A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Moi!
Alotan pienellä briiffauksella:
Paisunta säiliöön rupes kertymään öljyä selvästi n. 130tkm kohdalla. Epäiltiin kansipahvia syyksi ja tämän seurauksena bookattiin aika Kansiremontille.
Kansiremontin yhteydessä on huomattu termostaatin kotelon olleen halki joka uusittiin samassa yhteydessä + uusi termari & lämpötila anturi.
Tietääkseni kansi on plaanattu, kaikki uudet tiivisteet, kannen pultit sekä termostaatin kotelo + termari.
Auto saatiin takas, ajettiin 200km jonka jälkeen auton pysähdyttyä oikean etulokarin yläreunaan konepellin alueella rupesi glykolia tulemaan ja oksentaa yli.
Konepelti auki ja OHO paisarissa kiehui.
Auto vietiin takas korjattavaksi ja ilmattiin paremmin. Auto on toiminut 3kk sen jälkeen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3kk jälkeen, auto rupesi yhtäkkiä kiehumaan paisuntasäiliössä. Ostin uuden paisarin korkin ja auto oksensi sen verran että korkin juuresta tuli nesteitä pihalle ja paisari itsessään tulee " korkin tuntumaan asti ". Auton viiletessä nestepinta laskee alarajaan sekä esiintyy minimaalista öljyä nesteen seassa
Onko kansipahvi mennyt alussa jo, vai onko se uudelleen mennyt?
Vai voisiko tässä epäillä öljynjäähdytintä ja sen tiivisteitä? Tämä ei selittäisi oksennusta millään tavalla.
Mitä tän kanssa kannattaisi tehdä, nyt sitte arvuutellaan myös onko kansi halki.
Tässä linkki kun kupli toiseen kertaan remontin jälkeen: https://1drv.ms/v/s!ApbJGtA2Z3UBnxIpuDRG1n3oZHN2
Tässä linkki kone lämpimänä ja näkyy pieni öljyraja: https://1drv.ms/u/s!ApbJGtA2Z3UBnxNcCcFhD15N0wI-
Olen lukenut tyyppiviaksi tämän öljynjäähdyttimen stefan vuotavan sisään, mutta jos sitä lähden nyt uusimaan koko pakettia niin se ei silti selitä kiehumista ja oksennusta?
Alotan pienellä briiffauksella:
Paisunta säiliöön rupes kertymään öljyä selvästi n. 130tkm kohdalla. Epäiltiin kansipahvia syyksi ja tämän seurauksena bookattiin aika Kansiremontille.
Kansiremontin yhteydessä on huomattu termostaatin kotelon olleen halki joka uusittiin samassa yhteydessä + uusi termari & lämpötila anturi.
Tietääkseni kansi on plaanattu, kaikki uudet tiivisteet, kannen pultit sekä termostaatin kotelo + termari.
Auto saatiin takas, ajettiin 200km jonka jälkeen auton pysähdyttyä oikean etulokarin yläreunaan konepellin alueella rupesi glykolia tulemaan ja oksentaa yli.
Konepelti auki ja OHO paisarissa kiehui.
Auto vietiin takas korjattavaksi ja ilmattiin paremmin. Auto on toiminut 3kk sen jälkeen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3kk jälkeen, auto rupesi yhtäkkiä kiehumaan paisuntasäiliössä. Ostin uuden paisarin korkin ja auto oksensi sen verran että korkin juuresta tuli nesteitä pihalle ja paisari itsessään tulee " korkin tuntumaan asti ". Auton viiletessä nestepinta laskee alarajaan sekä esiintyy minimaalista öljyä nesteen seassa
Onko kansipahvi mennyt alussa jo, vai onko se uudelleen mennyt?
Vai voisiko tässä epäillä öljynjäähdytintä ja sen tiivisteitä? Tämä ei selittäisi oksennusta millään tavalla.
Mitä tän kanssa kannattaisi tehdä, nyt sitte arvuutellaan myös onko kansi halki.
