Insigniaan lisävalot
Re: Insigniaan lisävalot
Mutta tuohan on juurikin can väylään tarkoitettu ja missä sanotaan että 12v tarvii...?
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... nel_buyers
Tästä on ainakin ollut juttua et ei toimi..
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... nel_buyers
Tästä on ainakin ollut juttua et ei toimi..
Re: Insigniaan lisävalot
Tuo ottaa väylä tiedon hall anturilla samasta paikasta mistä tulee se johtojen väliin kytkettävä boksi eikä ole sama asia mitä sillä hall relellä on tarkoitettu mistä aikaisemmin on tässä ketjussa ollut puhe. Siihen en ota kantaa toimiiko tämäkään mutta samasta asiasta ei ole kyse
Ajossa: Vectra OPC-07, Astra K CNG -18, Astra H TwinTop -07, Kadett B -66, GT -70
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
Re: Insigniaan lisävalot
Eri paikasta tuolla mokka ketjussa yritettiin tieto löytää ja eri purkilla...
Re: Insigniaan lisävalot
Kahta täysin eri periaatteella toimivaa systeemiä ei pidä sekoittaa. Aivan sama onko hall-anturia vai ei. Myös sanaa CAN-väylä sotketaan ja sekoitetaan kohtaan, jossa se ei suoraan ole mukana.
Erot ovat ihan muualla. Nuo kaksi eri relesarjaa ovat myös tarkoitettu ihan teknisesti erilaisiin kohteisiin.
Erot ovat ihan muualla. Nuo kaksi eri relesarjaa ovat myös tarkoitettu ihan teknisesti erilaisiin kohteisiin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Insigniaan lisävalot
Kokeilen nyt tähän vastata selvittääkseni noiden eri antureiden ja relesarjojen eroja. Jospa Moderaattori ei samantien ole asiasta eri mieltä ja tuomitse minua kaikkitietäväksi ja jumalasta seuraavaksi, kun puolustan omaa kirjoitusta sen ollessa tosi seikka ja paikkaansapitävä.
Ensinnäkin.
Tämän hall-anturin voi kytkeä sähköjohdon (johtimen) ulkopintaan. Kun johtimessa kulkee sähkövirta, johtimen ulkopuolelle syntyy magneettikenttä. Hall-anturilla voidaan tunnistaa tämä magneettikenttä ja siten tulkita johtimessa kulkeva virran voimakkuus (myös suunta). Induktio silmukalla tehdään sama asia esim. pihtiampeerimittarilla, mutta sen avulla ei saada niin pieniä ja nopeita virran muutoksia selville.
Hall-anturi perustuu nk. hall-ilmiöön, jossa virralliseen anturielementtiin syntyy jännite, kun elementtiin kohdistuu magneettikenttä. Magneettikentän voimakkuus on verrannollinen syntyneeseen jännitteeseen. Anturi tarvitsee siis käyttöjännitteen, jotta sen läpi kulkee tuo virta. Yksinkertaisesti, kun kappaleen läpi esim. pituussuunnassa kulkee virta, niin tämä magneettivuon aiheuttama hall-jännite syntyy kappaleen leveys(poikittais) suuntaan.
Hall-anturi voidaan valmistaa myös sellaiseksi, ettei sen tarvitse ilmaista ulkoista magneettivuota vaan ainoastaan vuon voimakkuuden muutosta. Tällöin magneettivuo aikaansaadaan kestomagneetilla, joka on integroitu anturiin. Magneettivuon muutokset saadaan aikaan, kun anturin lähelle tulee magneettista materiaalia esim. metallia. Näin toteutetaan autossa useita eri antureita, kun esim. pyörivä sakaralevy menee läheltä anturia (nokka-akselin asentoanturi, kärjetön sytytys jne).
Toiseksi.
