Z20LEx virittäminen
Re: Z20LEx virittäminen
tollanen kuva kaverin GTC:stä on ollut tuola LET koneiden viritys topicissa kohta kaksi vuotta.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Re: Z20LEx virittäminen
Haluuks joku selittää mulle miten tollanen säädettävä bensapaineen säädin toimiii ja miten se "säädetään"?
Koittanu googlettaa ja muuta mutta en löydä selkeää vastausta mistään.
Jos haluan tehokkaamman bensapumpun niin voinko vaan vaihtaa vanhan tilalle suoraa vai tarviiko sekin säätää jotenkin?
Aika tyhmiä kysymyksiä varmaan mutta niin mä oon näitä juttuja oppinut niin pakko kysellä jos en itse löydä mistään..
Koittanu googlettaa ja muuta mutta en löydä selkeää vastausta mistään.
Jos haluan tehokkaamman bensapumpun niin voinko vaan vaihtaa vanhan tilalle suoraa vai tarviiko sekin säätää jotenkin?
Aika tyhmiä kysymyksiä varmaan mutta niin mä oon näitä juttuja oppinut niin pakko kysellä jos en itse löydä mistään..
- A5 coupe 3.0tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
Re: Z20LEx virittäminen
Osaako joku kertoa meneekö tohon OPC Astraan tankin sisänen vai ulkonen bensapumppu?
Meinasin et vaihtais järeempään mut en tiiä minkälainen pitäis hommata.
Meinasin et vaihtais järeempään mut en tiiä minkälainen pitäis hommata.
- A5 coupe 3.0tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
Re: Z20LEx virittäminen
emsii kirjoitti:Haluuks joku selittää mulle miten tollanen säädettävä bensapaineen säädin toimiii ja miten se "säädetään"?
Koittanu googlettaa ja muuta mutta en löydä selkeää vastausta mistään.
Jos haluan tehokkaamman bensapumpun niin voinko vaan vaihtaa vanhan tilalle suoraa vai tarviiko sekin säätää jotenkin?
Aika tyhmiä kysymyksiä varmaan mutta niin mä oon näitä juttuja oppinut niin pakko kysellä jos en itse löydä mistään..
Tarkkaa tietoa ei ole, mutta minun käsittääkseni bp-säädin säädetään ulkoisen mittarin kanssa tyhjäkäynnillä ja/tai seossuhdemittarin kanssa. Esim ensin mitataan vakiosäätimen paine verrokiksi. Sen EDS imunokan kanssa varmasti tarpeellinen osa. Itekin olen tommosta miettinyt, mutta ei taida olla vielä mitään tarvetta. Bensapumput on käsittääkseni plug n play hommia, eli niitä ei voi säätää. Astrassa on tankin sisäinen pumppu. Korjatkoon fiksummat jos olen väärässä, nämä kun on vähän mututietoa.emsii kirjoitti:Osaako joku kertoa meneekö tohon OPC Astraan tankin sisänen vai ulkonen bensapumppu?
Meinasin et vaihtais järeempään mut en tiiä minkälainen pitäis hommata.
BMW F30 330e M-Sport
EX:
BMW E61 535dA M-Sport AJ-Tech
BMW E90 330dA M-Sport Tatech
Astra H OPC Z20LEH EDS
Vectra GTS Z20NET BSR
Astra G Wagon X18XE1
EX:
BMW E61 535dA M-Sport AJ-Tech
BMW E90 330dA M-Sport Tatech
Astra H OPC Z20LEH EDS
Vectra GTS Z20NET BSR
Astra G Wagon X18XE1
Re: Z20LEx virittäminen
Ei oo ihan pakollinen kumpikaan noista ton imunokan kanssa, mutta osa on vaihtanu ja varmaa ihan hyvä ois vaihtaa varmuuden vuoks, ettei vedä laihalle.
Jos hommais esim tollasen Walbron bensapumpun, nii kai sillä saa jo lisää kakkua kun auto ohjelmoidaan uudestaan.
Vaikka tuolta http://www.livefast.fi/kauppa/product_i ... jr7vdsim47
Toi nokkaki kannattaa varmaa laittaa vasta just ennen säätöä, ettei vedä laihalle, vai pitäiskö auton ite tunnistaa tuo että tulee ilmaa enemmän?
Varmaa seossuhdemittariki vois olla hyvä hankinta...
Jos hommais esim tollasen Walbron bensapumpun, nii kai sillä saa jo lisää kakkua kun auto ohjelmoidaan uudestaan.
Vaikka tuolta http://www.livefast.fi/kauppa/product_i ... jr7vdsim47
Toi nokkaki kannattaa varmaa laittaa vasta just ennen säätöä, ettei vedä laihalle, vai pitäiskö auton ite tunnistaa tuo että tulee ilmaa enemmän?
Varmaa seossuhdemittariki vois olla hyvä hankinta...
- A5 coupe 3.0tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
Re: Z20LEx virittäminen
Uutta viripalikkaa tipahtelee myyntiin z20lex koneisiin...
Kyseistä osaa testailtu yhdessä suhteeelisen siistissä Time Attak Astrassa, josta löytyy juttua VXR onlinesta
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... t=FMACAVXR
Kyseistä osaa testailtu yhdessä suhteeelisen siistissä Time Attak Astrassa, josta löytyy juttua VXR onlinesta
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... t=FMACAVXR
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
Re: Z20LEx virittäminen
Forge hukkaportin kello.
Luulin, et oli pelkkään LEH:iin, mutta käy vissiin muihinki yhtälailla.
Luulin, et oli pelkkään LEH:iin, mutta käy vissiin muihinki yhtälailla.
- A5 coupe 3.0tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
Re: Z20LEx virittäminen
Voisiko joku hieman selventää näissä peleissä tuon hukkaportin kellon toimintaa ja sen vaikutusta hieman tarkemmin.
Olen joutunut erinnaisista syistä omassani säätämään hukkaporttia ja askarruttaa, kuinka auton menoon, ahtojen nousuun ja pitämiseen vaikuttaa liian kireälle tai löysälle säädetty hukkaportti?
Olen joutunut erinnaisista syistä omassani säätämään hukkaporttia ja askarruttaa, kuinka auton menoon, ahtojen nousuun ja pitämiseen vaikuttaa liian kireälle tai löysälle säädetty hukkaportti?
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
Re: Z20LEx virittäminen
Hukkaportin tehtävä turbomoottorissa on rajoittaa ahtopaine haluttuun arvoon. Kun hukkaportti on säädetty aukeamaan esim. 1 barin ahtopaineella, niin portin venttiili aukeaa ja päästää pakokaasua virtaamaan turbiinipyörän ohi pakoputkeen, rajoittaen turbon kierrosnopeutta estäen ahtopaineen nousun yli halutun raja arvon 1 bar. Näin vältytään ns. yliahtamiselta ja mahdollisilta moottoririkoilta. Hukkaportilla toisin sanoen rajoitetaan turbiinisiiven pyörimisnopeutta. Oikein valittu hukkaportti pystyy pitämään ahtopaineen tasaisena kovassakin rasituksessa.
Valitse oikein: Hukkaportin valinnassa pitää ottaa huomioon moottorin tilavuus ja tehotavoite kuin myös haluttu ahtopaine. Jousijäykkyyksiä ja venttiilikokoja löytyy useita.
Hukkaporttia ohjaa siis ahtopaineensäädin. Systeemi perustuu magneettiventtiiliin, joka ohjaa alipainetta hukkaportin kalvolle.
Tämmöisen löysin....
Valitse oikein: Hukkaportin valinnassa pitää ottaa huomioon moottorin tilavuus ja tehotavoite kuin myös haluttu ahtopaine. Jousijäykkyyksiä ja venttiilikokoja löytyy useita.
Hukkaporttia ohjaa siis ahtopaineensäädin. Systeemi perustuu magneettiventtiiliin, joka ohjaa alipainetta hukkaportin kalvolle.
Tämmöisen löysin....
Astra Z20LEH x2
Re: Z20LEx virittäminen
Toi alkuperänen ohjauskello ei taida niin kovasti pitää edes paineita, että rikkoisi turbon mutta jos vaihtais esim tohon forgeen tai collinsiin niin niillä saa väärin säätämällä turbonki jo rikki.
Monellahan on ainakin noissa VXR:issä ollu just sitä ettei yli 300hv jälkeen pidä toi kello kunnolla paineita ja joillain vissiin ruvennut jo aikasemmin temppuilemaan.
Monellahan on ainakin noissa VXR:issä ollu just sitä ettei yli 300hv jälkeen pidä toi kello kunnolla paineita ja joillain vissiin ruvennut jo aikasemmin temppuilemaan.
- A5 coupe 3.0tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
Re: Z20LEx virittäminen
Mikäs sitten säätelee ahtoja kun ajelee vajaa kaasulla? Vai eikö silloin vain kerry ahtoja?
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
Re: Z20LEx virittäminen
Kyllä se loppupeleissä on kaasupolkimen asento ja moottorinohjausboksi (softan asetukset).
Astra Z20LEH x2
-
- OCF Member 2023
- Viestit: 1495
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
- Paikkakunta: Luvia
Re: Z20LEx virittäminen
Nyt korpee ja lujaa.
Tilasin Zaffeen EDS IPF-laitteen. Ensin ei ollut lainkaan mitään softaa siihen netissä, mutta se hoitui sähköpostilla. Muutamassa päivässä oli softa ladattavissa.
Asensin softan autoon, niin nyt ei auto toimi lainkaan. Auto ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kierrokset hakee koko ajan. Kaasun painallukseenkin herää vaihtelevasti. Odottelee 5-10s ennen kuin tapahtuu mitään.
Yritin laittaa alkuperäisen softan takaisin, mutta se ei enään onnistu. Punainen ledi syttyy aina lopuksi...
5 päivää sitten lähetin sinne sähköpostia, mutta vastausta ei ole vieläkään tullut. PERKELE!
Pitäis auto viedä ensi viikolla laatikko remonttiin, muttei sitä viitti tommosena viedä.
Tilasin Zaffeen EDS IPF-laitteen. Ensin ei ollut lainkaan mitään softaa siihen netissä, mutta se hoitui sähköpostilla. Muutamassa päivässä oli softa ladattavissa.
Asensin softan autoon, niin nyt ei auto toimi lainkaan. Auto ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kierrokset hakee koko ajan. Kaasun painallukseenkin herää vaihtelevasti. Odottelee 5-10s ennen kuin tapahtuu mitään.
Yritin laittaa alkuperäisen softan takaisin, mutta se ei enään onnistu. Punainen ledi syttyy aina lopuksi...
5 päivää sitten lähetin sinne sähköpostia, mutta vastausta ei ole vieläkään tullut. PERKELE!
Pitäis auto viedä ensi viikolla laatikko remonttiin, muttei sitä viitti tommosena viedä.
Opel Mokka 1.4T 4x4
Re: Z20LEx virittäminen
Olethan päivittänyt sen mokkulan softan ja ladannut uusimman ohjelma version?leutoranta kirjoitti:Nyt korpee ja lujaa.
Tilasin Zaffeen EDS IPF-laitteen. Ensin ei ollut lainkaan mitään softaa siihen netissä, mutta se hoitui sähköpostilla. Muutamassa päivässä oli softa ladattavissa.
Asensin softan autoon, niin nyt ei auto toimi lainkaan. Auto ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kierrokset hakee koko ajan. Kaasun painallukseenkin herää vaihtelevasti. Odottelee 5-10s ennen kuin tapahtuu mitään.
Yritin laittaa alkuperäisen softan takaisin, mutta se ei enään onnistu. Punainen ledi syttyy aina lopuksi...
5 päivää sitten lähetin sinne sähköpostia, mutta vastausta ei ole vieläkään tullut. PERKELE!
Pitäis auto viedä ensi viikolla laatikko remonttiin, muttei sitä viitti tommosena viedä.
(Nämä löytyy sieltä EDS:n sivuilta, siellä IPF osiosta)
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
-
- OCF Member 2023
- Viestit: 1495
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
- Paikkakunta: Luvia
Re: Z20LEx virittäminen
Juu olen.enne kirjoitti:Olethan päivittänyt sen mokkulan softan ja ladannut uusimman ohjelma version?leutoranta kirjoitti:Nyt korpee ja lujaa.
Tilasin Zaffeen EDS IPF-laitteen. Ensin ei ollut lainkaan mitään softaa siihen netissä, mutta se hoitui sähköpostilla. Muutamassa päivässä oli softa ladattavissa.
Asensin softan autoon, niin nyt ei auto toimi lainkaan. Auto ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kierrokset hakee koko ajan. Kaasun painallukseenkin herää vaihtelevasti. Odottelee 5-10s ennen kuin tapahtuu mitään.
Yritin laittaa alkuperäisen softan takaisin, mutta se ei enään onnistu. Punainen ledi syttyy aina lopuksi...
5 päivää sitten lähetin sinne sähköpostia, mutta vastausta ei ole vieläkään tullut. PERKELE!
Pitäis auto viedä ensi viikolla laatikko remonttiin, muttei sitä viitti tommosena viedä.
(Nämä löytyy sieltä EDS:n sivuilta, siellä IPF osiosta)
Opel Mokka 1.4T 4x4