vanhemman ilmastoinnin kunnostus

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
gs-coupe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 993
Liittynyt: 31 Elo 2006, 12:39
Paikkakunta: uusikaupunki

vanhemman ilmastoinnin kunnostus

Viesti Kirjoittaja gs-coupe »

auto on -89 3.0 omega,ilmastoinnin toimivuudesta ei tällä hetkellä ole tietoa koska kompuralla ei ollut remmiä paikallaan autoa ostettaessa eikä myyjällä myöskään ollut toimivuudesta tietoa.ongelma on tuon täyttöaineen suhteen joka on vanhempaa tyyppiä kuin nykyisin käytetty,uudempi ei kuulemma pysy sisällä eri kooostumuksesta johtuen,eli mitä ainetta tähän kuuluu laittaa,kompura oli myös varsin öljyinen päältä liekö vuotanut ja otettu pois käytöstä
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1695
Liittynyt: 29 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Eli siihen laitetaan uudempaa r134a ainetta.
Voit käydä teettämässä muutostyöt jossain ilmastointihuoltoja tekevässä lafkassa.
Me tehdään myös duunissa noita muutostöitä.
gs-coupe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 993
Liittynyt: 31 Elo 2006, 12:39
Paikkakunta: uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja gs-coupe »

mitäs tuo muutostyö pitää sisällään,hinta-arvio,olikos tuo uudempi ilmastointi tullut omegaan -91 eteenpäin
Avatar
Astrax Sport
'Senator'
'Senator'
Viestit: 400
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Astrax Sport »

timppa1 kirjoitti:Eli siihen laitetaan uudempaa r134a ainetta.
Voit käydä teettämässä muutostyöt jossain ilmastointihuoltoja tekevässä lafkassa.
Me tehdään myös duunissa noita muutostöitä.
Juu..mutta eiks noissa ole todella tarkkaa toi järjestelmän puhdistus...R12 kanssa käytettiin mineraali öljyä ja R134a kanssa käytetään yleinsä PAG-öljyä. Ja näitä ei saa sekoittaa toisiinsa.
Paras puhdistustapa (ja ilmeisesti ainoa oikea?)on backflushilla.
Menikö oikein?

OT: timppa1...ootko töissä konalassa? Ainakin saman näköinen Astra suhaailee aamusin sielä päin. Jos oot ni, ilmeisesti ollaan saman tien varrella töissä :) Ainakin monesti oon ajellut saman näköisen auton perässä aamuisin...
*Astra H Sedan -08*
Avatar
Jacce
'Senator'
'Senator'
Viestit: 560
Liittynyt: 20 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: vanhemman ilmastoinnin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Jacce »

gs-coupe kirjoitti:auto on -89 3.0 omega,ilmastoinnin toimivuudesta ei tällä hetkellä ole tietoa koska kompuralla ei ollut remmiä paikallaan autoa ostettaessa eikä myyjällä myöskään ollut toimivuudesta tietoa.ongelma on tuon täyttöaineen suhteen joka on vanhempaa tyyppiä kuin nykyisin käytetty,uudempi ei kuulemma pysy sisällä eri kooostumuksesta johtuen,eli mitä ainetta tähän kuuluu laittaa,kompura oli myös varsin öljyinen päältä liekö vuotanut ja otettu pois käytöstä
R134a muutostyön lisäksi on olemassa myös toinen vaihtoehto jossa käytetään korvaavaa kylmäainetta esim. Isceon 49. Tällöin järjestelmän huuhteleminen ei ole välttämätöntä koska korvaava aine nimensä mukaiseti toimii myös mineraaliöljyillä. Toisaalta jos järjestelmä ollut kauan tyhjillään ja esim. jossakin kohtaa vuoto, suosittelen R134a konversiota myös itse korjauksen yhteydessä.
ECU ja TCU Stage 1-3 ohjelmoinnit vespasta valtamerilaivaan.
040-7049099 J.Aspinen

ex-Corsa E 1.0T -17 Innovation B10XFL
ex-Astra G 2.0 Sport -00 X20XEV
ex-Astra G Coupe 2.0 Turbo -02 Z20LET
ex-Omega A 4.0 24V -91 C40SE
omppu2k
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 177
Liittynyt: 06 Huhti 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja omppu2k »

Entäs sellainen kylmäaine kuin RS-24 eräs paikallinen kylmäasentaja suositteli sitä senatoriini -92 joka on siis alunperin R12 myöskin.