Nämä kaksi eri relesarjaa tunnistavat pitkien valojen päälle/pois kahdella eri tekniikalla. Perinteinen tapa on tunnistaa suoraan pitkien valojen virtajohdosta. Kun pitkät ovat päällä, ko. johtimessa on jännite ja siinä kulkee virta pitkien polttimolle. Ei tarvitse kuin ottaa tästä heräte lisäpitkien releelle. Se voidaan ottaa "ryöstämällä rosvoliittimellä" tai nyt vain tällä hall-antuilla johtimen "päältä". Se miksi tästäkin sarjasta usein käytetään nimitystä CAN-väylä yhteensopiva ei sinällään tarkoita muuta kuin, että tämä lisäpitkien relesarja ei aiheuta lisää kuormitusta auton omalle järjestelmälle ja aiheuta siten polttimovikailmoitusta.
Toinen seikka tässä on se, että mikäli auton sähköjärjestelmä antaa pitkille nk. pulssisähköä (PWM-jännite), niin nämä ko. lisävalorelesarjat toimivat siltikin eikä sen rele ala "pärisemään" (päälle ja pois edestakaisin). Tähän sisältyy usein myös nk tarkkailupulssi. Tämä tarkoittaa sitä, että auton sähköjärjestelmä antaa polttimoille tarkistuspulssia, vaikka ko. poltin ei ole juuri sillä hetkellä edes toiminnassa. Tunnistellaan koko ajan onko polttimot kunnossa. Tavallinen rele ja ottamalla siihen "rosvolla" sähköt saattaa alkaa satunnaisesti väläyttelemään lisäpitkiä omia aikojaan, johtuen tästä tarkkailupulssista. Aina ei käy näin, jos rele on tarpeeksi hidas vetoinen, mutta joskus voi.
Tällaisessa relesarjassa on siis suojaus näitä ongelmia vastaan.
Kolmanneksi.
Sitten on niitä hankalia tapauksia, joissa pitkien valojen johdinta ei autosta löydy johtosarjasta. Valojen ohjainlaite on sijoitettu umpioon, jolloin johtosarjassa umpiolle kulkee vain väylätieto. Nyt pitkien valojen päälle/pois tieto täytyy ottaa väylästä. Tämä tieto voidaan nyt sitten ottaa sähköisesti (galvaanisesti) tuosta väyläjohtimesta ja edellyttää kajoamista johtimeen. Tähänkin on ratkaisuna hall-anturi. Aivan kuten jo aiemmin kerroin. Kun väyläjohtimessa kulkee datatieto ohjainlaitteelle, sen ympärille muodostuu magneettikenttä. Ei tosin iso, mutta hall-anturi kykenee tunnistamaan sen.
Oli signaalitieto otettu kummin vain, niin tämä täytyy viedä analysoitavaksi relesarjaan. Relesarjassa on väylän lukulaite, joka tulkitsee nimenomaan tämän pitkien valojen datan (data=päälle, data=pois). Väylän rakenne on CAN. Relesarjan täytyy tukea ko. auton väylää, jotta se on yhteensopiva. Tarkoittaa siis sitä, että pystyy fyysisesti lukemaan väylässä kulkevan datan ja vielä loogisesti tulkitsemaan sen oikein.
Tämä tapaus on se kaikista haastavin, mutta siihen on ainakin osaan automerkeistä ja malleista saatu toimivia systeemejä.
Tuossa vähän selvitystä näihin lisävalorelesarjoihin.....
Ensinnäkin.
Tämän hall-anturin voi kytkeä sähköjohdon (johtimen) ulkopintaan. Kun johtimessa kulkee sähkövirta, johtimen ulkopuolelle syntyy magneettikenttä. Hall-anturilla voidaan tunnistaa tämä magneettikenttä ja siten tulkita johtimessa kulkeva virran voimakkuus (myös suunta). Induktio silmukalla tehdään sama asia esim. pihtiampeerimittarilla, mutta sen avulla ei saada niin pieniä ja nopeita virran muutoksia selville.
Hall-anturi perustuu nk. hall-ilmiöön, jossa virralliseen anturielementtiin syntyy jännite, kun elementtiin kohdistuu magneettikenttä. Magneettikentän voimakkuus on verrannollinen syntyneeseen jännitteeseen. Anturi tarvitsee siis käyttöjännitteen, jotta sen läpi kulkee tuo virta. Yksinkertaisesti, kun kappaleen läpi esim. pituussuunnassa kulkee virta, niin tämä magneettivuon aiheuttama hall-jännite syntyy kappaleen leveys(poikittais) suuntaan.
