T-S-I seosmittarin toiminnasta

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Tombracer
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 141
Liittynyt: 08 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Tombracer »

Piti tuossa mennä harrastamaan vähän karvanoppatuninkia ledi-seosmittarin merkeissä, ja nyt tuli kysymyksiä sen toiminnasta.

Otin väliaikaispatenttina "ryöstösignaalin" orkkislambdasta ihan haaroittamalla signaalijohdon konehuoneessa olevasta liittimestä.

Kokeiltaessa viritelmää havaitsin, että ensimmäiset n. 7 lediä vilkkuvat sellaisella "pumppaavalla" liikkeellä. Eli ledit 1 - 7 (tai joskus 6 tai 8 ) syttyvät nopeasti peräkkäin, ja sitten sammuvat käänteisessä järjestyksessä (vähän kuten vu-mittari stereoissa).

Tämähän viittaisi siihen, että jännite sahaa suurinpiirtein välillä 0.1 - 0.5 koko ajan. Ei ole väliä käykö auto tyhjäkäyntiä, ajaako tasakaasulla vai kiihdyttääkö kovasti. Kuvio on aina suurinpiirtein samannäköinen. Tyhjäkäynnillä liike on vain hiukan hitaampaa.

Onko tämä ihan normaalia, vai onko asentajalla tullut virhe jossain?

Mittari on kalibroitu niin hyvin kun sen kotikonstein sai (säädettävä jännitelähde + yleismittari), joten sen pitäisi näyttää ainakin suht oikein.

Mainittakoon vielä, että auto on mennyt hyvin päästömittauksista läpi, eikä käyntihäiriöitä ole havaittu testin aikana.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Tombracer on 2003-02-19 22:59 ]</font>
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tuo ilmiö on ilmeisesti aivan yleinen ja normaali ns. Closed Loop tekniikalla toimivissa polttoaineensyöttöjärjestelmissä. Eli suomeksi sanottuna ruiskuboksi säätää seoksia pääasiassa vain lambda arvon mukaan ja pyrkii pitämään sen arvossa 1. Tuosta seuraa juuri tuo heiluminen lambda-arvon 1 molemmin puolin. Täyskaasulla tuota ei pitäisi esiintyä, koska silloin boksi toimii Open Loop-tyyppisesti ja ottaa ruiskutusajat valmiista käyrästöstä. Autometerin sivuilla http://www.autometer.com kohdassa tech tips/FAQ on hyvä selostus aiheesta.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Tombracer
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 141
Liittynyt: 08 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Tombracer »

Kiitos vinkistä, sieltähän se vastaus löytyi kun vähän etsi. Eli mittari toimii ihan oikein.

Oli muuten hieman sekavat nuo Autometerin sivut.

Tuosta tuleekin nyt toinen kysymys mieleen: mitä tuollaisesta mittarista voi lukea (muutako että lambda-anturi toimii)?

Mitään "reaaliaikaisia" seoksia siitä ei taida paljon nähdä kun mittari seilaa edestakaisin koko ajan? Täyskaasu lieneekin ainoa tila jossa valojen pitäisi asettua paikoilleen..

Tai voisihan mittarin aina asentaa etumaskiin, ja saisi hienon ritariässäefektin :smile:
thomas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 140
Liittynyt: 06 Syys 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja thomas »

Kaapeli anturilta mittarille pitäisi olla suojattua. Mielellään maa- ja signaalijohdin saman suojavaipan sisällä. Nuo maadoitusongelmat näkyvät hyvin helposti erilaisina mittarin sekoiluna.
Tuo Markuksen teoria tuosta closed-loop ohjauksesta saattaa olla oikein, mutta mikäli mittari sahaa suurta väliä, niin vähän epäilyttävältä se kuulostaa. Testaus,joka edellisessä replyssä selitettiin kertoo jo jotain. Eli ei muuta kun lapa lattiaan ja jos vielä sahaa, niin vika on muualla.
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tuo laaja vaihteluväli tosiaan ihmetyttää hieman, mutta lambda-anturin jännite-seossuhde kuvaaja selittää sitä toki osaltaan. Lambda-arvohan pysyy erittäin lähellä arvoa 1 välillä 0,25V-0,75V. Vaikka tuo mittari suotaisikin tuota väliä, niin seossuhde pysyy kuitenkin koko ajan todella lähellä oikeaa.

Toinen mahdollinen asia, josta on erilaisia mielipiteitä on se, saako seosmittarin kytkeä samalle anturille rinnan moottorinohjauksen kanssa. Toiset sanovat, että seosmittari häiritsee ruiskuboksille menevää signaalia, toiset taas sanovat, että voi huoletta kytkeä.

Kolmas ongelma voivat olla nuo häiriöt. Alkuperäisessä 3-johtoisessa lambda-anturissa koko johdon matkalla on häiriösuojavaippa, ja sitä tuskin olisi sinne alunperin laitettu, jos sitä ei tarvittaisi. Toisaalta alkuperäisessä 1-johtoisessa anturissa näyttää olevan vain tavallinen johto ilman suojausta.

Laitan viikonloppuna omaan autoon Autometerin seosmittarin omalla lambda-anturilla. Voin testata vaikuttaako se ottaako signaalin omalta anturilta vai moottorinohjauksen anturilta. Selviää ainakin tuon mittarin häiritsevä vaikutus, jos sellaista on.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
Tombracer
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 141
Liittynyt: 08 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Tombracer »

Unohdin tuossa mainita, että mittari on sellainen 20 ledinen versio.

Mittari säädettiin niin, että pari ekaa lediä syttyvät tuossa 0.2V ja viimeiset vähän alle 1.0V. Ja tässä tapauksessahan se näyttää suht oikein, sillä n. 7. ledi tarkoittaa n. 0.5V.

Se meidän jännitelähde oli vaikea säätää tarkasti, joten kalibrointi ei ollut ihan ehdottoman tarkkaa.

Normaaliajossa jännite siis vaihtelee n. 0.2 - 0.5V, ja yhtäaikaa palaa yleensä 4 - 5 peräkkäistä lediä.

Ja tuolla Autometerin sivuillahan kerrottiin, että optimaalisella lambda-alueella jännite vaihtelee hyvin nopeasti, ja optimikohdassa (pystysuora viiva siinä käppyrässä) jännite voi periaatteessa olla mitä vaan välillä 0.25 - 0.75.

Päättelin kaikesta tästä, että mittaria pitää vielä säätää vähän lisää siten, että tuo 0.2 - 0.5 (tai 0.6 tai 0.7) alue siirtyy "keskemmälle" mittaria.

Tällöinhän näen pysyykö arvot normaalirajoissa vai rupeaako valot kököttämään jommassakummassa ääripäässä koko ajan.

Noita lusikkapohjassa-testejä on vähän ongelmallista tehdä näillä keleillä, ainakaan täällä pohjanmaan pikkuteillä :smile: Pitää käydä jollain isommalla, sulalla tiellä kokeilemassa...

On mulla yksi ylimääräinen 1-johtoinen anturi tarkoitusta varten hankittuna, mutta kun piti päästä heti testaamaan..
Vastaa Viestiin