Sivu 1/1

Ahdettuun c30se koneeseen kannentiivistettä.

Lähetetty: 29 Loka 2007, 21:08
Kirjoittaja gremlin
Eli löytyykös tuohon koneeseen kannentiivistettä, mitä kannattaisi käyttää ahdetussa koneessa? Sylinterin halkaisija olisi kuiteskin 96mm.

-Cometic:ltä ei löydy tiivistettä.
-Lotus omegan tiiviste. Voiko käyttää vielä 96mm männillä? Käytetyssä alkuperäisessä c30se koneen tiivisteessa liekkirenkaiden halkaisija on 97mm.
-Lindgreenillä alkuperäinen tiiviste, johon laitetaan vahvemmat liekkirenkaat. Onko kellään näistä kokemuksia?
-Alkuperäinen kannentiiviste sorvatuilla liekkirenkailla.
-Mittatilauksena tehty tiiviste (joku Italialainen) joka maksaa sen reilu 300e?

Lähetetty: 30 Loka 2007, 01:52
Kirjoittaja Regno
Lehtimäki ( http://www.til-racing.com ) on ostanut Oijennuksen levynleikkuu vehkeet, joten sieltä sais liekkirenkaat ja koneistukset lohkoon jos päädyt vakiotiiviste + liekkirenkaat ratkaisuun, ne oikein toteudettuna on hyvä ja halpa ratkaisu.

Lähetetty: 30 Loka 2007, 12:21
Kirjoittaja motorsport
ja tietty kaupalla on kääntöpuolensa, renkaat maksaa tänäpäivänä ihan toista kuin PO:n tuottamana aikoinaan. Koneistukset lohkoon yleensä maksaa myös. Ja mukavin juttu on se, että melkein aina lohko jää vuotamaan öljyä/vettä ennen yhtä tai kahta jälkikiristystä. Tarkoitan sanoa, että liekkirenkaat on varma ratkaisu mutta siinä on omat juttunsa..

Lähetetty: 30 Loka 2007, 19:24
Kirjoittaja miksainamie
motorsport kirjoitti:ja tietty kaupalla on kääntöpuolensa, renkaat maksaa tänäpäivänä ihan toista kuin PO:n tuottamana aikoinaan. Koneistukset lohkoon yleensä maksaa myös. Ja mukavin juttu on se, että melkein aina lohko jää vuotamaan öljyä/vettä ennen yhtä tai kahta jälkikiristystä. Tarkoitan sanoa, että liekkirenkaat on varma ratkaisu mutta siinä on omat juttunsa..


Jaa ei mulla vaan ole vuotanut (ei jälkikiristystä ollenkaan)

Lähetetty: 30 Loka 2007, 19:48
Kirjoittaja -WW-
Itse ainakin ajattelin kokeilla ihan vakiopahvilla.. Voi olla että sekin kestää kunhan ei pääse nakunaku :roll:

Lähetetty: 31 Loka 2007, 10:14
Kirjoittaja motorsport
yhden ulkomaisen osalähteen mukaan Lotuksen tiiviste on sama kuin vakio C30SE

Re: Ahdettuun c30se koneeseen kannentiivistettä.

Lähetetty: 07 Elo 2015, 22:29
Kirjoittaja säynis
Onko se nyt niin, että lohkoon kun jyrsitään ne liekkirengasurat, niin mäntä jää uran pohjan tasalle/alle.. Vai onko parempi, ettei jyrsi sitä sylinteriputkea vaan jyrsii ne sylinteriputken taakse? Jos ymmärsitte yhtään :D

Re: Ahdettuun c30se koneeseen kannentiivistettä.

Lähetetty: 21 Elo 2015, 12:06
Kirjoittaja teukka77
säynis kirjoitti:Onko se nyt niin, että lohkoon kun jyrsitään ne liekkirengasurat, niin mäntä jää uran pohjan tasalle/alle.. Vai onko parempi, ettei jyrsi sitä sylinteriputkea vaan jyrsii ne sylinteriputken taakse? Jos ymmärsitte yhtään :D
Lohkoonhan ne liekkirenkaat laitetaan.. :)

http://www.netikka.net/ville.vieri/tc/ringgr.jpg

Re: Ahdettuun c30se koneeseen kannentiivistettä.

