Omavalmisteiset työkalut yms

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Simo »

jaketech kirjoitti:vielä yksinkertanen ja halvempi jos ei ole kiire ku aukasee ilmausruuvit ja astia alle ja lähtee kahville. tulee puolentunnin päästä takasin ja vääntää ruuvit kiinni ni jarrut on ilmattu :wink:
Jep, sama tapa käytännössä mut tällä vähän nopeutetaan :) Eikä tuo kaikissa autoissa toimi, neste ei välttämättä valu omalla painollaan pääsylinteristä kun niissä on joskus niitä "takaiskuventtiileitä".

Yks tapa on myös että ilmausruuviin laittaa letkun ja letkunpään pulloon missä jarrunestettä niin voi pumpata nestettä polkimesta ilman että polkimen noustessa sylinteri imaisisi ilmaa.
Ainut huono puoli tässä on että ei näe milloin ilman tulo loppuu, ainakaan apparinpuoleisista nurkista.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
Kiiv1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1231
Liittynyt: 23 Heinä 2009, 16:51
Paikkakunta: SwampBay

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Kiiv1 »

Simo kirjoitti:Yksinkertaisin ja halvin mutta erittäin toimiva jarrujenilmaustyökalu :)
Kuva

aika kätsä! pitääpä itellekkin tollanen askarrella! 8)
Kadett D 83 1.2 S (nykyinen käyttis), Omega A 89 2.0 EX, Vectra B 96 2.0 (akalla käytössä), Corsa A 91 1.4 EX, Vectra B 99 1.8 EX, Astra G 98 1.6 EX, Ascona B 81 1,3->2.0 (harraste)
Avatar
apusähis
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2946
Liittynyt: 24 Syys 2005, 19:24
Paikkakunta: Joensuu

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja apusähis »

En tiiä onko jo täällä käsitelty, mutta millaisilla omavalmisteisella nostimella/rampilla/sillalla työ autoja käytätte tai on käytössä?
Opel Omega B X25xe (Rakas rakoperse)
Opel Vectra C2 OPC
Daewoo Evanda
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Simo »

Kiiv1 kirjoitti:
Simo kirjoitti:Yksinkertaisin ja halvin mutta erittäin toimiva jarrujenilmaustyökalu :)
Kuva

aika kätsä! pitääpä itellekkin tollanen askarrella! 8)

Jep kätevä on :)
Mutta se unohtui sanoa että varovasti sitten paineiden kanssa. Jossain luki ettei pidä laittaa yli puolta baaria, mutta ite oon uskaltanu laittaa reilun yhen baarin. Eipä siinä muuta mutta jos on kovin livakat kumit pääsylinterin ja säiliön välissä niin saattaapi säiliö pullahtaa irti :)
B Ascona '80 ja E Rekord '83
PJR
OCF Member 2015
Viestit: 1279
Liittynyt: 10 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja PJR »

apusähis kirjoitti:En tiiä onko jo täällä käsitelty, mutta millaisilla omavalmisteisella nostimella/rampilla/sillalla työ autoja käytätte tai on käytössä?
Tähän liittyen: omavalmisteiset keventimet kiinnosta, kun tallista löytyy jo monttu valmiiks.
Avatar
JaH
'Senator'
'Senator'
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja JaH »

PJR kirjoitti:
apusähis kirjoitti:En tiiä onko jo täällä käsitelty, mutta millaisilla omavalmisteisella nostimella/rampilla/sillalla työ autoja käytätte tai on käytössä?
Tähän liittyen: omavalmisteiset keventimet kiinnosta, kun tallista löytyy jo monttu valmiiks.
Itse joskus katselin sellaista tehdasvalmisteista kevennintä, että ei olisi paha homma tehdä itse. Kuva
Vastaavanlainen ja väliin laittaisi pari kuorma-auton ilmapussia niin saisi paineilmalla käyttää. Päihin nylon pyörät jonka varassa kulkisi montun laidalla.
_______________________________________________
Aina ja Täysiä
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2847
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Keme »

Venajousien vaihtoon työkalu ettei tarvi irrottaa kantta lohkosta.

Kuva
JEEEEEEEEEEEEE!
Jaanne
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Maalis 2013, 14:41

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Jaanne »

Simo kirjoitti:
Kiiv1 kirjoitti:
Simo kirjoitti:Yksinkertaisin ja halvin mutta erittäin toimiva jarrujenilmaustyökalu :)
Kuva

aika kätsä! pitääpä itellekkin tollanen askarrella! 8)

