C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Nyt on paineensäädin ja paine-anturi vaihdettu uusiin, edelleen antaa P1191 koodia ja polttaa päästönhallintavaloa..
Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Oliko akunkenkä irti vaihdon aikana ?? Jos ei ollut, niin käytä sitä jonkin aikaa irti. Jos oli, niin mittaa bansapaineanturin jännite uudestaan.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Eipä ollu akunkenkä irti bensasäätimen eikä sen enempää bensa-anturinkaan vaihdossa. Vikamuisti kylläkin nollattiin palikoiden vaihdon jälkeen. Koeajolla sitten huomasin auton muutamaan otteeseen nytkähtävän ajoittain ja sitten se päästönhallintavalo taas syttyi. Tällä kertaa tosin moottorinvikavalo ei syttynyt eikä kulkupuolikaan puutunut hätäohjelmalle. Kulkupuoli oli jokseenkin normaalia, jos ajoittaista yksittäistä nytkähtämistä ei lasketa. Päästövalo sammuu kun uudelleen starttaa ja tuntuu syttyvän uudelleen kun moottoria rasittaa (autoa kiihdyttää) kevyestikin. Muistiin tallentuu edelleen sama P1191 koodi.

Siirtopumpun tuottokin testattiin ja se oli ok, kamaa pitäisi tulla tarpeeksi. KP-pumpun venttiilistä kun mittailtiin matalapuolen paineita, niin huomattiin että matalapuolen paine pysyi moottorin sammuttamisen pääsääntöisesti 4barin nurkilla paitsi ainakin kerran, jolloin paine laski hiljalleen karvan alle 3,3:n barin - ohjearvo oli, ettei matalapuolen paine olisi saanut laskea 5min sisään alle 3,3:n. Moottori käynnissä tuo matalapaine oli 4barin luokkaa koko ajan.
Eikai tuo matalapuolen paine pääse kusemaan mahdollisesti tuon korkeapainepumpun kautta jotenkin jos sekin on viallinen? Onko tuolle korkeapainepuolelle mitään paine-arvoja muita kun että pitää olla yli 600kPa, eli paljonko pitää olla minimi ja paljonko saa olla maksimissaan paine? Tässä nyt tuntuisi olevan ongelmana, että tuo paine korkealla puolella käy liiankin korkealla.

Pitää huomenna käydä nappaamassa akkukaapeli pariks tunniksi vaikka irti ja käydä uudelleen ajelemassa. Alkaa vaan vaihtoehdot olemaan vähissä. Jos vika on pa-puolella niin se joko on kp-pumppu tai siirtopumppu, ei muita vaihtoehtoja tuu enää mieleen. Pa- suodatinkin on vaihdettu joku 2kk sitten.

E: Sähkäri oli kattonu uuden paine-anturin tietoa (käyrästöä) moottorin käydessä ja oli huomannut että kaasua ryntäyttäessä anturin käyrä painuu aluksi alaspäin ennenkuin nousee ylös. Eli periaatteessa paine aluksi romahtaa mutta sen jälkeen taas nousee. Olisko tässä nyt kyseessä, että tuo korkeapainepumppukin olisi sökö / väljä --> ei kykene tuottamaan aluksi tarpeeksi painetta mutta hetken kuluttua kierrosten kasvaessa painekin nousee. Testerillä ei tuota painearvojen minimiä ja maksimia ehdi näkemään, kun diginumerot juoksee koko ajan niin siksi sitä ei siinä heti tajunnutkaan.
Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ok. Liekö sillä akunkengän irrottamisella kuitenkaan mitään vaikutusta tuohon on. Tuo nytkähtely ja vikakoodin 1191 (polttoaineen paine ei sallitulla alueella) viittaa kyllä hieman korkeapainepumppuun. Mahdollisesti korkeapainepumpun tuottama paine ei riitä kuormitettaessa ja paineensäädin yrittää sitä sitten kompensoida ajamalla itsensä tappiin. Lisäksi korkeapainepumpusta irtoaa pieniä kuminpaloja, jotka sitten jumittavat monesti paineensäätimen.
Matalapainepuolen paine pitää olla 4,2 bar +/- 0,2 bar. Se vaikuttaisi siis olevan ok.
Korkeapainepumpun minimiraja vissiinkin tuo 600 kPa(voiko tosiaan olla noin alhainen??) , maksimiraja 120 baria(12000 kPa) ja saksankieliseltä foorumilta tutkittuna pitäis kaasu kutakuinkin pohjaan painettaessa painetta olla korkeapainepuolella 10000 kPa (100 bar). Kyseisessä tapauksessa korkeapainepuolen paine oli kuormitettaessa ja täyskaasukiihdytyksellä pudonnut 2500 kPa lukemaan, mikä on liian alhainen paine ja auto nykii.
Muutamassa tapauksessa on samalla tavoin vaihdettu paineensäädin ja paineanturi... rauhallisessa ajossa kaikki hyvin, mutta noin 3500 rpm kohdilla nykäisy ja tehon pudotus. Ongelma on sitten poistunut korkeapainepumppu vaihtamalla.
Op-comin livedatassa paineet 40 - 110 kPa ... normiajotilanteessa... ilmeisesti min ja max.

