x20dtl koneen tehoissa vajetta/nokea putkesta

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Vp44
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 29 Kesä 2007, 14:36

Viesti Kirjoittaja Vp44 »

Asiaa sivuten, omassani (dtl vectra-97) on viime aikoina ollut selkeää aaltoilua(aivan kuin ahtoja tulisi pulsseina) vedossa ja "voimasavua" esim. ohituksissa. Vikavalonkin on hetkeksi pari kertaa sytyttänyt joutokäynnin tuntumassa. Aiemmin en ole havainnut minkäälaista savua taustapeilistä katsottaessa. Tasaisella nopeudella meno ihan normaalia. Joskus aivan tyhjäkäynniltä lähdetäessä esim. risteyksessä meinaa "kuolla" josta sitten reippaalla nytkäyksellä taas lähtee. Eli vaikuttaisi että kone saa tavallista vähemmän ilmaa-->ahdin? Otin ahtimelle menevän imuputken irti ja kurkistelin siipiä. Pyörii ihan herkän tuntuisesti, mutta akselilla sivuttaisvälystä silmämääräisesti useampi milli. Lieneekö jo liikaa vai tasaako öljykalvo moottorin käydessä ko. välystä?
Toiseksi jos tuo ahdin alkaa osoittautua vialliseksi käynekö tilalle jostakin muusta dieselistä vastaava Garrett T15 ahdin ilman sovituspalojen tekoa ja mitähän nuo maksanevat uutena/kunnostettuna?
Sitä ilmamäärämittariakin tässä hieman epäilen mutta tuo "voimasavu" vähän ihmetyttäisi siinä tapauksessa. Eikös vanha ja viallinen ilmamäärämitari anna kakkua vähemmän kuin vaadittaisiin, jolloin ei savua pitäisi olla ilmassa?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Viallinen ilmamassamittari aiheittaa vikavalon räppimistä ja "aaltoilua" ja sitä savuakin tuleeeeee....
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vp44
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 29 Kesä 2007, 14:36

Viesti Kirjoittaja Vp44 »

Joo, kyllä minä sen massamittarin nyt jokatapauksessa vaihdan kokeeksi. Paikallisesta dieselhuollosta saa tilaamalla tarvikeosan ~90€ (vrt. Bosch> 200€). Pitää pistää aamulla tilaukseen. Mottori kiertää entiseen tapaan, eikä turbon äänessäkään ole muutosta tapahtunut joten toivon että vika olisi tuossa ilmamassamittarissa. Puhdistamalla se ei korjantunut saati huonontunut.
DTI
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Marras 2006, 18:17

Viesti Kirjoittaja DTI »

DTI kirjoitti:
Tuota vanhan ilmamassamittarin putsaamista ajattelin myös, mutta toisaalta autossa alunperin ollut on jo maileja nähnyt joten en usko että tuo uuden vaihtaminen on kuitenkaan ihan hukkaan mennyt.Jos ei ahdonanturin vaihto tuota tulosta niin voisi tietysti kokeilla vanhan ilmamassamittarin putsausta ja kokeilla onko vaikutusta.
Uusi ahtopaineanturi vaihdettu,se imusarjaan tuleva ( Bosch, n.95e+pikarahtikulut 20e...), ei vaikutusta. Heti kun löin laitteen käyntiin niin vikavalo paloi tyhjäkäynnillä. Sammutin hetken kuluttua ja käynnistin uudestaan, vikavalo ei syttynyt ennenkuin kävin motarilla ajamassa. Siellä ajelin hetken n.120km/h ja tipautin neloselle jolloin ajoin vähän aikaa kierrokset korkeammalla. Vikavalo syttyi hetken kuluttua ja tehot häipyi. Jotenkin tuntui että kun kaasu oli pohjassa niin hiukan jalkaa nostamalla tuntui laite kiihtyvän hieman paremmin,samoin jos hieman "pumppasi"kaasua, taas jos survaisi kaasun pohjaan niin meno puutui.

Nyt ajattelin kokeilla vanhan ilmamassamittarin putsaamista ja käyn vielä letkut läpi josko löytyisi jotain, sitten täytynee viedä kapine opel-huoltoon kun loppuu itseltä ideat.

