Ascona B/Manta B R6:sella?

Keskustelua tekniikan vaihdoista
biblo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Joulu 2006, 22:49
Paikkakunta: Turku

Ascona B/Manta B R6:sella?

Viesti Kirjoittaja biblo »

Olisiko jollain tietoa tämän päivän mahdollisuuksista saada leima tuollaiselle?

Koneena ilmeisesti C30LE jossa se vajaat 160hv olisi paras vaihtoehto?

Vaiko A Senusta 2.5 12V kone?

Laatikkona menisi käsityksen mukaan pikkukeijo (240) omalla kardaanilla ja peräpäätä voisi myöhemmin funtsia?

Olisiko mitään toteutuksen aihetta?


PS.Koitin hakua,en löytänyt.Tai sitten osaaminen ei toimi.
Avatar
A_Manta_1972
'Senator'
'Senator'
Viestit: 846
Liittynyt: 14 Heinä 2003, 03:00
Paikkakunta: Lumijoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja A_Manta_1972 »

No, B-mantassahan maksimi muutoskatsastettava teho on sen 150hv, joten sen alle pitää päästä, jos meinaa ilman poikkeuslupaa saada. Asconassa taitaa olla vielä vähemmän. Asconassa tosin sen dieselin ansiosta taitaa 2,5l tilavuuden saada muutoskatsastettua...

Joku varmaan tarkentaa vielä...
aki (piste) lahtinen (at) dnainternet (piste) net
A-Manta vm. 1970 projekti Projektikuvia... Ex: Omega MV6 STW vm. 1997
--
Parempi haku: Google + "site:www.ocf.fi/forum" + hakusanat
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2847
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Viesti Kirjoittaja Keme »

Jos se Opelin R6 on ainoa konevaihtoehto, niin taitaa himpan tiukkaa tehdä.
JEEEEEEEEEEEEE!
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Ascona B/Manta B R6:sella?

Viesti Kirjoittaja Simo »

biblo kirjoitti:Koneena ilmeisesti C30LE jossa se vajaat 160hv olisi paras vaihtoehto?

Vaiko A Senusta 2.5 12V kone?
Ei onnistu kumpikaan kuin poikkeusluvalla.
Ainoat CIH-kutoset mitä voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa on 2.2 ja 2.5S, jotka nekin ainoastaan Asconaan jossa dieselmallin etuakselisto (=alatukivarret+jouset). Kutoset on niin painavia että Mantaan ei onnistu sen takia kuten ei bensa Asconaankaan.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

C-Commodoren 25E moottori jossa 130hv... Monza/SenatorA versio samasta moottorista on 136hv tehoinen.
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Jos uudempia koneita voidaan kuristaa turbolla jotta ne saadaan vanhusten keulalle niin kait samat säännöt koskee muitakin koneita?
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
biblo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 66
Liittynyt: 23 Joulu 2006, 22:49
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja biblo »

Keme kirjoitti:Jos se Opelin R6 on ainoa konevaihtoehto, niin taitaa himpan tiukkaa tehdä.
Olisiko jotain hyviä vaihtoehtoja?Kenties bimmerin tms.
motorsport kirjoitti:C-Commodoren 25E moottori jossa 130hv... Monza/SenatorA versio samasta moottorista on 136hv tehoinen.
Eli periaatteessa tuollainen 25E kone olisi mahdollinen asconaan?


Katsastuksen jälkeen sen kuitenkin voi vaihtaa tai sisuskalut suurentaa tms.
Avatar
mantagte3000
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 213
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 02:30
Paikkakunta: hämeenlinna
Viesti:

Re: Ascona B/Manta B R6:sella?

Viesti Kirjoittaja mantagte3000 »

Simo kirjoitti:Kutoset on niin painavia että Mantaan ei onnistu sen takia kuten ei bensa Asconaankaan.

onko tähän otettu huomioon akselille kohdistuvan massan vähentämistä? :wink:
akkua taakse, kuitu konepeittoa + kaikki ylimääränen pois/keventää.
Opel Manta B R6 ///M-Power S50B30 (M3 BMW)-82 http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1769962.jpg
ex. Manta B 2.0 GSI -86 http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1313174.jpg
ex. Ascona B 2.0i -79 http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1313222.jpg
ex Kadett D -83
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Ascona B/Manta B R6:sella?

Viesti Kirjoittaja Simo »

mantagte3000 kirjoitti:
Simo kirjoitti:Kutoset on niin painavia että Mantaan ei onnistu sen takia kuten ei bensa Asconaankaan.

onko tähän otettu huomioon akselille kohdistuvan massan vähentämistä? :wink:
akkua taakse, kuitu konepeittoa + kaikki ylimääränen pois/keventää.
Eikös laissa sanota että moottorin paino saa nousta 20% ja piste. Ei siinä auta vaikka muita osia siirtelis/keventelis, vai oonko väärässä? :roll:
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

www.ake.fi kirjoitti: Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Simo »

edit: luinpas tarkemmin tuon aken tekstin.. enkä vedäkään takaisin edellisen viestin sanomisiani.
Avatar
mantagte3000
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 213
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 02:30
Paikkakunta: hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mantagte3000 »

Jarno kirjoitti:
www.ake.fi kirjoitti: Autoon vaihdettavan moottorin massa saa olla korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa. Jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti pienentämällä henkilölukua, siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia. Massan lisäystä voidaan kompensoida esimerkiksi siirtämällä akun paikkaa tai vaihtamalla konepelti kevyempään.
kiitos jarnolle :wink: ei tarvinnut itse tätä hakea.

mutta olishan niitä muitakin kuin painava CIH :no:
Opel Manta B R6 ///M-Power S50B30 (M3 BMW)-82 http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1769962.jpg
ex. Manta B 2.0 GSI -86 http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1313174.jpg
ex. Ascona B 2.0i -79 http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1313222.jpg
ex Kadett D -83
Avatar
Wesku79
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3586
Liittynyt: 15 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Wesku79 »

Tuota AKEn moottorin painon määräystä kannattaa miettiä pariin kertaan. Moottorin paino saa nousta korkeintaan 20% vertailumoottoriin verrattuna. Jos paino nousee yli 10%, niin silloin täytyy keulaa keventää tuon 10% yli menevältä osalta.

Esimerkki:
vertailumoottori painaa 100 kg. Voit laittaa paikoilleen 110 kg moottorin ilman kevennyksiä. Tai voit laittaa 120 kg moottorin, jos poistat keulalta painoa 10 kg.

Eli vaikka miten keventäisit, niin 121 kg moottoria et saa laittaa.

Näin siis, jos suikkalakki on läksynsä lukenut. Eriasia on sitten se, jos katsastajalle sattuu riittämään pelkästään akselimassojen puntarointi ja sallituissa rajoissa pysyminen...
Astra-F MV6 -94
Muut kulkineet: Audi A4 2.0TFSI Quattro -13, BMW 116i -07, Honda CBR600F -89
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Totta. Se on vähän miten sitä lakia kukakin sattuu tulkitsemaan. Sama asia monien muidenkin pykälien kannalta. Missään ei edes taida olla mainittu lasketaanko 25% tilavuuden kasvattaminen vertailumoottorin litrakokoon, viralliseen kokoon kuutiosentteinä vai voiko sitä verrata laskettuun tarkkaan tilavuuteen. Esimerkeissä Aken sivulla vaihtavat 2.0 litraiseen 25% isomman 2.5 litraisen koneen.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Avatar
mantagte3000
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 213
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 02:30
Paikkakunta: hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mantagte3000 »

mutta mikä on 6 CIH oikea paino??
ettimällä löyty niin montaa versiota.
olisko jollain luotettavaa lappua painosta?

2.0E moottorin paino lupa lapuissa 148KG
Opel Manta B R6 ///M-Power S50B30 (M3 BMW)-82 http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1769962.jpg
ex. Manta B 2.0 GSI -86 http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1313174.jpg
ex. Ascona B 2.0i -79 http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1313222.jpg
ex Kadett D -83
Vastaa Viestiin