Kompressori?
Kompressori?
Eli minkäs kokoinen tai merkki/mallinen kompressori olisi käypänen tuohon c30se:hen? Mikä se on siinä enemin sarjassa? Ja jos tuommoisen enemin sarjan jostain löytäisi niin kuinka hyvin tuo vakio motronic ymmärtää paineilla ajeltaessa? Suttimet varmaankin kannattaa vaihtaa +-300cc? Paineet olisivat maks. 0.6-7bar. Kestääkö vakio sisuskalut tuommoisia? Ja olikos niin ettei enemin sarjaa enää saa uutena?
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Kaverin piti tuo ostaa mut ei kuulemma enää ollut, siis pari vko sitten. Tarvii sit ite pirauttaa josko löytyis, tosin hitnakin tais olla aika suolanen mitä jostai "historiankirjasta" luin.madi kirjoitti:ekegrenillä on enemin kitti hyllyssä soita sinne ja kysy
ja se paketti on suunniteltu ihan vakio koneeseen ja kestää!
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
-WW- kirjoitti:Löyty tuommoinen 70mm m62 eaton, sen luulis olevan aika passelin kokoinen?
no joo
Eaton M62
tuotto 1,035 litraa kierros
max kiekat 14000 (16000) eli ei kyllä riitä ahtamaan 3.0 konetta ainakaan mikäli tarkoitus kierrättääkkin
(3.0 kone jos max kiekat 6000 ottaa ilmaa 6000*1,5=9000 litraa ja tuo ahdin antaa 14000*1,035=14490 litraa eli saa ahdettua 14490/9000 = 1,61 eli 0,61 bar häviöihinkin menee jokunen baari )
mulla ois ehkä jouten Autorotor 3150 ja mahdollisesti Laminovan vesicoolerikin
http://i131.photobucket.com/albums/p299 ... C06413.jpg
http://i131.photobucket.com/albums/p299 ... C06415.jpg
1,5 litraaa 15000 rpm
mutta sekin on vähän nafti 3.0 koneeseen
Ei mene ihan noin yksinkertasesti, itekki tossa alkuun laskin tollai mutta onneksi täältä löytyy fiksumpaa väkeä jotka osasivat neuvoa. Eli jos kolmelitranen moottori ottaa kierroksella 1,5 litraa ilmaa niin tällöin volumetrinen hyötysuhde olis 100%, ja asia ei kuitenkaan ole ihan näin. Teoreettinen ahtopaine lasketaan sillä arvolla minkä kone pystyy tietyillä kierroksilla imemään ilmaa, esim. 0,85 hyötysuhteella 1,5 x 0,85 = 1,275. Ton kun pistää noihin LUMI:n kaavoihin ni saattas mennä lähemmäs. Tossa viel linkki:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... ight=eaton
Markus on siin aika hyvin selittäny noita juttuja.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... ight=eaton
Markus on siin aika hyvin selittäny noita juttuja.
Omega A 2.0i
Manta B
Manta B
no ainakin Enem laskee ahtimen mitoituksen ihan noin
mutta todellisuudessa on ilman muuta muitakin tekiöitä laskukaavassa
http://www.enem.se/lysholm.asp
mutta todellisuudessa on ilman muuta muitakin tekiöitä laskukaavassa
http://www.enem.se/lysholm.asp
Jostain vaan osui silmää että olisi käypänen 2.5-3.5L koneisiin
Mistähän löytyisi kuvia kompressori+c30se yhdistelmästä jotta saisi vähän ennakkoon ajatusta miten se parhaiten istuisi tuonne? Olikohan niin että matalemmat koneen kannakkeet pitäis jostain kähveltää vai?
Eaton m42 taitaa olla kans aikas pieni, tosin niitäkin näköjään on 3.0 benareissa
E: Tuollainen teksti löytyi
In the middle of Eaton's supercharger family, the M62 displaces 1.035 liters and is suitable for the majority of engines between 2.2 and 3.5 liters. As such, the M62 is the ideal choice for passenger cars, SUVs and light trucks around the world.
E2:
"M62 DATA SHEET The Eaton Model 62 supercharger was engineered for 2.0L to 4.0L passenger cars and light truck engines. "
E3:
Mites sitten välijäähdytin? Onko kuinka riippuvainen siitä pienillä paineilla kun ei kompurakaan sitä taida niin lämmittää kuin turbo? Paineessahan ilma lämpenee eli tarviko alkaa metsästään lotusomegan vesilauharia?
E4:
Öljy, kiertaako koneen öljy, oma öljynsä vai kuivana?
Mistähän löytyisi kuvia kompressori+c30se yhdistelmästä jotta saisi vähän ennakkoon ajatusta miten se parhaiten istuisi tuonne? Olikohan niin että matalemmat koneen kannakkeet pitäis jostain kähveltää vai?
Eaton m42 taitaa olla kans aikas pieni, tosin niitäkin näköjään on 3.0 benareissa
E: Tuollainen teksti löytyi
In the middle of Eaton's supercharger family, the M62 displaces 1.035 liters and is suitable for the majority of engines between 2.2 and 3.5 liters. As such, the M62 is the ideal choice for passenger cars, SUVs and light trucks around the world.
E2:
"M62 DATA SHEET The Eaton Model 62 supercharger was engineered for 2.0L to 4.0L passenger cars and light truck engines. "
E3:
Mites sitten välijäähdytin? Onko kuinka riippuvainen siitä pienillä paineilla kun ei kompurakaan sitä taida niin lämmittää kuin turbo? Paineessahan ilma lämpenee eli tarviko alkaa metsästään lotusomegan vesilauharia?
E4:
Öljy, kiertaako koneen öljy, oma öljynsä vai kuivana?
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Huvikseni laskeskelin noita ilmamääriä ja jos 3 litrainen kone kyseessä, niin karkeasti ottaen se tarvitsee ilmaa seuraavasti (85% hyötysuhde):
rpm--litraa/min-ahdot
7500-15400-----0,5bar
7500-18200-----0,8bar
7500-20100-----1,0bar
7500-22000-----1,2bar
7500-23800-----1,4bar
Tuosta m62 eatonista vielä, että siitä näköjään loppuu hönkä 3 litraisessa myllyssä noin 5600 rpm:n kohdalla 0,7 bar:n paineilla. Tuolloin se ruuvi vatkaa 14000 rpm.
rpm--litraa/min-ahdot
7500-15400-----0,5bar
7500-18200-----0,8bar
7500-20100-----1,0bar
7500-22000-----1,2bar
7500-23800-----1,4bar
Tuosta m62 eatonista vielä, että siitä näköjään loppuu hönkä 3 litraisessa myllyssä noin 5600 rpm:n kohdalla 0,7 bar:n paineilla. Tuolloin se ruuvi vatkaa 14000 rpm.
Miksiköhän ne sitte myy niitä 3-4L patoihin? Joku näissä laskukaavoissa nyt ei osu kohdalleen
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Jos ruuvin maks. kierrokset ovat 16000 rpm (ja se vielä ahtaakin tuolloin), niin tuolloin siitä loppuu tuotto 0,6 barin paineilla 3 litraisessa 6800 rpm:n kohdalla. Mikäli olen oikeassa (mistä en mene takuuseen), niin vastaavasti se pystyy pitämään sitä tasaista 0,6 barin ahtoa välillä 1500-6800 rpm.
Jos vastaavasti ruuvin raja on tuo 14000 rpm, niin silloin raja tod.näk. tulee vastaan tuossa 5600 rpm:n kohdalla 0,7 bar:n paineilla.
Jos vastaavasti ruuvin raja on tuo 14000 rpm, niin silloin raja tod.näk. tulee vastaan tuossa 5600 rpm:n kohdalla 0,7 bar:n paineilla.
No eipä tästä mikään kilpuri ole tulossakaan. Eli se olisi ihan toimiva, mitä nyt ahdot putoo 5.6krpm kohdilla?Jope kirjoitti:Jos ruuvin maks. kierrokset ovat 16000 rpm (ja se vielä ahtaakin tuolloin), niin tuolloin siitä loppuu tuotto 0,6 barin paineilla 3 litraisessa 6800 rpm:n kohdalla. Mikäli olen oikeassa (mistä en mene takuuseen), niin vastaavasti se pystyy pitämään sitä tasaista 0,6 barin ahtoa välillä 1500-6800 rpm.
Jos vastaavasti ruuvin raja on tuo 14000 rpm, niin silloin raja tod.näk. tulee vastaan tuossa 5600 rpm:n kohdalla 0,7 bar:n paineilla.
http://www.rbracing-rsr.com/turbo/TurboMaps/M62flow.gif
Mitähän tuolle motronicille sitten pitää tehdä? Isot korkeeohmiset suuttimet? Ei olis varmaan edes mahdottomuus sovittaa tuohon sitä letin johtosarjaa+boksia? Siinä olis se mappikin mukana
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3678
- Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
No eihän se varmaan ole mahdotonta, mutta en kyllä itse lähtisi edes yrittämään...-WW- kirjoitti: Ei olis varmaan edes mahdottomuus sovittaa tuohon sitä letin johtosarjaa+boksia? Siinä olis se mappikin mukana
Se että riittääkö ko. ahdin 4-litran koneeseen on ihan kiinni siitä paljonko ahdetaan ja paljonko kone kiertää, eli jos kyseessä on joku 4500rpm kiertävä maamoottori johon halutaan 0.3 baaria ahtoja niin riittää kyllä ihan hyvin.
Edit: tarkoitin siis noin ^
Omega 3.0 Sport -00 "irmscher", Omega 3.0 Sport -99 "irmscher", Omega "3.0 DTI" -02, Omega 2.5 TD -00, Omega MV6 -98, Omega 3000 -87, Omega 3000 24v -91
Ei mullekkaan mitään suurempia ahtoja tule, maksimi 0.5-0.7bar, ja jos se notkahtaa 5600rpm kohdalla 0.7->0.5 niin eikai tuo mikän ongelma oleP. Lanttola kirjoitti:No eihän se varmaan ole mahdotonta, mutta en kyllä itse lähtisi edes yrittämään...
Se että riittääkö ko. ahdin 4-litran koneeseen on ihan kiinni siitä paljonko ahdetaan ja paljonko kone kiertää, eli jos kyseessä on joku 4500rpm kiertävä maamoottori johon halutaan 0.3 baaria ahtoja niin riittää kyllä ihan hyvin.
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio