Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Joo eli potilas on isän 2009 Inkku A20NHT motilla, ajettu 225tkm.
Auto alkoi viime kesänä hävittää jäähdytinnestettä. Aluksi sitä kului niin että paisarin normipinnasta siihen kun mittaristoon syttyy ilmoitus pääsi 500km ja puoli litraa oli hävikkiä. Tutkittiin että ulos ei vuoda mistään mitään nestettä, tosi siisti motin/laatikon ympärystät. Pian "toimintasäde" puolittui ja 0,5litralla nestettä pääsi 250km, edelleenkään ei löydetty mitään vuotoja ja auto ei savuta valkoista.
Tässä kohtaa auto vietiin merkkiliikkeeseen vikadiagnoosiin. Tulos: Vikaa ei löydy, jatkettava ajamista että vika tulisi esille.
Jatkettiin ajoa ja "toimintasäde" laski 200km/0,5l nestettä. Tässä kohtaa auto vietiin ison korjaamoketjun vikadiagnoosiin, tulos sama kuin merkkiliikkeessä. Vikaa ei löydy. Ajoa jatkettiin hetken kunnes käytiin uudestaan tässä viimeisimmässä korjaamossa kysymässä että eikö autolle voi tosiaan tehdä mitään?
Ottivat auton sisään ja alkoivat etsiä vikaa. Öljynjäähdyttimestä löytyi kuulemma merkkejä glykolista, jäähdytin vaihdettiin ja auto takas ajoon. Sama nesteen kulutus edelleen eli ei ollut vika siinä. Auto takas korjaamoon ja seuraavaksi vaihdettiin vesipumppu. Sama homma, ei auttanut vikaan. Rahaa paloi melkoisesti mutta pienen puhumisen jälkeen kaikki korjauksiin käytetyt rahat palautettiin koska eivät löytäneet vikaa. Eivätkä enää suostuneet jatkamaan korjausyrityksiä.
Tämän jälkeen autoa käytettiin vielä kerran merkkiliikkeestä. Tulos sama kuin aiemmin, ei vikaa eli ei voida korjata.
Tehdyt toimenpiteet:
-Paisarissa pidetty 1,5bar paine yön yli/14h eikä pinta laskenut tai paine hävinnyt.
-Paisarista mitattu häkäarvot, mitään ei löytynyt.
-Lattiamatot kuivat sisältä eikä vedä lasit huuruun joten ei pitäis sisällekään vuotaa.
-Tulpat siisti ja männät tumman karstaiset(tulpan reiästä katottuna) eli eivät ole saaneet vesipesua.
-Olen ajanut auton perässä kun sillä ajetaan osakaasulla/kaasu pohjassa, ei tule valkoista putkesta.
-Öljykorkista löytyi vähän majoneesia mutta talvikelillä pätkäajossa aika normaalia. Öljytikussa ei ole mitään normaalista poikkeavaa.
-Uusi öljycooleri.
-Uusi vesipumppu.
-Moottori toimii normaalisti ja lämmöt on normaalit. Ainoastaan nestettä saa lisätä tiuhaan.
Jotenkin tuntuu että ainoa vaihtoehto on enää kansipahvi, tai metallia se näissä kai on. Mutta mikään ei viittaa siihen. Tai sitten kansi/lohko halki. Tai voiko turbon vesijäähdytys vuotaa esim pakoputkeen? Se kai silti savuttais myös. -09/225tkm ajettu auto niin ei viittis mitään tonneja käyttää siihen kun auton arvokaan ei enää ole paljon. Onko täällä kellään tullu vastaan tälläistä tapausta?
Ei sitä viittis hylätäkään kun on siisti ruosteeton peli ja pelannut hyvin 83tkm-225tkm välin. Ja mä en kerkee sitä enempää nyppimään kun omissa romuissakin on riittävästi puuhaa
Auto alkoi viime kesänä hävittää jäähdytinnestettä. Aluksi sitä kului niin että paisarin normipinnasta siihen kun mittaristoon syttyy ilmoitus pääsi 500km ja puoli litraa oli hävikkiä. Tutkittiin että ulos ei vuoda mistään mitään nestettä, tosi siisti motin/laatikon ympärystät. Pian "toimintasäde" puolittui ja 0,5litralla nestettä pääsi 250km, edelleenkään ei löydetty mitään vuotoja ja auto ei savuta valkoista.
