Opel Astra F vm-91 piristystä pikkurahalla
Opel Astra F vm-91 piristystä pikkurahalla
Elikkä löytyis vakio -91 ikäinen F-mallin Astra johon vaihdettu -91vuosmallin kadetista 1.6 kone.
Tuntuu nii laiskalta tuo että pitäis vähän saada piristystä, 55kW eli n.75hv tehoja löytyy.
Takapöntön vaihto ei taida hyödyttää tehoihin? Pönttö tulee kuitenkin vaihdettua joka tapauksessa.
Koko putkiston vaihto varmaan hyödyttää mut ei mulla siihen rahaa riitä. Ellei jostain löydy halpaa putkistoa? (budjetti koko virityshommalle ois n.200-300e)
Mitäs niitä halpoja ja pieniä konsteja on saada muutama heppa lisää? Hakusessa ois joku n.100 heppaa saada autoon. Toki enemmänkin jos saa tuolla 300e:n budjetilla heppoja niin mikä ettei.
Tuntuu nii laiskalta tuo että pitäis vähän saada piristystä, 55kW eli n.75hv tehoja löytyy.
Takapöntön vaihto ei taida hyödyttää tehoihin? Pönttö tulee kuitenkin vaihdettua joka tapauksessa.
Koko putkiston vaihto varmaan hyödyttää mut ei mulla siihen rahaa riitä. Ellei jostain löydy halpaa putkistoa? (budjetti koko virityshommalle ois n.200-300e)
Mitäs niitä halpoja ja pieniä konsteja on saada muutama heppa lisää? Hakusessa ois joku n.100 heppaa saada autoon. Toki enemmänkin jos saa tuolla 300e:n budjetilla heppoja niin mikä ettei.
Ensinnäkin aiheesta löytyy jo keskustelua
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=89204
ja toisekseen tuollaisella budjetilla mitään todellista tehonlisää ko koneeseen on aika turhaa haaveilla.
Pelkällä takapöntöllä tai edes katista taaksepäin putkistolla turha haaveillakkaan 100 hv tehoista...
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... hp?t=89204
ja toisekseen tuollaisella budjetilla mitään todellista tehonlisää ko koneeseen on aika turhaa haaveilla.
Pelkällä takapöntöllä tai edes katista taaksepäin putkistolla turha haaveillakkaan 100 hv tehoista...
Tjaa. Jös löydät jostain halvalla 1.6 8V tai 16V nelipisteruiskun ja osaat vaihtaa koneen johtosarjoineen itse, niin sitten sulla on 100hv. Jarrut voit kyllä joutua vaihtamaan isommiksi, että saat katsastettua. Niin ja bensapumppu menee vaihtoon kanssa.
Taitaa tolla budjetilla olla paras tyytyä keventämään autoa. Paksi tyhjäksi vararenkaasta sun muusta rojuista. Mahdolliset ylikokoiset renkaat ja vanteet myyntiin ja vakiot tilalle. 200kg subbari mäkeen paksista. Suorituskyky paranee, eikä maksa mitään.
"Tehontuntua" saat poistamalla ilmansuodatinkotelon pohjalta sen resonaattorikanavan, jolloin kaasu pohjassa kone mörisee miehekkäämmin. Tarkista että pakosarjalta tulevan lämpimän ilman kanavassa oleva läppä on kone sammuksissa kunnolla kiinni. Se läppä näkyy/tuntuu sormella kun irrotat kuuman ilman putken suodatinkotelosta. Jos se on aina vähän auki, kone saa lämmintä ilmaa, mikä syö tehoja.
Muita ilmaisia vihjeitä:
Tarkista oktaaniplugi, että sen vastusarvo on 220ohm. Jos vastus on poikki, kone on laiska kierroksilla, ei kierrä kunnolla tappiin. Tuki egr-venttiilin alipaineletku niin kone vetää puhtaammin ja nykimättä. Vaihda ikivanha bensansuodatin, niin nykiminen hellittää lopullisesti.
Astran alkuperäiset 75hevosta on japanin hevosia sitkeämpiä ja niilläkin ehtii mihin vaan, jos osaa piiskata niitä sopivasti.
Edit: Vanhat tulpat vaihtoon, uudet opel-liikkeestä. Halvat ja ainoat oikeat. Jos tulpanjohdot murenee käsiin, niin sijoitat budjettis niihin ja uuteen jakajan kanteen/pyörijään. Ite sain vääntöä kummasti kun vaihdoin kuluneen kannen ja pyörijän.