Tässä linkki kun kupli toiseen kertaan remontin jälkeen: https://1drv.ms/v/s!ApbJGtA2Z3UBnxIpuDRG1n3oZHN2
Tässä linkki kone lämpimänä ja näkyy pieni öljyraja: https://1drv.ms/u/s!ApbJGtA2Z3UBnxNcCcFhD15N0wI-
Olen lukenut tyyppiviaksi tämän öljynjäähdyttimen stefan vuotavan sisään, mutta jos sitä lähden nyt uusimaan koko pakettia niin se ei silti selitä kiehumista ja oksennusta?
-
- 'Kadett'
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Helmi 2017, 20:42
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Jos minimaalista öljyä on seassa, seurailisin ehkä pidempään tilannetta, kun aiemmin sinne on reippaammin öljyä päässyt, ei se kaikki sieltä lähde vaikka järjestelmän huuhtelisi, eli jos olisi vanhoja jäänteitä?
Astra g 1.6 8v 1999, Astra G 2.2 2002, Omega B 2.0 16v 1996, Civic 1986, CX 2.0 1991 ja 1981 Lada 1300s leikkikaluina. ex paalattu 1.6 16v vectra.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Helmi 2017, 20:42
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Oliko videossa auto muuten käynnissä? Näyttäisi kuplivan alaputkesta aika rajusti, sylinteripaineet jäähdytysjärjestelmässä? Ei mielestäni ihan tuolta näytä vaikka kuinka kuumana kävisi/ilmaamaton järjestelmä.
Astra g 1.6 8v 1999, Astra G 2.2 2002, Omega B 2.0 16v 1996, Civic 1986, CX 2.0 1991 ja 1981 Lada 1300s leikkikaluina. ex paalattu 1.6 16v vectra.
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Auto ei ollu käynninssä, vaan sammutettuna. Tehny siis kaks kertaa sammutuksen jälkeen nyt lähi aikoina.Derpmaster6000 kirjoitti: ↑09 Tammi 2020, 11:36 Oliko videossa auto muuten käynnissä? Näyttäisi kuplivan alaputkesta aika rajusti, sylinteripaineet jäähdytysjärjestelmässä? Ei mielestäni ihan tuolta näytä vaikka kuinka kuumana kävisi/ilmaamaton järjestelmä.
Eli 3kk uudelleen viennin jälkeen kuplinu auton sammutuksen jälkeen, sen kuuli auton sisälle asti. Korkkia ei oltu avattu
Nyt tämä video minkä katoit niin kuplinta alkoi heti ku paisarin korkkia raotti ja päästi pienet paineet ulos.
(paineen alla kiehumispiste ja jäätymispiste siirtyy)
Ostin uuden korkin jos korkki olisi rikki ettei pitäny painetta.
- sit se kuva mis korki juurest tulee nestettä, eli vedet laajentunu tappii asti on uuden korkin kans
- joo vois seurailla, mietin vaa et pitäskö kokeilla huuhdella järjestelmää, vai imeä paisarista kamaa vaa pois ja laittaa uutta tilalle. Sit jossai vaihees uusii paisari sillä vanhojen möhnien pois saanti on iso homma.
Epäilet sylinteripaineita? Kansipahvi sis
-
- 'Kadett'
- Viestit: 40
- Liittynyt: 26 Helmi 2017, 20:42
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Epäilin sylinteripaineita, jos auto olisi ollut käynnissä, silloin ei pitäisi kuplia, jos korkki irti.
Raottaessa korkkia muistaakseni kuuluu kuplia noin kun kiehuu lämpöjen ollessa yli 100 joka on normaalia, sisätilamittari ei näytä kylläkään silloin sataa.
Seuraisin tilannetta, että jos muhju paisarissa lisääntyy. Pelkkä paisarin vaihto ei auta, en vaihtaisi mitään, huuhtelisin vedellä ja mahd jollain pesuaineella tarpeeksi monta kertaa.
Raottaessa korkkia muistaakseni kuuluu kuplia noin kun kiehuu lämpöjen ollessa yli 100 joka on normaalia, sisätilamittari ei näytä kylläkään silloin sataa.
