Sivu 113/126

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 19 Touko 2018, 12:48
Kirjoittaja leutoranta
Pitää tulla vahtaamaan :)

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 20 Touko 2018, 07:42
Kirjoittaja vectraTBO
leutoranta kirjoitti: 19 Touko 2018, 12:48 Pitää tulla vahtaamaan :)
Tuut aamukasilta kyydissä niin pääset mekaanikkona sisään ilmaiseksi :)

Sain eilen turattua jonkun saabin kiristäjän tohon remmiin:

Kuva

Josko tänään sais testattua käytännössä toimiiko.

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 22 Touko 2018, 18:48
Kirjoittaja omega16T
teukka77 kirjoitti: 12 Touko 2018, 08:40 Itse tuossa coupessa huomasin kanssa että laturi alkuperäisellä kannakkeella oli ihan eri linjassa alapyörän kanssa ja vielä kun pitkällä lattaraudalla tarkisti, ajoi ohin laturista :roll: Tiedä sitten miten olisi toiminut kiilahihnalla mutta asia korjaantui kun laitoin prikan kannakkeen alle uloimman pultin kohdalle :) Joskus noita lennellyt vauhdissa irti tai pompannut ylösalaisin mutta tuossa deessä.
Tuohon kiilahihnojen kääntyilyyn ja paikaltaan hyppimiseen tuntuu auttavan kun laittaa reilusti leveemmän hihnan.

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 22 Touko 2018, 21:34
Kirjoittaja vectraTBO
Huoh. Kolmas logiveto ja alko remmi puskee ulos alasiivasta. Voiko asiaan vaikuttaa se ettei tuossa alumiinisiivassa ole värinänvaimennusta lainkaan? Linjaus on nyt millin sisään.

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 22 Touko 2018, 21:44
Kirjoittaja blex84
omega16T kirjoitti: 22 Touko 2018, 18:48
teukka77 kirjoitti: 12 Touko 2018, 08:40 Itse tuossa coupessa huomasin kanssa että laturi alkuperäisellä kannakkeella oli ihan eri linjassa alapyörän kanssa ja vielä kun pitkällä lattaraudalla tarkisti, ajoi ohin laturista :roll: Tiedä sitten miten olisi toiminut kiilahihnalla mutta asia korjaantui kun laitoin prikan kannakkeen alle uloimman pultin kohdalle :) Joskus noita lennellyt vauhdissa irti tai pompannut ylösalaisin mutta tuossa deessä.
Tuohon kiilahihnojen kääntyilyyn ja paikaltaan hyppimiseen tuntuu auttavan kun laittaa reilusti leveemmän hihnan.
Tuota oon ihmetellyt kun Ooppelin kiilaremmit on niin laihoja että melkein heti pohjaavat kun vähän kuluu

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 22 Touko 2018, 21:45
Kirjoittaja ?!
Väriseekö moottori?
Värinät on melko hyviä tuhoamaan lähes kaiken.

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 22 Touko 2018, 21:51
Kirjoittaja vectraTBO
?! kirjoitti: 22 Touko 2018, 21:45 Väriseekö moottori?
Värinät on melko hyviä tuhoamaan lähes kaiken.
Ei mun mielestä värise normaalia enempää. Tyhjiksellä jo väpättää hiukan tuo alumiini alasiiva. Niin väpätti myös kiilasiiva mutta värinänvaimennuksen ansiosta kierroksilla ei väpättänyt.

Ajattelin jos koittais semmosta orkkis värinävaimennettua moniurasiivaa.

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 22 Touko 2018, 22:01
Kirjoittaja ?!
R6 moottoreissa ainakin värinänvaimennin on pakollinen jos yhtään kierrätetään.

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 23 Touko 2018, 12:01
Kirjoittaja ?!
^no juu,2jz moottoreistakin on alapyöriä parsittu kasaan ja ei mee kauaakaan kun jakohinan kiristäjän runko murtui poikki.

