1.4-1.8 DOHC moottoreiden viritys

Keskustelua vapaasti hengittävien moottoreiden virittämisestä ja rakentelusta
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Jos siteeraat jonkun toisen mittaustuloksia on vähintäänkin aiheellista mainita lähde.

Nuo tulokset on siis "lainattu" A. Graham Bellin kirjasta Uusi moottoritekniikka - virittäminen ja säätäminen.
Markus
OCF Member 2017
Viestit: 1283
Liittynyt: 25 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Sastamala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Markus »

Tuossa A. Graham Bellin kirjassa mainitussa kokoonpanossa on varmastikin kaksi 42 mm läppää eikä yksi (kaksoiskaasuttimessahan on nimensä mukaisesti kaksi kurkkua), kuten suomennos antaa ymmärtää. Imusarja ei myöskään luultavasti ole vakio, tai en ainakaan itse keksi miten tuohon vakioimusarjaan saisi järkevästi kiinni tuollaisen tuplakaasuttimesta tehdyn läppärungon. Tuskin tuo alkuperäinen 50 mm läppä niin paljoa ahdistaa, että pelkästään sen vaihtamisella virtauspinta-alaltaan suurempaan saataisiin noin suuri tehonlisäys muuten vakiota imusarjaa käytettäessä.

Eipä tuossa tekstissä tosin ole ollut tarkoituskaan antaa tarkkoja ohjeita kyseisen moottorin virittämiseen, vaan vain kertoa kyseisestä virityksestä esimerkkinä, jossa saatiin suhteellisen helposti tehoa selvästi lisää. Itse ainakin suhtaudun varauksella siihen mitä tuo suomenkielinen käännös antaa ymmärtää imusarjan ja kaasuläpän muutoksista.
Avatar
Icelite
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Helmi 2008, 14:14
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Icelite »

Thanks Tuomas kun muistit tuon opuksen.
Mulla oli tuo taulukko kaverin lähettämässä mailissa ja siitä otin. En muistanut sillä hetkellä että mikä oli se opus josta se oli ennenkuin eilen illalla löysin paperikopsut...

Keväällä/kesällä olisi tarkoitus kehitellä jotain omaan kulkineeseen. Se että mitä, ei vielä ole ihan täysin selvää. Ainakin Dbilas, Mantzel ja Lexmaul osia löytyy suht hyvin saksan markkinoilta käytettynä(kin). Pitää nyt tuumata ja ihmetellä...
^baxxter^
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1418
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 19:19
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja ^baxxter^ »

mitäs hyviä kutittelu mahdollisuuksia olis x18xe1 koneessa?
miltä kuulostas jos siihen pistää esim x16xe imusarjan alun+siihen vaikka mantzel imusarjan?
entäs kannen virtaus?
pehkmar
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Touko 2008, 23:21
Paikkakunta: helsinki

1,8 dohc

Viesti Kirjoittaja pehkmar »

paljon saa jyrkemmill nokil säätyväl nokkapyöräl tehoo lisää, onko tietoo
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2207
Liittynyt: 13 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1,8 dohc

Viesti Kirjoittaja Iro »

pehkmar kirjoitti:paljon saa jyrkemmill nokil säätyväl nokkapyöräl tehoo lisää, onko tietoo
Tasan 54hv.
^baxxter^
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1418
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 19:19
Paikkakunta: Tre

Re: 1,8 dohc

Viesti Kirjoittaja ^baxxter^ »

Iro kirjoitti:
pehkmar kirjoitti:paljon saa jyrkemmill nokil säätyväl nokkapyöräl tehoo lisää, onko tietoo
Tasan 54hv.
:lollis: :sleep:
jone
'Senator'
'Senator'
Viestit: 431
Liittynyt: 21 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: Siikajoki

Viesti Kirjoittaja jone »

kestäskö tuo vakio 16xel minkään sorttista puhallinta putkessa..?
No kato nyt tuotaki....

