turbon viheltäminen

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
ramo79
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 305
Liittynyt: 01 Touko 2007, 19:24
Paikkakunta: jämsä

turbon viheltäminen

Viesti Kirjoittaja ramo79 »

Alkoi vectrassa kuulua turbon vislaus. 2.2 -01 diesel vectra 250tkm ajettu. Pitäisikö huolestua?
jmk
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 265
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 19:43

Viesti Kirjoittaja jmk »

Vihellys saattaa kuulua selkeämmin jos imu/pakoputkessa on reikiä. Kyllä se essonbaarin poikien mielestä pahasta on. Mulla turbo on viheltänyt vähän jo 70tkm. En jaksa tressata, vihellys ei ole häiritsevä eikä ole mielestäni lisääntynyt.

Uusilla öljyillä vinkuu vähemmän kuin vanhoilla. Viimeksi vaihtoväli vähän lipsahti, 14tkm ajetut öljyt kun vaihdoin uusiin, niin ero oli selkeä.

Kun kerran tuli puheeksi, kuuluuko muilla 2.5td:n omistajilla turbon ääni kabiiniin?
Peltilehmä
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Huhti 2006, 07:57

Viesti Kirjoittaja Peltilehmä »

Kyllä meilläkin kuuluu , muttei kovin selvästi ulkopuolella kuuluu selvästikin tai ikkunat auki.

Ja toi vanhoilla öljyillä kuuluu enemmän pitää varmaankin paikkansa , oon huomannu kanssa moisen ilmion

Omega 2,5 TD
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: turbon viheltäminen

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

ramo79 kirjoitti:Alkoi vectrassa kuulua turbon vislaus. 2.2 -01 diesel vectra 250tkm ajettu. Pitäisikö huolestua?
Riippu millainen vislaus sieltä kuuluu. Onko kyseessä "normaali" ääni, eli turbon vihellys kuuluu, kun kiihdyttää ja vaihtaa vaihdetta (nostaa jalan kaasulta)? Omaan autoon tuo kuuluu, yleensä jos ajaa parkkihallissa tai kerrostalojen välissä ts. ääni kaikuu takaisin, muutoin sitä ei auton sisälle kuulu. Vai on ääni sellainen "kuminauhamainen", joka kuuluu kun kaasua painaa? Tuo eka on ihan ok, mutta jälkimmäinen voi tarkoittaa sitä, että ahtimen siivissä on murtumia. Itsellä kokemusta tuosta turbon rikkoontumisesta (2,2 DTI ja kilometrejä silloin 111500 km.
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
ramo79
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 305
Liittynyt: 01 Touko 2007, 19:24
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja ramo79 »

kuuluu kun painaa vaan kaasua ja koppiin asti.
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

ramo79 kirjoitti:kuuluu kun painaa vaan kaasua ja koppiin asti.
Onko se sellaista vaihtelevaa vinkumista kiihdytettäessä? Osaatko kuvailla?
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
ramo79
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 305
Liittynyt: 01 Touko 2007, 19:24
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja ramo79 »

on vaihtelevaa. kuulee selvästi milloin turbo lähtee mukaan. tehoon ei huomaa ainakaan mitään ihmeempää vaikutusta. kumman puolen siivet sulla oli murtunut?
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Itselläni piti _voimakasta_ sirinää, varsinkin kylmänä ja kiihdyttäessä maksimivääntöalueella.
= Pakosarjan tiiviste Falskasi. Heleppo oli vaihtaa itse eikä kalliskaan. Pelkäsin turbon menneen, moni "Tietäjä" niin minulle sanoikin...
Kannattaa nyt se ainakin tsekata, vaikka tuskin onkaan vikana.

Itselläni ei vihellä, niinkuin kovin monessa VAG:ssa olen huomannut vislaavan, kimunauhamaisesti.
Turbossa on pakopuolella rungossa muuan pieni halkeema, mutta ievät kuulemma haittaa. Turbohuollon miekkonen tarkisti sen.

Pientä kihinää tmsw. ähkimistä kuuluu vaihtaessa ja kunnolla ahtaessa. Enne lastutusta ei kihissyt niin paljoa.
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

ramo79 kirjoitti:on vaihtelevaa. kuulee selvästi milloin turbo lähtee mukaan. tehoon ei huomaa ainakaan mitään ihmeempää vaikutusta. kumman puolen siivet sulla oli murtunut?
Pakopuolen siipiä oli murtunut.
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
ramo79
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 305
Liittynyt: 01 Touko 2007, 19:24
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja ramo79 »

Ja niin oli mullakin yhdestä pakopuolen siivestä 2*2mm pala pois... Remontti meni muuten hyvin mut olivat unohtaneet lähettää pakosarjantiivisteen ja joutuu huomenna hakemaan j:kylästä..

Turbon hinta oli mielenkiintoinen turbo liikkeiden kautta 1000- 1350€ ja automuovikemiltä 840€ euroa uusi turbo. Vaihto turbo olisi ollut jonkun 550€. Kuulemma näitä turboja on garretti kieltänyt korjaamasta..
Opel Astra
'Senator'
'Senator'
Viestit: 945
Liittynyt: 10 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Opel Astra »

ramo79 kirjoitti:Ja niin oli mullakin yhdestä pakopuolen siivestä 2*2mm pala pois... Remontti meni muuten hyvin mut olivat unohtaneet lähettää pakosarjantiivisteen ja joutuu huomenna hakemaan j:kylästä..

Turbon hinta oli mielenkiintoinen turbo liikkeiden kautta 1000- 1350€ ja automuovikemiltä 840€ euroa uusi turbo. Vaihto turbo olisi ollut jonkun 550€. Kuulemma näitä turboja on garretti kieltänyt korjaamasta..
Mä soittelin silloin aikoinaan Kangasalaan yhteen diesel-/turbokorjaamoon, josta sain erittäin hyvää palvelua. Sain ahtimen muistaakseni seuraavana päivänä ja se kaveri hommas mulle pari paikkaa, jossa ahdin saadaan vaihdettua kohtuukustannuksin (sillä oli itellä kädet täynnä töitä ja oli sängyn pohjalla migreenin kourissa). Eli se kaveri soitteli pariin paikkaan ja varas mulle ajan (ahdin vaihdettiin sitten Tampereen autosähkössä). Eli keskiviikkona tilasin turbon ja torstaina sain sen, perjantaina se oli jo vaihdettu. Vanhan ahtimen annoin vaihdossa, jolloin hinnaksi tuli muistaakseni jotain 800e.

Osasko ne kertoa sulle mistä se siipien murtuminen johtui? Mulle sanoivat/epäilivät, että se johtuu liian korkeista lämpötiloista ts. siellä on materiaali-/mitoitusvirhe.
Nykyisin: Mercedes Benz C220Cdi Avantgarde -06
Ex: G-Astra 2.0i -00, C-Vectra 2.2 Dti -02, Seat Leon 1.9 Tdi -07, Honda Accord 2.2 i-CTDi -06
ramo79
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 305
Liittynyt: 01 Touko 2007, 19:24
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja ramo79 »

lds-turbo varmaan se kangasalan liike. sano et sillä on turbo hyllys mistä olis voinu tehdä eli varmaan se sun turbo. mikään turbo liike ei pätjännyt hinnassa "ooppelilta" otetun turbon kans.

Enkä ole kertonut itselleni mistä syystä pala lähtenyt koska auto ei ole käynyt millään pajalla.
Vastaa Viestiin