Seuraisin tilannetta, että jos muhju paisarissa lisääntyy. Pelkkä paisarin vaihto ei auta, en vaihtaisi mitään, huuhtelisin vedellä ja mahd jollain pesuaineella tarpeeksi monta kertaa.
Astra g 1.6 8v 1999, Astra G 2.2 2002, Omega B 2.0 16v 1996, Civic 1986, CX 2.0 1991 ja 1981 Lada 1300s leikkikaluina. ex paalattu 1.6 16v vectra.
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Voihan tuossa öljynjäähdyttimessä olla hiushalkeamia, jotka sitten moottorin lämmetessä laajenevat jolloin öljyä kulkeutuu runsaastikin jäähdytysjärjestelmään, ja siihen ei auta niiden jäähdyttimen tiivisteiden vaihtokaan silloin. Lieneekö tyyppiongelma "materiaaliviallinen hiushalkeileva öljynjäähdytin" Opelin A16XER ja A18XER koneissa josta johtuu sitten tuo öljyn kerääntyminen jäähdytysjärjestelmään ja sitä kautta myös ajan saatossa paisuntasäiliöön.
PS. Usein ehdotellaan "turhaa" kansiremppaa, vaikka tuosta lauhdittimesta kanattaisi ensin lähteä liikkeelle, on paljon halvempi korjauskin
Linkissä hieman juttua omassa Insigniassa (A18XER) vaivanneesta suht samasta ongelmasta:
viewtopic.php?f=4&t=268127&p=2395432#p2395432
PS. Usein ehdotellaan "turhaa" kansiremppaa, vaikka tuosta lauhdittimesta kanattaisi ensin lähteä liikkeelle, on paljon halvempi korjauskin
Linkissä hieman juttua omassa Insigniassa (A18XER) vaivanneesta suht samasta ongelmasta:
viewtopic.php?f=4&t=268127&p=2395432#p2395432
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Jees samoja asioita lukenu muilta foorumeilt.eeroolli kirjoitti: ↑09 Tammi 2020, 21:33 Voihan tuossa öljynjäähdyttimessä/lauhduttimessa olla hiushalkeamia, jotka sitten moottorin lämmetessä laajenevat jolloin öljyä kulkeutuu runsaastikin jäähdytysjärjestelmään, ja siihen ei auta niiden lauhduttimen tiivisteiden vaihtokaan silloin. Lieneekö tyyppiongelma "materiaaliviallinen hiushalkeileva öljynlauhdutin" Opelin A16XER ja A18XER koneissa josta johtuu sitten tuo öljyn kerääntyminen jäähdytysjärjestelmään ja sitä kautta myös ajan saatossa paisuntasäiliöön.
PS. Usein ehdotellaan "turhaa" kansiremppaa, vaikka tuosta lauhdittimesta kanattaisi ensin lähteä liikkeelle, on paljon halvempi korjauskin
Linkissä hieman juttua omassa Insigniassa (A18XER) vaivanneesta suht samasta ongelmasta:
viewtopic.php?f=4&t=268127&p=2395432#p2395432
Aikomus nyt sit varmaa autodocilt tilata se jäähdytin koko öljyjalan kans uusiks, ja tiivisteet. Tehdään kaverinkaa niin menee varmaa 3 tunnis.
Tarviiko lamba uusia samal ku se on siin lämpökilven keskel.
Siel oli nesteputkis jotai stefoi ku painettii putkia yhteen, mistä kyseisiä stefoi sais. Näkyy 3.50 kohdil
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Päivitystä oireisiin:
Poistin paisarista vähä nestettä ja lisäsin uutta tilalle.
60km lenkin jälkeen avasin konepellin ja kokeilin termostaatin jälkeistä letkua joka menee syylarille on " löysä " siis täysin ( auto on käynnissä )
Sammutan auton, laitan korvan paisarin korkille kuulen sihinää, sekä paisari itsessään nesteet laajentuneena korkkiin asti. hetken päästä rupee tihuttaa korkin juuresta yli nestettä.