Jep kätevä on :)
Mutta se unohtui sanoa että varovasti sitten paineiden kanssa. Jossain luki ettei pidä laittaa yli puolta baaria, mutta ite oon uskaltanu laittaa reilun yhen baarin. Eipä siinä muuta mutta jos on kovin livakat kumit pääsylinterin ja säiliön välissä niin saattaapi säiliö pullahtaa irti :)
Painetta kärsii laittaa maksimissaan sen 2bar. Sen verran korjaamon jarrunestesäiliön paineistajalla suositellaa. Joka siis toimii juurisamalla periaatteella, eli säiliötäynnä jarrunestettä josta letku auton omaan jarrunestesäiliöön. Sinne ilmaussäiliöön renkaantäyttö venttiili kautta max 2bar ilmaa ja se työntää sitä jarrunestettä sinne auton omaan nestesäiliöön. Itse käyttänyt 1,5bar
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4068
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Simo kirjoitti:Yksinkertaisin ja halvin mutta erittäin toimiva jarrujenilmaustyökalu :)
Kuva
mistä noita korkkeja saa hankittua joissa ei ole anturia? itsellä mitä noita on niin kaikissa anturi joten ei saa kiinni venttiiliä.
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja Simo »

DEAD kirjoitti:mistä noita korkkeja saa hankittua joissa ei ole anturia? itsellä mitä noita on niin kaikissa anturi joten ei saa kiinni venttiiliä.
En tiedä mistä saa.. vanhemmissa Opeleissa on ilman anturia, siis 60-70-luvun peleissä. Tuossa '83:ssa on jo anturilla.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4175
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja JNN »

Tuollainen moottoripukki/nostin yhdistelmä tuli väännettyä keväällä töissä. Purettavissa henkilöautolla kujetettavaan pakettiin, runko vain tuli tehtyä huonekaluputkesta, joka nostaessa pitemmällä varrella rupesi taittumaan niin että piti ujuttaa rautakanki sisään tueksi jotta nousi. :hammer:

Mutta mosan remppausta helpottaa kyllä perkeleesti. (Ei ollu treen biltemassa eikä motonetissä niín piti sillä ruveta ite värkkäämään muutaman kympin vehjettä) mutta niilläpä ei kyllä nosteltaisi mitään. :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja sepse »

DEAD kirjoitti:
Simo kirjoitti:Yksinkertaisin ja halvin mutta erittäin toimiva jarrujenilmaustyökalu :)
Kuva
mistä noita korkkeja saa hankittua joissa ei ole anturia? itsellä mitä noita on niin kaikissa anturi joten ei saa kiinni venttiiliä.
Mulla on käytössä se Motonetin versio jossa on Opeliin sopiva korkki jossa on letku jonka päässä venttiiliin sopiva liitin / etu pyörään puolen kilon paine , säiliö täyteen ,liitin kiinni venttiiliin ja ei kun ilmaruuveja aukomaan .
Ei se niin kauhian kalliskaan ollu ja toimiva kuiteskin yksin ilmaillessa .
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja sepse »

Tuossa on meikäläisen ainoa tapa nostaa auto kokonaan ylös , perus runko on 40x60 profiilia 2mm seinämä vahvuudella .
Vaihe 1 tehtiin jo 90 luvun alussa siinä oli vain tuo viisto osuus joten autoa käänneltiin välillä ,
Kuva
seuraavaksi lisättiin tuo tasainen osuus ja viime kesänä seisonta rampit jotta konehuonetta voi operoida ilman tikkaita .
Kuva
Kuva
Tänä kesänä teline levitettiin vastaamaan Omegan mittoja ja sisäreunoihin lisättiin ainetta , ts rampin leveys kasvoi myös , myös kolmet kiinteät tikkaat
lisättiin .
Nyt on vielä kesken vaunu joka liikkuu keskellä rauta pyörin ja johon sopii modattu hallitunkki esim vaihteiston alas laskemiseksi ja sillä se voidaan
vetää auton alta aivan maan pinnan tasalle huoltoa yms varten .
Osa rauta tavarasta on kierrätys romua .
Kuva

Kuva
Tässä viimeisessä kuvassa näkyy oikeanpuoleisen rampin alla modattu madallettu istuin alusta hommiin ja vieressä keskeneräinen tunkin vaunu .

Mukava tuossa on tehdä jarruhommat ja helmat ja kyljet ja kyllä useampi pohjakin on paikattu ja mukavinta taitaa olla massaukset kun tuuletus pelaa :hypocrite:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
jaketech
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 217
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 22:18
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja jaketech »

Avatar
sepse
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 3376
Liittynyt: 12 Helmi 2007, 21:42
Paikkakunta: Harjavalta / Brushpower

Re: Omavalmisteiset työkalut yms

Viesti Kirjoittaja sepse »

Näppäriä näyttäs olevan ja mikä parasta helppoja kopioida :worship:
Puuttuu vaan tuo oleellisin eli talli mihin sen tellingin laittas , elikä mun täytyy vaan tyytyä tuohon omaan maisema malliin :bye:
Seppo
Hylättyjen Omega B1/B2 mallien turvakoti / Laitetaanpa nimeksi Omega Ranch , Ostetaan HALVALLA tai otetaan talteen B1 ja B2 omega romutusuhan alaista osaa tapauskohtaisesti . Aihioiden määrä TJ 17 Omegaa -yleensä V6 :roll:
Vastaa Viestiin