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 23 Touko 2018, 23:19
Kirjoittaja vectraTBO
Astraxilta tuli pikalähetyksenä tänään uusi vaimennettu orkkis hihnapyörä. Kiitos heille nopeasta toiminnasta:

Kuva

Vaihdoin laturiin myös orkkis rautapyörän(vasen):

Kuva

4mm oli laturin alusiiva ulompana mitä toi rautainen. Koitin sitä kompensoida yhden uran kapeemmalla hihnalla laittamalla se ristiin mutta ei toiminut. Alusiivasta ei voi sorvata sitä 4mm pois, menee liian ohkaiseksi kiinnityspinta.

No romut on nipussa jos huomenna pääsisi testaamaan miten remmit vinkuu.

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 24 Touko 2018, 12:25
Kirjoittaja hukka
lentääkö se hihna aina vaihdetta vaihdettaessa pois? (eli laturi jatkaisi kiihtymistä vaikka kone rupee hiljentää)
jos tossa vaiheessa niin auttasko vapaakytkimellä oleva laturi

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 24 Touko 2018, 13:13
Kirjoittaja vectraTBO
^^Juuri näin oli ilman kiristintä. Laturi alkoi työntää remmiä kun nostaa kaasun ja löysät siirtyy ylä eli vetopuoleen eikä toi värinävaimennuksen puute ainakaan helpottanut asiaa.

Automaattikiristimen pitäisi poistaa toi ongelma. Vapaakytkin laturiin olisi hyvä kyllä niin laturi jäisi pyörimään kun nostaa kaasun. Koitetaan nyt näillä orkkis hihnapyörillä miten toimii.

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 27 Touko 2018, 16:58
Kirjoittaja vectraTBO
Jaahas. Taas olis päivitettävää :D Melkoisen kiiruinen viikonloppu ja pari edeltävää päivää ollut että pääsi ajamaan WCSC ajoihin Porin lentokentälle.

Keskiviikko illalla siis tuli toi orkkis hihnapyörä ja illalla/yöllä asentelin ne paikoilleen. Torstaina sitten testaamaan kadulle ja remmi tuntui pysyvän paikoillaan. Seuraavaksi ongelmaksi muodostui nyt seossuhde joka penkkisäädön jälkeen oli melkoisen pielessä. Vedossa näytti pahimmillaan 13afr kun sais olla maksimissaan 12afr. Sitten huomasin että imulämpöanturi näytti logissa ahdoilla välillä -29 eli pakkasta. Sekin päätti hajota sitten juuri sopivasti. Seosta korjataan imulämmön mukaan ja ahdoilla kun anturi antaa -29-+30 lukemia seoskäyrä oli ihan mitä sattuu.

Penkissä kun remmi ei pysynyt paikoillaan ladattiin autoa verkkovirtalaturilla ensin normi latausasennossa joka oli noin 12,5v eli hiukan vähän. Lopuksi laitoin buusterin päälle Sepon merkistä niin jännite nousi 15v tuntumaan ja seos jätettiin silloin 11,4afr. Nyt kuitenkin ajossa/vedossa jännite on noin 13,2-13,5v joten pumput lykkää vähemmän tavaraa mitä 15voltilla. Lisäksi en tiedä onko imuanturi ollut jo penkissä rikki kun käyrä oli niin epätasainen vaikka otin imulämmön korjauksen pois päältä.

No apuun tuli muuan Volvomies Loimaalta joka torstai illalla näpytteli uuden soppakartan mun logien perusteella ja lähetti sen mulle sähköpostilla. Perjantaina töiden jälkeen sitten uutta karttaa sisään ja ottamaan uutta logia. Koko ehtoo meni logatessa/mapatessa klo 22 saakka mutta auto alkoi toimimaan ja vetojakin oli. Minä siis ajoin logia Porissa ja kaveri mappasi Loimaalla ja sähköpostilla siirreltiin dataa koko ehtoo :lol:

Tosiaan kympin aikaan illalla kartta oli sen näköinen että uskalsi lähtee lauantain ajoihin joten siitä pakkaamaan. Yöllä klo 1:00 sain romut pakattua ja 1:30 nukkumaan. Aamulla 6:30 ylös ja kentälle aamukasiksi koska en ollut ennakkoilmoittautunut niin pelkäsin ettei oteta ajamaan jos paljon ennakkoilmoittautuneita.

