Kardaanin teko

Voimansiirron paranteluun liittyvää keskustelua
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2848
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Kardaanin teko

Viesti Kirjoittaja Keme »

Yksiosaiselle karadanillehan taitaa olla noi kriittiset nopeudet ja pituudet suht pieniä. Mites tommoselle kaksiosaiselle? Kun nyt on kardaani palapeli käynnissä, niin noihin etupätkän ja takapätkän pituuksiin pystyisi vaikuttamaan. Liuku on tukilaakerissa, kun se on Volvon osa. Sikälimikäli sillä on jotain merkitystä.

Entäpäs tommosen tasapainotus? Tammerdiisel ehkä kai tekee Tampereen tienoolla noita, mutta onko muita?
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Kardaanin teko

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Kaksiosaisessa kardaanissa pidemmän pätkän pituus määrittää kriittisen nopeuden.

Kun kuitenkin ite lähdet tekemään, niin katso että ristikot on hyvin tarkkaan samassa linjassa putken kehällä. Ja ainakin komet neuvoo, että kumpainenkaan pätkä ei kannata olla ihan tolkuttoman lyhyt. Kulmat menee siten, että eka pätkä pitää olla laatikon pääakselin kanssa saman suuntainen ja tokan ja viimeisen nivelen kulma suht sama keskenään. Lykkyä ... :thumbsup: :D
Avatar
Jäksteri
'Senator'
'Senator'
Viestit: 717
Liittynyt: 06 Loka 2005, 17:52
Paikkakunta: Hämeenkyrö City

Re: Kardaanin teko

Viesti Kirjoittaja Jäksteri »

kysäseppä ssf wheelistä, häihälästä, lehtimäeltä...
Hevov vittua 24/7
Amatöörit tasentaa.
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2848
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Kardaanin teko

Viesti Kirjoittaja Keme »

Häihä tekee vaan moottorijuttuja ja lehtimäellä onnistuisi pelkkä vauhtipyörän painotus. Heitin sitten kardaanin ja vauhtipyörän tammerdiisseliin, kun siellä onnistuu moisten puntittelu. Tässähän voi olla kohta jo tilanne käsillä, että saa voimalinjan nippuun. jeje.
JEEEEEEEEEEEEE!
Vastaa Viestiin