Omega B:n ilmastointi. Vuoto korjattu.

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
Juha Heikkilä
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 18 Syys 2003, 03:00

Omega B:n ilmastointi. Vuoto korjattu.

Viesti Kirjoittaja Juha Heikkilä »

-97 B-farkku, n. 170 tkm. Olen omistanut auton pari vuotta ja sinä aikana ei ole täytetty ilmastointia. Viime kesänä tuntui kylmän tulo hiukan toisaikaiselta ja tänä keväänä ei tullut enää lainkaan. Tänään kävin Vianorissa ja järjestelmä oli tyhjä, mitään ei siis saatu imettyä ulos. Heidän koneensa ei kuitenkaan näyttänyt vuotoa olevan, eli uudet aineet (900g) sisään. Puoli päivää tuli kylmää, mutta sitten loppui.

Konepellin alle vilkaistessa löytyi vuotopaikka heti. Kompuran edestä poikittain menevässä putkessa on noin kompuran kohdalla alapuolella ison pariston kokoinen mokkula, johon menee sähköjohto alapäähän. Se on aivan märkä ja nesteet sen alla ja ympärillä pohjan suojamuovien päällä. Ennen ilmastoinnin täyttöä oli konehuone kuiva ja mittauksessa siis ei vuotoa löytynyt.

Mikä tuo vuotava osa on? Mikä sen on voinut noin rikkoa? Pystyykö sen itse vaihtamaan? Mikä lienee kustannus?

Kuvassa mokkula merkattu punaisella nuolella:
Kuva


Sama kohde kauempaa kuvattuna. Samassa putkessa vuotavan osan kanssa on kuvassa etualalla näkyvä pakunnos.
Kuva
opelizi
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Elo 2006, 09:07
Paikkakunta: helsinki

vuotava osa

Viesti Kirjoittaja opelizi »

Paineanturi,hinta jokunen kymppi.
Tai sitten on putki puhki anturin juuresta,hinta noin 350E
Juha Heikkilä
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 18 Syys 2003, 03:00

Re: vuotava osa

Viesti Kirjoittaja Juha Heikkilä »

opelizi kirjoitti:Paineanturi,hinta jokunen kymppi.
Tai sitten on putki puhki anturin juuresta,hinta noin 350E
Kiitos vastuksesta!

Minkäslainen proseduuri on noiden vaihto? Aineet joutuu ainakin täyttämään uudelleen huollossa, mutta miten noi osat on kiinni?
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Kannattanee suosiolla aineitten täytön yhteydessä tuo vaihdattaa siellä liikkeessä.
Tuskin kovin montaa euroa säästät itse vaihtamalla.
Todennäköisesti opelin tiskiltä ostamalla osa tulee kalliimmaksi,kuin ko laitteita huoltavasta liikkeestä...
Veerantti
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 132
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 21:50
Paikkakunta: Espoo

Ei vuotoa?

Viesti Kirjoittaja Veerantti »

Niin ja jos kysyisi samalla minne aineet katosi kun ei ollut vuotavaa kohtaa?
Tosin vastaus voi olla tyyliin. Jos ostat bensaa vuotavaan kannuun niin korvaako kauppias kun ainetta ei ole enää autolle kävelyn jälkeen?
Mutta saa kai sitä kysyä?
Just niin. Värit sekaan vaiko ei??? Kas hei, sehän onkin rengasliike. Vianor???
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Kai nyt laittoivat väriaineen kylmäaineen joukkoon huollossa?
Asiantunteva firma sen tekee jos epäilystä vuodosta...
atgr
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 10
Liittynyt: 07 Maalis 2007, 14:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja atgr »

sano samalla ku viet korjaamolle että vaihtaa kuivaimen sinne,
muuten on kohta kompura paskana ja sehän ei ole halpaa.
Juha Heikkilä
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 50
Liittynyt: 18 Syys 2003, 03:00

Viesti Kirjoittaja Juha Heikkilä »

Kuten arveltiinkin, ei Vianor ottanut kantaa järjestelmän vuotoon. Antoivat kuitenkin vinkin tekijästä täällä Turussa, jossa Opel-liikettä inhimillisempi hintataso: http://www.thermohuolto.fi/

Thermohuolto teki painekokeen ja vuoto paikallistettiin heti anturin lähelle, mutta putkeen. Ylemmässä kuvassa näkyvä lohkolämppärin johto oli hangannut putken puhki. Uusi putki Opelilta olisi ollut 350e ja lisäksi sanoivat, että pitää vaihtaa toinenkin putki noin 130e. Putket on puristettu samaan kappaleeseen kompuran päässä, mutta en ymmärrä miksi niillä on kuitenkin erilliset hinnat. Purkamolta kuitenkin löytyi 150 tkm ajetun ja hiljattain puretun Omegan putket. Uskalsin ostaa nuo sillä eivät olleet maanneet hyllyssä hapettumassa ikuisuuksia (tiesin itse milloin auto oli purettu). Päätin siis ottaa riskin käytettyjen osien kanssa. Asennustyön ja uuden täytön hintahan menee hukkaan jos putket vuotaisivat. Hinta kuitenkin kannusti ottamaan riskin kun purkamolla putket kustansi 40e.

Täällä neuvotun mukaisesti hankin myös uuden kuivaimen. Opelilla olisi maksanut 180e ja Turun Jäähdytinkeskus myi Nissens-merkkisen tarvikkeen hintaan 80e. http://www.turunjaahdytinkeskus.fi/

Thermohuolto asensi putket ja kuivaimen, teki painekokeen ja täytti järjestelmän. Koko homma aineineen maksoi 250e. Pidän melko sopuhintana kun töitä oli kuitenkin 3-4h ja itse en halunnut lähteä koittamaan putkiliitoksia auki ja hankkimaan kaikkia asennuksessa tarvittavia tiivisterenkaita.

Kustannukset kokonaisuudessaan olivat
-Vianor, ensimmäinen hukkaan mennyt täyttö 89e
-Putket purkamolta 40e
-Kuivain 80e
-Thermohuolto, asennustyöt ja täyttö 250e

Kokonaiskustannukset 459e, mistä olisi säästänyt tuon hukkaan menneen täytön 89e kun olisi heti vienyt alan erikoiskorjaamoon, missä tehdään painekoe ennen täyttöä. Nyt jäi mysteeriksi miksi alipainekoe Vianorilla ei paljastanut vuotoa. Vuotokohta oli hiushalkeama hankauman pohjalla, ei varsinainen reikä. Olisikohan alipaine imenyt halkeaman kiinni niin ettei vuotoa esiintynyt?

Kiitokset kaikille vinkkejä antaneille ja omasta puolestani suosittelen Turun Thermohuoltoa ilmastointiongelmissa!
timppa1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1695
Liittynyt: 29 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja timppa1 »

Se kone ei tee sinne järjestelmään mitään älytöntä alipainetta,joten ei se kone aina huomaa että on vuoto.
Meillä kanssa töissä ku tehään ilmastointeja alipainetesti näyttää ok mutta sittenku rupee laittaa kaasuja sisään rupee suhinaa kuulumaan.
Mutta meillä ainakin katotaan aina mahd vuodot jos järjestelmä on tyhjä.Jos havaitaa pienikin vuoto ni asiakasta informoidaan heti että menee rahat hukkaan jos täytetään,korjataan mieluummin ennen täyttöä.
Vastaa Viestiin