Diesel koneiden viritys
Noniin, nyt on terästys tehty -> ja kyllä menohalut muuttuivat x-potenssiin.jazari75 kirjoitti:sama vika "rahikaisella" -> mutta suurinpiirtein samantyyppinen toimintaperiaate noissa Oiloneissa...Lallevihtinen kirjoitti:Ei paha idea, mulla sattuu vaan oleen väärän merkkinen diisseli..
Päänavaus tehty: Vulva pääsee 1.12 Hariselle *tätähän odottaa kuin kärpänen kesää*
http://personal.inet.fi/koti/opelix/
Tehdas lupasi tehoiksi 75kw/102hp.
Mitattu teho ennen ohjelmanmuutosta: 81kw/110hp /3600rpm & 233Nm / 2829 rpm.
Mitattu teho ohjelmanmuutoksen jälkeen: 105kw / 143hp / 4128rpm & 300Nm / 2058rpm.
*muuttui kyllä vedot olennaisesti-> eritoten ohituksissa on aivan eri meininki*
Iso PLUSSA Harisen suuntaan
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
-
- 'Admiral'
- Viestit: 108
- Liittynyt: 25 Tammi 2006, 22:24
- Paikkakunta: Hamina
lainaus Harisen sivuilta: http://www.hestec.fi/chiptuning.htmlemminkäinen kirjoitti:Mitä se sitten teki? Laittoiko se ECU:un uuden ohjelman? Mitä se maksoi?Iso PLUSSA Harisen suuntaan
1) Ohjainyksikön muistipiirin (chip) uudelleen ohjelmoiminen. Perinteinen tapa. Alkuperäinen muistipiiri irroitetaan ohjainyksiköstä ja luetaan ohjelmointilaitteella. Ohjelma muutetaan alkuperäisestä ohjelmasta. Ohjainyksikköön asennetaan uusi muistipiiri, johon ohjelmoidaan muutettu ohjelma. Alkuperäinen muisti säilytetään.
tuollainen kuvio tehtiin.
Lystin hinta 690€ (sisältää penkityksen ennen&jälkeen)
"Oli pimeä, pyysit savuketta - sanoit kai olevasi valokuvamalli. En muista nimeä, en muista osoitetta - sä olit minulle aivan liian kallis" - Gösta
Periaatteessa asentamalla 1.7 td, n hilut kaikkinensa kiinni, mutta onko moottori sama?Altti450 kirjoitti:Onko tuollaiseen X17D? koneeseen mahdollista saada lisää löylyä esim turbon muodossa?
ainakin vw,n 1.6 ja 1.6 td eroaa öljyruiskujen osalta ja näin ollen turboton kone jälkiturbotuksena ei
kestä samaa rääkkiä. Mutta jos osat käy niin maltillisella käytöllä pitäisi toimia.
onko kenelläkään tietoa onko 1.7d vaparissa öljyruiskuja? opelin omassa td:ssä on..
altti450: jos olet turbouttamassa sun corsaa, niin multa löytyis (x17dtl-99)turbo,pakosarja,vakio välijäähy,ahtopuket,sähkönen syöttöpumppu,ahtoputket,ecu ja kaikki anturit.. sitten ei tarvita enään kuin bilteman stanssisarja
altti450: jos olet turbouttamassa sun corsaa, niin multa löytyis (x17dtl-99)turbo,pakosarja,vakio välijäähy,ahtopuket,sähkönen syöttöpumppu,ahtoputket,ecu ja kaikki anturit.. sitten ei tarvita enään kuin bilteman stanssisarja
- ^^TeamAhma^^
- 'Senator'
- Viestit: 333
- Liittynyt: 02 Marras 2005, 12:13
- Paikkakunta: alajärvi
- Viesti:
Tuolla ois aika halvalla lastuja tarjolla omegaan 2,5td ja muihinkin autoihin. Jos joku ymmärtää saksaa ni olisko mahdollista vähän selventää että mitä sielä sivulla oikeen sanotaan. Postikulutkaan ei näyttäis pahat olevan, jos viellä koittas porukalla tilata noita lastuja sieltä ni vois saada vähän alennusta. Mutta edellyttää melkeen jonkun joka osaa puhua saksaa, tai vois se asionti onnistua englanniks.
http://cgi.ebay.de/Chiptuning-Opel-Omeg ... dZViewItem
http://cgi.ebay.de/Chiptuning-Opel-Omeg ... dZViewItem
EI vauhti tapa, vaan äkillinen pysähdys?
