi tulemaan vikaviestejä näyttöön: huolla kaarrevalot, huolla ajovalot ja vasen ajovalo viallinen.
Ajoin pienen lenkin ja aluksi valot toimivatkin, eikä herjannut mitään.
Sitten tuli auto vastaan, ja automatiikka pisti pitkät pois ja taas sama vikalista infonäytössä.
Auto siis Insignia 4x4 cdti vm. 2012, ja bi-xenon.
Lisävalot : https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... owerfunnel
Boksina :
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 050120196/

Mistä pitäisi alkaa etsimään vikaa ?
Kokeile poistuuko vika kun ottaa tuon CAN boxin irti
Ajossa: Vectra OPC-07, Astra K CNG -18, Astra H TwinTop -07, Kadett B -66, GT -70
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
Snipu79
OCF Member 2020
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Marras 2019, 20:29

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Snipu79 »

Pitää huomenna kokeilla, boksiin kyllä syttyi ensin punainen, ja sitten vihreä valo.
Snipu79
OCF Member 2020
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Marras 2019, 20:29

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Snipu79 »

Ilman boksia sekoilut jatkuivat, vasen etuvalo ei kalibroinut ollenkaan.

Kävin päivällä ostamassa can-yhteensopivan relesarjan, ja ainakin pihassa toimi kaikki, eikä tullut vikailmoituksia.

Pitää vielä käydä kokeilemassa tien päällä, mutta ainakin on tyylikäs :thumbsup:

Nyt on puskuri purettu 4 kertaa pois, ja laitettu takaisin...alkaa menemään rutiinilla :D
Avatar
daa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 429
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja daa »

Snipu79 kirjoitti: 19 Marras 2019, 21:19 Tuli hommattua lisävalo inkkuun, mutta heti sen asennuksen jälkeen alkoi tulemaan vikaviestejä näyttöön: huolla kaarrevalot, huolla ajovalot ja vasen ajovalo viallinen.
Ajoin pienen lenkin ja aluksi valot toimivatkin, eikä herjannut mitään.
Sitten tuli auto vastaan, ja automatiikka pisti pitkät pois ja taas sama vikalista infonäytössä.
Auto siis Insignia 4x4 cdti vm. 2012, ja bi-xenon.
Lisävalot : https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... owerfunnel
Boksina :
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 050120196/

Mistä pitäisi alkaa etsimään vikaa ?
Millainen kiinnitys tuossa insignia asennuspaketissa on lisävalolle?
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Snipu79
OCF Member 2020
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Marras 2019, 20:29

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Snipu79 »

daa kirjoitti: 25 Marras 2019, 14:06
Snipu79 kirjoitti: 19 Marras 2019, 21:19 Tuli hommattua lisävalo inkkuun, mutta heti sen asennuksen jälkeen alkoi tulemaan vikaviestejä näyttöön: huolla kaarrevalot, huolla ajovalot ja vasen ajovalo viallinen.
Ajoin pienen lenkin ja aluksi valot toimivatkin, eikä herjannut mitään.
Sitten tuli auto vastaan, ja automatiikka pisti pitkät pois ja taas sama vikalista infonäytössä.
Auto siis Insignia 4x4 cdti vm. 2012, ja bi-xenon.
Lisävalot : https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... owerfunnel
Boksina :
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 050120196/

Mistä pitäisi alkaa etsimään vikaa ?
Millainen kiinnitys tuossa insignia asennuspaketissa on lisävalolle?
Kulmaraudoilla tulee kiinni törmäyssuojaan, normaaliin menee luultavasti helposti.
Itsellä opc-line, niin joutui vähän säätämään, mutta saa kiinni tukevasti.
Mar75ko
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 21
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 08:03

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja Mar75ko »

Moro

https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100420/

Tälläinen tullut myyntiin. Ei tarvi enään johtoihin kajota?
-Opel Astra Sports Tourer K 1.0 -19
-Volvo V90 D3 -18
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insigniaan lisävalot

Viesti Kirjoittaja imaC »

Mikässiin on et ei muka hal antureil toimis yhtälailla kun rosvoilla..? Boxi taitaa muuten olla sama kun millä toimii..?
Vastaa Viestiin