Hall-anturi voidaan valmistaa myös sellaiseksi, ettei sen tarvitse ilmaista ulkoista magneettivuota vaan ainoastaan vuon voimakkuuden muutosta. Tällöin magneettivuo aikaansaadaan kestomagneetilla, joka on integroitu anturiin. Magneettivuon muutokset saadaan aikaan, kun anturin lähelle tulee magneettista materiaalia esim. metallia. Näin toteutetaan autossa useita eri antureita, kun esim. pyörivä sakaralevy menee läheltä anturia (nokka-akselin asentoanturi, kärjetön sytytys jne).
Toiseksi.
Nämä kaksi eri relesarjaa tunnistavat pitkien valojen päälle/pois kahdella eri tekniikalla. Perinteinen tapa on tunnistaa suoraan pitkien valojen virtajohdosta. Kun pitkät ovat päällä, ko. johtimessa on jännite ja siinä kulkee virta pitkien polttimolle. Ei tarvitse kuin ottaa tästä heräte lisäpitkien releelle. Se voidaan ottaa "ryöstämällä rosvoliittimellä" tai nyt vain tällä hall-antuilla johtimen "päältä". Se miksi tästäkin sarjasta usein käytetään nimitystä CAN-väylä yhteensopiva ei sinällään tarkoita muuta kuin, että tämä lisäpitkien relesarja ei aiheuta lisää kuormitusta auton omalle järjestelmälle ja aiheuta siten polttimovikailmoitusta.
Toinen seikka tässä on se, että mikäli auton sähköjärjestelmä antaa pitkille nk. pulssisähköä (PWM-jännite), niin nämä ko. lisävalorelesarjat toimivat siltikin eikä sen rele ala "pärisemään" (päälle ja pois edestakaisin). Tähän sisältyy usein myös nk tarkkailupulssi. Tämä tarkoittaa sitä, että auton sähköjärjestelmä antaa polttimoille tarkistuspulssia, vaikka ko. poltin ei ole juuri sillä hetkellä edes toiminnassa. Tunnistellaan koko ajan onko polttimot kunnossa. Tavallinen rele ja ottamalla siihen "rosvolla" sähköt saattaa alkaa satunnaisesti väläyttelemään lisäpitkiä omia aikojaan, johtuen tästä tarkkailupulssista. Aina ei käy näin, jos rele on tarpeeksi hidas vetoinen, mutta joskus voi.
Tällaisessa relesarjassa on siis suojaus näitä ongelmia vastaan.
Kolmanneksi.
Sitten on niitä hankalia tapauksia, joissa pitkien valojen johdinta ei autosta löydy johtosarjasta. Valojen ohjainlaite on sijoitettu umpioon, jolloin johtosarjassa umpiolle kulkee vain väylätieto. Nyt pitkien valojen päälle/pois tieto täytyy ottaa väylästä. Tämä tieto voidaan nyt sitten ottaa sähköisesti (galvaanisesti) tuosta väyläjohtimesta ja edellyttää kajoamista johtimeen. Tähänkin on ratkaisuna hall-anturi. Aivan kuten jo aiemmin kerroin. Kun väyläjohtimessa kulkee datatieto ohjainlaitteelle, sen ympärille muodostuu magneettikenttä. Ei tosin iso, mutta hall-anturi kykenee tunnistamaan sen.
Oli signaalitieto otettu kummin vain, niin tämä täytyy viedä analysoitavaksi relesarjaan. Relesarjassa on väylän lukulaite, joka tulkitsee nimenomaan tämän pitkien valojen datan (data=päälle, data=pois). Väylän rakenne on CAN. Relesarjan täytyy tukea ko. auton väylää, jotta se on yhteensopiva. Tarkoittaa siis sitä, että pystyy fyysisesti lukemaan väylässä kulkevan datan ja vielä loogisesti tulkitsemaan sen oikein.
