Matriisivalojen toimintalogiikka

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Matriisivalojen toimintalogiikka

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Tulipas dokumentoitua Astra K matriisien toimintalogiikka. Voisin tehdä muistakin Opel malleista vastaavan taulukon, jos jollain on antaa niistä käyttökokemuksia. Erityisesti kiinnostaisi Astra L, kun siinähän ei ole samanlaista peukalopainiketta, vaan ilmeisesti viiksen päästä pyöritellään valoja manuaali- ja matriisiasentojen välillä?

Kuva

Kuten taulukosta voi päätellä, pidän tuota peukalopainiketta sijainniltaan hyvänä ja näppäränä käyttää. Sen sijaan koen hankalaksi tilanteet, joissa pitää käydä lähivalojen kautta.

Lisäpitkät on ihan oma lukunsa ja niiden käyttöön voi olla erilaisia mieltymyksiä. Saa niistäkin keskustella, mut en tiedä rupeanko taulukoimaan miljoona eri käyttötapausta.
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Matriisivalojen toimintalogiikka

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Askoik kirjoitti: 25 Tammi 2024, 21:16 Tulipas dokumentoitua Astra K matriisien toimintalogiikka. Voisin tehdä muistakin Opel malleista vastaavan taulukon, jos jollain on antaa niistä käyttökokemuksia. Erityisesti kiinnostaisi Astra L, kun siinähän ei ole samanlaista peukalopainiketta, vaan ilmeisesti viiksen päästä pyöritellään valoja manuaali- ja matriisiasentojen välillä?

Kuva

Kuten taulukosta voi päätellä, pidän tuota peukalopainiketta sijainniltaan hyvänä ja näppäränä käyttää. Sen sijaan koen hankalaksi tilanteet, joissa pitää käydä lähivalojen kautta.

Lisäpitkät on ihan oma lukunsa ja niiden käyttöön voi olla erilaisia mieltymyksiä. Saa niistäkin keskustella, mut en tiedä rupeanko taulukoimaan miljoona eri käyttötapausta.
Sen olen huomannut tavallisista led-valoista, että mäkisellä tiellä, jossa on myös paljon keskikaiteita, pitkien valojen automatiikka ei toimi kunnolla. Perustuuko myös matriisien toiminta etupäässä siihen, miten kamera näkee vastaantulijoiden etuvalot? Keskikaiteiden kohdalla ei osaa vaihtaa pitkiä pois, koska ei näe vastaantulijaa. Eikä myöskään silloin, jos rekka tulee vastaan ylämäkeen ajaen ja nuppi näkyy jo pitkän aikaa, mutta etuvalot ovat vielä mäen katveessa.

Muiden automerkkien matriiseista olen myös huomannut, että häikäisevät vastaantulijoita pahastikin. Ja monesti alkavat sytyttelemään ja sammuttelemaan led-yksiköitä sillä lailla, että vastaa lähinnä valojen vilkuttelemista vastaantulijalle. Mielestäni oikein minkään valmistajan matriisivalot eivät toimi kunnolla muualla, kuin tasaisella tiellä, ilman keskikaiteita ja sateettomalla säällä. Varmasti auton omistaja niillä näkee hyvinkin eteensä, mutta vastaantulijoita häikäisevät jopa enemmän, kuin tavalliset led-valot. Ja kun nykyisin niissä ei ole kummoinen kantama, niin itse en viitsisi maksaa lisähintaa matriiseista. Ennemmin laittaa säästyneen rahan lisäpitkiin, joilla myös näkee oikeasti kauas eteensä.

Yhtään Astra L:ää ei ole vielä pimeällä tullut vastaan, niin vaikea sanoa onko niissä matriisit toteutettu paremmin :D
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Matriisivalojen toimintalogiikka

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Kameran konenäköön matriisit perustuvat. Kamera on aavistuksen ylempänä kuin silmäni, joten se joskus näkee mäen kumpareen takaa lähivaloilla kiipeävän henkilöauton jopa ennen minua. Mutta loivaa mäkeä kiipeävät rekat ovat tosiaan ongelma, jos rekan katolla oleva äärivalot ei ole tarpeeksi kirkkaat, jotta konenäkö niihin reagoisi. Ja jos reagoikin, niin sitten varsinaisten ajovalojen ilmestyessä näkyviin, se koneaivo menee ihan tilttiin ja saattaa läväyttää täydet pitkät rekkakuskin naamalle tai kuvitella meidän saapuneen katuvalaistuksen äärelle ja pudottaa kokonaan lähivaloille.

Keskikaiteen takaa jos minä en näe vastaantulijan valoja, niin useimmissa tilanteissa ei varmaan vastaantulijakaan häikäisty mun pitkistä. Mutta kyllä joo, tulee peukalopainikkeella joskus pudotettua matriiseilta lähivaloille. Varsinkin, jos se mun matriisi ei osaa päättää, vaan räpsyttelee pitkiä edestakaisin. Kyllä sen siis matriisien kuljettajana usein itsekin huomaan (en aina), jos koneaivo alkaa räpsyttelemän pitkiä vastaantulijoille. Juuri siksi minua kiinnostaakin taulukoida, että kuinka kätevästi kuljettaja voi sitä koneaivoa eri tilanteissa ja eri automalleissa käskyttää, vai onko uudet autot jo niin pitkälle automatisoitu, ettei kuskilla ole mitään näppäriä keinoja vaikuttaa matriisien toimintaan?

