a vectra turbotus

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Agi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 225
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 02:00

a vectra turbotus

Viesti Kirjoittaja Agi »

olen lukenut topicceja a vectran turbottamisesta ja en ole päässyt täysin varmaan tulokseen.. niin miten se nyt on jos auto on -89 a vectra EI vähäpäästöinen ja 2.0 8v koneella ja siihen laitetaan c20xe turbon kanssa.. niin onnistuuko homma miten.. tuleeko autoon laittaa katti ja muutos katsastuksen yhteydessä papereihin merkintä vähäpäästöinen? tarviiko tehomittaus paperi katsastukseen? mitä muuta menee vaihtoon kun jarrut? onko moottorille(c20xe) kannattavampaa omista männistä ottaa pois vai vaihtaa let:in männät? entä kestääkö xe:n kanget vai tarviiko vaihtamista?
Avatar
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 21201
Liittynyt: 16 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TJT »

Katin joudut laittamaan,mutta se ei autoa vähäpäästöiseksi silti muuta.

Dynolappu tehoista tarvitaan katsastukseen.

Tuo että mitä joudut alustanosista vaihtamaan riippuu ihan siitä mitä käytetään vertailumallina.

Todennäköisesti tehot menee joka tapauksessa yli 150hepan,niin alusta, jarrut ja voimansiirto vastaamaan tehokkainta vertailumallia(V6).

Mallieroavaisuustodistuksen tarvitset, josta ilmenee ym erot mallien välillä.

Mäntiin en ota sen enempää kantaa,mutta käsittääkseni XE/LET on samat kanget.
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

xe/let-kanget + let-männät = riittävä psuhde +- 9.2:1

18e-kanget + xe-männät = Todella kestävä, psuhde "valinnaisesti" 7.5-8.8:1

Nyt ois jouten 4x4 vectra muutetulla jakolootalla, ja ei-vähäpäästöinen. Mukaan 5-pult navat niin vähän helpottaa leimalle jos meinaat jotai 150kW+20% rajoja hakea.. :roll:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Agi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 225
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja Agi »

mistä moinen mallieroavaisuus todiste missä on 2.0 litrasen ja 2.5 erot.. kysyin paikallisesta opel liikkeeltä niin sanoi että ei ole valmista lappua mutta voidaan sellainen tehdä ja hintaa tulee tuntien mukaan.. eli ymmärtämäni mukaan ei tarvitse koneelle tehdä muuta kun kanget ja männät..vai olenko aivna hakoteillä? mites tuo abs:ien laita että tarviiko moiset asentaa?
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

abseja ei tarvi asentaa jos on ollut kyseisenä mallivuotena lisävarusteena, jos taas vakiovarusteena niin sillon tarvii asentaa
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Agi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 225
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja Agi »

:roll:
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

No jos 130kw/150kw rajoja hamuaa niin 5-pultnavat+288/296 levyt+absit sekä jotai pikku tilpehööriä. Helpompi tavoite se 110kw, ei vaadi abseja.
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4005
Liittynyt: 14 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

JJ kirjoitti:abseja ei tarvi asentaa jos on ollut kyseisenä mallivuotena lisävarusteena, jos taas vakiovarusteena niin sillon tarvii asentaa
Siis täh???
Onhan jotku poistanukki ABSeja jos mallisarjaan on kuulunut samanlainen auto ilman abseja, vaatii muutoskatsastuksen.. Ei niitä minkään vuosimallin mukaan mun mielestä katota, vai oonko väärässä??(ABS:t ei tietääkseni ole mikään pakollinen lisävaruste, onhan noita uusia Ladojakin missä ei oo ABS-jarruja)
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
Agi
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 225
Liittynyt: 09 Joulu 2003, 02:00

Viesti Kirjoittaja Agi »

no onhan se 110kw helpompi tavote mut ku pelkästä koneest ilman puhallinta löytyy jo tuo 110kw vakiona
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Kaitzu kirjoitti:
JJ kirjoitti:abseja ei tarvi asentaa jos on ollut kyseisenä mallivuotena lisävarusteena, jos taas vakiovarusteena niin sillon tarvii asentaa
Siis täh???
Onhan jotku poistanukki ABSeja jos mallisarjaan on kuulunut samanlainen auto ilman abseja, vaatii muutoskatsastuksen.. Ei niitä minkään vuosimallin mukaan mun mielestä katota, vai oonko väärässä??(ABS:t ei tietääkseni ole mikään pakollinen lisävaruste, onhan noita uusia Ladojakin missä ei oo ABS-jarruja)
No ainakin jos 2.0 neekeriomegaa havittelee 130-150kw = vertailumallina 3.0 12V/24V joissa absit vakiona.
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

-WW- kirjoitti:
18e-kanget + xe-männät = Todella kestävä, psuhde "valinnaisesti" 7.5-8.8:1
mistäs nuo lukemat on peräisin?jos lohkosta ei ota yhtään pois niin ruttua on 6,25 ja ylöspäinhän saa vaikka 12:1 jos vaan höylää tarpeeks.
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
Kaitzu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4005
Liittynyt: 14 Elo 2002, 03:00
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Kaitzu »

-WW- kirjoitti:
Kaitzu kirjoitti:
JJ kirjoitti:abseja ei tarvi asentaa jos on ollut kyseisenä mallivuotena lisävarusteena, jos taas vakiovarusteena niin sillon tarvii asentaa
Siis täh???
Onhan jotku poistanukki ABSeja jos mallisarjaan on kuulunut samanlainen auto ilman abseja, vaatii muutoskatsastuksen.. Ei niitä minkään vuosimallin mukaan mun mielestä katota, vai oonko väärässä??(ABS:t ei tietääkseni ole mikään pakollinen lisävaruste, onhan noita uusia Ladojakin missä ei oo ABS-jarruja)
No ainakin jos 2.0 neekeriomegaa havittelee 130-150kw = vertailumallina 3.0 12V/24V joissa absit vakiona.
Omega on omega mutta tässä oliki kyse A Vectrasta...
[*] www.alustasarja.fi [*]
[*] www.fabix.fi [*][/b]
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

omega16T kirjoitti:
-WW- kirjoitti:
18e-kanget + xe-männät = Todella kestävä, psuhde "valinnaisesti" 7.5-8.8:1
mistäs nuo lukemat on peräisin?jos lohkosta ei ota yhtään pois niin ruttua on 6,25 ja ylöspäinhän saa vaikka 12:1 jos vaan höylää tarpeeks.
Oho, unohtu "heittomerkit" :lol: Eli tuolla valinnaisesti tekstillä sitä tarkotin, ja tarkkoja lukuja en muistanu :oops:

Tapelkaa te tuosta jarruasiasta, itse ainakin luulen niin että jos vertailumallina käytetään esim. 2.5V6 calibraa joissa kaikissa käsittääkseni on abs, niin silloin tarvii nekin viritellä siihen omaan palapeliautoon :roll:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Peanuts
'Senator'
'Senator'
Viestit: 616
Liittynyt: 23 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Peanuts »

-WW- kirjoitti:No jos 130kw/150kw rajoja hamuaa niin 5-pultnavat+288/296 levyt+absit sekä jotai pikku tilpehööriä. Helpompi tavoite se 110kw, ei vaadi abseja.
mulla olis se käsitys et 95kw on max mitä voi vectrasta ilman ABSeja ottaa, korjailkaa jos oon vääräs. Ja sillonhan vertailumallina on se 8v GT vectra. Itsekin vectran turbottaneena...
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Kaitzu kirjoitti:
JJ kirjoitti:abseja ei tarvi asentaa jos on ollut kyseisenä mallivuotena lisävarusteena, jos taas vakiovarusteena niin sillon tarvii asentaa
Siis täh???
Onhan jotku poistanukki ABSeja jos mallisarjaan on kuulunut samanlainen auto ilman abseja, vaatii muutoskatsastuksen.. Ei niitä minkään vuosimallin mukaan mun mielestä katota, vai oonko väärässä??(ABS:t ei tietääkseni ole mikään pakollinen lisävaruste, onhan noita uusia Ladojakin missä ei oo ABS-jarruja)
Noin se menee joka tapauksessa. Jos se on ollu lisävaruste niin ei tarvitse asentaa ja jos on niin tarvii. Koska esim ajateltuna että auto on 2.0 8v, ja 2.0 16v:ssa olisi lisävarusteena abs:t ja 2.5 v6 vakio varusteena. No vaihdat tuon koneen jossa tehot on max 16v-moottorin vastaavat niin abs ei tarvi asentaa, mutta jos tehoja onkin yli niin seuraava verrokki olisikin tuo 2.5 v6:n tehot niin absit tarvii taas asentaa.

Tuo menee vuosimallin ja vertailumoottorin mukaan mitä on ollut autossa vakio ja lisävarusteena.

Esim kaverin e30 bemariin jouduttiin asentamaan abs:t kun sinne laitettiin 2.5 kutonen, koska ne oli sen ikäisessa 2.5-moottorillisessa jo vakiona, 2.0-koneisessa niitä ei ollut tai ne oli lisävarusteena. Jos taas auto olisi ollut vuoden vanhempi niin niitä ei olisi tarvinut asentaa.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Vastaa Viestiin