Omega 2.5TD ihme sivuääni..?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
bahama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 23 Kesä 2004, 03:00

Omega 2.5TD ihme sivuääni..?

Viesti Kirjoittaja bahama »

eli on omegassa alkanut kuulumaan kummallinen sivuääni koneesta.eli kun nostaa kierroksia niin kuuluu sellainen kalahtelu mutta ei samaan tahtiin kuin koneen kierrokset.sitten taas tyhjäkäynnillä äänikuuluu juuri ja juuri mutta hitaammalla tahdilla.mietin että voisiko ääni kuulua jakoketjusta?auto kyllä muuten pelaa moitteetta eikä syö öljyä.vasta on vaihdettu alipainepumppu joten en usko että sekään olisi porsimassa.mutta jos jollain on tietoa niin kertokoon.ja autolla ajettu 185 tuhatta

ossi
jari_w123
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 04 Maalis 2007, 18:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mikä moottori m51 vai m57?Jos m51 niin katoppa kampiakselin päästä se värinänvaimennin se pitää kyllä hajotessaan pahaa ääntä.Jos mahdollista niin laita joku ääni näyte niin se helpottaa sekin foorumilla korjaamista.
MB W123 200D 3,0 vm 81
bahama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 23 Kesä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja bahama »

ok,pitää tarkistaa.nyt oon huomannut että ääni ei aina kuulu,varsinkaan kylmänä ei niin selvästi.millainen osa se värinävaimennin on?koitan katsoa kuhan ehdin.voin laittaa vaikka sulle vaik ääninäytteen niin selviää vähän paremmin.auto kyllä pelaa kuin junan vessa,justiisa pitkältä reissulta palattiin..

kiitti!
jari_w123
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 04 Maalis 2007, 18:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Värinänvaimennin on kampiakselin päässä semmonen melko iso kumi\metalli limppu jossa on urat remmejä varten.Kokeileppa sormilla koittaa pyörittää moottoria laturin hihnapyörästä ja katso mitä tapahtuu.Jos laturin hihnapyörää voi sormilla hiukan käännellä eestakaisin on värinänvaimennin sökö,sen huomaa helposti kun se vaimentimen ulkokehä liikkuu mutta sisäosa pysyy paikoillaan.
MB W123 200D 3,0 vm 81
bahama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 23 Kesä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja bahama »

ok,pitää huomenna tutkailla.onnistuuko tuo ihan tämmöseltä kotikorjaajalta vai pitäskö ihan ammattilaisen puoleen kääntyä?mites tuon osan vaihto jos se on mennyt niin kuin iso homma on?ja kuin pian se pitäis vaihtaa et tohtiiko sillä ihan normaalisti vielä ajella?
kiitoksia!
jari_w123
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 04 Maalis 2007, 18:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Onnistuu tutkia ihan ite ja vaihto onnistuu myös kun ei tarvi edes sitä isoa pulttia avata kampiakselin nokasta.Osa vaan on muistaakseni aika arvokas ainakin bemarin tiskillä se maksoi taas muistaakseni 370€ kun parille asiakkaalle vaihdoin semmoiset.
MB W123 200D 3,0 vm 81
bahama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 23 Kesä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja bahama »

ok,eipä kärsi sitten emännälle puhua vielä mitään :oops:
en vielä ole tutkinut sitä mutta eiköhän tässä jossain välissä jouda.
kiitti sulle!
bahama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 23 Kesä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja bahama »

juu,yksi korjaaja pyysi laskemaan kolahduksen äänen minuutin aikana.no laskin,eli kun auto on tyhjäkäynnillä n.700kierrosta minuutissa niin ääni kuuluu n.40 kertaa,voisiko siitä päätellä mitään?mihin tahtiin se jakoketju pyörähtää jne?toiv saatte selkoa tuosta.

ose
jari_w123
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 04 Maalis 2007, 18:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos kilometrit pitää paikkansa niin en usko että jakoketjusta ääntä tulee.Muutenkin ketjun ääni on ennemmin rahiseva kuin koliseva jos ei ketju hakkaa johonkin.Lievästi tiputteleva suutin kyllä antaa epäsäännöllisen kalahtelevan äänen.Jos haluat voit kokeilla laittaa pari desiä 2tahtiöljyä tankilliseen polttoainetta ja katsoa mitä tapahtuu.
MB W123 200D 3,0 vm 81
bahama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 23 Kesä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja bahama »

juu,katos kun tarkemmin tutkin ääntä niin ei se tule sieltä kampiakselin vaimentimesta.nyt taas tossa kuulostelin että niinku se tulis polttoainepumpusta..onko siellä jotain mikä vois alkaa noin ääntelemään?kävin ne suuttimet läpi kuunnellen putken päällä mutta ei kyllä sen perusteella tule sieltä se ääni.mut se on ainakin varmaa että koneen oikealta puolelta se tulee.miten sitten tuo öljypumppu?
jari_w123
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 04 Maalis 2007, 18:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

En ole vielä koskaan purkanut tuota M51 moottoria joten en tiedä voiko öljypumpuu kolista,tuskin kuitenkaan sillä öljy vaimentaa äänet tehokkaasti.Onkohan ruiskutus ennakko varmasti kohdallaan?
MB W123 200D 3,0 vm 81
bahama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 117
Liittynyt: 23 Kesä 2004, 03:00

Viesti Kirjoittaja bahama »

niin tuo ajoitus saattaa kyllä tuossa olla vähän hukassa,nimittäin joutuu joskus sahaan turhan kauan käyntiin.ja nyt puskee mustaa savua aika reippaasti kiihdytyksissä.mitä maksaa laittaa se ajoitus kuntoon?kiitti sulle avuista,huomattavasti viisaampi pian oon jo tuon auton kans :)
jari_w123
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 211
Liittynyt: 04 Maalis 2007, 18:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Hinta riippuu aivan täysin paikasta missä autoa huolletaan Esim.meillä jos otetaan 525tds E39 bemari ja auto tulee ajoituksen tarkistukseen.Aikaa siinä kuluu karkeasti arvioiden 2 tuntia ja tunti taksa on 65€\tunti.Lisäksi suuttimien paluu letkut voi joutua vaihtamaan samalla mutta ne eivät ole kalliita.
MB W123 200D 3,0 vm 81
ugly
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 09 Heinä 2006, 15:25
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja ugly »

Hei, joko äänenaiheuttaja löytyi?

Omppuuni tuli keväällä samaa tyyliä kuuluva sivuääni. Ääni kuului todella selvästi, kun koneelle antoi kierroksia - ja vastaavasti häipyi lähes kuulumattomiin tyhjäkäynnillä. Varsinkin moottorijarrutuksessa ääni oli todella paha.

Kaikkien mahdollisten tutkimusten jälkeen vika löytyi väsyneestä moottorin kiinnikkeestä. Kun kierroksia nosti, niin kone nousi oikealta ja vasemmalta moniurahihnan pyörä osui johonkin tukirautaan aivan koneen alta.

Toivottavasti olet jo ääneen vaimentimen löytänyt?
Avatar
rocker
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 129
Liittynyt: 05 Helmi 2006, 20:53
Paikkakunta: Kiiminki/Yli-Ii

Viesti Kirjoittaja rocker »

Mites tuo alipainepumpun kunto, joskus olen sen kovastikin kuullut kolahtelevan?
--Tero--
Omega B 2.5-TD 10/1995 chip, sportleder, klima...
Fiesta 1.1C 1989 red devil "kyttyrä"
Vastaa Viestiin