Kokeilen letkua niin letku tullut paremmin tuntuma, eli pieni paine niin kuin kuuluukin olla, ettei ole ihan veltto.
Eikai öljynjäähdytin tällästä tee kuitenkaan vaikka se menee remonttilistalle
Poistin paisarista vähä nestettä ja lisäsin uutta tilalle.
60km lenkin jälkeen avasin konepellin ja kokeilin termostaatin jälkeistä letkua joka menee syylarille on " löysä " siis täysin ( auto on käynnissä )
Sammutan auton, laitan korvan paisarin korkille kuulen sihinää, sekä paisari itsessään nesteet laajentuneena korkkiin asti. hetken päästä rupee tihuttaa korkin juuresta yli nestettä.
Kokeilen letkua niin letku tullut paremmin tuntuma, eli pieni paine niin kuin kuuluukin olla, ettei ole ihan veltto.
Eikai öljynjäähdytin tällästä tee kuitenkaan vaikka se menee remonttilistalle
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Kannattanee nyt tosiaan aluksi uusia tuo öljynjäähdytin (oil cooler) tiivisteineen + nuo putkien o-renkaat samalla.
Noita coolerin putkien o-renkaita saanee ihan muutamalla eurolla vaikkapa merkkihuollon tiskiltä, eikä ne tosiaan maksa paljoa.
Esim 7zap:in osakuvista löytyy myös oem-osanumerot kun laittaa oman auton VIN:in sivuston hakuun. Linkki: https://opel.7zap.com/fi/car/
Esim. insignian coolerin osakuvat ko. komponentista: https://opel.7zap.com/fi/car/g09/f/0/19 ... 91037835#4
Noita coolerin putkien o-renkaita saanee ihan muutamalla eurolla vaikkapa merkkihuollon tiskiltä, eikä ne tosiaan maksa paljoa.
Esim 7zap:in osakuvista löytyy myös oem-osanumerot kun laittaa oman auton VIN:in sivuston hakuun. Linkki: https://opel.7zap.com/fi/car/
Esim. insignian coolerin osakuvat ko. komponentista: https://opel.7zap.com/fi/car/g09/f/0/19 ... 91037835#4
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Ei öljynjäähdytin yleensä tee ilmakuplia paisariin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Nii, jos se vuotais tai haukkais ilmaa niin ei se kyl painetta paisariin pitäis tehdä et neste nousee niin paljo et yli oikeen tulee.
Öljyä se sinne varmaa päästäisi.
Todennäköisyys et kansiremppa menny pieleen?
Mitä siinä voi mokata, väärä kiristys järjestys?
Vai voiko peli olla selvä jos paisari kerran kuplii niin pahvi menee?
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Nii, jos se vuotais tai haukkais ilmaa niin ei se kyl painetta paisariin pitäis tehdä et neste nousee niin paljo et yli oikeen tulee.
Öljyä se sinne varmaa päästäisi.
Todennäköisyys et kansiremppa menny pieleen?
Mitä siinä voi mokata, väärä kiristys järjestys?
Vai voiko peli olla selvä jos paisari kerran kuplii niin pahvi menee?
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
No kyllä se yleensä vuoto on. Mutta onko se tiivisteestä vai halkeamasta kannesta/lohkossa?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Aivan, tässä video silloin ku auto saatiin 3-4kk taaksepäin 200km jälkeen
Noh mä rupeen laittaa osia tilaukseen sen öljycooleri osalta + stefat, sit ruvetaa jumppaa frendinkaa varmaa sitä. Sit palautan pallon takas sinne missä kansiremppa tehtiin.
Jos lohkoon tullu halkeama niin voi vittu, silloin ku kansiremppa tehtiin niin oli kannentiiviste palanu todistetusti. Tässä tapaukses kannen halkeaminen tullu sen jälkeen.
Re: A16XER Paisunta säiliö oksennus & öljyä
Kannattaisi tehdä/teettää ohivuoto mittaus jottei tule turhia hankintoja...