Diesel koneiden viritys

Diesel moottoreiden viritys ja rakentelu keskustelu
joreman
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 44
Liittynyt: 15 Heinä 2005, 08:51
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja joreman »

No joo, eipä ollut tarkoitus provoilla. Funtsin tuossa vaan kun Opelixinkin voi kai nykyään ostaa 5v. (Delta)takuulla. Luulisi, että omat temput olisivat melkoisen vähäiset tällä ajanjaksolla. Mahdollisia tietty, mutta taitaa se compuutteri tallentaa mahdolliset "käpälöinnit" ???
Avatar
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2352
Liittynyt: 25 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

jazari75 kirjoitti:
Lallevihtinen kirjoitti:Ei paha idea, mulla sattuu vaan oleen väärän merkkinen diisseli.. :roll: :D
sama vika "rahikaisella" -> mutta suurinpiirtein samantyyppinen toimintaperiaate noissa Oiloneissa... :wink:

Päänavaus tehty: Vulva pääsee 1.12 Hariselle *tätähän odottaa kuin kärpänen kesää*
Noniin, nyt on terästys tehty -> ja kyllä menohalut muuttuivat x-potenssiin. 8)

http://personal.inet.fi/koti/opelix/

Tehdas lupasi tehoiksi 75kw/102hp.
Mitattu teho ennen ohjelmanmuutosta: 81kw/110hp /3600rpm & 233Nm / 2829 rpm.

Mitattu teho ohjelmanmuutoksen jälkeen: 105kw / 143hp / 4128rpm & 300Nm / 2058rpm.

*muuttui kyllä vedot olennaisesti-> eritoten ohituksissa on aivan eri meininki*

Iso PLUSSA Harisen suuntaan :D
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
lemminkäinen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 108
Liittynyt: 25 Tammi 2006, 22:24
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja lemminkäinen »

Iso PLUSSA Harisen suuntaan
Mitä se sitten teki? Laittoiko se ECU:un uuden ohjelman? Mitä se maksoi?
Boanerge !
Avatar
jazari75
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2352
Liittynyt: 25 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jazari75 »

lemminkäinen kirjoitti:
Iso PLUSSA Harisen suuntaan
Mitä se sitten teki? Laittoiko se ECU:un uuden ohjelman? Mitä se maksoi?
lainaus Harisen sivuilta: http://www.hestec.fi/chiptuning.htm

1) Ohjainyksikön muistipiirin (chip) uudelleen ohjelmoiminen. Perinteinen tapa. Alkuperäinen muistipiiri irroitetaan ohjainyksiköstä ja luetaan ohjelmointilaitteella. Ohjelma muutetaan alkuperäisestä ohjelmasta. Ohjainyksikköön asennetaan uusi muistipiiri, johon ohjelmoidaan muutettu ohjelma. Alkuperäinen muisti säilytetään.

tuollainen kuvio tehtiin.
Lystin hinta 690€ (sisältää penkityksen ennen&jälkeen)
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2830
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Onko tuollaiseen X17D? koneeseen mahdollista saada lisää löylyä esim turbon muodossa?
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
leinoan
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 230
Liittynyt: 14 Joulu 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja leinoan »

Altti450 kirjoitti:Onko tuollaiseen X17D? koneeseen mahdollista saada lisää löylyä esim turbon muodossa?
Periaatteessa asentamalla 1.7 td, n hilut kaikkinensa kiinni, mutta onko moottori sama?
ainakin vw,n 1.6 ja 1.6 td eroaa öljyruiskujen osalta ja näin ollen turboton kone jälkiturbotuksena ei
kestä samaa rääkkiä. Mutta jos osat käy niin maltillisella käytöllä pitäisi toimia.
X20XER
'Senator'
'Senator'
Viestit: 703
Liittynyt: 23 Loka 2005, 20:55
Paikkakunta: Lohja/Kerava

Viesti Kirjoittaja X20XER »

onko kenelläkään tietoa onko 1.7d vaparissa öljyruiskuja? opelin omassa td:ssä on..

altti450: jos olet turbouttamassa sun corsaa, niin multa löytyis (x17dtl-99)turbo,pakosarja,vakio välijäähy,ahtopuket,sähkönen syöttöpumppu,ahtoputket,ecu ja kaikki anturit.. sitten ei tarvita enään kuin bilteman stanssisarja :D
Avatar
^^TeamAhma^^
'Senator'
'Senator'
Viestit: 333
Liittynyt: 02 Marras 2005, 12:13
Paikkakunta: alajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^^TeamAhma^^ »

