Luotettava diesel, onko niitä?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Luotettava diesel, onko niitä?

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

Tässä topikissa ei välttämättä ole mitään järkeä, mutta aloitetaan se kuitenkin (toivottavasti se ei kuitenkaa lopu tähän viestiin :lol: ).

Eli selailin netin syövereitä ja etsin dieselautoa, joka olisi "kohtuuhintainen", hyvin varusteltu ja laadukkaan merkin maineessa. No löysin mm. Saksasta (mobile.de:n avulla) vähänajettuja ja edullisia 320d Bemareita vaikka millä mitalla ja sellainen alkoi kiinnostamaan (ei aivan tosimielessä, mutta kuitenkin jonkilaisena tulevaisuuden haaveena kuitenkin). Autot olivat siis todella hyvin varusteltuja ja olen aina kuvitellut BMW:n hyväksi autoksi eli mukava ajaa ja luotettava (plussana ketjukone) eli luulin siis löytäneeni sen mitä etsin.

No seuraava askel oli etsiytyä BMW-foorumille etsimään yleistä tietoa ja ennen kaikkea vikoja kyseisestä mallista. Jälkimmäisiä eli vikoja näytti löytyvän ihan riittävästi: turbo (saattaa hyvinkin paukahtaa alle 100 tkm), jakajapumppu (sama juttu kuin turbon kanssa), suuttimet (foorumilla oli kommentti: "niitä menee kuin leipää") jne jne.

Tästä heräsikin kysymys, jonka perusteella laitoin tämän topikin pystyyn: eli onko olemassa luotettavaa uutta dieseliä ja miten autonvalmistajat voivat tehdä tällaista "kuraa" markkinoille??!! :o Olen aikaisemminkin kysellyt kestävien dieseleiden perään ja nyt näyttää siltä, että uudemmissa autoissa tällaisten perään on turha huudella vai onko mulla väärä käsitys luotettavasta?

Se hyvä puoli tässä "silmien avautumisessa" on, että nyt olen siinä uskossa, että tuo nykyisen auton kone lienee kuitenkin kestävän maineessa (tai sitten mua kustu silmään taas :lol: , älkää pelätkö pudottaa mua takaisin maan pinnalle)...
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Luotettava diesel, onko niitä?

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Opel Astra kirjoitti: No seuraava askel oli etsiytyä BMW-foorumille etsimään yleistä tietoa ja ennen kaikkea vikoja kyseisestä mallista. Jälkimmäisiä eli vikoja näytti löytyvän ihan riittävästi: turbo (saattaa hyvinkin paukahtaa alle 100 tkm), jakajapumppu (sama juttu kuin turbon kanssa), suuttimet (foorumilla oli kommentti: "niitä menee kuin leipää") jne jne.
HMM 320d...
Käsittääkseni 320d ei samassa autossa ole jakajapumppu ja suutin ongelmia. Jos jakajapumpun kanssa on ongelmia, niin silloin ei ole suuttimissa ongelmia. Turbojahan Bemareissa on mennyt riittävästi pienemmissä ja isommissa. Suutin ongelmat ovat käsittääkseni ns. hallinnassa (ei eroa muihin CommonRail-järjestelmiin).

Diesel-moottorinohjauksien valmistajia on hyvin vähän, joten samat ongelmat toistuvat keulamerkistä riippumatta (Denso, Delphi, Bosch, Siemens taitaa kattaa yli 80 % ha diesel markkinoista sis. heidän lisenssit). Boschin alihankkijalla oli toissa kesänä ongelmia, niin BMW ja Mersun tehtaat seisovat.

Moottorit tekevät autotehtaat itse ja niissä onnistutaan välillä paremmin välillä huonommin. Minäkin pidän tuota Opelin dieseliä kestävän moottorina.

Kuitenkin välttäisin erityisesti Delphin CR-järjestelmällä varustettuja autoja, jos kestävää moottoria hakisin.

j.h

Kestävä pienehkö diesel voisi olla Cummins (ja sekin vähintään 5.9L tai suurempi :-)
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Luotettava diesel, onko niitä?