Taitaa tolla budjetilla olla paras tyytyä keventämään autoa. Paksi tyhjäksi vararenkaasta sun muusta rojuista. Mahdolliset ylikokoiset renkaat ja vanteet myyntiin ja vakiot tilalle. 200kg subbari mäkeen paksista. Suorituskyky paranee, eikä maksa mitään.
"Tehontuntua" saat poistamalla ilmansuodatinkotelon pohjalta sen resonaattorikanavan, jolloin kaasu pohjassa kone mörisee miehekkäämmin. Tarkista että pakosarjalta tulevan lämpimän ilman kanavassa oleva läppä on kone sammuksissa kunnolla kiinni. Se läppä näkyy/tuntuu sormella kun irrotat kuuman ilman putken suodatinkotelosta. Jos se on aina vähän auki, kone saa lämmintä ilmaa, mikä syö tehoja.
Muita ilmaisia vihjeitä:
Tarkista oktaaniplugi, että sen vastusarvo on 220ohm. Jos vastus on poikki, kone on laiska kierroksilla, ei kierrä kunnolla tappiin. Tuki egr-venttiilin alipaineletku niin kone vetää puhtaammin ja nykimättä. Vaihda ikivanha bensansuodatin, niin nykiminen hellittää lopullisesti.
Astran alkuperäiset 75hevosta on japanin hevosia sitkeämpiä ja niilläkin ehtii mihin vaan, jos osaa piiskata niitä sopivasti.
Edit: Vanhat tulpat vaihtoon, uudet opel-liikkeestä. Halvat ja ainoat oikeat. Jos tulpanjohdot murenee käsiin, niin sijoitat budjettis niihin ja uuteen jakajan kanteen/pyörijään. Ite sain vääntöä kummasti kun vaihdoin kuluneen kannen ja pyörijän.
kurttu
Ilmeisesti autosi moottori on yksipisteruisku, eli C16NZ. Ostapa minulta kokonainen C16NZ moottori, jossa on muokattu kansi (laskettu 1,3mm ja kanavat tehty). Tehoa tuossa moottorissa oli vakionokalla ehkä noin 90hp, 1,3S:n nokalla noin 100hp. Pakosarjana oli 1,3S:n pakosarja ja ilmanputsarina vapaavirtaussuodatin. 1,3:n nokka-akselilla ei mene päästöistä läpi, vakiolla ei ongelmia. Tehoarvio perustuu siihen, että oma Corsa tuolla koneella kulki aivan täysin tasatahtiin vakion 100hp Gsi Corsan kanssa. Moottorilla ei ole ajettu kuin noin 20tkm hoonauksen, yhden männän, männänrenkaiden ja kiertokangenlaakereiden vaihdon jälkeen. Moottori jäi tarpeettomaksi, kun auto meni mutkalle ojaanajon seurauksena, moottori ei ottanut osumia.
Tuossa vielä jonkinlainen kuva moottorista (ensimmäisessä kuvassa jakohihnan koppa pois paikoiltaan):
http://users.tkk.fi/~jmiivone/Corsa/konehuone.jpg
http://www.opelclubfinland.fi/exjauto/corsaa/rikki1.jpg
http://www.opelclubfinland.fi/exjauto/corsaa/rikki3.jpg
Vapaavirtaussuodatin ja tuo A Vectrasta peräisin oleva kaasuläpän päälle tuleva kotelo sekä 1,3:n nokka-akseli on myyty pois, muut osat tallella mukaanlukien vakionokka ja tuo 1,3S:n pakosarja ja alkuputki. Hintaa moottorilla olisi ilman johtosarjaa ja joitakin antureita 250€ (saat puuttuvat osat nykyisestä moottoristasi). Moottori sijaitsee Parolassa, eli noin 8km Hämeenlinnasta pohjoiseen. Tarvittaessa voin myydä myös pelkän sylinterikannen (kaikki lohkosta ylöspäin), hintaa tuolla nokka-akseleineen ja muine romuineen olisi 150€.