Tuolla ois aika halvalla lastuja tarjolla omegaan 2,5td ja muihinkin autoihin. Jos joku ymmärtää saksaa ni olisko mahdollista vähän selventää että mitä sielä sivulla oikeen sanotaan. Postikulutkaan ei näyttäis pahat olevan, jos viellä koittas porukalla tilata noita lastuja sieltä ni vois saada vähän alennusta. Mutta edellyttää melkeen jonkun joka osaa puhua saksaa, tai vois se asionti onnistua englanniks.

http://cgi.ebay.de/Chiptuning-Opel-Omeg ... dZViewItem
Avatar
rocker
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 05 Helmi 2006, 20:53
Paikkakunta: Kiiminki/Yli-Ii

Viesti Kirjoittaja rocker »

Oliko se nyt niin että joku tiesi väittää, että tuohon 2.5TD koneeseen saa vetoa lisää EVRY:llä, eli potikalla? Jos kerran toimii, kertokaapa, minkä värinen johto/mille boxin pinnille se menee. Pakkohan se on kokeilla, paljoko tuosta mosasta saa irti... Pelataan nyt upporikasta tai rutiköyhää... 8)
--Tero--
Omega B 2.5-TD 10/1995 chip, sportleder, klima...
Fiesta 1.1C 1989 red devil "kyttyrä"
jamata
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1751
Liittynyt: 27 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Kälviä city

Viesti Kirjoittaja jamata »

Saahan sinne mut saa samalla tehä kansiremontin :( .En suosittele mut voin ehtiä penaripuolelta sen jutun.

TDS-koneessa ahtopaine ei ole sähköisesti säädettävissä kuten esim Volkkareitten TDI-koneissa. Ahtopaineen äkäisempi kasvu johtuu siis vain ketjureaktiosta: enemmän syöttöä -> enemmän pakokaasuja -> enemmän jenkaa turboon -> korkeampi ahtopaine. Vakiona paineet eivät nouse yli yhden baarin, joten näyttää siltä, että hukkaportti ei pysty rajoittamaan paineita.

Miten viritys sitten oikein tehdään? Itse käytin testailuun vain kolmea komponenttia: 47k potikka, 15k vastus ja kytkin. Valitettavasti juuri nyt en saa laitettua kytkentäkuvaa, mutta tässä selostus. Skemassa numero 1360.1-05 (löytyy ainakin www.e34.de sivustolta) näkyy pumppu. DDE2 ohjausyksikön nasta 21 0.35 RT/GE eli puna/keltainen on pumpun potikan paluusignaali. Ruskea (BR) "miinuspuoli" menee DDE2:n nastaan 14. Potikka kytketään näiden johtimien väliin sarjaan kytkimen ja vastuksen kanssa. Tarkoituksena on siis pudottaa nastan 21 jännitettä potikkaa kääntämällä. Sarjavastus estää säädön menemisen täysin nollaan vaikka potikka olisikin aivan toisessa laidassa. Kytkimestä tämän ns. alasvetopiirin saa pois päältä. Ensimmäisiä kokeiluja varten johdot kannattaa vetää aivoboksista hyttiin ja liiskata vaikka tuhkakupin väliin kiinni siten, että kytkin ja potikka ovat hyvin esillä

Ensimmäinen kokeilu kannattaa tehdä seuraavasti. Varmista, että kytkin on auki ja potikka toisessa laidassa (vastus potikan yli mahdollisimman suuri. Käytä moottori lämpimäksi ja kytke piiri toimintaan. Säädä potikasta (todella herkkä, jos ei ole monikierrospotikka) kunnes tyhjäkäynti menee epätasaiseksi ja käännä vähän takaisin päin (kone käy taas normaalisti). Aja testilenkki. Huomaat heti kuinka alavääntö on parantunut selvästi.

Maksimitehoja voi kokeilla ajon aikana kääntämällä potikkaa tiukemmalle (varovasti asteittain) kiihdytyksen aikana. Nappi kannattaa olla käsillä, koska moottori ei käy kunnolla tyhjäkäynnillä ja osakaasulla. Hyvä demo on laittaa vitonen silmään kuudessakympissä ja sitten kaasupohjassa naksutella kytkintä päälle ja pois ja vääntää potikasta. Kun kone alkaa savuttaa ollaan saavutettu maksimiteho.