Alusta setuppina sama millä katkes vetoakselit viime syksyn finaaleissa. Eturenkaissa oli aiemmin ollut painetta noin 1,3bar ja nyt oli tarkoitus kokeilla reippaasti matalempaa painetta. Talvella kyselin jenkkien Honda foorumilla millaisia setuppeja heillä on kun kaikki Civikit menee alle kymppiä. Joku siinä sitten huomasi mun videosta että mulla on aivan liikaa painetta renkaissa, he käyttää 7-8psi joka on noin 0,5bar ja burnis pitää tehdä kolmosella :o

Eka veto 12,265s/216,35kmh/60ft 2,057: Aloittelin varovasti 0,8bar rengaspaineista ja käytössä oli vaihdekohtainen ahtosäätö, burnis kolmosella. Hiukan pelotti että alkaa vaihteiston osia lentelemään siinä kohtaa mutta toimi. Oli kuitenkin ihan järkyttävän liukasta koko matkan ja kaikki vaihteet sai pumppailla. Auto meni kuitenkin suoraan ja jarrutuskin onnistui kiemurtelematta.

Toka veto 11,525s/225,99kmh/60ft 1,923s: Uskalsin laskea rengaspaineet sinne 0,5-0,6bar tuntumaan, näytti melko hurjalta kun gummi oli ihan rutussa ja vanne melkein kiinni asfaltissa. Burnis taas kolmosella ja otin vaihdekohtaisen ahtosäädön pois ja vedin niin pienellä ahdolla(1,3-1,4bar) kuin mahdollista 1, 2 ja 3 vaihteet, 4:lla nostin 2bar täysahdon manuaalisesti. Edelleen auto kulki suoraan mutta jarrutuksessa alkoi hiukan jännittää kun keula tippui aika alas.

Kolmas veto 11,306s/229,59kmh/60ft 1,901s: Hitto mut ei ole ikinä pitänyt gummi noin hyvin lentokentällä. Samat säädöt kuin edellisessä vedossa. Aikaisempi enkka tuosta kentältä on ollut 12s koko matka sutien.

Sitten alkoi pudotus ajot, laitoin indeksin 11,3s.

Eka pudotuslähtö 12,632s/136,78kmh/1,951s: Tuli joku nopean näköinen Dartti vierelle. Mulla samat setupit kuin viimeisissä aika-ajovedoissa. Molemmat lämmitti renkaat mutta sitten käskettiin sammuttaa autot kun kelloissa jotain häikkää edellisellä parilla. Odoteltiin siinä hetki ja sitten kun tuli lupa startata uudelleen ei Dartti lähtenyt käymään, oikeastaan näytti siltä ettei sitä edes yritetty. Sain sitten soolovedon. Kumit ehti kuitenkin jäähtyä odotellessa liikaa ja tuntui sutivan reilusti niin himmasin jo kolmosen alussa.

Toinen pudotuslähtö: 11,725s/200,33kmh/60ft 1,867s: Otin 0,399s punavalon mutta auto irtosi viivasta tosi maukkaasti. joten päätin vetää täysillä loppuun saakka. Sitten tulikin money shift 1,2,3,2 ja motti kiekaisi 10200rpm login mukaan. Ajamalla kuitenkin takas varikolla ja kone kävi ihan hyvin. Tossa vedossa olis mennyt 11,1-11,2s ilman tuota vaihdemissiä.

Sitten romut kasaan ja kotiin. Pieni puristuspaine ja ohivuototesti kertoi että ihan säikähdyksellä ei selvitty. Endoskoopilla näkyi männissä hentoja jälkiä osumista. Lauantai-iltana ei jaksanut enää rempata mutta aamulla virkeänä 7:30 talliin ja 9:30 kansi pöydällä. Pakovenoissa oli viidessä jäljet kontaktista. Osumat ei ole ollut kovia ja ohjurit on ehjät joten toivotaan että koneistamo kerkeää tutkia venat pikapikaa että pääsee taas repimään.

Mukana ei ollut videokuvaajia mutta tässä muutama oma kuva aiheesta:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 27 Touko 2018, 23:45
Kirjoittaja teukka77
Hitto sulla tuntuu tota huonoa tuuria olevan koko ajan 😣

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -641hv-

Lähetetty: 28 Touko 2018, 10:01
Kirjoittaja vectraTBO
On. Mutta ei masennuta siitä :)