Soita tai laita mailia, mikäli kiinnostaa
040 7494559
Tuossa vielä jonkinlainen kuva moottorista (ensimmäisessä kuvassa jakohihnan koppa pois paikoiltaan):
http://users.tkk.fi/~jmiivone/Corsa/konehuone.jpg
http://www.opelclubfinland.fi/exjauto/corsaa/rikki1.jpg
http://www.opelclubfinland.fi/exjauto/corsaa/rikki3.jpg
Vapaavirtaussuodatin ja tuo A Vectrasta peräisin oleva kaasuläpän päälle tuleva kotelo sekä 1,3:n nokka-akseli on myyty pois, muut osat tallella mukaanlukien vakionokka ja tuo 1,3S:n pakosarja ja alkuputki. Hintaa moottorilla olisi ilman johtosarjaa ja joitakin antureita 250€ (saat puuttuvat osat nykyisestä moottoristasi). Moottori sijaitsee Parolassa, eli noin 8km Hämeenlinnasta pohjoiseen. Tarvittaessa voin myydä myös pelkän sylinterikannen (kaikki lohkosta ylöspäin), hintaa tuolla nokka-akseleineen ja muine romuineen olisi 150€.
Soita tai laita mailia, mikäli kiinnostaa
040 7494559
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
Markus kirjoitti:Hintaa moottorilla olisi ilman johtosarjaa ja joitakin antureita 250€ (saat puuttuvat osat nykyisestä moottoristasi). Moottori sijaitsee Parolassa, eli noin 8km Hämeenlinnasta pohjoiseen. Tarvittaessa voin myydä myös pelkän sylinterikannen (kaikki lohkosta ylöspäin), hintaa tuolla nokka-akseleineen ja muine romuineen olisi 150€.
Soita tai laita mailia, mikäli kiinnostaa
040 7494559
Jeps, tuo tarjous vaikuttaa siltä mitä minä nyt ajankin takaa.
Pitääpä pohtia asiaa. Tosin moottorin/osien hakeminen voi olla meikäläisen ongelma näillä main..
Ilmoittelen jos asiasta sattuisin kiinnostumaan tosissaan.
Tuo nyt on helppo homma.. Mutta jos poistaa sieltä sen resonaattorikanavan niin eikö se vie autosta tehoja?kurttu kirjoitti:"Tehontuntua" saat poistamalla ilmansuodatinkotelon pohjalta sen resonaattorikanavan, jolloin kaasu pohjassa kone mörisee miehekkäämmin. Tarkista että pakosarjalta tulevan lämpimän ilman kanavassa oleva läppä on kone sammuksissa kunnolla kiinni. Se läppä näkyy/tuntuu sormella kun irrotat kuuman ilman putken suodatinkotelosta. Jos se on aina vähän auki, kone saa lämmintä ilmaa, mikä syö tehoja.
Tuskin se lisääkään tehoja, kuten sanoit, "tehontuntua" se tuo.
Seuraako siitä sitten myöhemmin jotain ongelmia/vikoja jos sen res.kanavan poistaa sieltä?
Nämäkin nyt vielä on helppoja hommia ja tehtävissä vaikka heti. Pitää katella ja koitella.kurttu kirjoitti:Muita ilmaisia vihjeitä:
Tarkista oktaaniplugi, että sen vastusarvo on 220ohm. Jos vastus on poikki, kone on laiska kierroksilla, ei kierrä kunnolla tappiin. Tuki egr-venttiilin alipaineletku niin kone vetää puhtaammin ja nykimättä. Vaihda ikivanha bensansuodatin, niin nykiminen hellittää lopullisesti.
Edit: Vanhat tulpat vaihtoon, uudet opel-liikkeestä. Halvat ja ainoat oikeat. Jos tulpanjohdot murenee käsiin, niin sijoitat budjettis niihin ja uuteen jakajan kanteen/pyörijään. Ite sain vääntöä kummasti kun vaihdoin kuluneen kannen ja pyörijän.
Se resonaattori on siellä vain vaimentamassa imuääniä. Saattaa se kanava vähän vaikeuttaa ilman virtaamistakin samalla.
Jos se kuuman ilman läppä on aina raollaan, niin sen saa menemään kiinni asti kikkailemalla. Mun piti irrottaa imukotelosta koko läppätsydeemi ja purkaa se osiin. Simmosen jousen sisällä on vahapatruuna, joka toimii termostaattina. Patruunan neula oli painunu liian sisään, joten laitoin muistaakseni jonkun holkin sen ympärille.
Tän termostaatin tarkoitus on kai pitää läppää auki myös kaasu pohjassa ajettaessa, kun on kylmä sää. Ilman sitä läppä ei aukea , koska kaasu pohjassa imusarjassa ei ole tarpeeksi alipainetta avaamaan läppää.
Koko säätöhärpäkkeen voi tietysti ottaa pois virtausta ahdistamasta ja vetää suoran putken maskille. Kulutus saattaa tosin vähän kasvaa moottorin hitaamman lämpeämisen takia.