Tässä kohtaa auto vietiin merkkiliikkeeseen vikadiagnoosiin. Tulos: Vikaa ei löydy, jatkettava ajamista että vika tulisi esille.
Jatkettiin ajoa ja "toimintasäde" laski 200km/0,5l nestettä. Tässä kohtaa auto vietiin ison korjaamoketjun vikadiagnoosiin, tulos sama kuin merkkiliikkeessä. Vikaa ei löydy. Ajoa jatkettiin hetken kunnes käytiin uudestaan tässä viimeisimmässä korjaamossa kysymässä että eikö autolle voi tosiaan tehdä mitään?
Ottivat auton sisään ja alkoivat etsiä vikaa. Öljynjäähdyttimestä löytyi kuulemma merkkejä glykolista, jäähdytin vaihdettiin ja auto takas ajoon. Sama nesteen kulutus edelleen eli ei ollut vika siinä. Auto takas korjaamoon ja seuraavaksi vaihdettiin vesipumppu. Sama homma, ei auttanut vikaan. Rahaa paloi melkoisesti mutta pienen puhumisen jälkeen kaikki korjauksiin käytetyt rahat palautettiin koska eivät löytäneet vikaa. Eivätkä enää suostuneet jatkamaan korjausyrityksiä.
Tämän jälkeen autoa käytettiin vielä kerran merkkiliikkeestä. Tulos sama kuin aiemmin, ei vikaa eli ei voida korjata.
Tehdyt toimenpiteet:
-Paisarissa pidetty 1,5bar paine yön yli/14h eikä pinta laskenut tai paine hävinnyt.
-Paisarista mitattu häkäarvot, mitään ei löytynyt.
-Lattiamatot kuivat sisältä eikä vedä lasit huuruun joten ei pitäis sisällekään vuotaa.
-Tulpat siisti ja männät tumman karstaiset(tulpan reiästä katottuna) eli eivät ole saaneet vesipesua.
-Olen ajanut auton perässä kun sillä ajetaan osakaasulla/kaasu pohjassa, ei tule valkoista putkesta.
-Öljykorkista löytyi vähän majoneesia mutta talvikelillä pätkäajossa aika normaalia. Öljytikussa ei ole mitään normaalista poikkeavaa.
-Uusi öljycooleri.
-Uusi vesipumppu.
-Moottori toimii normaalisti ja lämmöt on normaalit. Ainoastaan nestettä saa lisätä tiuhaan.
Jotenkin tuntuu että ainoa vaihtoehto on enää kansipahvi, tai metallia se näissä kai on. Mutta mikään ei viittaa siihen. Tai sitten kansi/lohko halki. Tai voiko turbon vesijäähdytys vuotaa esim pakoputkeen? Se kai silti savuttais myös. -09/225tkm ajettu auto niin ei viittis mitään tonneja käyttää siihen kun auton arvokaan ei enää ole paljon. Onko täällä kellään tullu vastaan tälläistä tapausta?
Ei sitä viittis hylätäkään kun on siisti ruosteeton peli ja pelannut hyvin 83tkm-225tkm välin. Ja mä en kerkee sitä enempää nyppimään kun omissa romuissakin on riittävästi puuhaa
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Ei, on säteilijä öljypohjassa. Ulospäin vuotoon en usko, sitä on niin paljon jo tutkittu.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Minkälainen on jakopään rakenne. Voisiko olla sama vika mitä 1,4T koneissa ilmenee. Vesipumpun kanavasta pullahtaa tiiviste ja nesteet häipyy öljytilaan lämpimänä ja suurinosa nesteestä häviää. Pientä kermaa tekee vain tikunvarteen.