Tämä tapaus on se kaikista haastavin, mutta siihen on ainakin osaan automerkeistä ja malleista saatu toimivia systeemejä.
Tuossa vähän selvitystä näihin lisävalorelesarjoihin.....
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Insigniaan lisävalot
Kytketään samoihin johtoihin tuolla hall setilläkin ja siihen sinunkin nykyiseen cannect releeseen saa kytkettyä tuon hall anturin ja otettua virran vaikka sulakerasialta niin ei tarvi rikkoa johtoja.
Ajossa: Vectra OPC-07, Astra K CNG -18, Astra H TwinTop -07, Kadett B -66, GT -70
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
Re: Insigniaan lisävalot
Jos itse tulkitsin noita väylään kytkettävien releboksien eroja oikein, niin erot näyttäisi olevan seuraavat.
Suoraan fyysisesti CAN-väylään kytkettävä kytketään sekä CAN-low että CAN-high johtimiin. Ero näissä johtimissa on se, että toisessa johtimessa on positiivinen logiikkasopimus (korkeampi jännitetaso "1" ja matalampi "0") ja toisessa negatiivinen logiikkasopimus (jännitetasot toisin päin).
Tarvitsee siis 2 piuhaa väylään, käyttöjännite (2 piuhaa) sekä releen lähtö.
Vastaavasti tämä hall-anturi tarvitsee periaatteessa neljä piuhaa: syöttöjännitteen virta ja maa sekä signaalijännite ulos. Mikäli syöttöjännitteen maa ja signaalijännitteen ulostulon toinen napa yhdistetään riittää kolme piuhaa.
Tämä boksi taas tarvitsee varsinaisesti autoon kytkettäviä piuhoja vain nuo käyttöjännitteet sekä releen lähtö.
Suoraan fyysisesti CAN-väylään kytkettävä kytketään sekä CAN-low että CAN-high johtimiin. Ero näissä johtimissa on se, että toisessa johtimessa on positiivinen logiikkasopimus (korkeampi jännitetaso "1" ja matalampi "0") ja toisessa negatiivinen logiikkasopimus (jännitetasot toisin päin).
Tarvitsee siis 2 piuhaa väylään, käyttöjännite (2 piuhaa) sekä releen lähtö.
Vastaavasti tämä hall-anturi tarvitsee periaatteessa neljä piuhaa: syöttöjännitteen virta ja maa sekä signaalijännite ulos. Mikäli syöttöjännitteen maa ja signaalijännitteen ulostulon toinen napa yhdistetään riittää kolme piuhaa.
Tämä boksi taas tarvitsee varsinaisesti autoon kytkettäviä piuhoja vain nuo käyttöjännitteet sekä releen lähtö.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Insigniaan lisävalot
Kytkentä ohjeen mukaan tuo hall anturi tulee CAN-hi ja CAN-low johtojen ympärille jonka lisäksi syöttö jännite tulee cannect boxin kautta mihin tulee myös anturilta ”kopio” väylä tiedosta hi ja low johtimina.petrisa kirjoitti: ↑11 Tammi 2020, 17:32 Jos itse tulkitsin noita väylään kytkettävien releboksien eroja oikein, niin erot näyttäisi olevan seuraavat.
Suoraan fyysisesti CAN-väylään kytkettävä kytketään sekä CAN-low että CAN-high johtimiin. Ero näissä johtimissa on se, että toisessa johtimessa on positiivinen logiikkasopimus (korkeampi jännitetaso "1" ja matalampi "0") ja toisessa negatiivinen logiikkasopimus (jännitetasot toisin päin).
Tarvitsee siis 2 piuhaa väylään, käyttöjännite (2 piuhaa) sekä releen lähtö.
Vastaavasti tämä hall-anturi tarvitsee periaatteessa neljä piuhaa: syöttöjännitteen virta ja maa sekä signaalijännite ulos. Mikäli syöttöjännitteen maa ja signaalijännitteen ulostulon toinen napa yhdistetään riittää kolme piuhaa.