Jos se kuuman ilman läppä on aina raollaan, niin sen saa menemään kiinni asti kikkailemalla. Mun piti irrottaa imukotelosta koko läppätsydeemi ja purkaa se osiin. Simmosen jousen sisällä on vahapatruuna, joka toimii termostaattina. Patruunan neula oli painunu liian sisään, joten laitoin muistaakseni jonkun holkin sen ympärille.
Tän termostaatin tarkoitus on kai pitää läppää auki myös kaasu pohjassa ajettaessa, kun on kylmä sää. Ilman sitä läppä ei aukea , koska kaasu pohjassa imusarjassa ei ole tarpeeksi alipainetta avaamaan läppää.
Koko säätöhärpäkkeen voi tietysti ottaa pois virtausta ahdistamasta ja vetää suoran putken maskille. Kulutus saattaa tosin vähän kasvaa moottorin hitaamman lämpeämisen takia.
kurttu
Kyllähän Matkahuolto tarvittaessa kuljettaa vaikka koko moottorin (rahti noin 50€), mutta jos vaihtaisit vain tuon minun sylinterikanteni oman lohkosi päälle, niin pelkän sylinterikannen lähettäminen olisi tietysti paljon helpompaa. Kuljetuskuluja tuosta tulisi noin 20€, minkä lisäksi kansi olisi hyvä plaanata suoraksi (noin 30€, voin tarvittaessa hoitaa tämän) ja uudet kannenpultit ja kansipahvi maksaisivat noin 45€.
Kone ei ime kuumaa ilmaa pakosarjan päältä, niin lämpenee hitaammin.tl79 kirjoitti:.Miten niin moottori lämpenee hitaammin, vähän perusteluja tuohon kiitos.kurttu kirjoitti:
Koko säätöhärpäkkeen voi tietysti ottaa pois virtausta ahdistamasta ja vetää suoran putken maskille. Kulutus saattaa tosin vähän kasvaa moottorin hitaamman lämpeämisen takia.
Vapaavirtaussuodatinta
En tee tälle uutta aihetta joten tänne laitanpas.
Elikkä mistä kannattaisi tilata tuohon Astraani vapaavirtaussuodatin?
Ja minkälainen?
Kaveri ainakin oli saanu 50eurolla jostain (kuulemma hyvän) vaparin.
Vai oisko jollain myydä mulle käytettyä vaparia halvalla..?
Elikkä mistä kannattaisi tilata tuohon Astraani vapaavirtaussuodatin?
Ja minkälainen?
Kaveri ainakin oli saanu 50eurolla jostain (kuulemma hyvän) vaparin.
Vai oisko jollain myydä mulle käytettyä vaparia halvalla..?
Jos sinulla on se pyöreä "kaasarikonemallinen" ilmanputsari moottorissasi (Kadetteissa tietääkseni on ollut vain sitä), tarvitset alkuun tuollaisen Vectrasta peräisin olevan kopan siihen kaasuläpän päälle + kopalta lähtevän imuletkun, että saat vapaavirtaussuodattimen asennettua. Suurta tehonlisäystä ei sitten kannata odottaa, mieluumminkin laskua, mikäli suodatin pääsee imemään kuumaa ilmaa pakosarjan päältä...
Ei ole minun autossa sitä pyöreänmallista putsaria.
Minulla juuri onkin tuo viritelmä siinä et kaasuläpän päällä on koppa, siitä lähtee imuletku ja siellä on se vakioputsari, se neliskulmainen.
Eli samanlainen viritelmä kuten tuossa kuvassa mut sen vaparin tilalla on se vakioputsari minulla:
http://users.tkk.fi/~jmiivone/Corsa/konehuone.jpg
Eli mistäs nyt lähtisin tilaamaan sit tuota vaparia Astraan?
Minulla juuri onkin tuo viritelmä siinä et kaasuläpän päällä on koppa, siitä lähtee imuletku ja siellä on se vakioputsari, se neliskulmainen.
Eli samanlainen viritelmä kuten tuossa kuvassa mut sen vaparin tilalla on se vakioputsari minulla:
http://users.tkk.fi/~jmiivone/Corsa/konehuone.jpg
Eli mistäs nyt lähtisin tilaamaan sit tuota vaparia Astraan?
Esim. tuolta -> http://www.autovaruste.net/moottori.htmJmvk kirjoitti:Eli mistäs nyt lähtisin tilaamaan sit tuota vaparia Astraan?