Toinen mahdollisuus on turbon nesteliittimet. Vuotaa niin kuumassa paikassa että neste vain häipyy jättäen vain hieman punaista tomua liittimiin
Toinen mahdollisuus on turbon nesteliittimet. Vuotaa niin kuumassa paikassa että neste vain häipyy jättäen vain hieman punaista tomua liittimiin
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-
- 'Kapitän'
- Viestit: 90
- Liittynyt: 26 Marras 2004, 02:00
- Paikkakunta: Varjakka city =)
- Viesti:
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Onko näissä jäähdytetty egr niin kuin A20dth:ssa? Se on aika tyypillinen vika jäähdytin nesteen katoamiselle. Muovikoppa alkaa tihkuttamaan nestettä vähitellen pois hiushalkeamasta ja on tosi vaikea löytää mistä vuotaa
Volvo V60 plugin hybrid D6, Astra G Coupe 2.0T Irmscher DTM Edition -03
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
En ole koskaan nähnyt tuota mottia jakopää paljaana joten ei tietoa. Mutta vesipumppu tiivisteineen on uusittu eikä se auttanut vikaan. Öljytikun varressa ei ole kertaakaan ollut kermaa tai muutakaan outoa.1,2sorsa kirjoitti: ↑28 Maalis 2022, 22:29 Minkälainen on jakopään rakenne. Voisiko olla sama vika mitä 1,4T koneissa ilmenee. Vesipumpun kanavasta pullahtaa tiiviste ja nesteet häipyy öljytilaan lämpimänä ja suurinosa nesteestä häviää. Pientä kermaa tekee vain tikunvarteen.
Toinen mahdollisuus on turbon nesteliittimet. Vuotaa niin kuumassa paikassa että neste vain häipyy jättäen vain hieman punaista tomua liittimiin
0,5l/200km on niin iso määrä että jättäis kyllä jäljen turboonkin jos sieltä ulos vuotaa. Oma 2.8 OPC Inkku vuosi turbon banjoista nestettä ja vuoto loppui kiristämällä banjot. Siihen oli kytkimen painelaakeri vaihdettu uudehkona jolloin turbokin ollut irti, jäänyt varmaan löysälle banjot silloin. Ja se vuosi paljon vähemmän mitä isän auto ja silti tuli tippoja lattialle saakka. Turbon seutu on tutkittu silmämääräisesti eikä näy mitään vuotokohtaa. Ja luulis että jos ulos vuotaa se olis paljastunut 14H painetestissä.
Tietääkseni tässä motissa ei ole EGR:rää lainkaan.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Googlen kuvahaulla näyttäis siltä että vesipumppu ketjulla kuten esim z20net, jos näin niin vika ei pitäisi olla siinä vaan vuotaisi juorureiästä ulos ja sekin vaihdettu.
Jos automaatti niin miltä näyttää vaihteistoöljyt?
Onko auton alla kondenssivedelle poistoletkut ilmastoinnille? Sinne matala muovinen kossupullo ja letkun jatko pohjaan kiinni ja ajaamaan jos kertyisi oranssia nestettä
Jos automaatti niin miltä näyttää vaihteistoöljyt?
Onko auton alla kondenssivedelle poistoletkut ilmastoinnille? Sinne matala muovinen kossupullo ja letkun jatko pohjaan kiinni ja ajaamaan jos kertyisi oranssia nestettä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Joo on ketjujakopää ja pumppu ketjulla. Pitkälti sama perusmotti kuin Z20NET. Auto on manuaali.
On poistoputket ilmastoinnin kondenssivedelle ja viime kesän/syksyn kuivilla keleillä jäi kämmenen kokoinen lätäkkö maahan yleensä ajon jälkeen. Moneen kertaan sitä lätäkköä tutkein ja maistelinkin eikä maistunut makeelta.
Niin ja myös ohivuotomittaus on tehty kun siinä saa pyttyyn enemmän painetta kuin paisariin mutta kannentiiviste ei siinäkään osoittanut vuotamisen merkkejä. Toki on mahdollista että vuotaa vesitilasta öljyn huohotuskanavaan jolloin vesi pääsis öljyn sekaan. Mut tosiaan tikussa ei ole mitään merkkejä glykolista.
On poistoputket ilmastoinnin kondenssivedelle ja viime kesän/syksyn kuivilla keleillä jäi kämmenen kokoinen lätäkkö maahan yleensä ajon jälkeen. Moneen kertaan sitä lätäkköä tutkein ja maistelinkin eikä maistunut makeelta.
