Turbo Calibran neliveto ei toimi

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Nämä alkaa vaan olla jo arvossaan ehejänä. Mutta niin se siittä offtopikista
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Puurtine
OCF Member 2021
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Syys 2017, 03:02
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja Puurtine »

vectraTBO kirjoitti: 13 Helmi 2020, 11:55
Puurtine kirjoitti: 25 Maalis 2018, 00:47 Tuossa vuoden 95 calibrassa ei löydy nasta J:tä niin ei saa klemmarilla luettua. Tuli magneettiventtiili otettua pois ja mittailtua niin rikkihän se. Ei kulje virta läpi.
Olisko tähän mittaamiseen joku selkee ohje? Itsellä tollanen -93 Turbo 4x4 ja nelikko ei toimi. Seuraavat jutut tarkisteltu:

-Vikavalo toimii ja sammuu auton käynnistyttyä(ei ole vedetty mitään hyppyjohtoja).
-Ohjaustehostin toimii ja nestettä on eikä kadota sitä.
-Jarruvalot toimii molemmat ja mittariston jarruvalopoltin sammuu kun ekan kerran painaa jarrua.
-Vielä ei ole tullut jakolaatikon huohotuksesta mitään pihalle.
-Järjestelmä ilmattu muutaman kerran ja ilmausruuvia avatessa päästää isot pihinät paineakusta.

Läjä menee luultavasti lihoiksi mutta olis kiva tietää mikä vika nelikossa on.
Mittasin yleismittarilla magneettiventtiilin liitimestä vastusarvon. Myös magneettiventtiili irrallaan testasin akun kanssa ja toimiva magneettiventtiili selkeästi antoi "rele"mäisen äänen.
Opel Calibra Turbo 4x4 -95
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Ok. Mittasin kanssa ja ei ollu oikkarissa venttiili. Irtoakusta 12v suoraan venttiilille niin selvästi naksahtaa eli ei ole jumissa. Mustavalkoiseen johtoon joka menee venttiilille tulee auton käydessä latausjännite noin 14v joten pitäs toimia senkin puolesta. Ja tosiaan tästä pystyy koodit lukee nelikosta kun -93 malli niin ei tuu mitään koodeja. Tai se 12 tulee joka aloittaa diagnoosin mut ei muita. Aiemmin tuli iso kasa koodeja jotka johtu siitä että tohon magneettiventtiilille oli vedetty releen kautta suoraan 12V ja katkaisija oli sisällä. Mutta venttiilille tulevat orkkisjohdot oli irtonaisina konehuoneessa. Poistin ko. virityksen ja tosiaan nyt ei enää tuu mitään vikakoodeja.

Senkin vielä koitin että kun painaa jarrun pohjaan ennen kuin laittaa virrat päälle ja käynnistää auton niin nelikon merkkivalo jää palamaan startin jälkeen ja sammuu kun päästää jarrupolkimesta.

Miten toi paineakun "swoosh" testi tehdään? Jossain cav16 sivustolla on ollu ohje siihen mutta sitä ei vissiin enää ole. Kaikki keskustelut mitä löysin aiheesta ohjaa sinne mutta ei auta nyt se.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja ?! »

Luulis sytyttävän vikavalon jos on jokin sähköön liittyvä vika.
Onhan sulla kardaani paikoillaan :D

Ettei olis nyt vaan tehty jakolaatikkoon joku mekaaninen "korjaus".
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Juu luulis. Sähköt on varmaan kunnossa kunnei koodeja tule mut toi hydrauliikkapuoli on vähän kysymysmerkki. Tästä oli ohjaustehostimen paineputki lyöty linttaan joko tarkoituksella tai vahingossa ja aluksi ihmettelin kun ohjaus on aika jäykkä vaikka nestettä on. Huomasin sitten ton läjässä olevan putken ja vaihdoin ehjää tilalle. Ohjaus ainakin nyt toimii kevyemmin mut ei kuitenkaan ole mikään älyttömän kevyt. Nestesäiliössä ainakin alkaa litkut kiertämään kun korkki auki ruuvaa rattia paikoillaan.