Paikallaan ollessa kokeilin että n. 3000rpm ainakin jotain elämää ahtimella tuntuisi olevan, välijäähylle menevää letkua kun puristi niin kyllä siellä jonkunnäköinen paine tuntui olevan. Itsellä ei tosin käsitystä että kuinka kova sen letkun täytyisi paineesta olla noilla kierroksilla.
-03 Vectra C 1,8 STW
EX: -99 Vectra B DTI Voyage

Kadett B
+ muutamia stressileluja...
DTI
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Marras 2006, 18:17

Viesti Kirjoittaja DTI »

VIKA TAISI LÖYTYÄ.

Kävin to opel-huollossa tarkastettuani alipaine-ja ahtimenletkut,niissä ei näkynyt mitään vuotoja/halkeamia. Huollossa auto oli n.vartin jonka jälkeen ilmoitettiin että nyt pitäisi toimia. Alipaineita ei ollut riittävästi, olivat putsanneet jonkin letkun/liittimen (En huomannut kysyä minkä, näytti ainakin että olisi ollut irti se venttiilikopasta ilmamassamittarin ja ahtimen väliseen putkeen menevä letku?).Heti pihasta lähtiessä tuntui vectra laukkaavan entiseen malliin,ahtoakin tuntui olevan.N.50km ehdin eilen ajaa motarilla ja tuntui pelittävän.

Kustannukset muuten tälle viimeiselle huollolle: "Noo, eiköhän se mee siihen edelliseen" (40e vikakoodien lukuun jossa tuli infona"järjestelmän kriittinen vika..."). Hienoa palvelua. Tosin tietty hieman harmittaa se että vikakoodeja lukiessa oli talon dieselexpertti lomilla, olisi silloin heti saanut laitteen toimimaan, eikä ehkä olisi tarvinnut ostaa ilmamassamittaria(115e)eikä ahtopaineanturia(118e). Tosin onpahan nuo nyt vaihdettu,jotenkin oli kyllä fiilis että häikkää saattoi osaksi olla tuossa ilmamassamittarissakin, sen kun oli vaihtanut niin pata selkeästi piristyi vaikka sitten heittikin vikavalon motarilla.Jos innostuu aiheesta niin voihan vanhalla mittarilla joku päivä kokeilla miten laite toimii.
-03 Vectra C 1,8 STW
EX: -99 Vectra B DTI Voyage

Kadett B
+ muutamia stressileluja...
Vp44
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 29 Kesä 2007, 14:36

Viesti Kirjoittaja Vp44 »

Noniin, nyt on ilmamäärämittari vaihdettu kahteen kertaan(ensimmäinen tarvikeosa ei toiminut alkuunkaan, vaan sytytti vikavalon heti kun auton käynnisti). Tilattiin uusi. Toinen toimii ihan hyvin, tosin alkuperäinen vika eli vedon aaltoilu kasupohjassa kiihdytetäessä on edelleen tallella. Eli entinenkin ilmamäärämittari lienee jotakuinkin kunnossa. Semmoisen havainnon minäkin tein että jos kiihdyttää 5. vaihteella esim. 80---->130 km/h kaasu pohjassa veto aaltoilee loivasti. Jos saman tekee niin että lämä ei ole aivan tiskissä kiihtyy tasaisesti ja suurinpiirtein yhtä nopeasti (PETU).
Eli edelleenkin olen sitä mieltä että ahdot heittelee, eli nousee elektroniikan mielestä liian ylös--> avaa hukkaporttia--->ahtopaine laskee--->portti kiinni jne. En vaan viitsisi asentaa sen vuoksi ahtopainemittaria jotta asian voisi todeta, eikä se vielä kertoisi syytä moiseen heittelyyn. Mutta miksi se ei tee samaa silloin kun kiihdytetään osakaasulla, kai paineet silloinkin nousee liki maksimiin?
Täytynee vielä kuitenkin kokeilla tuon MAP-anturin vaihtoa jahka semmoisen käsiini saan(tarvikkeena ~60€). Tuon hukkaportin toimintaa ja kuntoa ei pystyne oikein kunnolla ahtimen paikoillaan ollessa tarkistamaan?
Ja autohan oli siis se X20DTL-vectra-97.
santtu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 615
Liittynyt: 11 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja santtu »

olivat putsanneet jonkin letkun/liittimen (En huomannut kysyä minkä, näytti ainakin että olisi ollut irti se venttiilikopasta ilmamassamittarin ja ahtimen väliseen putkeen menevä letku?).Heti pihasta lähtiessä tuntui vectra laukkaavan entiseen malliin,ahtoakin tuntui olevan.N.50km ehdin eilen ajaa motarilla ja tuntui pelittävän.