Niin ja myös ohivuotomittaus on tehty kun siinä saa pyttyyn enemmän painetta kuin paisariin mutta kannentiiviste ei siinäkään osoittanut vuotamisen merkkejä. Toki on mahdollista että vuotaa vesitilasta öljyn huohotuskanavaan jolloin vesi pääsis öljyn sekaan. Mut tosiaan tikussa ei ole mitään merkkejä glykolista.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Miten jos laskee propusta 2dl öljyä ja viee labraan?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Vastaava päänvaivaa oli myös isän bensa CX-5 Mazdassa. Hukkasi myös mystisesti glykolia, mutta syttytti myös moottorivaloa. Vikakoodia antoi1pytyn sytykselle. Siihen vaihdettiin 1puola.. Hetken päästä taas vikavaloa ja neste vajautta.. Sit painetta jäähdytysjärjestelmään.. Bingo, 1 palotilaan tihkui nestettä.. Siihen sit uusi kansi +painimista takuun kanssa. Mutta ongelma korjaantui.. Mittarissa oli silloin n60tkm...
Qualitas Potentia Nostra Laadussa voimamme
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Tämä Inkku kävi kansiremontissa viime syksynä, ei auttanut vedensyönti ongelmaan.
Eli tehdyt toimenpiteet:
-Uusi öljynjäähdytin.
-Uusi vesipumppu.
-Kannen tiiviste uusittu ja kansi plaanattu.
-Tehty painetesti jossa 1,5bar paine paisarissa yön yli/14h eikä pinta laskenut tai paine hävinnyt.
-Ei tiputa alle mitään nesteitä.
-Nyt ajettu 232tkm.
Auto toimii täysin normaalisti, päästöt hyvät leimalla jne mutta imee paisarista vedet 200-500km ajolla. Kukaan ei näytä vikaa löytävän eikä itsellä ole kiinnostusta/aikaa hommalle, kyseessä siis isän auto. Lähtee seuraavaksi myyntiin.
Eli tehdyt toimenpiteet:
-Uusi öljynjäähdytin.
-Uusi vesipumppu.
-Kannen tiiviste uusittu ja kansi plaanattu.
-Tehty painetesti jossa 1,5bar paine paisarissa yön yli/14h eikä pinta laskenut tai paine hävinnyt.
-Ei tiputa alle mitään nesteitä.
-Nyt ajettu 232tkm.
Auto toimii täysin normaalisti, päästöt hyvät leimalla jne mutta imee paisarista vedet 200-500km ajolla. Kukaan ei näytä vikaa löytävän eikä itsellä ole kiinnostusta/aikaa hommalle, kyseessä siis isän auto. Lähtee seuraavaksi myyntiin.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13557
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Laita väriaine jostain nesteen sekaan ja katso tuleeko sisäkennoltabkondenssiveden mukana.
Onko näissä egr jäähdytintä.
Onko näissä egr jäähdytintä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Ei ole koko egr:rää mun mielestä, olen kyllä sitä ilmastoinnin kondenssivettä maistanut eikä maistu makealta. Ei ole aikaa tuon nyppimiseen kun omatkin projektit tuntuu seisovan tyhjän panttina. Myyntiin lähtee rikkinäisenä.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Ratkesiko tämä koskaan ?vectraTBO kirjoitti: ↑22 Heinä 2023, 09:24 Tämä Inkku kävi kansiremontissa viime syksynä, ei auttanut vedensyönti ongelmaan.
Eli tehdyt toimenpiteet:
-Uusi öljynjäähdytin.
-Uusi vesipumppu.
-Kannen tiiviste uusittu ja kansi plaanattu.
-Tehty painetesti jossa 1,5bar paine paisarissa yön yli/14h eikä pinta laskenut tai paine hävinnyt.
-Ei tiputa alle mitään nesteitä.
-Nyt ajettu 232tkm.
Auto toimii täysin normaalisti, päästöt hyvät leimalla jne mutta imee paisarista vedet 200-500km ajolla. Kukaan ei näytä vikaa löytävän eikä itsellä ole kiinnostusta/aikaa hommalle, kyseessä siis isän auto. Lähtee seuraavaksi myyntiin.
Re: Insignia 2.0 Turbo bensa(A20NHT) hukkaa jäähd.nestettä?
Ei ratkennu. Auto myytiin tuossa kunnossa eteenpäin korjattavaksi.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10