Sivu 18/19

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 12:13
Kirjoittaja motorsport
fagg0tprince kirjoitti:Nonniin hyvät ja viisaat ihmiset, kertokaas resepti 2.5 V6 B Ompun turbottamiselle?! Koneena siis tuo X25XE(?).

Omegasta tarkoitus saaha eka drifteri rakenneltua ja turbonhan tuo tarvittee.
Mieluiten kuitenkin sopusointuisessa suhteessa teho ja kesto, kun ei miljonäärinä tässä vielä tallusteta.

Eli jos sitä nyt sais esimerkiksi edes tuonne 250hp paremmalle puolelle näin aluksi, upgradetellaan sitten myöhemmässä vaiheessa lisää!

Tää on ihan kiinnostava kysymys ja ajatus "halvasta" Omegan turbotuksesta. Käytännössä sun pitää kuitenkin lukea 1-2 turboahtamista käsittelevää opusta, ennenkuin pääset jyvälle, kuten Keme jo ehdotti. Valitettavasti yleensä se vaan menee niin, että niputetaan kokemuksen puutteessa kasaan jotain, mikä hajoaa melkein ensivedolla ja sitten porukka huutelee netissä, että vitsit kun oli "epäonnea".

Jos kuitenkin funtsii, että miten tuommoinen halpa viritelmä voisi toteutua, niin konsepti voisi olla tällainen:

-sorvissa männistä pois (kuppi keskelle) sen verran, että puristus laskee 9 tienoille tai ainakin alle 10.
-joku kiinteä vauhtipyörä ja siihen jämy kytkin
-alakerran tasapainotus
-vm 2000 -> peltipahvit
- 1 sopiva ahdin ( ei mitään HX40stä vielä tässä vaiheessa )
-säädettävä ruisku, edes se Mega johon perehdyt tai joku tuttu perehtyy riittävästi
-isot suuttimet ja pumppu heti kättelyssä, esim litraiset EV14
-E85 antamaan turvaa säätövirheitä vastaan
-kaasu pohjaan :)

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 19 Heinä 2013, 22:04
Kirjoittaja wikke
Lämmöt kuriin.. Kunnon cooleri, syyläri ja tehokkaat flektit.

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 09 Heinä 2014, 15:10
Kirjoittaja Keme
Rookeri kirjoitti:Saako z22se mitenkää laillisesti turbotettua vai onko Saabilla sama kone turbolla valmiina?
Riippuu korista mihin se tekniikka laitetaan.

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 09 Heinä 2014, 15:39
Kirjoittaja Tuomas
Rookeri kirjoitti:Saako z22se mitenkää laillisesti turbotettua vai onko Saabilla sama kone turbolla valmiina?
Saa turbotettua laillisesti.

Ensirekisteröinti ennen 1.7.1987 -> dynolappu ja käytönaikainen päästömittaus
Ensirekisteröinti 1.7.1987 ja myöhemmin, ei-vähäpäästöinen -> dynolappu ja vtt-päästömittaus tai kissa putkeen
Vähäpäästöinen -> dynolappu ja VTT-päästömittaus.

Uudemmissa autoissa on sitten vielä näitä tyyppihyväksyntävaatimuksia jotka tekee asian varmasti aivan helvetin helpoksi :roll:

Käytännössä vähäpäästöisen ahtaminen tulee niin kalliiksi ettei paljon kannata.

Z20NET perustuu samaan lohkoon, sellainen taitaa äkkiä tulla halvemmaksi kuin itse ahdistaminen.

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 09 Heinä 2014, 17:50
Kirjoittaja Sämä
Tuomas kirjoitti:
Ensirekisteröinti ennen 1.7.1987 -> dynolappu ja käytönaikainen päästömittaus
Päästömittaus ei koske ennen vuotta 1978 käyttöönotettuja bensa-autoja.

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 09 Heinä 2014, 19:09
Kirjoittaja Tuomas
Heh, joo, ei nuo jeesuksenaikaiset tulleet mieleen :D

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 09 Heinä 2014, 21:16
Kirjoittaja Jarno
Tuomas kirjoitti:
Rookeri kirjoitti:Saako x22ze mitenkää laillisesti turbotettua vai onko Saabilla sama kone turbolla valmiina?

Z20NET perustuu samaan lohkoon, sellainen taitaa äkkiä tulla halvemmaksi kuin itse ahdistaminen.
Opelilta ei ainakaan tollasta X22ZE moottoria löydy.

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 09 Heinä 2014, 21:41
Kirjoittaja jarkkis
Olisko omavalmiste :lol:

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 15 Syys 2014, 21:13
Kirjoittaja Robertx
Turboton versio Z24SE:
http://www.ebay.de/itm/Sportmotor-Rennm ... 1e90fb6c44
Turbokitti Z22SE - koneeseen:
http://www.dbilas-shop.com/Manufactorer ... j67sobepe0

Halpaa lystiä ei ole.