Tämä boksi taas tarvitsee varsinaisesti autoon kytkettäviä piuhoja vain nuo käyttöjännitteet sekä releen lähtö.
Ajossa: Vectra OPC-07, Astra K CNG -18, Astra H TwinTop -07, Kadett B -66, GT -70
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
Projektina: 2x Corsa B GSI -94, Kadett GSI 2.0 -86
ex: Inkku OPC, Corsa D/E OPC, Inkku 2,0cdti, Meriva OPC x2, Vectra C2 2,8t, Vectra C1 cdti, Astra H GTC cdti, Astra F GSI
Re: Insigniaan lisävalot
Tätä ajoin takaa.Teppo kirjoitti: ↑11 Tammi 2020, 18:44Kytkentä ohjeen mukaan tuo hall anturi tulee CAN-hi ja CAN-low johtojen ympärille jonka lisäksi syöttö jännite tulee cannect boxin kautta mihin tulee myös anturilta ”kopio” väylä tiedosta hi ja low johtimina.petrisa kirjoitti: ↑11 Tammi 2020, 17:32 Jos itse tulkitsin noita väylään kytkettävien releboksien eroja oikein, niin erot näyttäisi olevan seuraavat.
Suoraan fyysisesti CAN-väylään kytkettävä kytketään sekä CAN-low että CAN-high johtimiin. Ero näissä johtimissa on se, että toisessa johtimessa on positiivinen logiikkasopimus (korkeampi jännitetaso "1" ja matalampi "0") ja toisessa negatiivinen logiikkasopimus (jännitetasot toisin päin).
Tarvitsee siis 2 piuhaa väylään, käyttöjännite (2 piuhaa) sekä releen lähtö.
Vastaavasti tämä hall-anturi tarvitsee periaatteessa neljä piuhaa: syöttöjännitteen virta ja maa sekä signaalijännite ulos. Mikäli syöttöjännitteen maa ja signaalijännitteen ulostulon toinen napa yhdistetään riittää kolme piuhaa.
Tämä boksi taas tarvitsee varsinaisesti autoon kytkettäviä piuhoja vain nuo käyttöjännitteet sekä releen lähtö.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Insigniaan lisävalot
Sen verran kommenttina:Rookeri kirjoitti: ↑06 Tammi 2020, 21:54Ei toimi. Aikasemmin ollu juttua jo.Mar75ko kirjoitti: ↑06 Tammi 2020, 21:24 Moro
https://www.lumise.fi/ajoneuvovalaistus ... 020100420/
Tälläinen tullut myyntiin. Ei tarvi enään johtoihin kajota?
Valmistajan sivuilla on yhteensopivuus taulukkoja näihin askeihin liittyen:
http://www.canm8.com/can-bus-interfaces ... faces.html
Insignia Sports Tourer A 2.0 cdti 4x4
Astra H Ultima Wagon
Astra H Ultima Wagon
Re: Insigniaan lisävalot
Eilen laitoin omaani lisäpitkän. Asennus Cannectin releellä juotettavaan obd-pistokkeeseen kytkettynä, jolloin ei tarvinut kajoa auton johtosarjaan ja saa siirrettyä releen seuraavaan autoon helposti.
Hyundai IONIQ Hybrid
Re: Insigniaan lisävalot
Mitenkäs sais lisä peruutusvalon laitettua insigniaan? Pimeellä peruuttelee hiekkatiellä niin käytännössä mitään ei näy taakse.
Peräkontin tupakansytyttimestä virta ja relettä ohjaaman kytkin ratin lähelle? Vai onko muita ideoita?
Peräkontin tupakansytyttimestä virta ja relettä ohjaaman kytkin ratin lähelle? Vai onko muita ideoita?
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Re: Insigniaan lisävalot
Paljon parkkitutka vie virtaa? releet vie 30-50mA, että vetää kiinni. Liekkö toi 30-50mA liikaa, että järjestelmä tunnistaa liian virrankulutuksen ja iskee varoitusta näyttöön?
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015