Sivu 2/2

Lähetetty: 08 Elo 2008, 19:10
Kirjoittaja Juhapes
Ei siinä klappia välttämättä tunnukkaa,calibrassa oli miula vähä aikaa sitte laakeri aivan säpäleinä ja sen huomas ku nosti pyörän ilmaan ja pyöritti sitä käsipelissä,kuuluu sellasta tosi matalaa hurinaa ja jousesta kun kokeilee sormilla ni tärisee hitusen...kannatta pyöritellä molempia eturenkaita ja vertailla keskenään,eron kyllä huomaa jos on laakeri rikki! :wink:

Lähetetty: 10 Elo 2008, 16:32
Kirjoittaja Opeca
Kyllä se on luultavasti kuskinpuolen laakeri.Tekee juuri tuota värinää kun rengasta pyörittää,kun taas toisella puolella ei pidä minkäänlaista ääntä.

Lähetetty: 11 Elo 2008, 18:36
Kirjoittaja Opeca
No olihan se kuskinpuolen laakeri paskana.Nyt on uusi napa paikoillaan ja ei rallata.

Lähetetty: 12 Elo 2008, 00:56
Kirjoittaja gfi
^ hyvä et ei jurise

Pitää ite ettii et kumpa puoli syyllinen ja vaihtaa vkl ku on aikaa.

Lähetetty: 16 Elo 2008, 03:56
Kirjoittaja gfi
aaah, hiljaisuutta korville ku ei jurise enää, tuli vaihettua, aikaa ei menny ku 3h, piti viel kävästä ostaas vähä työkaluja. Entinen oli hyvässä hapessa, "pien" rutina kävi ku pyöritteli kädessä :D

Lähetetty: 01 Syys 2008, 12:44
Kirjoittaja sedan c18xe
Mites kun auto (astra g farkku) ylös tunkattuna tuntuu klappia, mutta mitää jurinaa ei pidä, ainoastaan sellasta ihme "kupinaa" eli kup kup kup!

just on katastettu ja ei vetele eikä ratti tärise....itellä veikkaus siihe laakeriin kuitenkin!!

Re: astra g laakeri(ko?)

Lähetetty: 24 Helmi 2009, 21:20
Kirjoittaja MincoZ
Itsellä olisi kanssa tuon laakeri-napa-asetelman vaihto edessä kun katsastuksessa tuli vähän noottia siitä. Pystyykö tuon pelkääjänpuolen asetelman vaihtamaan ilman raidetangonpään/pallonivelen irrotusta? Ja onko tuo motonetin 99.90€ maksava tavara tässä tapauksessa kunnollista vai kannattaako sitä kiertää kaukaa? Autonahan on -99 1.8 Astra G.

Re: astra g laakeri(ko?)

Lähetetty: 08 Maalis 2009, 13:14
Kirjoittaja Atlanta17
ei tarvi irrottaa raidetangonpään...vedät (voimalla) koko jousi/iskari systemiä pois sieltä että se mahtuu tulemaan... oon itse vaihtanut tuon motonetin osan niin ei ongelmaa... muista sit viel säätää ohjauskulmat (camber yms) jossain huollossa.. =)

Re: astra g laakeri(ko?)

Lähetetty: 06 Heinä 2010, 00:06
Kirjoittaja Janse_
Itellä palaa ABS ja luistoneston valot vähän väliä mittaristossa ja nopeusmittari sekoilee. Ilmeisesti siis vika on siinä kuskinpuoleisessa etunavassa.
Ajattelin hakea motonetistä uuden SKF:n navan huomenna ja vaihtaa sen. Herääkin kysymyksiä, et mitä kaikkea ton navan vaihdossa pitää huomioida ja tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Pitääkö kiristykset hoitaa momenttiavaimella johkin tiettyyn momenttiin?

Re: astra g laakeri(ko?)