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

Kiitoksia vastauksesta! Tässä muutama tarkennettu kysymys asian tiimoilta:
HMM 320d...
Käsittääkseni 320d ei samassa autossa ole jakajapumppu ja suutin ongelmia. Jos jakajapumpun kanssa on ongelmia, niin silloin ei ole suuttimissa ongelmia. Turbojahan Bemareissa on mennyt riittävästi pienemmissä ja isommissa. Suutin ongelmat ovat käsittääkseni ns. hallinnassa (ei eroa muihin CommonRail-järjestelmiin).
Löysin tuolta Bemari-foorumilta ensihätään yhden tapauksen, jossa oli sekä jakajapumppu että suutin (vuotanut) porsinut, mut se on varmaan tilastopoikkeama. Onko sille muuten jokin selitys miksi noita molempia ongelmia ei yleensä ole ollut samassa autossa?
Boschin alihankkijalla oli toissa kesänä ongelmia, niin BMW ja Mersun tehtaat seisovat.
Millaisista ongelmista oli kyse?
Kuitenkin välttäisin erityisesti Delphin CR-järjestelmällä varustettuja autoja, jos kestävää moottoria hakisin.
Mikäs Delphin tekemän järjestelmän (tarkoittaako CR Common Railia?) yleinen ongelma/vika on ja mitkä automerkit sitä käyttää?
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
Pistoolisankari
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1508
Liittynyt: 04 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pistoolisankari »

mb 200d -82 :wink: :lollis:

kaikissa niissähän on omat ongelmansa.. meillä ollut mazda 626 2.0 tdi -98 ei mitää vikaa 170tkm-260tkm välille tekniikan osalle, nissan primera 2.2dci -02 190tkm-250tkm ei mitään vikaa tekniikan osalle, nyt fiat stilo 1.9jtd -04 85tkm-> ei vielä mitään tekniikan osille. ja en ole muutenkaan kuullut fiat dieseleistä mitään puheita, onhan kuitenki ducato aika suosittu pakettiautona ja ilmeisen luotettavan maineessa :roll:
Vincent
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 09 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Tiksi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vincent »

Juttelin tos yhen taksifirman omistajan kans taannoin. En tiedä miten puolueellinen puhe oli, kun hän myös möi niitä. Hän Opeleitten käyttämisen taksina (vectra dti) kun jatkuvasti jotain pientä vikaa (ei tarkempaa tietoa). Skoda Octavia tdi:tä taas kehui, kun ei tarvinnu ko normaalit huollot. Tiedä sitten.

Omasta kokemuksestani tost vekkulist pitää sanoa, että en tiedä kuin monesta muusta merkistä pitää irroittaa imusarja puhdistusta varten 260 tkm jälkeen. Kiihdytyksessä katoaa tehot välil sillee aaltomaisesti, muuten kyllä ihan luotettavan tuntuinen peli. Vaihdettu ilmamassamittari, joten ei ainakaan siitä ole kiinni.
Opel Astra 1.7 dti 2000, Opel Vectra 2.0 dti 1998
Opel Vectra 2.2 DTi 2001 Caravan Sport OPC
Skoda Fabia 1.9 tdi vRS, Seat Leon 2.0 tdi FR
Bena
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 152
Liittynyt: 25 Syys 2005, 21:08

Viesti Kirjoittaja Bena »

Vincent kirjoitti:Omasta kokemuksestani tost vekkulist pitää sanoa, että en tiedä kuin monesta muusta merkistä pitää irroittaa imusarja puhdistusta varten 260 tkm jälkeen.
Joutuu niitä irrottelemaan ja jopa uusimaan jos imuputkistoissa olevat läpät ovat hajonneet ja irronneet. Ja ne hajoavat yleensä turbosta tulevan öljyn, kampikammion huohotuksen ja EGR:n synnyttämään nokimöhnään. Yrittävät kääntyä vaikka kanavat on melkein ummessa -> hennot muoviläpät irti. Kokemuksia parista MB:n CDI:stä. Kuuleman mukaan myös BMW:n M57D30:ssa samaa.
DTI
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Marras 2006, 18:17

Viesti Kirjoittaja DTI »

Taitaa olla semmonen kysely että vastauksista 95% kumoaa edelliset...Tyyliin Opelin diesel on kestävä - Opelin dieseliä en enää ikinä ota,hajoo heti, VAG diesel on ihan susi - Sen luotettavampaa konetta ei ookkaan kun VAG diesel....

