Onko teillä kokemuksia kasviöljyn käytöstä polttoaineena?
- AkseliTakaveto
- 'Senator'
- Viestit: 394
- Liittynyt: 23 Maalis 2005, 12:29
Paljonko snugglesilla on kilometrejä biodieselin voimin ajettuna tällä hetkellä takana? Kiinnostai edelleenkin kovasti kokeilla tuota ainetta. Kävin viikko sitten Haaparannassa ja samalla siellä sivusilmällä etsiskelin biodieselin tankkauspaikkaa mut eipä löytynyt. Mistä Oulun seudulla saa tuota ainetta? Kuukle tiesi ainoastaan Viljasin Oy:n Ruukista. Myykö kyseinen laitos kuluttajille suoraan?
eilen kun lueskelin tätä keskustelua, niin tuli mieleen autobild:in juttu saksasta jossa kokeilivat pelkkää ruokaöljyä polttoainneena auto oli golf, kone kesti mut turbo suli muistaakseni. oli siinä kuviakin siitä, en nyt muista olikse viime vai edellis vuotinen juttu. jos joku muistaa niin korjatkoon.
- AussiVectra
- 'Senator'
- Viestit: 764
- Liittynyt: 01 Elo 2004, 03:00
- Paikkakunta: Sydney, Australia
Yritin etsiä netistä näitä yksityisiä biodieselin myyjiä, onko kenelläkään missään mitään listaa. Voisi näitä tankkauspaikkoja käyttää ainakun on mahdollista, ihan vaikka vaan isojen öljy yhtiöiden kiusaksi.
Citroen Xsara 2.0 HDi Break
http://karsrv03.epte.fi/index2.php?page ... r&nr=32693
http://karsrv03.epte.fi/index2.php?page ... r&nr=32693
Taisi olla nimenomaan pelkällä ruokaöljyllä ajettu siinä testissä.Kinneri kirjoitti:eilen kun lueskelin tätä keskustelua, niin tuli mieleen autobild:in juttu saksasta jossa kokeilivat pelkkää ruokaöljyä polttoainneena auto oli golf, kone kesti mut turbo suli muistaakseni. oli siinä kuviakin siitä, en nyt muista olikse viime vai edellis vuotinen juttu. jos joku muistaa niin korjatkoon.
Muutenkin voi jakaa mielipiteitä se testi, mikäli käyt esimerkiksi tuolta lukemassa http://www.tdiclub.com/ kilometrimääriä, mitä volkkareilla ovat ajaneet biodieselillä ja ihan pelkällä kasviöljylläkin.
Tänään kysyin, hinta on 1,30€/l mutta saatavuus on rajallinen.Larsanjus kirjoitti:Mites, missä hinnoissa tuo biodiesel nykyään menee? Alkupuolella puhetta hinnoista ja norminaftakin maksanut sillon vielä alle euron.
Aloitin tänään myös omalta kohdaltani Biodieselillä ajamisen tälle kesälle.
Noin 40L viimevuotisia jäljellä, 1,00€/l ostettua
Joo, tankilta tultiin just ja emäntä on tossa just lähössä tekee lisää. (vapaat työ ajat = Yöllä).
Jep eli mitsu on pelannu polttoaineen puolesta kyllä moittettomasti ja seokset on kyllä ollu melko kovia myös talvella. ajelin tossa vuoden vaihteessa tankillisen 100% ihan testin vuoksi. Ens talveksi laitan sen polttoaineen lämmittimen (nesteellä toimivan).
katsastus olis mitsulla tossa 11 päivä niin saa pikkasen nähdä ittekki noita arvoja ku edellinen lappu oli savutus 2.96. heh. pittää tehä kasikymppiset seokset ja ajaa konttorille.
Laitellaampa sitte lisää .
Ja tervetuloa tankille vaan, Voisin sanoa että kyllä sitä tavaraa aina sen verran on että tankin saa täyteen. (noh eipä se varmistus pahaa tee.)
Kilautusta vaan Tapanille Viljasin oy.hyn
Omega 2.5 v6
Nimmerkillä välillejäännistä viisaantunutMantaGsi kirjoitti:Täällä ajetaan vielä 80/20 seoksella
Menee satasella oman kokemuksen mukaan vielä -10asteen pakkasillakin ilosesti...
(Jotku ajo viimetalven melkeen kokonaan.)
Sen jälkeen ajelin parisen tankkia dieseliä ja meni kesken matkan suodatin tukkoon vanhoista muhista.
Juu, Biodiesel kun irrottaa kaikki vanhat paskat pois polttoainejärjestelmästäsnuggles kirjoitti:Sen jälkeen ajelin parisen tankkia dieseliä ja meni kesken matkan suodatin tukkoon vanhoista muhista.
-Hylättyjen Opelien loppusijoituspaikka-
Ascona A/B x3 //Manta B//Rekord E2 x2//Omega B x3//Frontera//Vectra C2 V6
Ascona A/B x3 //Manta B//Rekord E2 x2//Omega B x3//Frontera//Vectra C2 V6
Eipä näinkään kun oli sille kesälle ajettuna jo useita kymmeniä tuhansia kilometrejäMantaGsi kirjoitti:Juu, Biodiesel kun irrottaa kaikki vanhat paskat pois polttoainejärjestelmästäsnuggles kirjoitti:Sen jälkeen ajelin parisen tankkia dieseliä ja meni kesken matkan suodatin tukkoon vanhoista muhista.
Suodatin oli vaihdettu 2 kertaa ennen tuota kolmatta vaihtoa
Ekalla kerralla oli muhia, toisella ei
Kolmannella oli taas jonkin verran
Tosiaan jos enemmän kiinnostaa tuo lämpötilan vaikutus viskoihin noin silmämääräisesti, niin kannattaa hommata esim. tyhjiä Pilttipurkkeja.MantaGsi kirjoitti:Täällä ajetaan vielä 80/20 seoksella
Niihin sitten esim. 100%, 75%, 50% ja vaikkapas 25% seokset.
Mitä hunajaisemmaksi aine menee niin sitä mieluummin laittaa jotain muuta tankkiin
edit: jos testaat niin muista laittaa kuvia kans
Pakkasten kiristyessä huomaa, että aineella on rajansa.
Yleensä luvataan suodatettavuus noin -7°C.
Toki riippuu varmaan ainakin tekijän laitteistosta, itse raaka-aine rypsistä ja prosessin onnistuneisuudesta, että mitä polttoaine sitten lopulta on.
Jos enemmän kiinnostaa nuo onnistumiset/epäonnistumiset ja jopa talviajaminen ym. juttu niin:
http://forums.tdiclub.com/forumdisplay. ... fae18&f=52
Itse ainakin aikoinani koin kovin vaikeaksi löytää kattavammin tietoa suomeksi.
Tuolta sai ammennettua aika paljon kaikenlaista infoa.
Hirveitä määriä ovat ajaneet monenmoisissa olosuhteissa monenlaisilla aineilla. Osalla onnistunut todella hyvin, osalla huonommin. Ongelmia puidaan myös tuolla paljon.
Ihan viimeaikoina en ole tiiviisti enää tuota lukenut mutta tykkäsin kyllä paikan avoimesta ilmapiiristä.
Valitettavasti keskittyy volkkareihin enimmäkseen mutta yleistä tietoa silti paljon.