Astra H startti naksuttaa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
^Tomppa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 15:52

Astra H startti naksuttaa

Viesti Kirjoittaja ^Tomppa »

Oli Astra H -06 naksuttaa startatessa. On vaihdettu startti kokeiltu toinen akku ja avainpesä vaihdettu. Auto toimi noin 1kk verran hyvin startatessa ja nyt taas naksuttaa vaan kun koittaa startata. Vika vinkkejä otetaan vastaan :worship:
Viimeksi muokannut 1,2sorsa, 04 Touko 2023, 15:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Otsikko
Avatar
lepOsimA
'Senator'
'Senator'
Viestit: 768
Liittynyt: 26 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Perthell

Re: Naksuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja lepOsimA »

Meneekö akku tyhjäksi, eli mittaa voltit? Jos ei, puhdista akun navat ja -kengät ja tsekkaa startille menevät johdot

Jos kyllä, niin toimiiko laturi kunnolla, eli mittaa voltit auton käydessä?

Jos kyllä niin joku sähkölaite jää päälle syömään akun tyhjäksi..
ex: KadettE x3, AstraF x 3, Vectra-A, Corsa-A
Opeleita vaan varaosa-autoina ny :(
^Tomppa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 15:52

Re: Naksuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja ^Tomppa »

Auto teki noin kuukausi sitten samaa ja alkoi pelaamaan yht äkkiä moiteetta eiliseen päivään asti. Täydellä akulla koitettu tänään ja naksuttaa ja navat toki putsattu. Voisiko olla mahdollinen vika startin solenoidin heräte?
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4175
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: Naksuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja JNN »

Jos akku täysi ja startti sekä virtakaapeli ehjiä niin starttimoottori ei saa maadoitusta riittävästi. Eli akun ja moottorin koriin yhdistävät maajohdot ja niiden liittimet tarkistukseen seuraavaksi. Tai ekahätään apukaapeli miinusnavasta moottoriin niin saa todettua asian.

Solenodin ei luulisi naksuvan ilman herätevirtaa.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
^Tomppa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 15:52

Re: Naksuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja ^Tomppa »

Joo tarkoitus työpäivän päätteeksi kokeilla tuota apukaapelia miinusnavasta moottoriin jos löytyisi siintä sitten vika.
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4175
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: Naksuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja JNN »

Tuli vielä mieleen että jos startti vaihdettu ja pultti/pultit päässeet löystymään niin siinäkin on huonon kontaktin paikka, joka ei tuolla apukaapelilla paljastu.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
^Tomppa
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 25
Liittynyt: 18 Heinä 2015, 15:52

Re: Naksuttaa startatessa

Viesti Kirjoittaja ^Tomppa »

Tuota pultti juttua epäilen koska edellisen startin kanssa samaa oireilua eikä vaihdetussa (pois otetussa) startissa olutkaan vikaa ja niissä oli kyllä tiukalla pultit/mutterit. Oli molemmilla ehjillä starteilla samaa oireilua.
Kirjasieppo
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Tammi 2024, 23:37

Re: Astra H startti naksuttaa

Viesti Kirjoittaja Kirjasieppo »

Selvisikö, mistä naksuttelu johtui?

Minullakin Astra H -06, ja tänään aamulla kävi sama juttu. Startatessa vain naksutti. Ajattelin, että vika olisi akussa. Mutta nyt illalla kokeilin uudestaan ja starttasikin ihan normaalisti heti ekalla yrityksellä.
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H startti naksuttaa

Viesti Kirjoittaja tikola »

Toisesta automerkistä tarina startin naksahtamiseen

1) Vaihdoin startin - naksuu edelleen. Vanha startti todettiin ulkoisella akulla toimivaksi
2) Vaihdoin laturin - naksahtaa edelleen
3) Aloin tutkia tarkemmin laturin, startin ja plusnavan välistä kaapelia ja totesin, että siinä on pääsulake, joka on palanut. Vaihdoin kaapelin ja kaikki toimii taas


Eli Fordissa on akun plus navalta lähtevä kaapeli haaroitettu. Toinen haara menee sulakerasialle ja sen kautta autolle kulki koko ajan normaali virta. Sieltä solenoidi sai käskynsä naksahtaa. Plus navalta lähtevä toinen haara, joka menee startin kautta laturille oli "katki" ja siksi startti ei koskaan saanut virtaa pyörimiseen. Hommassa hämäsi eniten se, että autolla oli virtaa, valot toimivat, mittaritaulu toimi, radio toimi, solenoidi naksahti jne. mutta startti oli vaan virraton. Jälkiviisaana olisi pitänyt tajuta siitä, kun avaimesta käänsi niin silloin kaikki katosi. Se oikeastaan oli yksiselitteinen oire ongelmasta, jota en tajunnut.

