Ilmamassamittarin sijoitus turbo koneessa

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Ilmamassamittarin sijoitus turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Mihinkä väliin pitäisi tuollainen tunkea imu vai painepuolelle?

Eikös massamittarin toiminta kuitenkin perustu siihen syötettävään virtamäärään?---> vaihtuu virtauksen, lämpötilan ja kosteuden muuttuessa?(resistanssin muuttuessa)


eli painepuolella lämpötila on tietysti korkeampi...eli vähempi soppaa vai?

...ai niin turha ruveta urputtamaan jostain säädettävistä ruiskuista, ei kiinnosta pätkääkään...this is pudjetti kokeilu.
Kuva
Avatar
Timo.A
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 340
Liittynyt: 08 Touko 2006, 15:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timo.A »

Minulla on ainakin painepuolella, ja on toiminu hyvin.
B2-Omega -02 3,2 - E-Kadett -87 2.5 turbo - J-Astra -12 1.4T
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4258
Liittynyt: 17 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

Minä laittaisin sen ilmanpuhdistimen ja ahtimen väliin, sinne se on laitettu tehtaallakin suurimmassa osassa autoista (en minä tiedä ainakaan yhtään tehtaalla painepuolelle pistettyä).

j.h
Hibletiittus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 18 Huhti 2007, 15:27
Paikkakunta: Jovensuu

Viesti Kirjoittaja Hibletiittus »

mullakin aina ollu imupuolella,hyvin toiminu.

Toni
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Simo »

Mitäs jos laittas kaasuläpänkin imupuolelle ;) Ei tarviis dumppia/bypassia kun ahdin lähtis vaan entistä kovemmin pyörimään kun kaasun nostaa :D
B Ascona '80 ja E Rekord '83
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3678
Liittynyt: 06 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Eräs asiaa kokeillut on ainakin sitä mieltä että painepuolelle, meinasi että poikkeuksetta on toiminut siellä paremmin. Mulle on ainakin väitetty että molemmissa paikoissa näyttää saman verran samalla ilmamäärällä, oli läpimenevä ilma sitten ilmakehän paineista tai ylipaineellista.

Painepuolelle sijoitettuna ainakin ruisku saa todenmukaisemman tiedon minkä lämpöistä koneeseen virtaava ilma on. Siis jos mittari sisältää imuilman lämpöanturin.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Kuumalanka- tai kalvomittari ei sitten välttämättä pidä erityisen paljon huohotuksen mukana tulemasta öljysumusta joka seikka kannattaa huomioida jos harkitsee sitä mittaria painepuolelle.


Siihen lienee syy miksi se on jokseenkin aina valmistajan jäljiltä ennen ahdinta.

Ainankin mielenkiinnolla ottaisin vastaan tapausesimerkin mistään ahdetusta autosta - ikinä, missään - jossa on ollut ilmamäärämittari vakiona ahtimen ja imusarjan välissä.

Imupuolella oleva kaasuläppä voisi olla pitkän päälle aika tuhoisa koska täydestä lennosta kiinni menevän läpän aiheuttama dramaattinen muutos kompuran yli vaikuttavassa painesuhteessa melko varmasti aiheuttaa kompurasiiven reippaan sakkaamisen ja ahtimen ennenaikaisen kulahtamisen vähänkään pidempään jatkuessaan.
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Viesti Kirjoittaja Spikey »

painepuolella tosiaan voi tuo kesto-ongelma tulla kyseeseen, mutta toisaalta joku 10-20tkm on aika optimistista ajattelua koneen kestosta :lol:

Mutta kokeillaan ensin imupuolella, kun tuntuu olevan ensiasennettuna noin.
Kuva
opel arska
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 332
Liittynyt: 02 Maalis 2005, 02:00
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja opel arska »

Mulla oli imupuolella ja pelas aivan normaalisti.
Käyttis vectra gts 1.9 cdti 150hp
Manta b -77 x20xev + hx40 holset
EX: Astra g x16xel sport
Omega b mv6
Ascona c turbo c20ne 352hp 452nm
Opel omega 2.2dti
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Ilmamassamittarin sijoitus turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Spikey »

jaaa, ei toimi imupuolella...ainakaan nykyisellä patentilla, täytyy kokeilla isommalla imuputkella.
tai sitten suorilta kiinni painepuolelle, coolerin jälkeen...kahtotaan kuin käy.

1 ja 2 voi vetää rajoitinta päin täyskaasulla, ahdot jossain 0,7-0,8 paikkeilla toimii HYVIN.
mutta tosiaan vetää sika rikkaalle isoilla kuormilla, ja vilauttaa vikavaloa täyskaasulla 3, 4, 5 vaihteilla.
hiukan kiusaamalla saa vedätettyä pidemmälle.
Kuva
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Ilmamassamittarin sijoitus turbo koneessa

Viesti Kirjoittaja Spikey »

noniin, nyt on kokeiltu kaikilla eri vaihtoehdoilla.
Eli ensin tein 3" putken imupuolelle, vikavalo syttyi jälleen melko normaalisti, ehkä 100-200rpm ylempänä.
tämän jälkeen siirsin coolerin jälkeen 2,5" putkeen vikavalo syttyi n.500-1000rpm myöhemmin, mutta keskialueen veto jostain syystä katosi.
Lopuksi siirrettiin ahtimen ja coolerin väliin 3" putkeen, jonka jälkeen vikavalo syttyi ainoastaa 3 rajoittajaan päin vetäessä
ja 4 ja 5 läppä selällään n.5500rpm kohdalla.
hellästi kaasuttaessa vikavalo ei syttynyt.
2000-5000rpm välille tuli todella paljon lisää vetoja ja herkkyyttä.

ahdot olivat kokeiluissa samat 0,7-0,9bar
Kuva
Vastaa Viestiin