Sivu 1/3

A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 29 Heinä 2009, 16:40
Kirjoittaja Alpha
Insigniasta tietoa kaivellessa löytyi nämä moottorikoodit:
A16LET Engine 1.6l turbo (Euro5, 190PS)
A16XER Engine 1.6l (Euro5, 115PS)
A18XER Engine 1.8l (Euro5, 140PS)
A20DTC Engine 2.0l turbo-Diesel (Euro5, 130PS)
A20DTH Engine 2.0l turbo-Diesel (Euro5, 160PS)
A20DTJ Engine 2.0l turbo-Diesel (Euro5, 110PS)
A20NHT Engine 2.0l turbo (Euro5, 220PS)
A28NET Engine 2.8V6 turbo (Euro5, 260PS)

Erityisesti kiinnostaa tuo 2.0l turbo, eli GT:stä "detunattu" moottori. Jenkeissä tunnetaan koodilla L850 ja euroopassa A20NHT (220hv) Insigniassa, GT:ssä Z20NHH (260hv). A = Euro5 päästöluokka.

Jotain wiki-tietoa (GT:stä):
A turbocharged direct injected (redubbed Spark Ignition Direct Injection) Ecotec was introduced in the 2007 Saturn Sky Red Line. Displacement is 2.0 L — 1998 cc (121.9 cu in) — with a square 86 mm (3.38 in) bore and stroke. Compression is 9.2:1 and maximum boost is 20.0 psi, delivering 260 hp (194 kW) at 5300 rpm and 260 lb·ft (353 N·m) of torque from 2500–5250 rpm. Engine redline is at 6300 rpm and premium fuel is recommended. The "Gen II" block is similar to the 2.4 L and also features VVT technology.

Unique LNF features[1] include:
* a twin-scroll turbocharger
* gasoline direct injection
* variable valve timing
* sodium-filled valves
* oil-cooled low-friction cast pistons

This engine is used in:
* 2007–present Opel GT
* 2007–present Solstice GXP
* 2007–present Saturn Sky Red Line
* 2008 Chevy HHR SS
* 2008-2009 Chevrolet Cobalt SS

Alkaa vaikuttaa aika asialliselta moottorivaihtoehdolta. Virisoftaa löytyy heti esim BSR Stage 1: 312Hp / 439Nm. Tuo + 4x4, niin...

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 29 Heinä 2009, 16:58
Kirjoittaja ata
Noitahan ovat virittäneet ainakin USA:ssa nuo driftaajat, USA:n drifting-sarjoissa kun on näkynyt useampiakin Saturn Sky- ja Pontiac Solstice-autoja (eli samoja kuin täällä Opel GT, etenkin tuo Saturn myös ulkonäöltään), joissa on tuo sama kone.
Kuva

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 10 Elo 2009, 12:06
Kirjoittaja Spikey
Eikös nää oo sitten just niitä moottoreita, mistä on tulossa "opelin" parhaita moottoreita ikinä?
Ainakin ameerikassa tuntuu hype ja tulokset olevan aikas hurjia.
---> tuolta Viriviri ihan pikkasen vinkkejä koneen viritykseen ja tarvittaviin osiin...aina 1400hv asti :wink:

kannattaa kyllä tsekata noi sivut muutenkin läpi...todella paljon informaatiota ja muuta settiä kyseisiin pannuihin!
tuollaiset selostukset kun saisi vanhemmista moottoreista tännekin!

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 10 Elo 2009, 18:21
Kirjoittaja astramaani
For instance,
when building an ECOTEC engine to the 400 hp power
level, no modifications to the cylinder head, block, main
girdle or crankshaft are required. :o

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 06 Loka 2009, 09:46
Kirjoittaja enne
No niin EDS julkaisi softan kyseiselle moottorille
305hp/500N

Ei paha hintakaan, 599e :D

Alkaa toi 2 litranen moottori ihan kiinnostaa.

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 07 Loka 2009, 07:36
Kirjoittaja astra coupe 2.2
enne kirjoitti:No niin EDS julkaisi softan kyseiselle moottorille
305hp/500N

Ei paha hintakaan, 599e :D

Alkaa toi 2 litranen moottori ihan kiinnostaa.
Näyttäisi tosiaankin tuo 2-litrainen moottori Insigniaan järkevimmältä vaihtoehdolta. Se on huomattavasti halvempi kuin 2.8t tai OPC ja 2.0t myös on kevyempi. Ajattelin asiaa ihan virittämisen näkökulmasta ja saahan 2t:ä sporttina ja nelivetona.

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 07 Loka 2009, 14:49
Kirjoittaja JukeN
astra coupe 2.2 kirjoitti:
enne kirjoitti:No niin EDS julkaisi softan kyseiselle moottorille
305hp/500N

Ei paha hintakaan, 599e :D

Alkaa toi 2 litranen moottori ihan kiinnostaa.
Näyttäisi tosiaankin tuo 2-litrainen moottori Insigniaan järkevimmältä vaihtoehdolta. Se on huomattavasti halvempi kuin 2.8t tai OPC ja 2.0t myös on kevyempi. Ajattelin asiaa ihan virittämisen näkökulmasta ja saahan 2t:ä sporttina ja nelivetona.
Juuri eilen kattelin EDS sivuja ja tuon 2.0 koneen potentiaalia. 2.8 turboon luvataan ohjelmalla nimelliset 5hp enemmän ja samat väännöt. Insignia 2.8 turbon käyriä ei vielä ole, mutta 2.0 vakionakin jo lähes 370nm vääntöä ja uudella ohjelmalla 527nm@3372rpm. :o Hurjia lukuja

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 24 Loka 2009, 19:42
Kirjoittaja V6 2.8
Mitähän toi EDS:n paketti sisältää kun ei toi Saksa oikein käänny.
Alko kummasti kiinnostamaan, halpuus houkuttaa. :D

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 25 Loka 2009, 00:58
Kirjoittaja Jartsa
V6 2.8 kirjoitti:Mitähän toi EDS:n paketti sisältää kun ei toi Saksa oikein käänny.
Alko kummasti kiinnostamaan, halpuus houkuttaa. :D
uuden moottori softan,vaikkakin nykyään EDS tuntuu polkevan hintaa alas niin se ei ole huono vaan hyvä vaihtoehto,vanha virityspajahan tuo on.
halpa hintahan on vaan plussaa,itse laittaisin tuon ennemmin kuin BSR:n

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 25 Loka 2009, 20:58
Kirjoittaja V6 2.8
Tuntuu vaan niin isolta toi tehon nousu 220hv>305hv. Kestääköhän Insignian voimansiirto? :yes:
Ja tärkein kysymys: Suomessa ei ko. softaa taida kukaan asentaa, joten ensikesän lomasuunnitelmiin lisätään Saksan reissu omalla autolla?
Ei sillä, Saksan reissua on jo lapsille lupailtukin. :D

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 25 Loka 2009, 22:41
Kirjoittaja enne
V6 2.8 kirjoitti:Tuntuu vaan niin isolta toi tehon nousu 220hv>305hv. Kestääköhän Insignian voimansiirto? :yes:
Ja tärkein kysymys: Suomessa ei ko. softaa taida kukaan asentaa, joten ensikesän lomasuunnitelmiin lisätään Saksan reissu omalla autolla?
Ei sillä, Saksan reissua on jo lapsille lupailtukin. :D
Viikossa tulee kotia paketti postissa, missä on IPF laite (googleta vaikka) ... 20min ja autossa uusi softa sisällä :)
Jos saksa ei käänny, niin katsopas samat höpinät regal motorsportin sivustolta.

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 26 Loka 2009, 07:44
Kirjoittaja Alpha
Olisi kiva nähdä dynokäppyrät esim. Insignian koneesta vakiosoftalla, veikkaampa että tuo 220hv on alakanttiin.

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 26 Loka 2009, 12:32
Kirjoittaja enne
244 hp on mitattu jo vakiona.

Lähde:
Regal motorsportin blogi, missä on kaikkea muutakin kivaa
http://regalautosport.wordpress.com/

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 17 Syys 2010, 16:28
Kirjoittaja Veeksi
astramaani kirjoitti:For instance,
when building an ECOTEC engine to the 400 hp power
level, no modifications to the cylinder head, block, main
girdle or crankshaft are required. :o
http://www.skyroadster.com/forums/f25/h ... une-35216/ <-- tuossa on kai topicci vähän tuollaisesta projektistä, mitä nyt pikaisesti silmäilin. Harmi kun ei toi autotekninen lontoo oikein taitu niin hyvin, että ymmärtäsin mitä kaikkee tuossa on tehty. Mutta ilmeisesti ei paljon muuta kuin ahdin ja kaipa tuo on noita IC:n putkia ja cooleria laittanu. Jos jollekin aukee tuo sisältö paremmin, niin kääntäkää ja referoikaa olkaatte hyvät. :)

Re: A20NHT/Z20NHH virittäminen (Insignia/GT)

Lähetetty: 18 Syys 2010, 21:20
Kirjoittaja bahis!
JukeN kirjoitti:
astra coupe 2.2 kirjoitti:
enne kirjoitti:No niin EDS julkaisi softan kyseiselle moottorille
305hp/500N

Ei paha hintakaan, 599e :D

Alkaa toi 2 litranen moottori ihan kiinnostaa.
Näyttäisi tosiaankin tuo 2-litrainen moottori Insigniaan järkevimmältä vaihtoehdolta. Se on huomattavasti halvempi kuin 2.8t tai OPC ja 2.0t myös on kevyempi. Ajattelin asiaa ihan virittämisen näkökulmasta ja saahan 2t:ä sporttina ja nelivetona.
Juuri eilen kattelin EDS sivuja ja tuon 2.0 koneen potentiaalia. 2.8 turboon luvataan ohjelmalla nimelliset 5hp enemmän ja samat väännöt. Insignia 2.8 turbon käyriä ei vielä ole, mutta 2.0 vakionakin jo lähes 370nm vääntöä ja uudella ohjelmalla 527nm@3372rpm. :o Hurjia lukuja

Voisin aika varmaksi sanoa että vaikka huipputeho ja vääntö olisi samat tuossa 2.0 koneessa niin aikalailla on enemmän kutosessa alavääntöä...