Taitaa vasta opelin 93 vuosimmallissa olla valmiina tuo R134a.
Omega Sedan B2 Limited 2.2 -03, Senator B CD 3.0-24v -92, Tigra A 1.6-v16v -00
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Re: vanhemman ilmastoinnin kunnostus

Viesti Kirjoittaja TJT »

Jacce kirjoitti: Toisaalta jos järjestelmä ollut kauan tyhjillään ja esim. jossakin kohtaa vuoto, suosittelen R134a konversiota myös itse korjauksen yhteydessä.
Minkäs hintainen operaatio tuo muuten on?
Ajattelin vaan kun ensi ke olen tuota calibran kompuraa tulossa vaihdattamaan,niin olisiko järkevää samalla tehdä?
JN
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 06 Touko 2005, 10:11

Viesti Kirjoittaja JN »

ja mitäs se sit tekee jos pistää väärää öljyä.
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Hyvinpä on uudet aineet pysynyt vanhassa järjestelmässä muutoksia tekemättä.. Ainakin viime keväästä tähän asti, toivotaan että pidempäänkin :P
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1695
Liittynyt: 29 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Astrax Sport kirjoitti:
timppa1 kirjoitti:Eli siihen laitetaan uudempaa r134a ainetta.
Voit käydä teettämässä muutostyöt jossain ilmastointihuoltoja tekevässä lafkassa.
Me tehdään myös duunissa noita muutostöitä.
Juu..mutta eiks noissa ole todella tarkkaa toi järjestelmän puhdistus...R12 kanssa käytettiin mineraali öljyä ja R134a kanssa käytetään yleinsä PAG-öljyä. Ja näitä ei saa sekoittaa toisiinsa.
Paras puhdistustapa (ja ilmeisesti ainoa oikea?)on backflushilla.
Menikö oikein?

OT: timppa1...ootko töissä konalassa? Ainakin saman näköinen Astra suhaailee aamusin sielä päin. Jos oot ni, ilmeisesti ollaan saman tien varrella töissä :) Ainakin monesti oon ajellut saman näköisen auton perässä aamuisin...
Joo konalassa oon töissä.Uudenmaan autovarustelussa oon,missäs ite oot?
Avatar
Astrax Sport
'Senator'
'Senator'
Viestit: 400
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Astrax Sport »

timppa1 kirjoitti:
Astrax Sport kirjoitti:
timppa1 kirjoitti:Eli siihen laitetaan uudempaa r134a ainetta.
Voit käydä teettämässä muutostyöt jossain ilmastointihuoltoja tekevässä lafkassa.
Me tehdään myös duunissa noita muutostöitä.
Juu..mutta eiks noissa ole todella tarkkaa toi järjestelmän puhdistus...R12 kanssa käytettiin mineraali öljyä ja R134a kanssa käytetään yleinsä PAG-öljyä. Ja näitä ei saa sekoittaa toisiinsa.
Paras puhdistustapa (ja ilmeisesti ainoa oikea?)on backflushilla.
Menikö oikein?

OT: timppa1...ootko töissä konalassa? Ainakin saman näköinen Astra suhaailee aamusin sielä päin. Jos oot ni, ilmeisesti ollaan saman tien varrella töissä :) Ainakin monesti oon ajellut saman näköisen auton perässä aamuisin...
Joo konalassa oon töissä.Uudenmaan autovarustelussa oon,missäs ite oot?
Tien päässä...Tecalemiitissä. Oonkin käynnyt teillä joskus keikalla, kompuraa korjaamassa :)
*Astra H Sedan -08*
miku127
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 93
Liittynyt: 06 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Aura/Tarvasjoki

Viesti Kirjoittaja miku127 »

Just laitoin -82 Buickkiin mis oli r12 ilmastointi(ollu kauan "tyhjä"), sellaset sovittimet et saa r134 menee sisään. Alipaineistus ja oli ok, joten uudet liemet sisään ja ihan pag öljyy ja sit vuotoilmaisin mönjää.
Sitten vähän testausta et saatiin sopiva ainemäärä/paineet, ja nyt on toimiva ilmastointi.
Eihän tolle mitään takuuta voi antaa... Mut kannattaa kokeilla ennenku alkaa kaikkia palikoita vaihtaa uudempiin.
2x Calibra -91, Kadett C -78
Avatar
Jones-
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 1132
Liittynyt: 04 Heinä 2005, 14:46
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jones- »

Tampereella päin täytellään ainakin vielä vanhempiakin ilmastointeja jollakin korvaavalla aineella. Tampereen autokylmä tais olla paikan nimi :wink:
._.
Vastaa Viestiin