Opel Kadett B Fetival - 72
MK-71
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Tammi 2008, 23:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja MK-71 »

Onko kukaan löytänyt z18xe koneiseen astraan tai corsaan peltipakosarjaa? Marteliukselta näyttäisi löytyvän 2 l ecotecciin sarja ja Supersprintiltä 1.6 ja 2.0 koneisiin,mutta 1.8 koneeseen en tiedä muuta kun Lexmaulilla olevan sarjan(jos oikein muistan).Mahtaako noiden kolmen koneen laipat olla samanlaiset?
röpönikkari
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 257
Liittynyt: 11 Elo 2007, 19:04

Viesti Kirjoittaja röpönikkari »

MK-71 kirjoitti:Onko kukaan löytänyt z18xe koneiseen astraan tai corsaan peltipakosarjaa? Marteliukselta näyttäisi löytyvän 2 l ecotecciin sarja ja Supersprintiltä 1.6 ja 2.0 koneisiin,mutta 1.8 koneeseen en tiedä muuta kun Lexmaulilla olevan sarjan(jos oikein muistan).Mahtaako noiden kolmen koneen laipat olla samanlaiset?
Jos z18xe pataan mielit peltisatsia niin pitää katin ja ehkä lambdojen paikkaa muuttaa. Se alkup. pakosarja on näet yhtä puuta katin kanssa.
^baxxter^
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1418
Liittynyt: 04 Huhti 2006, 19:19
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja ^baxxter^ »

röpönikkari kirjoitti:
MK-71 kirjoitti:Onko kukaan löytänyt z18xe koneiseen astraan tai corsaan peltipakosarjaa? Marteliukselta näyttäisi löytyvän 2 l ecotecciin sarja ja Supersprintiltä 1.6 ja 2.0 koneisiin,mutta 1.8 koneeseen en tiedä muuta kun Lexmaulilla olevan sarjan(jos oikein muistan).Mahtaako noiden kolmen koneen laipat olla samanlaiset?
Jos z18xe pataan mielit peltisatsia niin pitää katin ja ehkä lambdojen paikkaa muuttaa. Se alkup. pakosarja on näet yhtä puuta katin kanssa.
tossa olis myynnissä..

http://www.nettivaraosa.com/viewPart.php?id_part=679318
JnW
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 207
Liittynyt: 06 Loka 2007, 17:16
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja JnW »

Nonii morjesta päivää. Elikkä 1.6l 16v -00 malliseen astraan kaipailtais vähäsen lisäheppoja. Mitenkäs tollanen homma kun dbilaksen imusarjan laittaminen. Mitä siihen maksaa kilkkeet ja onko se ihan bolt-on hommaa vai pitääkö esim. jotain säätöjä muuttaa, jotta se toimii.

Ja sitten toinen asia että ilmeisesti se kaipailis kaveriks pakopuolelle jotakin muutosta, niin mitenkä paljon on hyötyä siitä, että katilta taaksepäin vaihtaa putken johonkin vapaammin hengittävään?

Linkkejä saa laittaa paikoista joista näitä kamoja edullisimmin saa.

Anteeksi tyhmyyteni, mutta en ole pahemmin autojen moottoreita viritelly, vaan moottoripyöräpuolelle ovat rojektini kohdistuneet :-?
LIama
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 68
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 20:15
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja LIama »

Onko kukaan asentanut tuota dbilaksen imusarjaa 1.6 16v autoon? kummiski tüv hyväksytty ni ei pitäisi tulla sanomista muutoskatsastuksessa :P eli siihen muutoskatsastukseen liittyen haluisin kysellä että onko tullu jarrutehoista mitään juttua, että joutuuko rumpujen tilalle vaihtaa levyt taakse vai meneekö läpi vielä rummuilla? :director: vai tuleeko sanomista
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Vaparin virittäminen ei edellytä muutoksia jarruihin, alustaan eikä voimansiirtoon. Vasta moottorin vaihto ja siihen rinnastettavat toimenpiteet voivat edellyttää muutoksia.

Terve järjenkäyttö on toki sallittua, eli jos tehot kovasti kasvaa on jarrut hyvä olla ainakin kunnossa..
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Johnny
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4673
Liittynyt: 08 Touko 2003, 03:00
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Johnny »

Onko kellään kokemusta minkälaisilla nokilla menee X16XEL vielä vähäpäästöisen kopassa päästöistä leimalla läpi?
Johnny, la gente esta muy loca.
Vastaa Viestiin