Penkitetty 3.2 v6

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Pitänee tähän vielä senverran kommentoida että nykyaika on nykyaikaa ja kehitys kehittyy... :lollis:

Malmikasa cihhissäkin +100Nm/litra ihan pikku venttiileillä ja 30 vuotta vanhalla ruiskulla,ja käppyrä on mielestäni parempi[/endofkeukeu]... :wink:
janhama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 113
Liittynyt: 17 Loka 2007, 20:38

Viesti Kirjoittaja janhama »

Beeascona kirjoitti:Pitänee tähän vielä senverran kommentoida että nykyaika on nykyaikaa ja kehitys kehittyy... :lollis:

Malmikasa cihhissäkin +100Nm/litra ihan pikku venttiileillä ja 30 vuotta vanhalla ruiskulla,ja käppyrä on mielestäni parempi[/endofkeukeu]... :wink:
Ihan niinku silleesti vakiona?
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

janhama kirjoitti:Ihan niinku silleesti vakiona?
Määrittele vakio?

Vakiota pienemmät venttiilit,vakio le-jetronic,vakio bensan paineet,nokka mikä on nyky mittapuun mukaan vakio.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Beeascona kirjoitti:nokka mikä on nyky mittapuun mukaan vakio
Mitä tämä tarkoittaa? Eikös se kuitenkin ole vakio tai ei ole vakio? Ei siinä pitäisi hirveästi olla aste-eroja.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Vakio on minusta selkeä määritelmä eli vakio, niin silloin voi katsella tehtaan antamia/ilmoittama tehokäppyröitä.

CIH moottorien tehtaan tehokäppyröitä olen nähnyt useitakin ja niissä on aika kaukana ollut 100 Nm/l väännöistä.

j.h

Viilaamalla saa moottorista kuin moottorista lisää tehoa... jopa nykyaikaisista moottoreista
janhama
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 113
Liittynyt: 17 Loka 2007, 20:38

Viesti Kirjoittaja janhama »

Beeascona kirjoitti:
janhama kirjoitti:Ihan niinku silleesti vakiona?
Määrittele vakio?

Vakiota pienemmät venttiilit,vakio le-jetronic,vakio bensan paineet,nokka mikä on nyky mittapuun mukaan vakio.
No olisko vaikka vakio kansi vakio venttiileillä ja vakio nokalla. Puristussuhde kans vakio. Jos nyt näillä lähtis alkuun. Niillä nyt kuitenkin vaikutetaan eniten sylinterin täytöksen ja tehollisen keskipaineen kautta vääntömomenttiin.

Niinkuin tuossa on jo sanottu niin vakio on vakio. Viilailtu, viritelty ja tuunailtu ei ole. Ehkä jonku suodattimen ja putken vaihdon voi katsoa pikkasen sormien välistä vielä vakioksi. Moottorin sisäisiä muutoksia ei.

e: ja lisäyksenä, että venttiileiden pienentäminen saattaa hyvinkin lisätä maksimivääntömomenttia. Todennäköisesti se kuitenkin syö huipputehoja ainakin hieman. Tuon pikkuventtiiliyden esittäminen tässä yhteydessä kuin se olisi jonkin sortin de-tuunausta on hieman outoa.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2848
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Keme »

Beeascona kirjoitti:
janhama kirjoitti:Ihan niinku silleesti vakiona?
Määrittele vakio?

Vakiota pienemmät venttiilit,vakio le-jetronic,vakio bensan paineet,nokka mikä on nyky mittapuun mukaan vakio.
Ja alakerta on vakiota suurempi ja varustettu mittatilausmännillä + kantta ronklattu?
JEEEEEEEEEEEEE!
gse70
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 633
Liittynyt: 22 Syys 2006, 19:08
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja gse70 »

Sen verran otetaan sanoja takas, että CIH:ssä oli sentään venturiseetit ja oikastu kansi. XE tiettävästi täysin vakio ja molemmissa vapaavirtaussuodattimet. Tiedä mitä se sitten vaikuttaa. 8)
Regno
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Regno »

Bemarin uudehkossa 2litrasessa kauppakassin motissa olis kans ihan hyvät teho ja vääntö suhteet litraa kohden.

Sylinteriluku / venttiileitä per sylinteri 4/4

Iskutilavuus ccm 1995

Iskun pituus / sylinterin halkaisija mm 90.0/84.0

Nimellisteho kW kierrosluvulla 1/min 125 (170)/6700

Suurin vääntö Nm kierrosluvulla 1/min 210/4250
Kuva "Renkaiden kiljunta ja moottoreiden ulvonta salamalähdöissä nostaa melutason jopa nelinkertaiseksi"
-Omega B:n käyttäjän manuaali.
gse70
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 633
Liittynyt: 22 Syys 2006, 19:08
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja gse70 »

Tosta bemun koneesta ois myös mukava nähdä vääntököyrä tai ihan käydä koeajamassa miten se lähtee alhaalta. Onkohan tuossa koneessa kuinka paljon virityspotentiaalia?
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Keme kirjoitti:Ja alakerta on vakiota suurempi ja varustettu mittatilausmännillä + kantta ronklattu?
Juu on mutta se ei vaikuta litratehoon tai vääntöön 100Nm/litra tarkoittaa litraisella koneella 100Nm ja 8 litraisella 800Nm.

Mutta antaa olla.
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

olisiko tässä kohtaa CIH-miesten syytä nostaa ERHOMÄKI-kortti pöydälle?
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Avatar
Juho Anttila
'Senator'
'Senator'
Viestit: 519
Liittynyt: 14 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kokemäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juho Anttila »

Miks sä semmoset mittatilausmännät sit oot sinne laittanu jossei ne vaikuta moottorin toimintaan.

Tai miks sitä kantta on ronklattu ellei se vaikuta moottorin toimintaan.

Mulla on onneks ittellä 6 litraa ettei tarvi laskea tommosia PER litra vaan riittää tieto paljonko oikeesti takapyörillä on, sillä se auto liikkuu eikä sillä litrateholla.

Tiesix?
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

gse70 kirjoitti:Tosta bemun koneesta ois myös mukava nähdä vääntököyrä tai ihan käydä koeajamassa miten se lähtee alhaalta. Onkohan tuossa koneessa kuinka paljon virityspotentiaalia?
Veikkaan, että kestää vertailun ylhäällä ja alhaalla, kun se laitetaan 20E/20S dynokäyrän päälle, mutta sammuksissa molemmissa on yhtä vähän tehoa kuin vääntöä.

Kyllähän kaksilitraisesta vaparissa on viri potentiaalia, jos teho on vain 120 kW luokkaa, varmaan tuosta kilpailukäytössä otetaan 200 kW irti ja ylikin.

j.h

Jos virityspotentiaalia kaipaa niin kannattaa valita Kuplan kone, sillä sehän on saksalaisen insinöörityön näyte, kuinka niin "suuresta" moottorista saadaan niin vähän tehoa irti.
Regno
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Regno »

gse70 kirjoitti:Tosta bemun koneesta ois myös mukava nähdä vääntököyrä tai ihan käydä koeajamassa miten se lähtee alhaalta. Onkohan tuossa koneessa kuinka paljon virityspotentiaalia?
Varmaan ihan hyvin. Molempien nokkien ajoituksen säätö sekä venttiilien noston toimii bemarilla niin laajalla alueella sen verran hyvin, että kaasuläppä on pystytty jättämään turhana pois koneesta.
Kuva "Renkaiden kiljunta ja moottoreiden ulvonta salamalähdöissä nostaa melutason jopa nelinkertaiseksi"
-Omega B:n käyttäjän manuaali.
Lukittu