Ei kai tuo huohotin letku tuohon kummiskaan vaikuta? nooh itse putsasin myös sen ei vaikutusta. oireet samat kuin sinun autossa oli.
DTI
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Marras 2006, 18:17

Viesti Kirjoittaja DTI »

santtu kirjoitti:
Ei kai tuo huohotin letku tuohon kummiskaan vaikuta? nooh itse putsasin myös sen ei vaikutusta. oireet samat kuin sinun autossa oli.
No sitä minäkin ihmettelin, mutta se letku näytti olleen huollossa irti?(100% varma en tietysti ole...)En itsekään oikein ymmärrä miten tuo alipaineisiin liittyisi...Yritänpä muistaa kysyä tässä joku päivä että minkä liittimen olivat putsanneet. Joka tapauksessa alipaineiden tsekkaus kannattanee jos ilmamassa/ahtopaine on jo tsekattu, ainakaan vielä ei oma auto ole alkanut uudestaan oireilemaan...
-03 Vectra C 1,8 STW
EX: -99 Vectra B DTI Voyage

Kadett B
+ muutamia stressileluja...
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kannattaa viedä noi DTI vehkeet ihan muualle vikakoodin lukuun kuin Opelille...

Ainakin paikallisen "yleiskorjaamon" vikatesteri osaa kertoa mikä mättää, eikä vain ilmoita "kriittistä vikaa"... :roll:
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
DTI
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Marras 2006, 18:17

Viesti Kirjoittaja DTI »

Juho M-P kirjoitti:Kannattaa viedä noi DTI vehkeet ihan muualle vikakoodin lukuun kuin Opelille...

Ainakin paikallisen "yleiskorjaamon" vikatesteri osaa kertoa mikä mättää, eikä vain ilmoita "kriittistä vikaa"... :roll:
JA NYT VASTA KERROT!!! Noo,vitsi vitsi...Iteasias pitikin oma DTI eka viedä tutulle yleiskorjaamolle, mutta aattelin sit että ehkä opelilla osaavat heti neuvoa mikä on vikana. Täytyykin kokeilla seuraavalla kerralla tuota yleiskorjaamon testeriä, josko antaisi viisaampia neuvoja...Ihme muuten että dieseleissä antavat tuota "kriittistä vikaa", bensavehkeissähän kai kertovat enemmän infoa.
-03 Vectra C 1,8 STW
EX: -99 Vectra B DTI Voyage

Kadett B
+ muutamia stressileluja...
santtu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 615
Liittynyt: 11 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja santtu »

kattokaapas massamittarien numerokoodit. nimittäin hain tänään boschin mittarin edellisen omistajan ostaman tarvike käikäleen tilalle ( motonet? ) niin numerot ei täsmää enään. osatoimituksen mukaan y20dth koneeseen ei mene ilmeisesti sama mittari kuin vanhempaan malliin. motonet taas taitaa myydä yhtä ja samaa.. :evil: sitä itse katsoin kun otin appiukon autosta mittarin lainaksi että samat numerot näytti olevan ja oletin että näin pitäisi myös olla.
Vp44
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 84
Liittynyt: 29 Kesä 2007, 14:36

Viesti Kirjoittaja Vp44 »

Nyt on MAP-anturikin vaihdettu(tarvikeosa ~60€) ilmamäärämittarin ohella. Ja kas kummaa, Vectrahan kiitää taas tuttuun tapaansa. Lukuunottamatta normaalia ahtimen heräämiseen kuuluvaa "Odottelua" kelaa ohituksissakin tasaisesti ja ripeästi(?) huimia nopeuksia. Joten näköjään tarvikeosillakin voi saada autonsa pelaamaan, ainakin toistaiseksi.
Joten omalta osaltani päätän raporttini täältä sinne tähän.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15816
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

santtu kirjoitti:kattokaapas massamittarien numerokoodit. nimittäin hain tänään boschin mittarin edellisen omistajan ostaman tarvike käikäleen tilalle ( motonet? ) niin numerot ei täsmää enään. osatoimituksen mukaan y20dth koneeseen ei mene ilmeisesti sama mittari kuin vanhempaan malliin. motonet taas taitaa myydä yhtä ja samaa.. :evil: sitä itse katsoin kun otin appiukon autosta mittarin lainaksi että samat numerot näytti olevan ja oletin että näin pitäisi myös olla.

Kokeilin omassa Y ja X koneen ilmamassamittareita. Ei mitään eroa. Ajelinki sitten sillä Y koneen uudehkolla mittarilla vaikka oli X kone...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin