Z20LEx virittäminen

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5495
Liittynyt: 09 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Alavus

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

tollanen kuva kaverin GTC:stä on ollut tuola LET koneiden viritys topicissa kohta kaksi vuotta.
Kuva
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Avatar
emsii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 623
Liittynyt: 14 Loka 2009, 22:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja emsii »

Haluuks joku selittää mulle miten tollanen säädettävä bensapaineen säädin toimiii ja miten se "säädetään"?
Koittanu googlettaa ja muuta mutta en löydä selkeää vastausta mistään.
Jos haluan tehokkaamman bensapumpun niin voinko vaan vaihtaa vanhan tilalle suoraa vai tarviiko sekin säätää jotenkin?
Aika tyhmiä kysymyksiä varmaan mutta niin mä oon näitä juttuja oppinut niin pakko kysellä jos en itse löydä mistään.. :D
- A5 coupe 3.0tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
Avatar
emsii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 623
Liittynyt: 14 Loka 2009, 22:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja emsii »

Osaako joku kertoa meneekö tohon OPC Astraan tankin sisänen vai ulkonen bensapumppu?
Meinasin et vaihtais järeempään mut en tiiä minkälainen pitäis hommata. :roll:
- A5 coupe 3.0tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
Avatar
Alpha
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1866
Liittynyt: 28 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja Alpha »

emsii kirjoitti:Haluuks joku selittää mulle miten tollanen säädettävä bensapaineen säädin toimiii ja miten se "säädetään"?
Koittanu googlettaa ja muuta mutta en löydä selkeää vastausta mistään.
Jos haluan tehokkaamman bensapumpun niin voinko vaan vaihtaa vanhan tilalle suoraa vai tarviiko sekin säätää jotenkin?
Aika tyhmiä kysymyksiä varmaan mutta niin mä oon näitä juttuja oppinut niin pakko kysellä jos en itse löydä mistään.. :D
emsii kirjoitti:Osaako joku kertoa meneekö tohon OPC Astraan tankin sisänen vai ulkonen bensapumppu?
Meinasin et vaihtais järeempään mut en tiiä minkälainen pitäis hommata. :roll:
Tarkkaa tietoa ei ole, mutta minun käsittääkseni bp-säädin säädetään ulkoisen mittarin kanssa tyhjäkäynnillä ja/tai seossuhdemittarin kanssa. Esim ensin mitataan vakiosäätimen paine verrokiksi. Sen EDS imunokan kanssa varmasti tarpeellinen osa. Itekin olen tommosta miettinyt, mutta ei taida olla vielä mitään tarvetta. Bensapumput on käsittääkseni plug n play hommia, eli niitä ei voi säätää. Astrassa on tankin sisäinen pumppu. Korjatkoon fiksummat jos olen väärässä, nämä kun on vähän mututietoa.
BMW F30 330e M-Sport
EX:
BMW E61 535dA M-Sport AJ-Tech
BMW E90 330dA M-Sport Tatech
Astra H OPC Z20LEH EDS
Vectra GTS Z20NET BSR
Astra G Wagon X18XE1
Avatar
emsii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 623
Liittynyt: 14 Loka 2009, 22:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja emsii »

Ei oo ihan pakollinen kumpikaan noista ton imunokan kanssa, mutta osa on vaihtanu ja varmaa ihan hyvä ois vaihtaa varmuuden vuoks, ettei vedä laihalle.
Jos hommais esim tollasen Walbron bensapumpun, nii kai sillä saa jo lisää kakkua kun auto ohjelmoidaan uudestaan.
Vaikka tuolta http://www.livefast.fi/kauppa/product_i ... jr7vdsim47
Toi nokkaki kannattaa varmaa laittaa vasta just ennen säätöä, ettei vedä laihalle, vai pitäiskö auton ite tunnistaa tuo että tulee ilmaa enemmän?
Varmaa seossuhdemittariki vois olla hyvä hankinta... :o
- A5 coupe 3.0tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
Avatar
enne
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1334
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 09:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja enne »

Uutta viripalikkaa tipahtelee myyntiin z20lex koneisiin...
Kyseistä osaa testailtu yhdessä suhteeelisen siistissä Time Attak Astrassa, josta löytyy juttua VXR onlinesta

Kuva

http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... t=FMACAVXR
Kuva
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
Avatar
emsii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 623
Liittynyt: 14 Loka 2009, 22:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja emsii »

Forge hukkaportin kello.
Luulin, et oli pelkkään LEH:iin, mutta käy vissiin muihinki yhtälailla.
- A5 coupe 3.0tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
Avatar
enne
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1334
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 09:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja enne »

Voisiko joku hieman selventää näissä peleissä tuon hukkaportin kellon toimintaa ja sen vaikutusta hieman tarkemmin.
Olen joutunut erinnaisista syistä omassani säätämään hukkaporttia ja askarruttaa, kuinka auton menoon, ahtojen nousuun ja pitämiseen vaikuttaa liian kireälle tai löysälle säädetty hukkaportti?
Kuva
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
Ströbä
OCF Member 2021
Viestit: 434
Liittynyt: 27 Kesä 2008, 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja Ströbä »

Hukkaportin tehtävä turbomoottorissa on rajoittaa ahtopaine haluttuun arvoon. Kun hukkaportti on säädetty aukeamaan esim. 1 barin ahtopaineella, niin portin venttiili aukeaa ja päästää pakokaasua virtaamaan turbiinipyörän ohi pakoputkeen, rajoittaen turbon kierrosnopeutta estäen ahtopaineen nousun yli halutun raja arvon 1 bar. Näin vältytään ns. yliahtamiselta ja mahdollisilta moottoririkoilta. Hukkaportilla toisin sanoen rajoitetaan turbiinisiiven pyörimisnopeutta. Oikein valittu hukkaportti pystyy pitämään ahtopaineen tasaisena kovassakin rasituksessa.

Valitse oikein: Hukkaportin valinnassa pitää ottaa huomioon moottorin tilavuus ja tehotavoite kuin myös haluttu ahtopaine. Jousijäykkyyksiä ja venttiilikokoja löytyy useita.

Hukkaporttia ohjaa siis ahtopaineensäädin. Systeemi perustuu magneettiventtiiliin, joka ohjaa alipainetta hukkaportin kalvolle.


Tämmöisen löysin....
Astra Z20LEH x2
Avatar
emsii
'Senator'
'Senator'
Viestit: 623
Liittynyt: 14 Loka 2009, 22:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja emsii »

Toi alkuperänen ohjauskello ei taida niin kovasti pitää edes paineita, että rikkoisi turbon mutta jos vaihtais esim tohon forgeen tai collinsiin niin niillä saa väärin säätämällä turbonki jo rikki.
Monellahan on ainakin noissa VXR:issä ollu just sitä ettei yli 300hv jälkeen pidä toi kello kunnolla paineita ja joillain vissiin ruvennut jo aikasemmin temppuilemaan.
- A5 coupe 3.0tdi
- Insignia wagon 1.6T
- Mk4 Golf wagon 1.9tdi
Avatar
enne
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1334
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 09:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja enne »

Mikäs sitten säätelee ahtoja kun ajelee vajaa kaasulla? Vai eikö silloin vain kerry ahtoja?
Kuva
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
Ströbä
OCF Member 2021
Viestit: 434
Liittynyt: 27 Kesä 2008, 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja Ströbä »

Kyllä se loppupeleissä on kaasupolkimen asento ja moottorinohjausboksi (softan asetukset).
Astra Z20LEH x2
leutoranta
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1495
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Luvia

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja leutoranta »

Nyt korpee ja lujaa. :banghead:
Tilasin Zaffeen EDS IPF-laitteen. Ensin ei ollut lainkaan mitään softaa siihen netissä, mutta se hoitui sähköpostilla. Muutamassa päivässä oli softa ladattavissa.
Asensin softan autoon, niin nyt ei auto toimi lainkaan. Auto ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kierrokset hakee koko ajan. :evil: Kaasun painallukseenkin herää vaihtelevasti. Odottelee 5-10s ennen kuin tapahtuu mitään.
Yritin laittaa alkuperäisen softan takaisin, mutta se ei enään onnistu. Punainen ledi syttyy aina lopuksi...
5 päivää sitten lähetin sinne sähköpostia, mutta vastausta ei ole vieläkään tullut. PERKELE!
Pitäis auto viedä ensi viikolla laatikko remonttiin, muttei sitä viitti tommosena viedä.
Opel Mokka 1.4T 4x4
Avatar
enne
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1334
Liittynyt: 29 Helmi 2008, 09:40
Paikkakunta: Tuusula

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja enne »

leutoranta kirjoitti:Nyt korpee ja lujaa. :banghead:
Tilasin Zaffeen EDS IPF-laitteen. Ensin ei ollut lainkaan mitään softaa siihen netissä, mutta se hoitui sähköpostilla. Muutamassa päivässä oli softa ladattavissa.
Asensin softan autoon, niin nyt ei auto toimi lainkaan. Auto ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kierrokset hakee koko ajan. :evil: Kaasun painallukseenkin herää vaihtelevasti. Odottelee 5-10s ennen kuin tapahtuu mitään.
Yritin laittaa alkuperäisen softan takaisin, mutta se ei enään onnistu. Punainen ledi syttyy aina lopuksi...
5 päivää sitten lähetin sinne sähköpostia, mutta vastausta ei ole vieläkään tullut. PERKELE!
Pitäis auto viedä ensi viikolla laatikko remonttiin, muttei sitä viitti tommosena viedä.
Olethan päivittänyt sen mokkulan softan ja ladannut uusimman ohjelma version?
(Nämä löytyy sieltä EDS:n sivuilta, siellä IPF osiosta)
Kuva
Func Crew member | Skoda Superb
http://www.facebook.com/funccrew
http://funccrew.kuvat.fi
leutoranta
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1495
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Luvia

Re: Z20LEx virittäminen

Viesti Kirjoittaja leutoranta »

enne kirjoitti:
leutoranta kirjoitti:Nyt korpee ja lujaa. :banghead:
Tilasin Zaffeen EDS IPF-laitteen. Ensin ei ollut lainkaan mitään softaa siihen netissä, mutta se hoitui sähköpostilla. Muutamassa päivässä oli softa ladattavissa.
Asensin softan autoon, niin nyt ei auto toimi lainkaan. Auto ei pysy käynnissä ilman kaasua ja kierrokset hakee koko ajan. :evil: Kaasun painallukseenkin herää vaihtelevasti. Odottelee 5-10s ennen kuin tapahtuu mitään.
Yritin laittaa alkuperäisen softan takaisin, mutta se ei enään onnistu. Punainen ledi syttyy aina lopuksi...
5 päivää sitten lähetin sinne sähköpostia, mutta vastausta ei ole vieläkään tullut. PERKELE!
Pitäis auto viedä ensi viikolla laatikko remonttiin, muttei sitä viitti tommosena viedä.
Olethan päivittänyt sen mokkulan softan ja ladannut uusimman ohjelma version?
(Nämä löytyy sieltä EDS:n sivuilta, siellä IPF osiosta)
Juu olen.
Opel Mokka 1.4T 4x4
Vastaa Viestiin