Veikkaan , että vika on korkeapainepumpussa. Toki olis hyvä mitata se paine kuormitettaessa täyskaasulla... jos/kun paine putoaa kunnolla, on pumpussa vikaa.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Robertx kirjoitti:Mahdollisesti korkeapainepumpun tuottama paine ei riitä kuormitettaessa ja paineensäädin yrittää sitä sitten kompensoida ajamalla itsensä tappiin.
Joo, näin itsekin ajattelin että tässä nyt käy. Varmaan silloin maanantaina kämähti tuo pumppu ja siitä sitten irronnut skeida jumitti paineensäätimen.

Pistin korkeapainepumpun tilaukseen sumujen saarilta, toivottavasti tulee nopsaa. Saa auto olla parkissa sen aikaa, kunnes saan uuden pumpun ettei vaan riko uutta paineensäädintä - toivottavasti ei oo vaan jo ehtinyt sitä jo jumittamaan uudelleen :-?

Palataan astialle, kun saan uuden pumpun kiinni ja vanhan purettua auki.
Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jeps... paljon mahdollista, että juurikin noin kävi. Vaikka tuo huolto-ohjelmiston ohje pyrkii erottelemaan noita vianaiheuttajia, niin ainakin saksalaisilta foorumeilta luettuna kutakuinkin käsikädessä menevät nuo pumpun ja paineensäätimen ongelmat. Pumpusta irtoavat kuminpalat tukkivat , sotkevat paineensäätimen ja sitten vaihdetaan paineensäädin ja paineanturi... auto toimii hieman paremmin, kunnes hyytyy lopullisesti ja sitten pumppu vaihtoon.
Jotkut ovat sitä paineensäädintä onnistuneesti puhdistaneet, joten jos/kun näyttää likaiselta / vaikuttaa jumittuneelta, niin sen voi puhdistaa. Pumppuunkin on ollut saatavissa korjaussarja... tosin ainakaan aiemmin hakiessani en sitä löytänyt.

Ok. Toivottavasti suht nopeasti pumppu tulee.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kiliseväjakopää
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 12 Huhti 2011, 14:44

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja kiliseväjakopää »

Samat oireet mullakin -04 auto. Pumppu ja säädin vaihdettu kerran 80 tkm kohdalla. Vaihdoin viime kesänä (140 tkm) paineensäätimen kun sammuili ihmeellisesti. Sillä remontilla pääsin reilut puolivuotta eteenpäin, mut nyt tais hajota pumppu. Auto pätki ja hyyty aivan totaalisesti eikä vapaallakaan reagoinut kaasuun juuri mitenkään. Kun käynnisti uudelleen toimi vapaalla kaasutellessa ihan normaalisti. Luulisi että mekaaninen pumppu ei korjaannu kun käyttää virrat pois päältä? Onko mahdollista että käynnistyksen yhteydessä säätimeen mennyt lika irtoaa ja säädin toimii osittain? :o

Mistä saa halvimmalla uuden pumpun?
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Sain tänään kun sainkin uuden pumpun. Mutta kuten tuntuu koko viikon tuuriin sopivan, niin pumpun mukana tullut tiiviste on rikki. Pystyykö vanhaa tiivistettä luotettavasti uudelleen käyttämään vai saako pelkkää tiivaria varaosana?