HTTP://WWW.ITAKYLATUNING.TK
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 734#655734
HTTP://WWW.ITAKYLATUNING.TK
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 734#655734
Oliko se nyt niin että joku tiesi väittää, että tuohon 2.5TD koneeseen saa vetoa lisää EVRY:llä, eli potikalla? Jos kerran toimii, kertokaapa, minkä värinen johto/mille boxin pinnille se menee. Pakkohan se on kokeilla, paljoko tuosta mosasta saa irti... Pelataan nyt upporikasta tai rutiköyhää...
--Tero--
--Tero--
Omega B 2.5-TD 10/1995 chip, sportleder, klima...
Fiesta 1.1C 1989 red devil "kyttyrä"
Fiesta 1.1C 1989 red devil "kyttyrä"
Saahan sinne mut saa samalla tehä kansiremontin .En suosittele mut voin ehtiä penaripuolelta sen jutun.
TDS-koneessa ahtopaine ei ole sähköisesti säädettävissä kuten esim Volkkareitten TDI-koneissa. Ahtopaineen äkäisempi kasvu johtuu siis vain ketjureaktiosta: enemmän syöttöä -> enemmän pakokaasuja -> enemmän jenkaa turboon -> korkeampi ahtopaine. Vakiona paineet eivät nouse yli yhden baarin, joten näyttää siltä, että hukkaportti ei pysty rajoittamaan paineita.
Miten viritys sitten oikein tehdään? Itse käytin testailuun vain kolmea komponenttia: 47k potikka, 15k vastus ja kytkin. Valitettavasti juuri nyt en saa laitettua kytkentäkuvaa, mutta tässä selostus. Skemassa numero 1360.1-05 (löytyy ainakin www.e34.de sivustolta) näkyy pumppu. DDE2 ohjausyksikön nasta 21 0.35 RT/GE eli puna/keltainen on pumpun potikan paluusignaali. Ruskea (BR) "miinuspuoli" menee DDE2:n nastaan 14. Potikka kytketään näiden johtimien väliin sarjaan kytkimen ja vastuksen kanssa. Tarkoituksena on siis pudottaa nastan 21 jännitettä potikkaa kääntämällä. Sarjavastus estää säädön menemisen täysin nollaan vaikka potikka olisikin aivan toisessa laidassa. Kytkimestä tämän ns. alasvetopiirin saa pois päältä. Ensimmäisiä kokeiluja varten johdot kannattaa vetää aivoboksista hyttiin ja liiskata vaikka tuhkakupin väliin kiinni siten, että kytkin ja potikka ovat hyvin esillä
Ensimmäinen kokeilu kannattaa tehdä seuraavasti. Varmista, että kytkin on auki ja potikka toisessa laidassa (vastus potikan yli mahdollisimman suuri. Käytä moottori lämpimäksi ja kytke piiri toimintaan. Säädä potikasta (todella herkkä, jos ei ole monikierrospotikka) kunnes tyhjäkäynti menee epätasaiseksi ja käännä vähän takaisin päin (kone käy taas normaalisti). Aja testilenkki. Huomaat heti kuinka alavääntö on parantunut selvästi.
Maksimitehoja voi kokeilla ajon aikana kääntämällä potikkaa tiukemmalle (varovasti asteittain) kiihdytyksen aikana. Nappi kannattaa olla käsillä, koska moottori ei käy kunnolla tyhjäkäynnillä ja osakaasulla. Hyvä demo on laittaa vitonen silmään kuudessakympissä ja sitten kaasupohjassa naksutella kytkintä päälle ja pois ja vääntää potikasta. Kun kone alkaa savuttaa ollaan saavutettu maksimiteho.