En tiedä onko Opelissa tällaista. Tuo oli minulle ihan uusi juttu ja tuli kallista oppia, kun ostelin erilaisia osia. No hyvä puoli on, että nyt autossa on uudet startti, laturi ja akkukin, joten niissä ei pitäisi tulla isompia murheita. Tähän saakka noihin naksumisiin ratkaisu on aina ollut startin vaihto, mutta nyt tuli uusi ilmiö. Startin vaihtoa ei kannata kauaa arpoa - niitä saa Motonetista niin halvalla, että uutta osaa sisään vaan.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Astra H startti naksuttaa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

tikola kirjoitti: 26 Tammi 2024, 10:58 Toisesta automerkistä tarina startin naksahtamiseen

1) Vaihdoin startin - naksuu edelleen. Vanha startti todettiin ulkoisella akulla toimivaksi
2) Vaihdoin laturin - naksahtaa edelleen
3) Aloin tutkia tarkemmin laturin, startin ja plusnavan välistä kaapelia ja totesin, että siinä on pääsulake, joka on palanut. Vaihdoin kaapelin ja kaikki toimii taas


Eli Fordissa on akun plus navalta lähtevä kaapeli haaroitettu. Toinen haara menee sulakerasialle ja sen kautta autolle kulki koko ajan normaali virta. Sieltä solenoidi sai käskynsä naksahtaa. Plus navalta lähtevä toinen haara, joka menee startin kautta laturille oli "katki" ja siksi startti ei koskaan saanut virtaa pyörimiseen. Hommassa hämäsi eniten se, että autolla oli virtaa, valot toimivat, mittaritaulu toimi, radio toimi, solenoidi naksahti jne. mutta startti oli vaan virraton. Jälkiviisaana olisi pitänyt tajuta siitä, kun avaimesta käänsi niin silloin kaikki katosi. Se oikeastaan oli yksiselitteinen oire ongelmasta, jota en tajunnut.

En tiedä onko Opelissa tällaista. Tuo oli minulle ihan uusi juttu ja tuli kallista oppia, kun ostelin erilaisia osia. No hyvä puoli on, että nyt autossa on uudet startti, laturi ja akkukin, joten niissä ei pitäisi tulla isompia murheita. Tähän saakka noihin naksumisiin ratkaisu on aina ollut startin vaihto, mutta nyt tuli uusi ilmiö. Startin vaihtoa ei kannata kauaa arpoa - niitä saa Motonetista niin halvalla, että uutta osaa sisään vaan.
Ei toki välttämättä ihan näinkään. Ooppeleissa useimmiten se naksumisen syy on nimenomaan jännitten notkahtaminen. Onko se syy sitten akku, vai huonot liitokset, pitää selvittää. Mutta turhaa, ja vähän hölmöäkin sinne on halpaa tarvikestarttia laittaa ehjän tilalle, jos syy ei ihan varmasti ole siinä. sattuipa itsellekin Volvon kanssa olin jo ostanut varaosat, eivät ihan sopineet mutta piti kahdesta startista tehdä yksi hyvä kun osat kuitenkin sopi. Päädyin kuitenkin kokeilemaan vielä kun startti oli autosta jo irti, ja sehän toimi. Laitoin sellaisenaan takaisin autoon, ja toimi yhä, ja toimi aina sen jälkeenkin. Vaikka kaikki olisi tiukassa, niin hapettumat tekee mielenkiintoisesti eristeen liitoksiin. Aina ennen osien vaihtoa, perusasiat kuntoon.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 467
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Astra H startti naksuttaa

Viesti Kirjoittaja tikola »

No onhan se kieltämättä noinkin. Omassa tapauksessa kun olin sen jo vaihtanut, en enää viitsinyt ja vanha jäi hyllyyn varaosaksi. Startti ei todellakaan pyöritä kahdesta syystä

1) Se on rikki
2) Tai se ei saa virtaa

Minun tapaus oli tuo kakkonen - en vain sitä tajunnut ja ihan sama todellakin tapahtuu, jos kontaktit ovat happamat. Minun linja on välillä ollut se, että vaihdetaan osia kunnes vika löytyy ja toinen on sitten tuo perusasioiden selvittely. Kumpaakin on tullut tehtyä ja valinta on aina vähän tapaukskohtainen.
Vastaa Viestiin