Modin huonous on siinä, että jos maksimitehot ovat käytössä tyhjäkäynti- ja osakaasutoiminta ovat pielessä. Näppäränä turbonappina tätä voi mainiosti käyttä tällaisenaan, mutta ajattelin kehitellä systeemiä vähän pidemmälle.

Tarkoituksena olisi aluksi tehdä kaksi rinnakkaista piiriä. Toisella saa hiukan lisää potkua normaaliajoon (edellä kuvattu ensimmäinen kokeilu). Tosin tämäkin täytyy ehkä kytkeä napista päälle vasta kun kone on lämmin. Toinen piiri olisi ohjattu kaasupolkimesta ja menee päälle kun pedaali on pohjassa. Kakkospiiri säädetään savutusrajalle maksimaalisen tehon takaamiseksi (kytkinrempan jälkeen kun tehoja voi taas käyttää).

Joskus ensi talvena, jos aikaa on, voisi rakentaa vielä paremman kytkennän. Siinä voisi olla enemmän älliä ja kykyä sopeutua ajotilanteiden mukaan.

Ei muuta kuin vapauttamaan tehot myllystä Niin älkääkä polttako kytkintä!
Skoda Octavia -08
Avatar
rocker
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 05 Helmi 2006, 20:53
Paikkakunta: Kiiminki/Yli-Ii

Viesti Kirjoittaja rocker »

Siis tämähän minulle on jo ennestään tuttu viritys penarista. Periaatteessa siihen puna/kelta johdon väliin riittää tuo potikka, kannattaa vaan sen "yli" laittaa tavallinen on/off kytkin. Ja kyllä siitä kokemuksella voin sanoa että ihmeesti se E30 324Td penaria virkisti, 115hv 230nm tehtaan ilmoitetut lukemat rokkolan penkissä ko.potikkavirityksellä oli muuttunut 131hv 317nm takapyörälukemille, eli sen tunsi jo "persedynolla", no mutta asiaan, laitamma kun kerkeämmä tuon potikan... lastun kaveriksi :lollis:
--Tero--
Omega B 2.5-TD 10/1995 chip, sportleder, klima...
Fiesta 1.1C 1989 red devil "kyttyrä"
Avatar
Fallen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 904
Liittynyt: 24 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fallen »

Chipmeisteriltä saapi hollannista ainakin 2.2 tdi koneiseen veccuun melkoisesti lisäpotkua... 115kw ja 350nm taisivat luvata. Pitäisi chippi lähettää vaan sinne että saavat ohjelman sinne kirjotella. Mitenkäs.. kellään tieotoa mitä maksaa tuollanen ihan vakio chippi... voisi ostaa sellasen ja lähettää sinne. ei tarvis calibralla ajella sen aikaa. :D
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
X20XER
'Senator'
'Senator'
Viestit: 703
Liittynyt: 23 Loka 2005, 20:55
Paikkakunta: Lohja/Kerava

Viesti Kirjoittaja X20XER »

kaikki firmat lupaa vaikka mitä, mutta sillä pikku pillerin kanssa ei riko kuin koneensa..
Avatar
Fallen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 904
Liittynyt: 24 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fallen »

Hmm.. en tiiä sitten ku tuolta moottoritakuunkin saa tuolle jos maksaa huntin pari enemmän.. Eli tuosta virityksestä johtuvat jutut korvataan... näin ainakin selostivat :/
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Avatar
^^TeamAhma^^
'Senator'
'Senator'
Viestit: 333
Liittynyt: 02 Marras 2005, 12:13
Paikkakunta: alajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^^TeamAhma^^ »

nyt on tungettu omega b 2.5td keulaan nii iso cuuleri ettei meinannu saaha sopimaan millään tuli ne runkopalkit vähän eteen. Mutta pitkän taistelun jälkeen sain sen menemään sinne. Egr otettiin pois käytöstä kokonaan, imusarjaan vaan tehtiin uus laippa ja heitettiin koko vanha systeemi pois. Sitten turbon kellolta vai mikä se on oikeen nimeltään ni vedettiin letku suoraan imusarjalle. Ahtopaine mittari tietysti piti laittaa sekin pistettiin suoraan imusarjaan ni näyttää todellisen paineen. Tällä hetkellä ahtoja tasan kilo, nyt vaan pitäs saada lastu viellä ni sitten pitäs koittaa viiä penkkiin. On kiva nähä että oonko tehny turhaan kovat hommat tuon kanssa 8)
Vastaa Viestiin