Modin huonous on siinä, että jos maksimitehot ovat käytössä tyhjäkäynti- ja osakaasutoiminta ovat pielessä. Näppäränä turbonappina tätä voi mainiosti käyttä tällaisenaan, mutta ajattelin kehitellä systeemiä vähän pidemmälle.
Tarkoituksena olisi aluksi tehdä kaksi rinnakkaista piiriä. Toisella saa hiukan lisää potkua normaaliajoon (edellä kuvattu ensimmäinen kokeilu). Tosin tämäkin täytyy ehkä kytkeä napista päälle vasta kun kone on lämmin. Toinen piiri olisi ohjattu kaasupolkimesta ja menee päälle kun pedaali on pohjassa. Kakkospiiri säädetään savutusrajalle maksimaalisen tehon takaamiseksi (kytkinrempan jälkeen kun tehoja voi taas käyttää).
Joskus ensi talvena, jos aikaa on, voisi rakentaa vielä paremman kytkennän. Siinä voisi olla enemmän älliä ja kykyä sopeutua ajotilanteiden mukaan.
Ei muuta kuin vapauttamaan tehot myllystä Niin älkääkä polttako kytkintä!
TDS-koneessa ahtopaine ei ole sähköisesti säädettävissä kuten esim Volkkareitten TDI-koneissa. Ahtopaineen äkäisempi kasvu johtuu siis vain ketjureaktiosta: enemmän syöttöä -> enemmän pakokaasuja -> enemmän jenkaa turboon -> korkeampi ahtopaine. Vakiona paineet eivät nouse yli yhden baarin, joten näyttää siltä, että hukkaportti ei pysty rajoittamaan paineita.
Miten viritys sitten oikein tehdään? Itse käytin testailuun vain kolmea komponenttia: 47k potikka, 15k vastus ja kytkin. Valitettavasti juuri nyt en saa laitettua kytkentäkuvaa, mutta tässä selostus. Skemassa numero 1360.1-05 (löytyy ainakin www.e34.de sivustolta) näkyy pumppu. DDE2 ohjausyksikön nasta 21 0.35 RT/GE eli puna/keltainen on pumpun potikan paluusignaali. Ruskea (BR) "miinuspuoli" menee DDE2:n nastaan 14. Potikka kytketään näiden johtimien väliin sarjaan kytkimen ja vastuksen kanssa. Tarkoituksena on siis pudottaa nastan 21 jännitettä potikkaa kääntämällä. Sarjavastus estää säädön menemisen täysin nollaan vaikka potikka olisikin aivan toisessa laidassa. Kytkimestä tämän ns. alasvetopiirin saa pois päältä. Ensimmäisiä kokeiluja varten johdot kannattaa vetää aivoboksista hyttiin ja liiskata vaikka tuhkakupin väliin kiinni siten, että kytkin ja potikka ovat hyvin esillä
Ensimmäinen kokeilu kannattaa tehdä seuraavasti. Varmista, että kytkin on auki ja potikka toisessa laidassa (vastus potikan yli mahdollisimman suuri. Käytä moottori lämpimäksi ja kytke piiri toimintaan. Säädä potikasta (todella herkkä, jos ei ole monikierrospotikka) kunnes tyhjäkäynti menee epätasaiseksi ja käännä vähän takaisin päin (kone käy taas normaalisti). Aja testilenkki. Huomaat heti kuinka alavääntö on parantunut selvästi.
Maksimitehoja voi kokeilla ajon aikana kääntämällä potikkaa tiukemmalle (varovasti asteittain) kiihdytyksen aikana. Nappi kannattaa olla käsillä, koska moottori ei käy kunnolla tyhjäkäynnillä ja osakaasulla. Hyvä demo on laittaa vitonen silmään kuudessakympissä ja sitten kaasupohjassa naksutella kytkintä päälle ja pois ja vääntää potikasta. Kun kone alkaa savuttaa ollaan saavutettu maksimiteho.
Modin huonous on siinä, että jos maksimitehot ovat käytössä tyhjäkäynti- ja osakaasutoiminta ovat pielessä. Näppäränä turbonappina tätä voi mainiosti käyttä tällaisenaan, mutta ajattelin kehitellä systeemiä vähän pidemmälle.
Tarkoituksena olisi aluksi tehdä kaksi rinnakkaista piiriä. Toisella saa hiukan lisää potkua normaaliajoon (edellä kuvattu ensimmäinen kokeilu). Tosin tämäkin täytyy ehkä kytkeä napista päälle vasta kun kone on lämmin. Toinen piiri olisi ohjattu kaasupolkimesta ja menee päälle kun pedaali on pohjassa. Kakkospiiri säädetään savutusrajalle maksimaalisen tehon takaamiseksi (kytkinrempan jälkeen kun tehoja voi taas käyttää).
Joskus ensi talvena, jos aikaa on, voisi rakentaa vielä paremman kytkennän. Siinä voisi olla enemmän älliä ja kykyä sopeutua ajotilanteiden mukaan.
Ei muuta kuin vapauttamaan tehot myllystä Niin älkääkä polttako kytkintä!
Skoda Octavia -08
Siis tämähän minulle on jo ennestään tuttu viritys penarista. Periaatteessa siihen puna/kelta johdon väliin riittää tuo potikka, kannattaa vaan sen "yli" laittaa tavallinen on/off kytkin. Ja kyllä siitä kokemuksella voin sanoa että ihmeesti se E30 324Td penaria virkisti, 115hv 230nm tehtaan ilmoitetut lukemat rokkolan penkissä ko.potikkavirityksellä oli muuttunut 131hv 317nm takapyörälukemille, eli sen tunsi jo "persedynolla", no mutta asiaan, laitamma kun kerkeämmä tuon potikan... lastun kaveriksi
--Tero--
--Tero--
Omega B 2.5-TD 10/1995 chip, sportleder, klima...
Fiesta 1.1C 1989 red devil "kyttyrä"
Fiesta 1.1C 1989 red devil "kyttyrä"
Chipmeisteriltä saapi hollannista ainakin 2.2 tdi koneiseen veccuun melkoisesti lisäpotkua... 115kw ja 350nm taisivat luvata. Pitäisi chippi lähettää vaan sinne että saavat ohjelman sinne kirjotella. Mitenkäs.. kellään tieotoa mitä maksaa tuollanen ihan vakio chippi... voisi ostaa sellasen ja lähettää sinne. ei tarvis calibralla ajella sen aikaa.
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Hmm.. en tiiä sitten ku tuolta moottoritakuunkin saa tuolle jos maksaa huntin pari enemmän.. Eli tuosta virityksestä johtuvat jutut korvataan... näin ainakin selostivat :/
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
- ^^TeamAhma^^
- 'Senator'
- Viestit: 333
- Liittynyt: 02 Marras 2005, 12:13
- Paikkakunta: alajärvi
- Viesti:
nyt on tungettu omega b 2.5td keulaan nii iso cuuleri ettei meinannu saaha sopimaan millään tuli ne runkopalkit vähän eteen. Mutta pitkän taistelun jälkeen sain sen menemään sinne. Egr otettiin pois käytöstä kokonaan, imusarjaan vaan tehtiin uus laippa ja heitettiin koko vanha systeemi pois. Sitten turbon kellolta vai mikä se on oikeen nimeltään ni vedettiin letku suoraan imusarjalle. Ahtopaine mittari tietysti piti laittaa sekin pistettiin suoraan imusarjaan ni näyttää todellisen paineen. Tällä hetkellä ahtoja tasan kilo, nyt vaan pitäs saada lastu viellä ni sitten pitäs koittaa viiä penkkiin. On kiva nähä että oonko tehny turhaan kovat hommat tuon kanssa
EI vauhti tapa, vaan äkillinen pysähdys?
HTTP://WWW.ITAKYLATUNING.TK
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 734#655734
HTTP://WWW.ITAKYLATUNING.TK
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 734#655734