Lähetetty: 28 Marras 2016, 01:41
Kirjoittaja OCF2945
Juu ei kyllä sylinteriputkia kannata jyrsiä jos ei laita isompia mäntiä.

Minkäs verran tuo c30se vakio tiiviste pitää painetta??

Kun sais 2 autoa tehtyä valmiiksi niin vois suunnitella ahtimen laittamista 3000 omegaan =P

Re: Ahdettuun c30se koneeseen kannentiivistettä.

Lähetetty: 29 Marras 2016, 21:47
Kirjoittaja kosunen
Eiköhän sen vakiorieskan pitäisi kestää ainakin sen 600hp ottaa suht helposti. Kumminkin loppuperin sen tiivisteen kesto ( kuten myös muunkin moottorin) riippuu siitä, kuinka hyvin moottori on säädetty kohdalleen toimimaan jokaisella kierroslukualueella, sekä eri rasitustilanteissa. Lotarissahan on ihan c39se:n normitiiviste.

Ja niillä vakioilla venyvillä kansipulteillakin kannattaa kannen kiinnittäminen suorittaa, ei millään kovilla arp studeilla. Kovilla pulteilla ei saa kuin ongelmia aikaiseksi.

Re: Ahdettuun c30se koneeseen kannentiivistettä.

Lähetetty: 30 Marras 2016, 07:02
Kirjoittaja DrHanaa
Mistä nykyään saa niitä venyviä kannenpultteja?

Re: Ahdettuun c30se koneeseen kannentiivistettä.

Lähetetty: 30 Marras 2016, 21:59
Kirjoittaja OCF2945
kosunen kirjoitti:Eiköhän sen vakiorieskan pitäisi kestää ainakin sen 600hp ottaa suht helposti. Kumminkin loppuperin sen tiivisteen kesto ( kuten myös muunkin moottorin) riippuu siitä, kuinka hyvin moottori on säädetty kohdalleen toimimaan jokaisella kierroslukualueella, sekä eri rasitustilanteissa. Lotarissahan on ihan c39se:n normitiiviste.

Ja niillä vakioilla venyvillä kansipulteillakin kannattaa kannen kiinnittäminen suorittaa, ei millään kovilla arp studeilla. Kovilla pulteilla ei saa kuin ongelmia aikaiseksi.
Mikä noissa arp pulteissa on ongelma??

Just kyllä jotain V8 viritys videota katselin niin niissä oli sylinteriputket vääntyilleet kun Joissain ARP pulteissa on kierre päähän asti, mutta asia oli korjaantunu kun 3 ensimmäistä kierrettä oli sorvattu pulttien päistä sileäksi

Re: Ahdettuun c30se koneeseen kannentiivistettä.

Lähetetty: 01 Joulu 2016, 16:16
Kirjoittaja kosunen
Ihan ensiksi sen vuoksi, koska alumiini laajenee 1,5-1,7 kertaisesti mitä valurauta.Niillä arp pulteilla kansi kiristyy liikaa. Normaalistikin siellä studin yläpäässä on tiheämpi kierre mitä lohkossa. Joten todellisuudessa kun laittaa esim. 100-110nm arpeilla, niin oikea momenntti vastaa helposti 2 kertaista momenttia vakiopultissa. Ja silloin kansi alkaa elämään liian paljon. Tulee mm. venttiili vuotoja, sekä nestevuotoja koska kansi alkaa vääntyillä ja elä miten sattuu.

Kannen tiukempaan vetäminen ei ratkaise sitä tosiasiaa, että suurin syy tiivisteiden pettämiseen on nakutus, joka taasen juontuu vääränlaisista moottorin säädöistä. Ja toisinaan lohko vetää pussille sylinteriputkia, koska kansi kiristyy lämmetessään lohkon päälle yhä vain tiukempaan johtuen erilaisista lämpölaajemisesta.

Tuiki tavallisen c20xe venyvillä pulteilla on saavutettu 4 syl. koneessa n.1200 hp, joten siinä vähän osviittaa miten venyvä pultti toimii ja kuinka pitkälle sellaisilla pääsee. Tässäkään tapauksessa pulttien myötöraja ei ole tullut vielä tiensä päähän. Ts. ylikiristys ei poista ongelmaa.

Re: Ahdettuun c30se koneeseen kannentiivistettä.

Lähetetty: 01 Joulu 2016, 16:25
Kirjoittaja OCF2945
Aivan. =)