Re: tyhjänpäivästä ajatuksen virtaa

Lähetetty: 15 Syys 2014, 21:41
Kirjoittaja maksda
Keme kirjoitti:Ahtimen nimen muistettavuuden helppous on kyllä tärkeä kriteeri sen valinnassa. Siks mäki hommasin Holsetin. Tossa on konsonantit ja vokaalit paljon paremmassa järjestyksessä, kun esimerkiksi Garretissa. Pitää myös muistaa että useimmitenhan näitä laitteita speksataan ei-ajokunnossa eli promillet vaikeuttaa lausumista. Siihen hommaan on ehkä Ihi kaikkein paras, kun se on niin söpön helppo ääntää. Holsetti o hyvä mut vaatii vähän enemmän skarppausta, kun nimi on tuplasti pidempi. Garrettimiehet pyyhkii muilla pöytää aivan täysin jos saa äRrän pärisemään kunnolla ja saa vielä viimesen Teen täräytettyä terävästi. Garretissa on tosin alussa hankala Gee joka ei oikein sovi suomalaiseen ääntämiseen. Sitten taasen, jos siirrytään ahtimien mallispeksaukseen niin Holset vie voiton aivan selkeästi. Koodaukset on simppeleitä ja helposti lausuttavia. Ja aivan kuten Njietro kirjoitti Holsetin turbomerkinnät ovat standardeja nykypäivän virittämisspeksauksissa.

ps. Ne ahtamista käsittelevät kirjat on edelleen oikeesti ihan hyviä tietolähteitä perusjuttujen selvittämiseen. Niissä on paljon vähemmän GTI-lehti värittynyttä mielipidettä kuin internet forumeilla.

Vittu että nauratti :lollis: :lollis: :lollis:

Re: tyhjänpäivästä ajatuksen virtaa

Lähetetty: 16 Syys 2014, 08:43
Kirjoittaja rookie``
maksda kirjoitti:
Keme kirjoitti:Ahtimen nimen muistettavuuden helppous on kyllä tärkeä kriteeri sen valinnassa. Siks mäki hommasin Holsetin. Tossa on konsonantit ja vokaalit paljon paremmassa järjestyksessä, kun esimerkiksi Garretissa. Pitää myös muistaa että useimmitenhan näitä laitteita speksataan ei-ajokunnossa eli promillet vaikeuttaa lausumista. Siihen hommaan on ehkä Ihi kaikkein paras, kun se on niin söpön helppo ääntää. Holsetti o hyvä mut vaatii vähän enemmän skarppausta, kun nimi on tuplasti pidempi. Garrettimiehet pyyhkii muilla pöytää aivan täysin jos saa äRrän pärisemään kunnolla ja saa vielä viimesen Teen täräytettyä terävästi. Garretissa on tosin alussa hankala Gee joka ei oikein sovi suomalaiseen ääntämiseen. Sitten taasen, jos siirrytään ahtimien mallispeksaukseen niin Holset vie voiton aivan selkeästi. Koodaukset on simppeleitä ja helposti lausuttavia. Ja aivan kuten Njietro kirjoitti Holsetin turbomerkinnät ovat standardeja nykypäivän virittämisspeksauksissa.

ps. Ne ahtamista käsittelevät kirjat on edelleen oikeesti ihan hyviä tietolähteitä perusjuttujen selvittämiseen. Niissä on paljon vähemmän GTI-lehti värittynyttä mielipidettä kuin internet forumeilla.

Vittu että nauratti :lollis: :lollis: :lollis:
On muuten jälkeenpäin lueskeltuna aikas huvittavaa luettavaa :lollis: :bonk:

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 20 Marras 2014, 21:26
Kirjoittaja putkikardaani
Nii koittakaas baaritiskillä sanoa pikkunousuissa , että mulla on hybridiswitcher ja dumb valve ja ainakin 500 heppaa :wink:

Holsetin nyt osaa lausua vaikka kuinka heittäs välillä leksaa

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 07 Elo 2018, 08:56
Kirjoittaja Nokkamuki
Kun ne tehot eivät saa nousta yli 20%, niin onko mitään muuta kriteeriä?

Voinko ahtaa 125hv koneen, jos raja on 130hv?

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 07 Elo 2018, 10:25
Kirjoittaja Keme
Nokkamuki kirjoitti: 07 Elo 2018, 08:56 Kun ne tehot eivät saa nousta yli 20%, niin onko mitään muuta kriteeriä?
Vertailukoneista ja -autoistahan se on kiinni. Iskutilavuus ei saa kasvaa yli 25%.
Nokkamuki kirjoitti: 07 Elo 2018, 08:56Voinko ahtaa 125hv koneen, jos raja on 130hv?
Voit.

Re: Turboahtimen jälkiasennus

Lähetetty: 14 Elo 2018, 20:22
Kirjoittaja Nokkamuki
Keme kirjoitti: 07 Elo 2018, 10:25
Nokkamuki kirjoitti: 07 Elo 2018, 08:56Voinko ahtaa 125hv koneen, jos raja on 130hv?
Voit.
Ok :peukku:

Muistaisin joskus lukeneeni, että esim. C20NE moottoriin vaihdettaessa XE:n kansi, niin tehoiksi katsottaisiin 150hv. Vai onko nykyään niin, että kannen vaihdossa aina tehonmittaus? Esim. LET koneeseen XE kansi, onko sallittua penkittää 150hv?