Lähetetty: 07 Heinä 2010, 22:58
Kirjoittaja Keijo Kettu
Janse_ kirjoitti:Itellä palaa ABS ja luistoneston valot vähän väliä mittaristossa ja nopeusmittari sekoilee. Ilmeisesti siis vika on siinä kuskinpuoleisessa etunavassa.
Siltähän se vahvasti vaikuttaa, mutta tarkista nyt anturin johdotus ensin ja vikakooditkin voisi lukaista. Kyllähän se kieltämättä anturivikaan viittaa.
Janse_ kirjoitti: Ajattelin hakea motonetistä uuden SKF:n navan huomenna ja vaihtaa sen. Herääkin kysymyksiä, et mitä kaikkea ton navan vaihdossa pitää huomioida ja tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Pitääkö kiristykset hoitaa momenttiavaimella johkin tiettyyn momenttiin?
Riippuu tietysti omasta osaamisen tasosta, mutta jos homman toteutuksessa on yhtään epäselvää, niin osta samalla Alfamerin opaskirja. Ei mene hukkaan se n. 30 e. Pallonivelen ulosvetäjä on hyvä olla raidetangon päätä varten. Vetoakselikin irtoaa navasta paljon kivammin ulosvetäjällä, mutta lähtee ilmankin. Itse en kuitenkaan säästelisi kympin parin työkalujen ostossa, jos niillä säästää hermoja ja välttää rikkomasta paikkoja. Navan pulttien kanta on "tähtipää", nimi on nyt hukassa... E18 taitaa olla koko. Nuo pultit pitäisi ainakin periaatteessa uusia (2,70 e/kpl marmoritiskillä), vetoakselin ja pallonivelten (alapallo ja raidetangon pää) mutterit ja sokka uusitaan periaatteen lisäksi myös käytännössä. Yksi huomioitava asia ehkä on, että jarrusatula ja vetoakseli pitää saada ripustettua johonkin jotta sisempi vetonivel ja jarruletku eivät kärsi. Tukipalikoita tai sidontatarpeita siis käsille.

Homma ei ole varsinaisesti millään tavalla vaikea, mutta saahan siihen aikaa palamaan jos pallonivelet rupeavat hankaliksi. Itselläni aikaa meni niiden kanssa, muuten työ kävi helposti. Oikeista työkaluista ja toisesta käsiparista on tietysti isosti hyötyä. Korjaamolla tuo taitaa mennä alle tunnissa, max. 1,5, joten ei se kalliiksi tule niinkään.

Re: astra g laakeri(ko?)

Lähetetty: 16 Helmi 2018, 12:45
Kirjoittaja kallek505
Nostetaas tätäkin niin ei tarvi uutta luoda. Onkos kellään kokemuksia noista ebayssa myytävistä laakeripaketeista. Kestääkö ne yhtää mitään. Kun ulkomailta sais kaks napapakettia yhden hinnalla. Kokemuksia ja kommentteja pyydän ettei mee ihan hukkaan rahat. Täs viel linkkiä
https://m.ebay.com/itm/2x-KIT-MOYEU-DE- ... 1393185699

Re: astra g laakeri(ko?)

Lähetetty: 16 Helmi 2018, 21:57
Kirjoittaja tikola
Kokemusta ei ole, mutta ihan samalta se näyttää kuin merkki/motonetin laakeri, joita olen aiemmin vanhaan Astraani vaihtanut. Minusta ei ole mitään syytä miksi tuo olisi yhtään huonompi tai että se rikkoutuisi sen todennäköisemmin kuin Motonetin halpatuote. Toki Motonetin kanssa on helpompi takuut riidellä, mutta sanoisin, että jos minä tarvitsisin ASTRA G laakeria niin ostaisin nuo kaksi ja kokeilisin. Jos menee pieleen niin vahinkohan ei ole kuin viidenkympin luokkaa, jos sille omalle työlleen ei laske hintaa....jota ei kyllä Astra G:n parissa enää kannata laskea vaan kyse on enemmän harrastuksesta kuin työstä.

Re: astra g laakeri(ko?)

Lähetetty: 17 Helmi 2018, 08:34
Kirjoittaja kallek505
Laitan siis nämä tilaukseen ja katotaan josko ne kestäis taas parisataatuhatta. Ja tosiaan jos ne ei kestä niin eipähän se iso vahinko ole. Ja tämä kun on helppo vaihtaakkin. Ja juu komppaan tuota kommenttia noista astran huoltohommien harrastusominaisuudesta. Siitä ei kannata laskea omalle työlleen hintaa kun koko ajan saa näprätä jotakin. Mutta hyvä auto ollut muuten