Muutenkin pisti muutama asia ihmetyttämään tuossa pumpussa, piti niin olevinaan olla uusi ja käyttämätön jne. mutta silti tiiviste näyttää vanhalta ja pumpussa näkyy jälkiä että se on ollut kiinni. Pultinreikien kannoissa painaumia ja nokka-akselin pyörittävässä kuusiokulmassa pienpoista kulumaa. Ovatko ne vaan jonkin valmistajan testauksen jäljiltä vai onko lontoon poika kusassu silmään? Pumppu ei kyllä haise bensalta yhtään. Alla kuvia:

http://tjhphotography.zenfolio.com/img/ ... 3044-5.jpg
http://tjhphotography.zenfolio.com/img/ ... 3082-5.jpg
http://tjhphotography.zenfolio.com/img/ ... 3174-5.jpg
http://tjhphotography.zenfolio.com/img/ ... 3638-5.jpg

Myynti-ilmo: http://www.ebay.com/itm/GM-Vauxhall-Fue ... a5&vxp=mtr
Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ebayssa oli ainakin yksi tiiviste myynnissä... tosin ei toimiteta suomeen. Kannattaa toki kysyä, josko sen tiivisteen jostain saisi. Automuovi, merkkiliike , jne.
Ihan heti en vanhaa tiivistettä laittaisi.
Pultireikien kannoissa saattaisi olla kuvasta päätellen myös jyrsimisestä tulleita jälkiä. Saattaa tietty olla asiakaspalautus tai sitten ne testataan.
Uutena tuo on ainakin myyty.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Laittelinkin jo myyjälle viestiä, katsotaan vastaako. Hmph!

Tosiaan, luulis ton katkuavan bensalle, jos se on koneessa pyöriny. Ennemminkin toi haisee jollekin varasto-öljylle tms. Tosin toi tiiviste hämää, se on kyllä vanha ku mikä ja sen kuntonenkin. Eihän tässä muuta ku et pitää saada se hemmetin auto jo ajoon :no:
Kuva
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

kiliseväjakopää kirjoitti:Mistä saa halvimmalla uuden pumpun?
Netistä, tietyin varauksin.
Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

jeppe jääkarhu kirjoitti:Laittelinkin jo myyjälle viestiä, katsotaan vastaako. Hmph!

Tosiaan, luulis ton katkuavan bensalle, jos se on koneessa pyöriny. Ennemminkin toi haisee jollekin varasto-öljylle tms. Tosin toi tiiviste hämää, se on kyllä vanha ku mikä ja sen kuntonenkin. Eihän tässä muuta ku et pitää saada se hemmetin auto jo ajoon :no:
Periaatteessa jo sen rikkoutuneen vanhan tiivisteen vuoksi pitäis olla oikeus palauttaa se.
Tuossa se erillinen tiiviste... sekin on kumma juttu, kun pumppua myydään aina tiivisteen kanssa.
http://www.ebay.co.uk/itm/93184030-Genu ... 1056470146

Tuo on ihan ymmärrettävää, että ajoon olis syytä saada.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Palauttaminen ja Ebay -rekkulan tekeminen käykin mielessä, mutta katsotaan mitä myyjä vastaa, jos vastaa. Alkuviikosta jos ei mitään tapahdu niin sit pitää taas itse hoitaa asiaa eteenpäin.

Alkaa vaan kohta jo tuntuu, et Vectra seisoo jo kevyesti toisen jos kolmannenkin viikon.... :banghead:
Kuva
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Aivan. Myyjä on näköjään ammattilainen... myy siis työkseen osia. Ostanut jostain 10 kpl erän noita pumppuja, eikä ole vielä puoliakaan niistä myynyt.
Saanut vain positiivista palautetta, joten negatiivinen palaute vois olla ikävämpi juttu. Jos myyjä ei vastaa niin kyllä sitten on syytä valitus tehdä ja antaa negatiivista palautetta.
Noinhan siinä ikävä kyllä saattaa käydä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3855
Liittynyt: 10 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Etelä

Re: C-Vectra Päästövalo palaa ( Z22YH )

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Ammattilainen tosiaan. No katotaan... Ensimmäinen kerta kun on jotain häikkää Ebay -tilausten kanssa ja näitä kuvioita on tullu harrasteltua jo tovi.

Tosiaan pitäisi auto saada ajoon, kun autolle on päivittäinen tarve. Nyt joutuu raapimaan aina jostain laina-auton.

On kyllä käyny mielessä auton vaihtokin, kunhan tän lotjan saa kuntoon.... :yawn:
Kuva
Vastaa Viestiin