Itellä ainakin omaa Opelia ostaessa tuli semmonen fiilis että yks hailee mitä merkkiä auto on niin sekaan mahtuu samoissakin malleissa hyviä ja huonoja yksilöitä.Kuuntelin muutamankin asentajan ja varaosamyyjän kommentteja niin totesin että semmoista merkkiä ei olekaan jossa ei olisi jotain vikaa...Joten kunhan ne IHAN varmat ongelmamallit laskee pois niin sitten on aivan sama minkä auton valitsee,ainahan näihin jotain vikaa tulee väkisinkin...
-03 Vectra C 1,8 STW
EX: -99 Vectra B DTI Voyage

Kadett B
+ muutamia stressileluja...
jussis3
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 14 Loka 2005, 14:41

Viesti Kirjoittaja jussis3 »

vag omilla kokemuksella kestää diselinä. ja bensa 1.8t 150hv versio on pommin kestävä vakiona.
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

DTI kirjoitti:Taitaa olla semmonen kysely että vastauksista 95% kumoaa edelliset...Tyyliin Opelin diesel on kestävä - Opelin dieseliä en enää ikinä ota,hajoo heti, VAG diesel on ihan susi - Sen luotettavampaa konetta ei ookkaan kun VAG diesel....

Itellä ainakin omaa Opelia ostaessa tuli semmonen fiilis että yks hailee mitä merkkiä auto on niin sekaan mahtuu samoissakin malleissa hyviä ja huonoja yksilöitä.Kuuntelin muutamankin asentajan ja varaosamyyjän kommentteja niin totesin että semmoista merkkiä ei olekaan jossa ei olisi jotain vikaa...Joten kunhan ne IHAN varmat ongelmamallit laskee pois niin sitten on aivan sama minkä auton valitsee,ainahan näihin jotain vikaa tulee väkisinkin...
Laita listaksi muutamia ihan varmoja ongelmamalleja, kiitos.
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Re: Luotettava diesel, onko niitä?

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Opel Astra kirjoitti:Kiitoksia vastauksesta! Tässä muutama tarkennettu kysymys asian tiimoilta:
HMM 320d...
Käsittääkseni 320d ei samassa autossa ole jakajapumppu ja suutin ongelmia. Jos jakajapumpun kanssa on ongelmia, niin silloin ei ole suuttimissa ongelmia. Turbojahan Bemareissa on mennyt riittävästi pienemmissä ja isommissa. Suutin ongelmat ovat käsittääkseni ns. hallinnassa (ei eroa muihin CommonRail-järjestelmiin).
Löysin tuolta Bemari-foorumilta ensihätään yhden tapauksen, jossa oli sekä jakajapumppu että suutin (vuotanut) porsinut, mut se on varmaan tilastopoikkeama. Onko sille muuten jokin selitys miksi noita molempia ongelmia ei yleensä ole ollut samassa autossa?
Boschin alihankkijalla oli toissa kesänä ongelmia, niin BMW ja Mersun tehtaat seisovat.
Millaisista ongelmista oli kyse?
Kuitenkin välttäisin erityisesti Delphin CR-järjestelmällä varustettuja autoja, jos kestävää moottoria hakisin.
Mikäs Delphin tekemän järjestelmän (tarkoittaako CR Common Railia?) yleinen ongelma/vika on ja mitkä automerkit sitä käyttää?
Kun on jakajapumppu, niin suutin on hyvin yksinkertainen ja halpa laite. Jakajapumpullisten autojen suuttimet ovat kestäviä merkistä riippumatta. Jos 300 tkm vaihtaa kärjet niin taas mennään.

Korkeapainepumpun metallinpinnoitus ei kestänyt (on siitä tälläkin forumilla keskusteltu topicin verran).