Ja löytyy jopa kardaani ja sitä pyörittämällä liikkuu molemmat takapyörät :D

Tää auto ei kyl oikee pääse enää yllättämään kovin helposti, on meinaa sellasia patentteja jo tähän mennessä löytynyt :lol:
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
Puurtine
OCF Member 2021
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Syys 2017, 03:02
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja Puurtine »

Virrat päälle ja jarrupoljinta painaessa pitäisi kuulua niitä suhauksia paineakun luonta. Konepelti auki helpottaa suhauksien kuulemista. Itsellä kuuluu noin 25 selkeää suhausta.
Opel Calibra Turbo 4x4 -95
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Kyl sieltä jotain suhauksia kuuluu, kai. Nostin auton eilen pukeille ja ainakin siinä vetää neljällä:



Koitin jokuaika sitten tossa tiellä jossa oli mustaa jäätä niin tuntui että vaan edestä sutii? Alla oli/on kyllä kesärenkaat niin ei kyllä oikeen ota selkoa mistä sutii. Mut kai se sit toimii jos se pukeillakin vetää?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja ?! »

Toimiessaan et voi olla huomaamatta,ihan sama mitkä renkaat niin vetää kyllä aika hyvin tuommonen.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1101
Liittynyt: 10 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Ja tuollaseen kun vielä lukkoperän laittaa, niin ajettavuus talvella muuttuu moninverroin maukkaammaksi 8)
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Ehkä se lukkoperän puute just tekee sen ettei takapäätä huomaa mustalla jäällä asfaltilla, sehän vetää sieltä missä pito on huonoin. Pukeilla kun ykkösellä päästää kytkimestä alkaa heti kaikki pyörät pyöriä mut hetken päästä lakkaa kuskin takapyörä vetämästä ja apukuskin takapyörä pyörii senkin edestä. Jalalla kun pysäyttää apukuskin takapyörän alkaa taas kuskin takapyörä pyöriä.

Missä hinnoissa nuo ehjät nelikon osat liikkuu nykyään? Jakolaatikko ja magneettivena taitaa olla ne halutuimmat?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

No sehän riippuu siittä onko niille kysyntää. Montaa nelikkoa ei liene liikenteessä. 250e olen nähnyt ehjän vähän ajetun jakolaatikon olleen myynnissä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Tottakai se riippuu kysynnästä, huutokauppaa en ala osista pitämään. 250e hintaan ei kyllä varmasti saa turbon ehjää jakolaatikkoa. Vaparin lootan saattaa saada mutta se on eri osa. Tonnilla noita ehjiä turbon jakoaskeja joskus myytiin mutta siitä on hetki aikaa kun olen hintoja seuraillut.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mitä eroa turbon ja vaparin jakoaskeilla on?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1101
Liittynyt: 10 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

Uudesta magneettiventtiilistä saa maksaa n.500€, (jos löytää), hyvät käytetyt puolet siitä. Joskus saa halvemmallakin sellaisia, joiden kunnosta ei varmuutta.

Kunnostettu jakoaski alkaen n. 1000€ 2v.takuulla, lopullinen hinta riippuu kunnostuksen laajuudesta ja haluaako esim. kiristetyn viskon. Niitä saa edelleen Hürlimannilta Sveitsistä.

Jos käytetyn jakoaskin ostaa, niin kannattaa etsiä Tunexilla tai Hürlimannilla korjattu. Orkkis painetiiviste hajoaa kaikista ennemmin tai myöhemmin suunnitteluvirheen tuloksena. Tunexin ja Hürlimannin askista tuo painetiivisteen suunnitteluvirhe on korjattu. Mulla on yli 400 tkm sitten Tunexin korjaama orkkis jakolaatikko paikallaan ja hienosti pelaa edelleen jokapäiväisessä käytössä.
tiiikeri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1101
Liittynyt: 10 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Re: Turbo Calibran neliveto ei toimi

Viesti Kirjoittaja tiiikeri »

1,2sorsa kirjoitti: 23 Helmi 2020, 19:18 Mitä eroa turbon ja vaparin jakoaskeilla on?
Kardaanin liitos jakoaskissa on eri kokoinen vaparissa ja turbossa. Ei käy ristiin.
Vastaa Viestiin