Ilmamassamittarin sijoitus turbo koneessa
Ilmamassamittarin sijoitus turbo koneessa
Mihinkä väliin pitäisi tuollainen tunkea imu vai painepuolelle?
Eikös massamittarin toiminta kuitenkin perustu siihen syötettävään virtamäärään?---> vaihtuu virtauksen, lämpötilan ja kosteuden muuttuessa?(resistanssin muuttuessa)
eli painepuolella lämpötila on tietysti korkeampi...eli vähempi soppaa vai?
...ai niin turha ruveta urputtamaan jostain säädettävistä ruiskuista, ei kiinnosta pätkääkään...this is pudjetti kokeilu.
Eikös massamittarin toiminta kuitenkin perustu siihen syötettävään virtamäärään?---> vaihtuu virtauksen, lämpötilan ja kosteuden muuttuessa?(resistanssin muuttuessa)
eli painepuolella lämpötila on tietysti korkeampi...eli vähempi soppaa vai?
...ai niin turha ruveta urputtamaan jostain säädettävistä ruiskuista, ei kiinnosta pätkääkään...this is pudjetti kokeilu.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 24
- Liittynyt: 18 Huhti 2007, 15:27
- Paikkakunta: Jovensuu
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3678
- Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
- Paikkakunta: Alavus
- Viesti:
Eräs asiaa kokeillut on ainakin sitä mieltä että painepuolelle, meinasi että poikkeuksetta on toiminut siellä paremmin. Mulle on ainakin väitetty että molemmissa paikoissa näyttää saman verran samalla ilmamäärällä, oli läpimenevä ilma sitten ilmakehän paineista tai ylipaineellista.
Painepuolelle sijoitettuna ainakin ruisku saa todenmukaisemman tiedon minkä lämpöistä koneeseen virtaava ilma on. Siis jos mittari sisältää imuilman lämpöanturin.
Painepuolelle sijoitettuna ainakin ruisku saa todenmukaisemman tiedon minkä lämpöistä koneeseen virtaava ilma on. Siis jos mittari sisältää imuilman lämpöanturin.
Kuumalanka- tai kalvomittari ei sitten välttämättä pidä erityisen paljon huohotuksen mukana tulemasta öljysumusta joka seikka kannattaa huomioida jos harkitsee sitä mittaria painepuolelle.
Siihen lienee syy miksi se on jokseenkin aina valmistajan jäljiltä ennen ahdinta.
Ainankin mielenkiinnolla ottaisin vastaan tapausesimerkin mistään ahdetusta autosta - ikinä, missään - jossa on ollut ilmamäärämittari vakiona ahtimen ja imusarjan välissä.
Imupuolella oleva kaasuläppä voisi olla pitkän päälle aika tuhoisa koska täydestä lennosta kiinni menevän läpän aiheuttama dramaattinen muutos kompuran yli vaikuttavassa painesuhteessa melko varmasti aiheuttaa kompurasiiven reippaan sakkaamisen ja ahtimen ennenaikaisen kulahtamisen vähänkään pidempään jatkuessaan.
Siihen lienee syy miksi se on jokseenkin aina valmistajan jäljiltä ennen ahdinta.
Ainankin mielenkiinnolla ottaisin vastaan tapausesimerkin mistään ahdetusta autosta - ikinä, missään - jossa on ollut ilmamäärämittari vakiona ahtimen ja imusarjan välissä.
Imupuolella oleva kaasuläppä voisi olla pitkän päälle aika tuhoisa koska täydestä lennosta kiinni menevän läpän aiheuttama dramaattinen muutos kompuran yli vaikuttavassa painesuhteessa melko varmasti aiheuttaa kompurasiiven reippaan sakkaamisen ja ahtimen ennenaikaisen kulahtamisen vähänkään pidempään jatkuessaan.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 332
- Liittynyt: 02 Maalis 2005, 02:00
- Paikkakunta: Ruukki
Re: Ilmamassamittarin sijoitus turbo koneessa
jaaa, ei toimi imupuolella...ainakaan nykyisellä patentilla, täytyy kokeilla isommalla imuputkella.
tai sitten suorilta kiinni painepuolelle, coolerin jälkeen...kahtotaan kuin käy.
1 ja 2 voi vetää rajoitinta päin täyskaasulla, ahdot jossain 0,7-0,8 paikkeilla toimii HYVIN.
mutta tosiaan vetää sika rikkaalle isoilla kuormilla, ja vilauttaa vikavaloa täyskaasulla 3, 4, 5 vaihteilla.
hiukan kiusaamalla saa vedätettyä pidemmälle.
tai sitten suorilta kiinni painepuolelle, coolerin jälkeen...kahtotaan kuin käy.
1 ja 2 voi vetää rajoitinta päin täyskaasulla, ahdot jossain 0,7-0,8 paikkeilla toimii HYVIN.
mutta tosiaan vetää sika rikkaalle isoilla kuormilla, ja vilauttaa vikavaloa täyskaasulla 3, 4, 5 vaihteilla.
hiukan kiusaamalla saa vedätettyä pidemmälle.
Re: Ilmamassamittarin sijoitus turbo koneessa
noniin, nyt on kokeiltu kaikilla eri vaihtoehdoilla.
Eli ensin tein 3" putken imupuolelle, vikavalo syttyi jälleen melko normaalisti, ehkä 100-200rpm ylempänä.
tämän jälkeen siirsin coolerin jälkeen 2,5" putkeen vikavalo syttyi n.500-1000rpm myöhemmin, mutta keskialueen veto jostain syystä katosi.
Lopuksi siirrettiin ahtimen ja coolerin väliin 3" putkeen, jonka jälkeen vikavalo syttyi ainoastaa 3 rajoittajaan päin vetäessä
ja 4 ja 5 läppä selällään n.5500rpm kohdalla.
hellästi kaasuttaessa vikavalo ei syttynyt.
2000-5000rpm välille tuli todella paljon lisää vetoja ja herkkyyttä.
ahdot olivat kokeiluissa samat 0,7-0,9bar
Eli ensin tein 3" putken imupuolelle, vikavalo syttyi jälleen melko normaalisti, ehkä 100-200rpm ylempänä.
tämän jälkeen siirsin coolerin jälkeen 2,5" putkeen vikavalo syttyi n.500-1000rpm myöhemmin, mutta keskialueen veto jostain syystä katosi.
Lopuksi siirrettiin ahtimen ja coolerin väliin 3" putkeen, jonka jälkeen vikavalo syttyi ainoastaa 3 rajoittajaan päin vetäessä
ja 4 ja 5 läppä selällään n.5500rpm kohdalla.
hellästi kaasuttaessa vikavalo ei syttynyt.
2000-5000rpm välille tuli todella paljon lisää vetoja ja herkkyyttä.
ahdot olivat kokeiluissa samat 0,7-0,9bar