Aisin Warner AW03-71LE?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
dbltrbl
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Helmi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja dbltrbl »

Onko otsikonmukainen laatikko mistään kotoisin, eli ovatko ne kestäneet käytössä?

Kuinka paljon siinä on sähköisiä ohjauksia ja vaatiiko se oman ohjausboksin tai tietoa esim. ruiskun ohjainlaitteelta, tarvitseeko alipaineen imusarjasta?

Jotain herätyksiä tarvitaan ilmeisesti ainakin lukkoturbiinin ohjaukseen sekä mahdollisesti nelosen kytkemiseen, mutta onko moinen laatikko mahdollista soveltaa autoon jossa on ollut manuaali alunperin? Nuo kaksi tietoa olisi luultavasti helppo kytkeä ihan napin perään?

t:kristian
pero
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja pero »

Ainakin mulla on AW03-71L pelannut hyvin jo 413tkm. Öljyistä olen vaihtanut sen pari litraa mitä sieltä tulee ulos vuosittain, paitsi nyt on jäänyt muutama vuosi väliin... Suodattimen vaihdoin kerran ja senkin varmaan turhaan, kun entinen oli lähes puhdas (teräsverkko). Toiminta ei ole muuttunut ajan saatossa mitenkään. Suurimmat puutteet on 1) ei lukitse turbiinia kuin nelosen kanssa kun nopeus on yli 80km/h. 2)Todelliset aavikkovälitykset. Kun mittarinopeus on tasan sata, on kierroksia vain 2000. Toisin sanoen todellista kahdeksaa kymppiä (noin 1800rpm) ei voi ajaa kuin tasaisella tai alamäessä 2-litraisen koneen kanssa. Em. puutteet tekee ajamisesta ikävää esim. peräkärryn kanssa. Pidän yleensä hetkellisen kulutuksen näyttöä silloin ajotietokoneessa esillä, että ei tulisi vedätettyä liiaksi vahingossa ja kytkisi ylivaihteen ajoissa pois. Silloin taas kierrokset karkaa yli 3000rpm. Olisipa siinä välissä yksi vaihde lisää! Laatikossa on pieni oma ohjausboxi nelosvaihdetta varten, se ei tartte alipainetietoa, vain nopeustiedon nopeusmittarilta.
dbltrbl
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Helmi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja dbltrbl »

Ok, kiitos infosta!

Aavikkovälityksestä ei sinänsä olisi käytössäni haittaa kun nykyinen perävälitys on 5.22 ja kierroksia on 80 km/h vauhdissa lähemmäs 4000...

Millaista tietoa nopeusmittarilta tulee laatikolle, tarvitaanko esim joku sähköinen mittari?

t:kristian
pero
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja pero »

Ainakin Omegan mittarista tulee pulssia, siellä on sellainen sakarajuttu pyörimässä vaijerin mukana ja nähtävästi reed-rele vetää aina sakaran kohdalla (vai olisko Hall-anturi?). Ehkä pulssi per 10m tai jotain sellaista? En ole koskaan mitannuta tai laskenut taajuutta. Sama tieto menee ajotietokoneelle, joten jos sellainen on niin pulssitkin on olemassa. Mikä projekti sulla oikein on, kun on noin tiheä perä?
dbltrbl
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Helmi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja dbltrbl »

Projekti on Bedford CF paku johon tulossa 2.1 D koneen tilalle rekun tai omegan 2.3 TD kone.

Tuo sakarajuttu antaa siis jotain nopeustietoa laatikolle ja sen mukaan laatikko tietää heittääkö turbiinin lukkoon ja laittaako nelosen päälle?

Eikö laatikolle tule mitään tietoa koneen kuormitustilasta? joissain tomaateissa tieto tulee imusarjan alipaineesta tai kaasuvaijerilta suoraan, hyvä sinänsä jos ei tule koska dieselissä on vähän monimutkaisempaa järkätä tuo alipaine...

Onko tietoa mitä tuo laatikon ohjausboksi sitten tekee? ohjaa magneettiventtiileitä tms? Mietin että jos koko boksin eliminoisi ja laitaisi nuo ohjaukset manuaalisiksi, raskaassa käytössä voisi olla hyvä pystyä itse ohjaamaan turbiinia sekä ylivaihdetta.

t:kristian
pero
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja pero »

Juu, unohdin mainita, että tuleehan kaasuläpältä ns. kick-down vaijerilla tieto kaasun asennosta laatikolle. Vaijeri siis liikuttaa laatikossa olevaa vipua suoraan kaasun asennon mukaan. Ei pitäisi olla vaikea juttu, varsinkin jos otat moottorin kokonaisena autosta, jossa automaattilaatikko on ollut. Se tupakkiaskin kokoinen boxi ohjaa jotain magneettiventtiiliä, joka puolestaan kytkee nelosen. Takaisin päin tulee jonkinlainen painetieto askilta. En tiedä onko se tieto kytkin vai analogitieto. Yritä saada ko. boxi askin mukana tai hommaa se jostain romikselta. Tässä foorumissa käytiin juuri keskustelua "miksei omegan automaatti vaihda" ja siellä oli ko. boxi löytynyt purkuautosta 40 egellä. Oli boxi rikki ja 4. vaihde jäi pois pelistä. Miten turbiinin lukitus ohjataan en tiedä. Luulen ettei siinä ole mitään sähköistä.
pero
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 87
Liittynyt: 26 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja pero »

niin vielä se, että ylivaihdetta voi kyllä ohjata manuaalisesti boxin kanssa, koska kepissä pitäiti olla kytkin, jolla ylivaihteen päällemenon voi estää. Valitettavasti pakkokolmosella ajettaessa turbiini ei lukitu, bensaa (naftaa) palaa ja öljyt lämpenee. Vois olla hyvä laittaa raskaassa käytössä laatikkoöljyille lisäjäähdytin. Normaalistihan on pelkkä kierto moottorin jäähdyttimen sisällä. Mulla olis yksi käyttämätön lisäjäähdytin ylimääräisenä! Ostin sen jo vuosia sitten enkä sitten koskaan asentanutkaan.
dbltrbl
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 21 Helmi 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja dbltrbl »

Laitetaan jäähdytin mieleen! Nyt ei ole minkäänlaista kun on manuaalilaatikko sekä omassani että siinä josta kone tulee. Ei missään olisi sähkökuvaa ko. lodjusta? saisi selvile sen boksin tominnot...

Tuleeko mitään muuta mieleen joka estäisi ko. laatikon käyton dieselin perässä? Eli käykö cih 2.4 tai kutosten vetolevy dieselin kampuralle ja dieselin startti taas vetolevyyn? Kardaanin alkupätkä, turbiini ja vetolevy pitää jokatapauksessa saada laatikon mukana, onko vielä muuta tarpeellista?

t:kristian
Vastaa Viestiin