CommonRail siis CR Delphin korkeapainepumpusta metallilastua irti ja se menee koko järjestelmään, siis koko pajärjestelmä uusiksi. Osien hinta korjaukselle on yli 7 k€ ja työt päälle, näitä korjauksia on tehty takuuaikana useita.

j.h

Delphi (~Lucas) löytyy monista Fordin dieseleistä.
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

jussis3 kirjoitti:vag omilla kokemuksella kestää diselinä. ja bensa 1.8t 150hv versio on pommin kestävä vakiona.
VAGilta löytyä kestäviä ja vähempi kestäviä dieseleitä.

Toisessa topicissa joku mainitsi V6 TDi vähempi kestäväksi ja sitähän se taitaa olla.

j.h
Avatar
Jarno.v
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1028
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Volvon d5 harvoin on mitään vikaa polttoainepuolella. Jumivat ahtimen vnt-siivet oikeastaan ainut kiusa tuossa >200tkm.
Bemarin dieselit ei oo kyllä mitään kaksisia, ahtimet, pumput, suuttimet ja toisinaan kampiakseli poikki. :-?
vag 1.9 varsinkin pumppusuutin melko luja.
DTI
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Marras 2006, 18:17

Viesti Kirjoittaja DTI »

Opel Astra kirjoitti:
DTI kirjoitti:Taitaa olla semmonen kysely että vastauksista 95% kumoaa edelliset...Tyyliin Opelin diesel on kestävä - Opelin dieseliä en enää ikinä ota,hajoo heti, VAG diesel on ihan susi - Sen luotettavampaa konetta ei ookkaan kun VAG diesel....

Itellä ainakin omaa Opelia ostaessa tuli semmonen fiilis että yks hailee mitä merkkiä auto on niin sekaan mahtuu samoissakin malleissa hyviä ja huonoja yksilöitä.Kuuntelin muutamankin asentajan ja varaosamyyjän kommentteja niin totesin että semmoista merkkiä ei olekaan jossa ei olisi jotain vikaa...Joten kunhan ne IHAN varmat ongelmamallit laskee pois niin sitten on aivan sama minkä auton valitsee,ainahan näihin jotain vikaa tulee väkisinkin...
Laita listaksi muutamia ihan varmoja ongelmamalleja, kiitos.
Niin siis enhän minä mitään varmoja ongelmamalleja tiedä...Myönnän että taisi tulla hieman huonosti muotoiltua tuo edellinen kirjoitukseni(työn ohessa....)Tarkoitus oli vaan sanoa että ehkä on jokin malli joka on joko valmiiksi huonosti suunniteltu/Suomen olosuhteisiin kelpaamaton/hankala tai kallis korjata jne ettei moiseen kannattaisi käsiään lyödä.Ehkä,koska en tiedä onko moista olemassakaan.Tosin kuulin kyllä usemmaltakin ns.ammattilaiselta että älä ainakaan Vectraa osta....(Kts.allekirjoitus...)Tosin suurin osa tuntui muistelevan ekoja B-Vectroja jotka eivät kai olleet niitä ihan parhaita Opelin tuotoksia...Kai,koska edelleenkään en itse tiedä tuosta kun ei ole kokemuksia noista ekoista B Vectroista.Itse ostin tämän Vectran koska oli kuntoonsa nähden halpa turbodiesel ja tuttuja löytyy joita voi hyödyntää huolloissa/Opel -neuvoissa mutta olin kyllä avoin muillekin merkeille...
-03 Vectra C 1,8 STW
EX: -99 Vectra B DTI Voyage

Kadett B
+ muutamia stressileluja...
Bena
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 152
Liittynyt: 25 Syys 2005, 21:08

Viesti Kirjoittaja Bena »

Jarno.v kirjoitti: Bemarin dieselit ei oo kyllä mitään kaksisia, ahtimet, pumput, suuttimet ja toisinaan kampiakseli poikki. :-?
Oliko tuo kampiakselin katkeaminen yksittäistapaus vai löytyykö juttua jostain?
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9283
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Kyllä tuo Opelin Dti tuntuu ainakin mekaanisesti olevan suht' kestävä.

Naapurikylällä oli viime kesään saakka taksissa '99 Zafira, jolla oli ajettu 700tkm. Konetta ei oltu avattu kertaakaan, ja vielähän tuo eteenpäin liikkui.
Ruiskupumppu oli luonnollisesti uusittu pari kertaa, kuten myös kaikki apulaitteet.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Vastaa Viestiin