Itse olen matriiseilla ajanut syksystä 2016 ja vasta tällä vuosikymmenellä ne ovat ruvenneet yleistymään vastaantulijoillakin. Kyllähän ne joskus häikäisevästi vilkuttelee, kun koneaivo tilttaa eikä tiedä miten pitäis toimia. Sen olen huomannut, että Skoda Octaviat häikäisee aamuhämärässä jopa vielä auringon nousun jälkeen, kun kaikki muut ovat jo puoli tuntia aiemmin siirtyneet kaukovaloilta lähivaloille.

Lapissa ja Pohjois-Karjalassa lisävalot on hyvät, kun vastaantulijoita näkee kerran tunnissa. Mutta Uudellamaalla kun vastaantulijoita näkee useita minuutissa, niin matriiseilla saan kunnolla valoa oikealle pientareelle ja ojanpenkalle vastaantulijoita kohdatessakin. Uudellamalla lienee myös pidemmät ja synkemmät syksyt, kuin lapin kimaltavilla hangilla. Astra K matriisit toimii 90 - 95 % liikennetilanteissa ihan ok, mutta päivittäin niitä saa kyllä jollain tavalla manuaalisestikin olla paimentamassa.
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Matriisivalojen toimintalogiikka

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Juuri tuo on iso ongelma, että kun keskikaiteiden takaa vastaantulijan valot näkyy välillä ja välillä ei. Silloin saattaa vilkuttaa pitkiä päälle ja pois. Ja joskus myös aivan yllättäen esim. lumipöllyn keskellä laittaa pitkät päälle, kun vastaantulija on 20 m päässä.

Ongelman saisi vältettyä laittamalla valojen ohjaukseen tekoälyä lisää. Vaikkapa sillä tavalla, että kamerakuvan avulla laskisi vastaantulijan nopeuden ja sen milloin on oikeasti mennyt varmasti oman auton taakse. Ja osaisi erottaa myös rekkojen huomiovalot, eikä luulisi tienvarsimainosten valoja autoiksi. Tämä vaatisi kylläkin lisää suoritintehoa ja nostaisi järjestelmän hintaa. Nykyisellään kun matriisivalot/automaattiset pitkät toimii oikein sen 95 % ajasta, niin kuitenkin mieluummin käytän valoja manuaalisesti. Kun sadan kilometrin matkalla muuten useampi auto häikäistyy ja vastaavasti itse häikäistyn, kun vilkuttavat pitkiä minulle. Kun aina ei ehdi tai huomaa vaihtaa itse lyhyille ajoissa. Mutta kehitys kehittyy ja ehkäpä muutaman vuoden päästä matriisit toimivat niin hyvin, että voisi seuraavaan autoon jo harkita varusteeksi.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 557
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Matriisivalojen toimintalogiikka

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Juu nämä Astra K matriisithan on suunniteltu jo kymmenkunta vuotta sitten. Toivottavasti eivät ole uudemmissa autoissa ainakaan huonompaan suuntaan kehittyneet.

Yksi konenäölle haastava tilanne on myös peltoaukealla pitkä loiva mutka, jossa tien sivussa on pihapiirejäkin. Löytyy tehokasta halogenia jonku navetan seinässä ja seuraavassa pihassa 2 kpl pollarivalaisimia joita voisi auton ajovaloiksikin luulla sopivalta etäisyydeltä. Näistä kyllä Astra K suoriutuu mielestäni varsin kiitettävästi, eli hyvin harvoin himmentelee pitkiä pihavalojen kohdalla ja jos siellä valosaasteen seassa näkyy maantiellä liikkuva autokin, niin sen kuitenkin yleensä tunnistaa hyvin. Liike ei kuitenkaan ole se avaintekijä, sillä bussipysäkeillä paikoillaan seisovien autojenkin kohdalla matriisit himmenee nätisti.

Jos vastaan tulevan rekan keulassa on runsaasti koristevaloja ja äärivaloja, niin niiden kanssa on hankaluuksia. Kauempaa kun näkyy parhaiten ne rekan ajovalot, niin Astra himmentää pitkiä kiltisti. Lähempänä Astra saattaakin muuttaa mieltänsä ja kuvitella niitä koristevaloja vaikka jonku pihajoulukuuseksi, eli läväyttää pitkät päälle hetkeä ennen kohtaamista. Pahimillaan koneaivon mieli muuttuu parin sekuntin välein ja pitkät räpsyy edestakaisin. Nykyisin tuleekin näpättyä peukalopainikkeella matriiseilta lähivaloille, jos poikkeuksellisen runsaasti valaistu rekan keula minua lähestyy.

Fiksumpi koneälyhän voisi myös oppia muistamaan noita pihavaloja. Jos täsmälleen samassa GPS-sijainnissa aina "havaitaan vastaantulija" niin koneäly voisi sitä omaa havaintoaan vähän kyseenlaistaa. Varsinkin jos kuljettaja siinä kohtaa pakottaa manuaalipitkät päälle, niin ens kerralla voisi ne matriisipitkätkin olla himmentymättä sen navetta-halogenin tai kirkkaammin heijastavan liikennemerkin kohdalla. Toisaalta, jos tässä GPS-koordinaatissa sijaitseva tieosuus on ollut säkkipimeä edelliset 100 ajokertaa, niin ei tuota rekan keulaa tänäänkään tarvitsisi tulkita pihavaloiksi tai katuvalaistukseksi.

Mutta kun koneäly tuskin ikinä täydellisesti toimii, niin kaikkein paras olisi, jos matriiseja voisi paimentaa manuaalisesti, käymättä aina lähivalojen kautta. Silloin vois antaa koneälyn hoitaa ne tilanteet mistä se oletettavasti suoriutuu ja itse sit hoidella manuaalisesti sellaiset tilanteet, joista tietää ettei koneäly ikinä selviydy kunniakkaasti.
Vastaa Viestiin